علی لطیفی در گفتوگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: اجرای آزمایشی طرحواره تحول در برنامه درسی از ابتدای مهر ۱۴۰۴ در هشت مدرسه از مناطق ۲ و ۱۶ تهران، همچنین در شهر ری یک و شهر قدس آغاز میشود. محور اصلی این تحول مدرسه است و در این مرحله، علاوه بر بستههای تربیت و یادگیری پایه اول ابتدایی، «راهنمای عمل برنامه درسی مدرسهای» نیز در اختیار مدارس قرار خواهد گرفت.
وی افزود: سه ضلع اصلی طرحواره تحول شامل راهنمای عمل برنامه درسی مدرسهای، بستههای تربیت و یادگیری و پشتیبانی علمی، رصد و پایش اجرای برنامه درسی در مدرسه است و معاونتهای ستادی وزارتخانه در تدوین آن مشارکت داشتهاند.
پروژه «کلاس شوقانگیز» برای توانمندسازی معلمان
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی بیان کرد: پروژه کلاس شوقانگیز با تولید بیش از ۲۴۰۰ دقیقه محتوای چندرسانهای در سه محور محیط یادگیری مثبت، روشهای تدریس موفق و کاربرد فناوری در آموزش، الگویی نوین برای توانمندسازی معلمان ارائه میدهد.
لطیفی ادامه داد: از مهمترین نوآوریهای این پروژه میتوان به روایتپژوهی آموزشی همراه با نمایش اجرای کلاس، بهرهگیری از فیلمهای مستند، اینفوگرافی و نقشههای مفهومی، استفاده از فناوری VR360 برای تجربه آموزشی فراگیرتر و ارائه محتوای کامل بر روی حافظه همراه اشاره کرد.
اجرای کتابهای نونگاشت در مقاطع مختلف
وی خاطرنشان کرد: در زمینه کتابهای نونگاشت نیز، اجرای سراسری کتاب کار و فناوری پایه ششم ابتدایی، آغاز اجرای آزمایشی کتاب «از من تا خدا» در دوره اول متوسطه و اجرای آزمایشی کتاب کار آموزش خط تحریری برای پایههای چهارم تا ششم در دستور کار قرار گرفته است.
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی در پایان اضافه کرد: اصلاح و بازنگری تعداد قابل توجهی از کتابهای فنی و حرفهای پایه دهم انجام شده است. آمادهسازی ۱۵ جلد کتاب نونگاشت در پایه دهم و ۳ جلد کتاب نونگاشت در پایه یازدهم برای سال تحصیلی جدید از جمله اقدامات انجامشده در این بخش است.

