کمبود ویتامین D باعث بروز چه مشکلاتی می‌شود؟

کمبود ویتامین D باعث بروز بی‌خوابی، استخوان‌درد، بیمار شدن، افسردگی و ریزش مو می‌شود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، نقش ویتامین D در بدن بسیار حیاتی است؛ این ویتامین به بدن کمک می‌کند تا فسفر و کلسیم، دو ماده معدنی مهم مورد نیاز بدن را جذب و حفظ کند. نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که ویتامین D می‌تواند مانع پیشرفت سرطان شود، عفونت را مهار کند و التهاب را کاهش دهد. مهمترین نقش ویتامین D در حفظ سلامت و استحکام استخوان‌ها است. با توجه به نقش‌های مختلفی که این ویتامین در بدن ایفا می‌کند، لازم است از میزان مورد نیاز بدن آگاهی داشته باشیم. در ادامه به بررسی بعضی از عوارض کمبود ویتامین D در بدن می‌پردازیم:

بی‌خوابی

سطح پایین ویتامین D می‌تواند بر الگوی خواب تأثیر داشته باشد و باعث افزایش سطح هورمون استرس یا کورتیزول شود. به همین دلیل، بیشتر دچار خستگی می‎‌شوید. کمبود ویتامین D باعث می‌شود فرد در طول شب چندین بار بیدار شود به سختی بخوابد و دچار اختلالات خواب مرتبط شود.

استخوان‌درد

یکی از مهمترین وظایف ویتامین D حفظ سلامت و استحکام استخوان است. کمبود این نوع ویتامین باعث می‌‏شود فرد دچار درد استخوان، ضعف عضلات، توده استخوانی پایین و شکستگی شود. همچنین، کمبود ویتامین D منجر به زمین خوردن‌های مکرر و افزایش خطر آسیب‌های مرتبط با آن‌ها می‎‌شود.

بیمار شدن

کمبود ویتامین D عملکرد سیستم ایمنی را تضعیف می‌کند و بدن را در معرض انواع مختلف پاتوژن‌ها قرار می‌دهد. نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که سطح پایین این ویتامین خطر ابتلا به سرماخوردگی، آسم و عفونت آنفلوانزا را افزایش می‌دهد.

افسردگی

افسردگی ممکن است به دلایل مختلف رخ دهد، یکی از این دلایل کمبود ویتامین D است. پژوهشگران پس از انجام بررسی‌های لازم به این نتیجه رسیده‌اند که سطوح پایین ویتامین D در بدن، خطر ابتلا به مشکلات روانی مانند افسردگی را افزایش می‌دهد.

ریزش مو

ویتامین D نقش مهمی در تحریک فولیکول‌های مو و تسریع رشد دارد. کمبود این نوع ویتامین باعث توقف رشد مو، همچنین ریزش مو می‎‌شود. سطح پایین ویتامین D رشد موهای جدید را نیز متوقف می‌کند.

بیماری‌های ناشی از کمبود ویتامین D

کمبود ویتامین D در بدن خطر ابتلاء به بیماری‌های قلبی‌عروقی، اختلالات شناختی همچنین آسم شدید را افزایش می‌دهد. علاوه بر این، سطح پایین این نوع ویتامین بر سلامت و عملکرد سیستم ایمنی بدن تأثیر منفی می‌گذارد.

افرادی که در معرض کمبود ویتامین D قرار دارند

کسانی که به بیماری‌های التهابی روده مانند کولیت اولسراتیو یا بیماری کرون مبتلا هستند، ممکن است در معرض کمبود ویتامین D قرار داشته باشند، زیرا روده این افراد قادر به جذب ویتامین نیست. همچنین، افراد چاق دارای سطوح پایین ویتامین D در خون هستند، زیرا ویتامین D در بافت‌های چربی این افراد تجمع پیدا می‌کند. علاوه بر این، افرادی که به‌تازگی جراحی بای‌پس معده انجام داده‌اند نیز احتمالاً سطح پایینی از ویتامین D دارند.

کد خبر 668650

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.