چرا باید غذای بخارپز بخوریم؟  

عادات غذایی افراد تحت کنترل ژنتیک، لزوم خوردن غذای بخارپز، ارتباط مصرف گوشت و افزایش ریسک بیماری آسم در کودکان، خوراکی‌های مفید برای کاهش استرس و داشتن پوست شفاف و صاف با مصرف چند خوراکی را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محققان کیفیت رژیم غذایی معمول افراد را با استفاده از نوعی تجزیه‌وتحلیل به نام «شاخص‌های تغذیه» بررسی کردند. آنان از شاخص‌های تغذیه استفاده کردند تا دریابند افراد در مقایسه با دستورالعمل‌های توصیه‌شده چه غذاهایی را تهیه و مصرف می‌کنند. گروه محققان، پاسخ پرسش‌نامه‌های غذایی ۲۵۹۰ دوقلو را با استفاده از ۹ شاخص تغذیه‌ای (که معمولاً مورداستفاده قرار می‌گیرد) تجزیه‌وتحلیل کردند. آنان میزان شباهت دوقلوهای همسان که ۱۰۰ درصد ژن‌های مشترک دارند، در مقایسه با دوقلوهای ناهمسان با ۵۰ درصد ژن‌های مشترک را بررسی کردند.

گروه محققان دریافتند که دوقلوهای همسان در مقایسه با دوقلوهای ناهمسان، نمرات مشابه در ۹ شاخص تغذیه‌ای داشتند. این نتیجه در صورت در نظر گرفتن سایر فاکتورها مانند شاخص توده بدنی (BMI) و سطح ورزش نیز صادق است. نتایج نشان می‌دهد که یک عنصر ژنتیکی در الگوی مصرف غذا وجود دارد. اولتز مومپئو ماساچس، محقق اول این بررسی، گفت: تحقیقات گذشته روی دوقلوها نشان داده است که مؤلفه ژنتیکی قوی برای غذاهای خاص مانند قهوه، سیر و همچنین عادات غذایی کلی وجود دارد.

این بررسی اخیر، اولین تحقیقی است که نشان می‌دهد، مصرف مواد غذایی و مواد مغذی، همان‌طور که توسط ۹ شاخص رژیم غذایی اندازه‌گیری می‌شود تا حدی تحت کنترل ژنتیکی است. ماسیمو مانگینو، محقق ارشد این بررسی از کالج کینگ لندن، گفت: این بررسی اولین تحقیق جامع درباره تأثیر عوامل ژنتیکی و محیطی در تغییر رفتار خوردن است.
همچنین این بررسی، رابطه پیچیده بین ژنتیک و محیط را برجسته می‌کند و ممکن است پیامدهایی در آینده برای کمپین‌های تغذیه‌ای بهداشت عمومی به دنبال داشته باشد. این تحقیق، تنها از داده‌های غذایی دوقلوهای زن با میانگین سنی ۵۸ سال استفاده کرده است. تحقیقات آینده شاخص‌های رژیم غذایی در گروه‌های متنوع‌تری از افراد را بررسی می‌کند تا تأییدی بر نتایج باشد.

اگر استرس دارید این خوراکی‌ها را بخورید

متخصصین تغذیه تاکید دارند مواد غذایی در صورتی که به درستی و به میزان کافی مصرف شوند می‌توانند خاصیت درمانی داشته باشند. مواد غذایی مختلف می‌توانند سطح استرس را افزایش یا کاهش داده و به همین دلیل توجه به نوع خوراکی مصرفی در زمان احساس خستگی اهمیت دارد.

در مقاله‌ای که آگوست ۲۰۱۵ در مجله استرس منتشر شد، آمده است که مقدار و کیفیت مواد مغذی می‌تواند در طول زمان بر مدارهای عصبی بدن که احساسات، انگیزه و خلق و خو را کنترل می‌کنند، تأثیر بگذارد. همچنین در مطالعه دیگری که سال ۲۰۱۷ منتشر شد به میکروبیوم روده که متشکل از باکتری‌های خوب و بد است به عنوان یک پیوند اساسی در ارتباط بین آنچه مصرف می‌شود و چگونگی احساس فرد، اشاره شده است.

