۲۳ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۰
مزایای مصرف ویتامین دی چیست؟

نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که مصرف مکمل ویتامین دی باعث کاهش شدت آسم و بهبود علائم آن می‌‎شود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، ویتامین D برای حفظ سلامت کلی بدن ضروری است، کمبود این ماده مغذی می‌تواند موجب بروز مشکلات سلامتی مختلف شود. بنابراین مصرف مکمل‌ها ممکن است خطر بروز این بیماری‌ها را کاهش دهد یا به درمان آن‌ها کمک کند. ویتامین دی نقش مهمی در جذب کلسیم برای افزایش تراکم مواد معدنی استخوان دارد که برای حفظ استخوان‌های قوی و جلوگیری از تحلیل استخوان ضروری است. کمبود ویتامین دی می‌تواند منجر به بروز بیماری‌هایی مانند راشیتیسم در کودکان و پوکی استخوان در بزرگسالان شود.

ویتامین دی نقش مؤثری در کاهش التهاب بر عهده دارد، این نوع ویتامین آزادسازی سیتوکین‌های پیش‌التهابی را کاهش می‌دهد و باعث تولید مولکول‌های ضدالتهابی می‌شود. همچنین این نوع ویتامین به بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن کمک شایانی می‌کند و خطر بروز بیماری و عفونت‌ها را کاهش می‌دهد. کاهش سطح ویتامین دی مورد نیاز بدن باعث افزایش اختلالات خودایمنی و عفونت می‌شود.

نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که مصرف مکمل ویتامین دی باعث کاهش شدت آسم و بهبود علائم آن می‌شود. همچنین، کاهش سطح ویتامین دی باعث بروز اختلالات خلقی و افسردگی می‌شود. درصورتی‌که زنان در دوران بارداری دچار کمبود ویتامین دی شده باشند، پس از زایمان دچار افسردگی خواهند شد. بنابراین مصرف ویتامین دی به میزان کافی در دوران بارداری خطر بروز افسردگی پس از زایمان را کاهش می‌دهد.

مصرف ویتامین دی به تنظیم سطح قند خون کمک شایانی می‌کند و خطر بروز پیش‌دیابت را که عامل بروز دیابت نوع دوم است، کاهش می‌دهد. همچنین نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که مصرف مکمل ویتامین D3 خطر بروز سرطان سینه، سرطان پروستات و سرطان روده در میان بزرگسالان را کاهش می‌دهد.

به گفته متخصصان، مصرف کافی ویتامین دی به بهبود عملکرد شناختی افراد کمک می‌کند و احتمال بروز زوال عقل را نیز کاهش می‌دهد. میزان مصرف روزانه ویتامین دی به عواملی از جمله سن، جنسیت و سلامت عمومی بستگی دارد.

ترجمه از: پگاه بهادران، خبرنگار ایمنا

کد خبر 647466

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.