سیب زمینی باعث حفظ سلامت استخوان‌ها می‌شود؟

شناخت سیب زمینی سبزیجات ریشه‌ای، ویتامین‌ها و مواد معدنی موجود در سیب زمینی، سیب زمینی جوانه زده بدون ارزش تغذیه‌ای، سیب زمینی آب پز یا پوره، نحوه نگهداری از سیب زمینی و خاصیت‌های درمانی سیب زمینی را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سیب زمینی یکی سبزیجات ریشه‌ای محبوب و پر مصرف در سراسر جهان است که خاصیت‌های درمانی زیادی نیز دارد. جالب است بدانید که سیب زمینی دارای ۴۰۰۰ نوع متنوع است که برخی از این نوع سیب زمینی‌ها فقط کاربرد کشاورزی دارند، یکی دیگر از نکات بسیار مهم در مورد سیب زمینی این است که این محصول پس از ذرت، گندم و برنج چهارمین محصول پر کشت در سراسر جهان است.

سیب زمینی نوعی خوراکی است که سال‌هاست مردم دنیا از آن استفاده می‌کنند. سیب زمینی خوراکی نسبتاً ارزانی است که حاوی موادمغذی فراوان از جمله فیبر، ویتامین‌ها و مواد معدنی مانند ویتامین A و ویتامین C است است که تأثیر فراوانی در تقویت سیستم ایمنی بدن و کاهش فشار خون دارد. سیب زمینی به‌دلیل داشتن کربوهیدارات فراوان برای رژیم غذایی ورزشکاران نیز بسیار مناسب است.

نکات مهم در مصرف سیب زمینی

- برای جلوگیری از سیاه شدن سیب زمینی بعد از پوست گرفتن، سیب زمینی را داخل آب سرد قرار داده و مقداری آب لیمو به آن اضافه کنید.

- از پختن سیب زمینی در ظروف آهنی یا آلومینیومی و برش دادن آن با چاقوی فولادی کربنی خودداری کنید.

- هنگام پوست گرفتن سیب زمینی سعی کنید لایه نازکی از آن را جدا کنید تا خواص خود را از دست ندهد.

سیب زمینی آب پز یا پوره؟

نشاسته ماده اصلی سیب زمینی است و یک عدد آب پز آن بین ۸۰ تا ۱۳۰ کالری انرژی دارد و اندکی پروتئین و تقریباً بدون چربی است. میزان اندیس گلایسمی یا قند سیب زمینی آب پز کمتر از پوره و کم کالری تر است. میزان شاخص گلایسمی در پی تنوری، کبابی و سرخ شدن سیب زمینی کمتر می‌شود، اما مصرف روغن در روش سرخ کردن مساله ساز است.

سیب زمینی باعث حفظ سلامت استخوان‌ها می‌شود؟

به دلیل آنکه سیب زمینی آب پز و سردشده حاوی نشاسته مقاوم است یک ماده فیبری بوده و با لینت مزاج از افزایش سریع وزن جلوگیری می‌کند. برای یک فرد میانسال یا سالمند بهتر است سیب زمینی به شکل آب پز و برای کودکان کم سن به شکل پوره همراه با شیر و کره مصرف شود. البته لازم است بدانید بر اثرآب پز کردن مقدار زیادی از ویتامین B، C و پتاسیم سیب زمینی کاسته می‌شود.

نحوه نگهداری از سیب زمینی

- بهتر است سیب زمینی‌ها را در دمایی بین ۷ تا ۱۰ سانتی‌گراد و در محیطی تاریک و خشک مانند انباری نگهداری کنید.

- قرارگرفتن سیب زمینی درمعرض آفتاب منجر به تشکیل سولانین در سیب زمینی می‌شود. سولانین باعث سبزشدن سیب زمینی می‌شود و بسیار سمی است.

- نگهداری سیب زمینی در فریزر نیز موجب تبدیل نشاسته‌ی موجود در آن به شکر و بدمزه‌شدن آن می‌شود.