امروزه سلامت میکروبیوم به دلیل تأثیری که بر خلق و خو، احساسات و سلامت روانی فرد دارد شناخته شده است. مواد غذایی که با استرس مقابله می‌کنند عبارتند از: نوشیدنی‌های گرم، استرس را از بین می‌برند. تحقیقاتی که در گذشته انجام گرفته حاکی از آن است که مصرف نوشیدنی گرم باعث تقویت خلق و خو و رابطه دوستی بین فردی می‌شود.

تحقیقاتی که در گذشته انجام گرفته نشان می‌دهد کربوهیدرات‌ها می‌توانند سطح سروتونین، هورمونی که باعث افزایش خلق و خو و کاهش استرس می‌شود را به طور موقت افزایش دهند، اگرچه توصیه می‌شود از کربوهیدرات‌های سالم و تصفیه نشده مانند سیب زمینی شیرین و غلات کامل مصرف شود.

آوو کادو نیز خواص دارویی دارد و مصرف آنچه همراه غذا و چه به عنوان سالاد توصیه می‌شود. این میوه حاوی اسیدهای چرب امگا سه است که تأثیر آن در کاهش استرس و اضطراب، تقویت تمرکز و بهبود خلق و خو شناخته شده است. شکلات تلخ نیز حاوی آنتی‌اکسیدان است که با کاهش سطح هورمون‌های استرس در بدن میزان استرس را کاهش می‌دهد. هرچند پزشکان زیاده روی در مصرف آن را توصیه نمی‌کنند.

پوست شفاف و صاف با مصرف چند خوراکی

در هوای سرد کمتر احساس تشنگی می‌کنیم، در زمستان کمتر از تابستان آب می‌نوشیم و این می‌تواند باعث شود به اندازه کافی آب به بدنمان نرسد تا پوستمان را در زمستان هم هیدراته و مرطوب نگه دارد. اگر در هوای سرد بیشتر به دنبال غذاهای شیرین و نشاسته‌ای باشید برای پوست مشکلاتی را ایجاد می‌کند.

هویج منبع خوبی از چندین ویتامین و مواد معدنی است که باعث سلامت پوست و ناخن می‌شود. هویج سرشار از بتاکاروتن است، که بدن آن را به ویتامین A تبدیل می‌کند. ویتامین A از سیستم ایمنی پوست حمایت می‌کند، باعث سرعت بخشیدن به بهبودی پوست شده و از پوسته شدن آن جلوگیری می‌کند. ضمناً هویج غنی از آنتی‌اکسیدان‌هایی است که به مبارزه با چین و چروک، تغییر رنگ و بهبود جای زخم کمک می‌کند.

مصرف منظم آب چغندر تازه باعث می‌شود تا پوست شما از درون بدرخشد. این محصول دارای خاصیت تصفیه‌کنندگی خون و دفع‌کننده سموم است که می‌تواند منجر به درخشندگی پوست شود. کلم بروکلی سرشار از ویتامین‌های A و C است که برای سلامت پوست ضروری هستند. ویتامین A نقشی اساسی در رشد کلیه بافت‌های بدن از جمله پوست و مو دارد. ویتامین C به حفظ تولید کلاژن کمک می‌کند.

مرکبات به ویژه پرتقال و گریپ فروت غنی از اسیدسیتریک هستند و خوردن پرتقال می‌تواند به لایه‌برداری از پوست و همچنین خشک شدن آکنه کمک کند و در نتیجه پوستی سالم و درخشان داشته باشید. گریپ‌فروت هم سرشار از لیکوپن است، ماده شیمیایی که به صاف نگه داشتن پوست و محافظت از آن در برابر اشعه UV کمک می‌کند.

انار حاوی مقدار زیادی آب است که می‌تواند به آبرسانی پوست شما کمک کند و در نتیجه پوستی صاف، درخشان و یک دست داشته باشد. انار همچنین سرشار از ویتامین C و انواع آنتی‌اکسیدان‌هاست. بادام یک ابر غذای فوق‌العاده است که به راحتی می‌توان آن را به رژیم غذایی روزانه اضافه کرد. بادام نرم‌کننده‌ای طبیعی و سرشار از عناصری است که پوست را آبرسانی کرده و از خشک شدن آن جلوگیری می‌کند.

