ارتباط بین مصرف نمک زیاد و زوال عقل چیست؟

نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که مصرف نمک زیاد خطر بروز زوال عقل مرتبط با فشار خون بالا را افزایش می‌دهد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، محققان تخمین می‌زنند که بیشتر مردم در سراسر دنیا بین ۹ تا ۱۲ گرم نمک در روز مصرف می‌کنند که این میزان فراتر از حداکثر مقدار توصیه شده سدیم است. مصرف نمک زیاد یک عامل خطر برای فشار خون بالا در نظر گرفته شده است. همچنین افراد مبتلا به فشار خون بالا بیشتر از دیگران در معرض ابتلا به زوال عقل قرار دارند.

گروهی از محققان ژاپنی به منظور بررسی ارتباط بین مصرف نمک زیاد و احتمال بروز زوال عقل، مطالعه جدیدی انجام دادند. آن‌ها برای رسیدن به این هدف، گروهی از موش‌ها را مورد ارزیابی قرار دادند. به این موش‌ها به مدت ۱۲ هفته آب آشامیدنی پرنمک دادند، فشار خون آن‌ها را اندازه‌گیری کردند و تأثیر مصرف نمک بر عملکرد ذهنی موش‌ها را نیز ارزیابی کردند.

نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که مصرف نمک زیاد خطر بروز زوال عقل ناشی از فشار خون بالا را افزایش می‌دهد. محققان در این مطالعه متوجه تغییراتی در سطح پروتئین PSD95 در مغز موش‌ها شدند که نقش مهمی بر عملکرد اتصالات بین سلول‌های مغزی ایفا می‌کند.

به گفته محققان، نمک یک ماده معدنی است که از کلرید سدیم ساخته شده است. همچنین، یک ماده مغذی ضروری برای بدن و اندام‌های آن است. سدیم به بهبود عملکرد عصبی کمک می‌کند، باعث حفظ سطح متعادل مایعات از جمله آب و الکترولیت‌ها می‌شود و مانع افت فشار خون می‌شود. البته بدن فقط به میزان کمی از سدیم نیاز دارد. در حال حاضر، میزان سدیم توصیه شده برای یک بزرگسال کمتر از ۲.۳ گرم در روز است.

مصرف نمک بیش از حد باعث بروز بیماری قلبی، بیماری کلیوی، دیابت نوع دوم، پوکی استخوان، سرطان معده، ام‌اس و استرس می‌شود. لازم است برای کاهش مصرف نمک، میزان مصرف غذاهای فراوری شده را کاهش دهید و وعده‌های غذایی کوچک‌تر مصرف کنید. همچنین، برای طعم دادن به غذا به جای استفاده از نمک، از ادویه‌ها و سبزیجات تازه و یا سبزیجات خشک استفاده کنید.

نتایج این مطالعه در مجله Pharmacology منتشر شده است.

کد خبر 665494

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.