سپر دفاعی بدن در مقابل کرونا را بشناسید

باید سیستم ایمنی خود را برای مقابله با بیماری‌ها به خصوص کرونا آماده نگهداریم، بررسی‌ها نشان می‌دهد تقویت ایمنی بدن با استفاده از چند ترفند اساسی در افکار، اعمال و عادات روزانه می‌تواند بهترین روش برای مقابله با ویروس کرونا باشد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، با تقویت سیستم ایمنی بدن می‌توان از انواع سرماخوردگی‌ها، آنفلوانزا و دیگر بیماری‌های عفونی پیشگیری کرد، احساس درد در سینوس‌ها، خارش در گلو و سنگینی بدن در حال مریض شدن در هنگام سرماخوردگی به افراد دست می‌دهد، با ابتلاء به کرونا نیز این علائم در بدن هر فرد مبتلایی بروز پیدا می‌کند. خوشبختانه سیستم ایمنی بدن به گونه‌ای طراحی شده است که از ظرفیت زیادی برای مقابله با ویروس‌ها برخوردار است اما شیوه زندگی مدرن با مواردی مانند خواب ناکافی، غذاهای ناسالم، ورزش نکردن، استرس و سموم، قدرت ایمنی بدن را کاهش داده و نبرد با ویروس‌ها را دشوارتر کرده است.

متخصصان تغذیه تاکید دارند که عملکرد سیستم ایمنی بدن نقش مهمی در پیشگیری از بیماری‌های تنفسی ازجمله بیماری ویروس کرونا دارد که با تغذیه مناسب تقویت می‌شود، عامل ابتلاء به این ویروس بیماری‌های زمینه‌ای مانند دیابت و بیماری‌های ریوی، قلبی، سو تغذیه و نداشتن تغذیه صحیح است، کمبود دریافت مواد غذایی و کمبود ویتامین‌هایی مانند ویتامین C و A و D و تضعیف سیستم ایمنی بدن احتمال ابتلاء به بیماری‌ها را افزایش می‌دهد.

مواد غذایی مفید برای تقویت سیستم ایمنی بدن

مواد غذایی حاوی ویتامین‌هایی مانند A، B، C، D، E و مواد معدنی از جمله آهن، سلنیوم و روی می‌تواند به تقویت سیستم ایمنی و پیشگیری از ابتلاء به بیماری کمک کند.

مواد غذایی حاوی ویتامینA : شامل جگر سیاه، شیر، تخم‌مرغ و ماهی، همچنین سبزیجات و میوه‌های زرد و نارنجی رنگ (مانند کدو حلوایی و هویج) و سایر سبزیجات برگ سبز و ذرت است.

مواد غذایی حاوی مواد معدنی: نیز می‌توانند به تقویت سیستم ایمنی کمک کنند. غنی‌ترین مواد غذایی حاوی آهن شامل گوشت و غذاهای دریایی و سپس، آجیل، لوبیا، سبزیجات و غلات غنی شده با آهن است.

میوه‌ها و سبزیجات: مانند مرکبات، گوجه فرنگی و آب گوجه فرنگی و سیب زمینی، بهترین منابع ویتامین C هستند. سایر منابع غذایی مفید شامل فلفل قرمز و سبز، کیوی، کلم بروکلی، توت فرنگی و طالبی است.

استفاده از همه گروه‌های غذایی: نان و غلات، میوه‌ها و سبزیجات، شیر و لبنیات، گوشت و حبوبات و تخم مرغ، شیرینی‌ها، چربی‌ها و روغن‌ها و رعایت تنوع غذایی در برنامه روزانه، در کنار فعالیت بدنی مناسب، خواب و استراحت کافی، حفظ آرامش و نداشتن استرس و اضطراب می‌تواند به تقویت سیستم ایمنی کمک کند.

جگر و غذاهای دریایی، غلات، گوشت ماهیچه، شیر و فرآورده‌های لبنی، میوه‌ها و سبزیجات از جمله مواد غذایی حاوی بیشترین مقدار سلنیوم هستند. همچنین، شیر و پنیر مهم‌ترین منابع غذایی سرشار از روی گزارش شده‌اند که منجر به تقویت سیستم ایمنی می‌شوند.