چای سبز سرشار از آنتی‌اکسیدان‌هایی است که پوست را تغذیه و آن را لطیف می‌کند. این نوشیدنی محبوب دارای خواص ضدالتهابی است که پوست را از درون بهبود می‌بخشد. روغن زیتون حاوی مواد مغذی مانند ویتامین‌های A و E و اسیدهای چرب است که به آن خاصیت نرم‌کنندگی می‌دهند. این مواد مغذی به آبرسانی پوست کمک کرده و انعطاف‌پذیری آن را حفظ می‌کنند.

سبزیجات برگ سبز یک انبار تغذیه از ویتامین‌های A و C و آنتی‌اکسیدان‌ها هستند که انواع عفونت‌های پوستی را دفع می‌کنند. اسفناج دارای آهن و اسیدفولیک است و می‌تواند به شما در مبارزه با کم‌خونی و رنگ‌پریدگی پوست کمک کند. شکلات تیره حاوی فلاونول است که حتی در زمستان هم به درخشش پوست کمک می‌کند. شکلات تلخ به طور طبیعی از پوست در برابر آفتاب محافظت می‌کند. نارگیل نه تنها روغنش برای پوست مفید است بلکه خوردن میوه آن نیز برای داشتن پوستی سالم در زمستان بسیار سودمند است.

ارتباط مصرف گوشت و افزایش ریسک بیماری آسم در کودکان

محققان دانشکده پزشکی آیسان نیویورک با مطالعه بر روی بیش از ۴۰۰۰ کودک دریافتند مصرف زیاد ترکیبات پیش التهابی موجود در گوشت‌های پخته شده موسوم به AGE، با افزایش میزان خس خس سینه مرتبط است. خس خس سینه یکی از علائم رایج بیماری آسم در کودکان و بزرگسالان است. این مطالعه نشان داد که افزایش میزان AGE ها با بروز بیشتر خس خس سینه همراه است که منجر به اختلال در خواب، محدود شدن میزان ورزش آنها یا حتی مراجعه به اورژانس می‌شود.

«سونالی باس»، سرپرست تیم تحقیق، در این باره، اظهار کرد: «مطالعه ما نشان می‌دهد رژیم غذایی می‌تواند بر سلامت مجاری هوا و علائم مربوط به آسم نقش داشته باشد.» مجموعه‌ای از تحقیقات قبلی نشان می‌دهند که الگوهای رژیم غذایی حاوی غذاهای پیش التهاب (از جمله چربی‌های اشباع و گوشت) با بیماری تنفسی ارتباط دارند.

انجمن ریه آمریکا تاکیدکرد: بیماری آسم شایع‌ترین بیماری مزمن در بین کودکان است. این بیماری یک بیماری مزمن ریوی است که انتقال هوا به داخل ریه‌ها را دشوارتر می‌کند. اگرچه درمان می‌تواند به کنترل آسم کمک کند، اما قابل درمان نیست. در این مطالعه، ۴۳۸۸ کودک در رده سنی ۲ تا ۱۷ سال مورد بررسی قرار گرفتند. بر اساس پرسشنامه غذایی تکمیل شده در مورد این کودکان، میزان مصرف AGE آنها بر اساس میزان مصرف گوشت شأن اندازه گیری شد.

آنها دریافتند که مصرف بالاتر AGE با میزان قابل توجه بروز خس خس سینه مرتبط است. همچنین داده‌ها نشان داد کسانی که بیشترین میزان مصرف AGE را دارند میزان خس خس قبل از خواب و در هنگام ورزش بیشتر است. کودکانی که رژیم غذایی شأن دارای بالاترین میزان AGE بود، ۱۸ درصد بیشتر از کودکان با میزان کمتر AGE دچار خس خس می‌شوند. ترکیب AGE در بیشتر گوشتهای غیردریایی، به ویژه پس از پخت در دمای بالا، مانند کباب کردن، زیاد پختن یا سرخ کردن یافت می‌شود. این ترکیب به گیرنده‌ای در ریه‌ها متصل می‌شود که موجب التهاب مجاری تنفسی می‌شود.

چرا باید غذای بخارپز بخوریم؟

همان‌طور که می‌دانید در روش طبخ غذا با روغن، مواد غذایی بیشتر خاصیت‌های مفید خود را از دست می‌دهد و حتی با سرخ شدن غذا در روغن علاوه بر از دست رفتن فواید آن، امکان به خطر افتادن سلامتی شما افزایش می‌یابد.