- از نگه داشتن سیب زمینی نزدیک پیاز نیز خودداری کنید، زیرا گاز متصاعدشده از این دو ممکن است باعث تسریع فاسدشدن پیاز و سیب زمینی شود.

- عمر مفید سیب زمینی کاملاً رسیده، حدود ۲ ماه است که البته در صورت وجود یک سیب زمینی خراب در بین آنها ممکن است این زمان کاهش یابد. پس بهتر است با بررسی مداوم سیب زمینی‌های انبارشده، خراب‌ها را جدا کنید.

سیب زمینی سبز شده را دور بیندازید

به یاد داشته باشید جوانه یا قسمت‌های سبز سیب زمینی حاوی سم است. در واقع سیب زمینی جوانه زده بر خلاف جوانه غلات و حبوبات نه تنها ارزش تغذیه‌ای ندارد بلکه در جوانه اش مواد شیمیایی و سمی زیانباری تولید می‌شود که تهدیدکننده سلامت بوده و مصرف آن سبب افزایش فشار خون، تنگی نفس، سردرد و اسهال می‌شود. بنابراین لزوماً قسمت جوانه زده را جدا کرده و سیب زمینی‌های سبز حتی اگر قسمت کوچکی از آن سبز شده را، دور بیندازید، زیرا این سم در بافت سالم سیب زمینی هم نفوذ کرده، اما هنوز قابل رؤیت نیست.

خاصیت‌های درمانی سیب زمینی

۱. حفظ سلامت استخوان‌ها

وجود آهن، فسفر، کلسیم، منیزیم و روی در سیب زمینی در حفظ و تقویت ساختار استخوان بسیار مؤثر است، آهن و روی نقش مهمی در تولید و بازسازی کلاژن پوست دارند، فسفر و کلسیم نیز هر دو در حفظ ساختار استخوان بسیار مؤثرند، اما حفظ تعادل بین این مواد معدنی در تراکم و بافت استخوانی بسیار مهم و حیاتی است. نباید فراموش کرد که بالابودن میزان فسفر و پایین‌بودن کلسیم موجب کاهش تراکم بافت استخوان و در نهایت منجر به پوکی استخوان می‌شود.

۲. تسهیل در هضم غذا

فیبر موجود در سیب زمینی از ابتلاء به یبوست جلوگیری می‌کند و موجب تسهیل هضم غذا و سلامت دستگاه گوارش می‌شود.

۳. سلامت قلب

سیب زمینی فاقد کلسترول و سرشار از فیبر، پتاسیم، ویتامین C و ویتامین B۶ است که برای سلامت قلب بسیار مفید می‌باشد. همان‌طور که گفته شد، سیب زمینی سرشار از فیبر است که به کاهش میزان کلسترول خون کمک می‌کند و همین مسئله منجر به کاهش ریسک ابتلاء به بیماری قلبی نیز می‌شود. تحقیقات انجام‌شده در مرکز ملی سلامت و تغذیه نشان می‌دهد، افزایش پتاسیم و کاهش سدیم دریافتی در رژیم غذایی خطر ابتلاء به بیماری‌های قلبی و مرگ‌ومیر را به‌شدت کاهش می‌دهد.

۴. تأمین ماده‌ی مغذی کولین

سیب زمینی حاوی ماده‌ی مغذی مفید و مهمی به‌نام کولین است. کولین به بهبود حرکت ماهیچه، تغییر خلق‌وخو، تقویت یادگیری و حافظه کمک می‌کند. مصرف سیب‌زمینی موجب حفظ ساختار غشاهای سلولی، تسهیل انتقال امواج عصبی، کمک به‌جذب چربی و رشد اولیه‌ی مغز نیز می‌شود. یک سیب زمینی بزرگ در حدود ۵۷ میلی‌گرم کولین دارد. این درحالی است که کولین موردنیاز مردان به‌طور متوسط ۵۵۰ میلی‌گرم است که در زنان باید در حدود ۴۲۵ میلی‌گرم باشد.