سپر دفاعی بدن در مقابل کرونا را بشناسید

ویتامین‌های گروه B: لات سبوس دار (مانند گندم، برنج، جو)، سیب زمینی، ماکارونی و سبزیجات برگ سبز (مانند اسفناج) و برگ دار (مانند برگ چغندر)، کلم بروکلی، موز و مرکبات و محصولات لبنی (شیر و پنیر)، جگر، گوشت، ماهی، تخم مرغ و حبوبات و آجیل از جمله مواد غذایی سرشار از ویتامین‌های گروه B هستند.

غذاهای دریایی: سرشار از ویتامین D هستند و پس از آن می‌توان قارچ و زرده تخم مرغ را نام برد.

روغن‌های گیاهی: مانند روغن کانولا، میوه‌ها و سبزیجات، تخمه‌ها (مانند کدو و آفتابگردان) و آجیل از منابع غذایی سرشار از ویتامین E هستند.

راه‌های تقویت سیستم ایمنی برای جنگ با کرونا

مرتب ورزش کنید: ورزش کردن تأثیری بیش از باریک کردن میان تنه دارد. ورزش مرتب و تغذیه سالم مهمترین عوامل داشتن سیستم ایمنی قوی هستند. تحقیقات نشان داده افراد یکجا نشین نسبت به افراد فعال بیشتر در خطر سرما خوردگی، آنفولانزا، انواع عفونت‌ها و کرونا هستند. اگر می‌خواهید مبتلا به کرونا نشوید از همین امروز ورزش را شروع کنید.

به اندازه کافی بخوابید: وقتی سرتان خیلی شلوغ است و کلی کار برای انجام دادن دارید ممکن است از خوابتان بزنید. اما باید این را بدانید که اگر درست و به اندازه کافی نخوابید، سلامتتان را به خطر انداخته‌اید. بین کمبود خواب و بیماری رابطه‌ی مستقیمی وجود دارد. کسانی که به اندازه کافی نمی‌خوابند نه تنها در خطر بیمار شدن قرار می‌گیرند بلکه ممکن است بیماری‌های قبلی شأن نیز دوباره عود کند. عود کردن بیماری قبلی زمانی رخ می‌دهد که یک ویروس قدیمی دوباره شروع به فعالیت در بدنتان کند.

نکات بهداشتی را رعایت کنید: شستن دست‌ها یکی از راه‌های فوق‌العاده مؤثر برای جلوگیری از بیماری است. اما گاهی این کار را زیاد خوب انجام نمی‌دهیم. دست خود را تماماً با آب و صابون بشویید و سعی کنید تا جای ممکن از صابون‌های آنتی باکتریال استفاده نکنید. اگر بیرون هستید و به آب و صابون دسترسی ندارید بهترین کار این است که از ضد عفونی کننده استفاده کنید. معمولاً ضد عفونی کننده‌ها در بیمارستان‌ها مصرف زیادی دارند اما انواع کوچک آن نیز این روزها در دسترس است. یکی از آنها را همیشه داخل کیف خود داشته باشید.

برنامه منظم چکاپ داشته باشید: برای ویزیت دکتر حتماً نباید منتظر بیمار شدن بود، منظورم این نیست که هر روز این کار را بکنید اما برنامه‌ریزی کنید هر چند وقت یک بار چکاپ شوید. سیستم ایمنی وقتی بدن را سالم نگه دارید بهتر کار می‌کند. برای همین است که ورزش و رژیم سالم بسیار اهمیت دارد. توصیه می‌شود بر اساس سن، سوابق خانوادگی و یا نشانه‌های بیماری برنامه‌ی چکاپ خود را تنظیم کنید.

