چه کسانی در معرض کمبود ویتامین D قرار دارند؟

نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد افرادی که پوست تیره‌تری دارند، افراد مسن، کسانی که چاق هستند و افراد مبتلا به پوکی استخوان یا بیماری‌های مزمن کلیه و کبد، بیشتر از دیگران در معرض کمبود ویتامین D قرار دارند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، ویتامین D یک ماده مغذی ضروری برای بدن است؛ این ویتامین محلول در چربی عمدتاً از طریق نور خورشید جذب پوست می‌شود. ویتامین D به جذب کلسیم و فسفر نیز کمک می‌کند؛ برای سلامت استخوان ضروری است، عفونت را کنترل می‌کند و باعث کاهش التهاب نیز می‌شود. توصیه شده است که بزرگسالان روزانه ۱۵ میکروگرم ویتامین D مصرف کنند در حالی که افراد بالای ۷۰ سال باید روزانه ۲۰ میکروگرم از آن را استفاده کنند.

ویتامین D چه تأثیری بر سلامت بدن دارد؟

مصرف ویتامین D به بهبود سلامت استخوان و قدرت عضلانی کمک شایانی می‌کند؛ خطر ابتلاء به سرطان، بیماری قلبی و دیابت نوع دوم را کاهش می‌دهد، عملکرد سیستم ایمنی را بهبود می‌بخشد و خطر مرگ زودرس را نیز کاهش می‌دهد. چندین مطالعه انجام شده ارتباط مستقیم بین ویتامین D و کنترل بیماری‌های شدید مانند دیابت، بیماری قلبی و سرطان و نقش آن در بهبود سلامت استخوان و سیستم ایمنی را تأیید کرده‌اند. متخصصان معتقدند که ویتامین D خطر ابتلاء به انواع سرطان مانند سرطان روده بزرگ، سرطان پروستات و سرطان سینه را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد.

بدن انسان چگونه ویتامین D تولید می‌کند؟

ویتامین D زمانی تشکیل می‌شود که یک واکنش شیمیایی روی پوست بدن انسان ایجاد شود. هنگامی که پوست در معرض نور خورشید قرار می‌گیرد، استروئیدی به نام هفت-دهیدروکلسترول تجزیه می‌شود؛ این اتفاق باعث تشکیل ویتامین D می‌شود. میزان ویتامین D تولید شده ناشی از خورشید تا حد زیادی تحت تأثیر فصل، زمان روز، عرض جغرافیایی، ارتفاع، آلودگی هوا، رنگ‌دانه‌های پوست، استفاده از کرم ضد آفتاب، میزان عبور نور از شیشه و پلاستیک و افزایش سن است.

چه کسانی در معرض کمبود ویتامین D قرار دارند؟

زمانی که پوست در معرض نور خورشید قرار نگیرد، خطر کمبود ویتامین D در بدن افزایش پیدا می‌کند. افرادی که بیش از حد از ضدآفتاب استفاده می‌کنند نیز توانایی پوست برای جذب ویتامین D را کاهش می‌دهند. همچنین افرادی که زمان کافی در فضای باز قرار ندارند، دچار کمبود ویتامین D می‌شوند. نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد افرادی که پوست تیره‌تری دارند، افراد مسن، کسانی که چاق هستند و افراد مبتلا به پوکی استخوان یا بیماری‌های مزمن کلیه و کبد بیشتر از دیگران در معرض کمبود ویتامین D قرار دارند.

عوارض کمبود ویتامین D چیست؟

کمبود ویتامین D باعث بروز علائمی مانند درد عضلانی، خستگی و افسردگی می‌شود؛ در موارد شدید نیز باعث بروز درد استخوان می‌شود. همچنین، کمبود ویتامین D یک عامل خطر برای بیماری زوال عقل است.

کد خبر 584999

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.