کمبود این ویتامین به دیواره شریان‌ها آسیب وارد می‌کند

نتایج مطالعات اخیر نیز نشان می‌دهد که کمبود ویتامین B می‌تواند تاثیر مخربی بر شریان‌ها داشته باشد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، کمبود ویتامین‌ها می‌تواند عواقب شدید و جدی برای بدن داشته باشد، نتایج مطالعات اخیر نیز نشان می‌دهد که کمبود ویتامین B می‌تواند تاثیر مخربی بر شریان‌ها داشته باشد. پژوهشی که در مجله Biomedicine & Pharmacotherapy حاکی از این است که سطح پایین ویتامین‌های B12، B6 و B9 می‌تواند منجر به تصلب شرایین شود، که علت اصلی بیماری‌های قلبی-عروقی است و باعث بروز مرگ‌ومیرهای زیادی در سراسر جهان می‌شود.

دلیل اصلی بروز بیماری‌های قلبی عروقی چیست؟

سازمان جهانی بهداشت (WHO) اعلام کرده است که سالانه نزدیک به ۱۸ میلیون نفر به دلیل ابتلا به بیماری‌های قلبی-عروقی جان خود را از دست می‌دهند. دلیل اصلی بروز بیماری‌های قلبی-عروقی ناشی از تصلب شرایین است که باعث تجمع چربی و کلسترول در دیواره سرخرگ‌ها می‌شود، در نتیجه عروق خونی باریک می‌شود.

عوامل خطر بروز بیماری‌های قلبی چیست؟

عوامل خاصی مانند کلسترول بالا، فشار خون بالا، سیگار کشیدن، چاقی، دیابت نوع اول، کم‌تحرکی، رژیم غذایی حاوی چربی‌های اشباع بالا خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی-عروقی را افزایش می‌دهد.

کمبود ویتامین B12 چگونه به دیواره شریان‌ها آسیب وارد می‌کند؟

ویتامین B12 یک اسیدآمینه مهم به نام هموسیستئین را تجزیه می‌کند که در پاتوفیزیولوژی فرآیند آترواسکلروتیک نقش دارد. نتایج چندین مطالعه نشان می‌دهد که اسید فولیک و ویتامین‌های B12 و B6 فاکتورهای مهمی در متابولیسم هموسیستئین هستند و میزان آن را کاهش می‌دهد. کمبود ویتامین B12 باعث افزایش سطح هموسیستئین در بدن و در نتیجه افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی مانند حمله قلبی، سکته مغزی و همچنین لخته شدن خون می‌شود.

علائم کمبود ویتامین B12 چیست؟

علائم کمبود ویتامین B12 شامل زرد رنگ شدن پوست، زخم دهان، احساس سوزن-سوزن شدن در بدن، اختلال دید، نوسانات قلبی، اضطراب و افسردگی، مشکلات گوارشی، سردرد و مشکلات تمرکز می‌شود.

کد خبر 605714

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.