استرس خود را کم کنید: استرس می‌تواند روی سلامت و روان شما تأثیر بگذارد. اضطراب، مشکلات گوارشی، مشکلات قلبی، اختلال در تمرکز و حافظه از عواقب استرس زیاد است. همچنین استرس در تعداد سلول‌های سفید و دیگر عوامل مؤثر در قدرت سیستم ایمنی دخیل است. سعی کنید در روز زمانی را به خود اختصاص دهید و از کارهای مورد علاقه خود لذت ببرید. این کار می‌تواند خواندن کتاب، پیاده روی و یا نوشیدن یک فنجان چای باشد. برای کمک به کاهش استرس می‌توانید فعالیت‌های دیگری مانند مدیتیشن، پیاده روی‌های طولانی مدت، یوگا و تنفس عمیق را به برنامه روزانه خود اضافه کنید که باعث آرامش ذهنتان می‌شوند.

خود را در معرض مواد سمی قرار ندهید: گاهی مواد سمی و مضر جاهایی هستند که اصلاً انتظارشان را نداریم. برای مثال در محصولات آرایشی بهداشتی. سموم می‌توانند به سیستم ایمنی بدن آسیب وارد کنند و موجب التهاب در بدن شوند. برای کاهش قرار گرفتن در معرض این گونه مواد باید از فیلترهای آب استفاده کنید، مواد سمی موجود در خانه را با مواد غیرسمی جایگزین کنید و در زمان‌هایی که آلودگی هوا بالاست تا جای ممکن بیرون نروید. به خاطر داشته باشید اگر محصولی خریدید و نتوانستید نام یکی از مواد به کار رفته داخل آن را متوجه شوید مطمئن باشید بدنتان نیز قادر به درک آن نخواهد بود.

تغذیه‌های ضعیف کننده سیستم ایمنی بدن

مواد غذایی که موجب ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن می‌شوند، عبارتند از:

۱- غلات و نان سفید: کربوهیدرات‌های ساده موجود در رژیم غذایی روزانه به «سونامی قند» کمک می‌کنند. غلات فراوری‌شده در نان‌ها به سرعت به گلوکز تبدیل می‌شوند. گلوکز فاقد مواد مغذی و سرشار از کالری است که موجب افزایش وزن می‌شود. طبق جدیدترین پژوهش‌ها، افراد چاق یکی از گروه‌های پرخطر ابتلاء در برابر ابتلاء به ویروس کرونا هستند.

سپر دفاعی بدن در مقابل کرونا را بشناسید

۲- قند: بی دلیل نیست که قند توسط متخصصین سلامت بدنام شده، ماده‌ای که ارزش غذایی آن صفر است و با پوسیدگی دندان و ایجاد مشکل در مغز ارتباط دارد. قند موجب تضعیف سیستم ایمنی بدن می‌شود. بهتر است از خوردن غذاهای فرآوری‌شده، به دلیل میزان قند بالای آنها، در فصل آنفولانزا خودداری کنیم. آب نبات، شیرینی‌ها، نوشابه و بیشتر غذاهای بسته‌بندی جزو این غذاها هستند. غذاهایی حاوی فیبر بالا مثل برنج قهوه‌ای، عدس و نخود می‌توانند میزان قند خون را تنظیم کنند و سیستم ایمنی را در وضعیت بهتری قرار دهند.

۳- غذاهای چرب: دلایل زیادی برای حذف غذاهای سرخ شده از رژیم غذایی وجود دارد. یکی از دلایل آن اثر منفی بر روی پاسخ بدن به عفونت هست. محققین دریافته‌اند که چاقی و رژیم غذایی پر از چربی، مقاومت بدن را نسبت به بیماری‌ها کم می‌کند و احتمالاً حساسیت به ابتلاء به برخی از انواع سرطان را نیز بالا می‌برد. می‌توانید استفاده از گوشت‌های حیوانی دارای چربی بالا را با عدس، لوبیا و پروتئین گیاهی جایگزین کنید.

۴- لبنیات: غیر پروبیوتیک بسیاری از محصولات لبنی، مثل ماستی که از فروشگاه می‌خرید، حاوی میزان زیادی قند هستند. همچنین ارتباط مستقیمی بین لبنیات و سلامت دستگاه تنفسی وجود دارد، که پنیر، شیر، بستنی، و دیگر محصولات لبنی می‌توانند انباشتگی ریه‌ها را تشدید کند.

کد خبر 522690

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.