کمبود این نوع ویتامین خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را افزایش می‌دهد

نتایج مطالعات انجام شده نشان می‌دهد که کمبود ویتامین K باعث خونریزی قابل توجه، ضعیف شدن استخوان، پوکی استخوان و افزایش خطر بیماری‌های قلبی عروقی می‌شود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، بیماری‌های قلبی عروقی در زمان‌های اخیر بسیار رایج شده است، سازمان جهانی بهداشت (WHO) اعلام کرده است که بیماری‌های قلبی عروقی عامل اصلی مرگ‌ومیر در سراسر جهان است. گزارش‌های ارائه شده نشان می‌دهد که در سال ۲۰۱۹، ۱۷.۹ میلیون نفر جان خود را بر اثر ابتلاء به بیماری‌های قلبی عروقی از دست داده‌اند، ۳۲ درصد از کل مرگ‌ومیرهای جهان نیز به دلیل این نوع بیماری‌ها اتفاق می‌افتد. همچنین، ۸۵ درصد کل مرگ‌ومیرها نیز به دلیل سکته قلبی و سکته مغزی رخ می‌دهد. با افزایش تعداد جوانانی که به مشکلات قلبی عروقی مانند سکته قلبی، نارسایی قلبی و ایست قلبی مبتلا می‌شوند، لازم است بیشتر به سلامت قلب اهمیت داد. متخصصان معتقدند که مصرف کافی ویتامین K خطر ابتلاء به بیماری‌های قلبی عروقی را کاهش می‌دهد.

نقش ویتامین K در بدن چیست؟

ویتامین K یک ماده مغذی ضروری است که برای لخته شدن خون، بهبود زخم‌ها و سلامت استخوان ضروری است. دو نوع ویتامین K وجود دارد که فیلوکینون و مناکینون نام دارد، هر دو نوع ویتامین K پروتئین‌هایی تولید می‌کنند که در انعقاد خون نقش دارند. نتایج مطالعات انجام شده نشان می‌دهد که کمبود ویتامین K باعث خونریزی قابل توجه، ضعیف شدن استخوان، پوکی استخوان و افزایش خطر بیماری‌های قلبی عروقی می‌شود.

آیا ویتامین K خطر ابتلاء به بیماری قلبی را کاهش می‌دهد؟

نتایج پژوهش‌های انجام شده نشان می‌دهد افرادی که از رژیم‌های غذایی غنی از ویتامین K استفاده می‌کنند، ۳۴ درصد کمتر از دیگران در معرض ابتلاء به بیماری‌های قلبی عروقی مرتبط با تصلب شرایین قرار دارند. محققان به این نتیجه رسیده‌اند که ویتامین K از افراد در برابر تصلب شرایین و متعاقباً بیماری قلبی عروقی محافظت می‌کند. سرویس سلامت ملی بریتانیا (NHS) مصرف یک میکروگرم ویتامین K در روز به ازای هر کیلوگرم وزن بدن افراد بزرگسال را توصیه می‌کند.

عوامل خطر بیماری قلبی چیست؟

سازمان جهانی بهداشت (WHO) اعلام کرده است که رژیم غذایی ناسالم، بی‌تحرکی و مصرف دخانیات از جمله عوامل خطر بیماری‌های قلبی عروقی است. اثرات عوامل خطر بیماری‌های قلبی عروقی ممکن است به صورت افزایش فشار خون، افزایش سطح گلوکز خون، افزایش چربی خون، افزایش وزن و چاقی ظاهر شود. قطع مصرف دخانیات، کاهش مصرف نمک، مصرف بیشتر میوه و سبزیجات و فعالیت بدنی منظم خطر ابتلاء به بیماری‌های قلبی عروقی را کاهش می‌دهد.

علائم کمبود ویتامین K چیست؟

کمبود ویتامین K علائم گسترده‌ای دارد که رایج‌ترین آن‌ها شامل کبودی مکرر و آسان، لخته شدن خون زیر ناخن، خونریزی در غشاهای مخاطی که قسمت‌هایی از بدن را می‌پوشاند و مدفوع تیره رنگ و گاهی اوقات با خون می‌شود.

بهترین منابع غذایی حاوی ویتامین K چیست؟

سرویس سلامت ملی بریتانیا (NHS) توصیه می‌کند که بیشتر ویتامین K مورد نیاز بدن خود را از رژیم غذایی دریافت کنید. غذاهایی مانند سبزیجات با برگ سبز مانند اسفناج، کلم پیچ، کاهو، کلم بروکلی، روغن‌های گیاهی، میوه‌هایی مانند زغال اخته و انجیر، تخم‌مرغ، پنیر، جگر، نخود، سویا و چای سبز بهترین منابع غذایی ویتامین K هستند.

کد خبر 584524

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.