۵. پیشگیری از سرطان

سیب زمینی باعث حفظ سلامت استخوان‌ها می‌شود؟

سیب زمینی حاوی اسید فولیک است، اسیدفولیک نقش مهمی در سنتز و بازسازی DNA دارد و به‌همین‌خاطر از تشکیل انواع سلول‌های سرطانی که معمولاً به‌دلیل جهش در DNA به‌وجود می‌آیند، جلوگیری می‌کند. فیبر موجود در میوه‌ها و سبزیجاتی مانند سیب زمینی، ریسک ابتلاء به سرطان روده بزرگ را کاهش می‌دهد. ویتامین C و کوئرستین (quercetin) موجود در سیب زمینی مشابه خوص آنتی اکسیدان‌ها است و از آسیب سلول‌ها در برابر رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کنند. همچنین تحقیقات اخیر نشان می‌دهد که سیب زمینی بنفش در کاهش التهاب و پیشگیری از ابتلاء به سرطان روده‌ی بزرگ مؤثر است.

۶. تنظیم فشار خون

به همان میزان که کاهش مصرف سدیم در تنظیم فشار خون بسیار حیاتی است، افزایش مصرف پتاسیم دریافتی در رژیم غذایی روزانه نیز اهمیت زیادی دارد. پتاسیم باعث گشادشدن عروق خونی می‌شود. براساس تحقیقات و آزمایش‌های مرکز ملی سلامت و تغذیه (NHANES)، کمتر از ۲ درصد از بزرگسالان آمریکایی، روزانه ۴۷۰۰ میلی‌گرم پتاسیم دریافت می‌کنند. پتاسیم، کلسیم و منیزیم موجود در سیب زمینی به‌طور طبیعی در کاهش فشارخون تأثیر می‌گذارد.

۷. کنترل وزن

فیبر از فاکتورهای مهم در کنترل وزن است، فیبر در دستگاه گوارش فشرده می‌شود. با توجه به‌اینکه سیب زمینی حاوی فیبر است، مصرف آن موجب احساس سیری و کاهش اشتها می‌شود، به‌همین‌خاطر فرد مدت‌زمان بیشتری احساس سیری می‌کند و درنتیجه، کالری دریافتی نیز کمتر می‌شود.

۸. تنظیم سوخت و ساز

سیب زمینی منبع غنی ویتامین B۶ است. ویتامین B۶ نقش مهمی در سوخت و ساز بدن دارد، بیشتر نیاز ما به انرژی از گلوکز تأمین می‌شود و کربوهیدرات‌ها و پروتئین‌ها مولکول‌های ذخیره‌کننده‌ی انرژی در بدن هستند که در مواقع نیاز باید تبدیل به گلوکز شوند تا بدن بتواند انرژی مورد نیاز در فعالیت‌های روزانه‌ی خود را تأمین کند. ویتامین B۶ موجود در سیب‌زمینی تسهیل کننده‌ی روند شکسته شدن مولکول‌های کربوهیدارت و پروتئین و تبدیل آن به گلوکز هستند.

۹. محافظت از پوست

کلاژن سیستم پشتیبان پوست است. ویتامین C خاصیت آنتی‌اکسیدانی دارد. آنتی‌اکسیدان از آسیب سلول‌های پوست در برابر آفتاب، آلودگی و سیگار کمک جلوگیری می‌کند. همچنین ویتامین C موجب کاهش چین‌وچروک و بهبود بافت پوست هم می‌شود.

۱۰. تقویت سیستم ایمنی بدن

تحقیقات نشان می‌دهد که ویتامین C می‌تواند از شدت و نیز مدت سرماخوردگی بکاهد. همان‌طور که گفته شد سیب زمینی‌ها سرشار از ویتامین C هستند.

کد خبر 570074

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.