بهتر است برای طبخ سالم‌تر غذا از روش بخارپز استفاده کنید که با این روش پخت می‌توان به راحتی پروتئین‌ها و ویتامین‌های لازم را پس از طبخ در غذا حفظ کرد. بخار پز کردنِ غذا بهترین روش برای حفظ مواد مغذی و ویتامین‌هاست. در ادامه فهرستی از فواید غذاهای بخارپز آماده کرده‌ایم.

۱. کمک به کاهش کلسترول

بخار پز کردنِ انواع گوشت، باعث جدا شدنِ چربی‌ها از گوشت می‌شود. حال آن‌که، جدا کردن چربی از گوشت با دیگر روش‌های پخت، مثل کباب‌کردن یا سرخ‌کردن، بسیار دشوار است. از آن‌جا که در روش بخارپز از روغن استفاده نمی‌شود، غذای سالم‌تری خواهید داشت. خوردن غذاهای بخارپزِ بدون چربی یعنی دریافت کالری کمتر و دریافت کالری کمتر یعنی کنترل میزان کلسترول.

۲. کمک به حفظ رنگ، مزه و فیبر غذا

با بخار پز کردن سبزیجات مزه، رنگ و بافت آن‌ها تا حد امکان حفظ می‌شود. البته، در کنار بافت و رنگ سبزیجات، حداکثر میزان مواد مغذی موجود در آن‌ها را هم دریافت می‌کنید. اضافه‌کردن ادویه به آب می‌تواند کمی مزه هم به آن‌ها بیفزاید.

۳. کمک به حفظ ریزمغذی‌ها

روش‌های پخت معمولی، ویتامین‌ها و مواد معدنی سبزیجات را از آن‌ها جدا می‌کند. با روش بخارپز بیوتین، ریبوفلاوین یا ویتامین B۲، پانتوتنیک اسید، ویتامین C، نیاسین یا ویتامین B۳، ویتامین B۱۲، تیامین یا ویتامین B۱ و ویتامین B در سبزیجات حفظ می‌شود. همچنین مواد معدنی مانند کلسیم، پتاسیم، فسفر و زینک هم به این روش در سبزیجات باقی می‌ماند.

۴. روشی ساده برای پخت‌وپز

قراردادن مواد غذایی به‌صورت لایه‌لایه روی هم و بخار پز کردن آنها به شما کمک می‌کند تا زمان کمتری را در آشپزخانه صرف کنید. در ضمن، نیاز نیست مدت زیادی را صرف آماده‌سازی کنید و بیشتر پخت‌وپز را می‌توانید تنها روی یک شعله انجام دهید.

بهترین راه بخار پز کردن، استفاده از دستگاه بخارپز است. مدل‌های برقی جدید تایمر هم دارند و کار را برای‌تان آسان‌تر می‌کنند. زیرا با تنظیم زمان می‌توانید از زیاد پخته‌شدن غذا جلوگیری کنید. همچنین، می‌توانید از بخار پزهای قدیمی‌تر که ماهیتابه بزرگی در پایین و بشقابی سوراخ‌دار دارند استفاده کنید و غذاها را نوبتی در آن قرار دهید.

برای طعم‌دار کردن مواد اولیه (ماهی، مرغ یا سبزیجات)، آن‌ها را در مخلوط ادویه و سبزیجات معطر بغلتانید. می‌توانید آن‌ها را مدت بیشتری در این مخلوط نگه‌دارید. سپس، آن‌ها را تمیز کنید و در بخارپز قرار دهید. کمی روغن روی آن‌ها اسپری کنید و اجازه دهید چند دقیقه با بخار بپزند.

برای پخت مرغ بهتر است از سبزیجات معطر مانند جعفری، ریحان، رز ماری و آویشن استفاده کنید. برای طعم‌دار کردن ماهی و سبزیجات می‌توانید قبل از پخت، آن‌ها را در مخلوط سرکه بالزامیک یا آب لیمو و روغن زیتون قرار دهید. همچنین می‌توانید هنگام پخت، تکه‌های لیمو ترش را به‌همراه ماهی یا سبزیجات در بخارپز قرار دهید. سس سویا، کنجد و انواع فلفل هم برای طعم دار کردن انواع مختلف گوشت و سبزیجات مناسب هستند.

کد خبر 469705

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.