مصرف کدام مواد غذایی به تقویت حافظه کمک می‌کند؟

مصرف غذاهایی مانند ماهی چرب، تخم‌مرغ، سبزیجات با برگ سبز تیره، شکلات تلخ، گردو، بادام، حبوبات، قهوه، چای سبز و آب به تقویت حافظه کمک می‌کند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، مصرف بعضی از مواد غذایی به بهبود عملکرد شناختی و حافظه کمک می‌کند. نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که مصرف غذاهای حاوی ویتامین B12، منیزیم، اسیدهای چرب امگا -۳، روی، ویتامین‌های E و K به حفظ حجم مغز، کاهش التهاب، بهبود عملکرد عصبی و تحریک رشد نورون‌ها کمک می‌کند. در ادامه به بررسی تعدادی از این مواد غذایی می‌پردازیم:

بلوبری

بلوبری سرشار از پلی‌فنول‌ها به وِیژه آنتوسیانین هستند که باعث کاهش استرس و التهاب در بافت مغز می‌شود. در واقع، ارتباط عصبی و حافظه را بهبود می‌بخشد.

ماهی چرب

ماهی‌های چرب مانند سالمون و ساردین سرشار از اسیدهای چرب امگا -۳ است، بنابراین نقش موثری در کاهش التهاب همچنین کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی دارد. نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که مصرف کم امگا -۳ با اختلالات یادگیری و افسردگی مرتبط است.

تخم‌مرغ

زرده تخم‌مرغ حاوی مقادیر زیادی کولین است و به تقویت حافظه کمک می‌کند. علاوه بر این، روی و اسیدهای چرب امگا -۳ موجود در تخم‌مرغ باعث بهبود عملکرد مغز می‌شود.

سبزیجات با برگ سبز تیره

سبزیجات با برگ سبز تیره سرشار از ویتامین E، فولات، روی، فیبر، بتاکاروتن، کامفرول و لوتئین هستند که به بهبود عملکرد شناختی و سلامت مغز کمک می‌کند.

شکلات تلخ

شکلات تلخ حاوی مقدار زیادی فلاونوئید است، نوعی ماده شیمیایی گیاهی که به بهبود خلق‌وخو و کاهش التهاب کمک می‌کند و مانع از دست دادن حافظه می‌شود. همچنین، این ماده غذایی سرشار از آهن و منیزیم است که آرام‌بخش اعصاب است.

گردو و بادام

گردو و بادام به دلیل داشتن اسیدهای چرب امگا -۳، روی، منیزیم، فیبر و ویتامین E، از نورون‌ها محافظت می‌کند و به بهبود عملکرد مغز کمک می‌کند.

حبوبات

حبوبات مانند لوبیا، نخود و عدس سرشار از فیبر، پروتئین گیاهی و کربوهیدرات‌های دیرهضم هستند، بنابراین به بهبود عملکرد مغز و فعالیت بدنی کمک می‌کند. علاوه بر این، حبوبات حاوی مواد شیمایی گیاهی مانند ایزوفلاون هستند که باعث بهبود حافظه و خلق‌وخو می‌شود.

قهوه و چای سبز

کافئین موجود در چای سبز و قهوه به بهبود تمرکز و عملکرد شناختی افراد کمک می‌کند. نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که مصرف تقریباً ۳۰۰ میلی‌گرم نوشیدنی حاوی کافئین در طول روز ایده‌آل است. البته توصیه شده است که از مصرف این نوع نوشیدنی‌ها شش ساعت قبل از خواب دوری کنید.

آب

تقریباً ۶۰ درصد مغز و بدن را آب تشکیل داده است. متخصصان معتقدند که خفیف‌ترین نوع کم‌آبی نیز باعث بروز مه مغزی، سردرد و خستگی ذهنی می‌شود. افرادی که ورزش می‌کنند یا زیاد عرق می‌کنند، زنان باردار و افرادی که از رژیم‌های غذایی پرنمک استفاده می‌کنند، باید میزان مصرف آب روزانه خود را افزایش دهند.

موارد تاثیرگذار بر سلامت مغز

مواد غذایی یادشده در رژیم‌غذایی مدیترانه‌ای مصرف می‌شود. علاوه بر پیروی کردن از این نوع رژیم غذایی تغییر سبک زندگی مانند داشتن فعالیت بدنی، داشتن خواب باکیفیت، کنترل استرس و ترک کردن سیگار نیز خطر بروز بیماری‌های مغزی مانند آلزایمر و زوال عقل را کاهش می‌دهد و به بهبود عملکرد ذهن کمک می‌کند.

کد خبر 667506

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.