۲۴ خاصیت دارویی سه میوه تابستانی چیست؟

میوه‌های تابستانی سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی، خواص درمانی هلو برای برخی از بیماری‌ها، اهمیت مصرف میوه‌ها و سبزیجات رنگی، فواید درمانی هندوانه و هشت خاصیت باور نکردنی میوه انگور را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، فصل تابستان نیز مانند سایر فصل‌ها میوه‌های دوست‌داشتنی مخصوص خود را دارد، میوه‌های تابستانی سرشار از ویتامین‌ها و سایر مواد معدنی هستند، میوه‌ها جزو گروه‌های غذایی هستند که خوردن شأن همواره به وسیله متخصصان تغذیه توصیه می‌شود و تاکید آنها این است که میوه‌ها تازه و فصل باشند، یعنی میوه‌های تابستانی، در تابستان و میوه‌های زمستانی در زمستان خورده شوند.

هندوانه میوه‌ای بدون چربی

قریب به ۹۲ درصد از این میوه را آب تشکیل می‌دهد و میوه‌ای بدون چربی است، خواص مصرف هندوانه از بهبود سلامت قلب و عروق گرفته تا تقویت سیستم ایمنی بدن، متنوع است که عبارتند از:

۱. بهبود سلامت قلب و عروق و استخوان‌ها: لیکوپن موجود در هندوانه برای حفظ سلامت قلب و عروق به رسمیت شناخته شده است ضمن اینکه یک عامل مهم در ترویج سلامت استخوان‌ها نیز محسوب می‌شود. مصرف مقددار زیاد هندوانه از آنجا که منجر به بهبود جریان خون از طریق شاهرگ‌ها می‌شود، به عملکرد قلبی عروقی کمک می‌کند، لیکوپن همچنین استرس اکسیداتیو را کاهش می‌دهد هندوانه ضمناً سرشار از پتاسیم است و به حفظ کلسیم در بدن و داشتن استخوان‌ها و مفاصل قوی‌تر کمک می‌کند.

۲۴ خاصیت دارویی سه میوه تابستانی چیست؟

۲. کاهش چربی بدن: هر لیوان آب هندوانه حاوی ۲۵۰ میلی گرم سیترولین است؛ یک اسید آمینه که به آرژنین تبدیل می‌شود و به جلوگیری از تجمع بیش از حد چربی در بدن کمک می‌کند. طبق تحقیقات جدید مصرف آب هندوانه قبل از فعالیت بدنی شدید به کاهش ضربان قلب و درد عضلات کمک می‌کند و این به خاطر سیترولین موجود در آن است.

۳. حفظ سلامت کلیه: هندوانه یک ادرار آور طبیعی است و بر خلاف کافئین و الکل به حفظ سلامت کلیه‌ها کمک می‌کند.

۴. پشتیبانی از عصب و عضله: هندوانه سرشار از پتاسیم و یک الکترولیت طبیعی است که منجر به تنظیم عملکرد اعصاب و عضلات می‌شود.

۵. بهبود سلامت چشم: هندوانه یک منبع فوق العاده از بتاکاروتن است که در بدن به ویتامین آ تبدیل می‌شود و به تولید رنگدانه در شبکیه و محافظت از دژنراسیون ماکولا وابسته به سن و شب کوری کمک می‌کند. ویتامین آ همچنین برای حفظ سلامت پوست، دندان‌ها، بافت اسکلتی و غشاهای مخاطی مفید است.

۶. پشتیبانی از سیستم ایمنی بدن، بهبود زخم و جلوگیری از آسیب به سلول: محتویات ویتامین ث موجود در هندوانه فوق العاده زیاد است و این ویتامین تقویت کننده سیستم ایمنی بدن به شمار می‌رود.

۷. تولید انرژی: هندوانه سرشار از ویتامین‌های ب است که برای تولید انرژی مفید هستند. متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند که هندوانه منبع بسیار خوبی از ویتامین ب ۱، ویتامین ب ۶ و منیزیم است.

۸. کاهش شدت آسم: آنتی اکسیدان های موجود در این میوه به کاهش شدت آسم کمک می‌کنند. همچنین خطر سرطان روده، آرتروز هماتوئید و سرطان پروستات با مصرف هندوانه کاهش می‌یابد.

هلو سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی مفید

هلو از میوه تابستانی سرشار از ویتامین‌ها و مواد مغذی بسیار مفید است و حتی دارای خواص درمانی برای برخی از بیماری‌ها نیز است، از نظر طب سنتی، هلو دارای طبعی سرد است، خوردن آن برای افراد گرم مزاج به ویژه افرادی که طبع گرم و خشک دارند بسیار نافع است، این میوه دارای انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی مفید است. برخی از تأثیرات هلو برای سلامت بدن عبارتند از:

۱. پیشگیری از آلزایمر

توصیه می‌شود که اگر می‌خواهید از سلامت مغز خود محافظت کنید از مواد غذایی دارای فولات استفاده کنید، هلو یکی از میوه‌هایی است که سرشار از فولات می‌باشد و به همین دلیل علاوه بر محافظت از سلامت مغز، خطر ابتلاء به بیماری‌های شناختی مثل آلزایمر را نیز کاهش می‌دهد.

۲. خواص ضد سرطانی

هلو یکی از میوه‌هایی است که خواص ضد سرطانی بسیار قوی دارد، هلو به دلیل اینکه حاوی مقادیر غنی از اسید کافئیک، اسید کلرژونیک، نوکلئیک و انواع پلی فنل ها می‌باشد می‌تواند با سلول‌های سرطانی مبارزه کند. از دیگر ترکیبات مهم موجود در میوه هلو می‌توان به ویتامین ث اشاره کرد. این ماده از بروز بسیاری از بیماری‌ها مانند سرماخوردگی جلوگیری می‌کند.

۳. سلامت چشم

هلو یکی از میوه‌هایی محسوب می‌شود که برای سلامت چشم‌ها و تقویت بینایی بسیار مناسب است. هلو حاوی مقادیر غنی از آنزیم‌های لوتیئن و زاکسنتین می‌باشد و به همین دلیل می‌تواند علاوه بر کاهش خطر بیماری‌های چشمی، از شبکیه چشم هم در مقابل آیب هاب احتمالی از نور شدید محافظت کند.

۴. مفید برای کودکان

هلو از میوه‌هایی است که به دلیل وجود انواع ویتامین‌ها و مواد مغذی حتماً باید در رژیم غذایی کودکان قرار بگیرد. مصرف هلو در کودکان علاوه بر اینکه سیستم ایمنی بدن را قوی می‌سازد می‌تواند باعث تقویت بینایی نیز شود. یکی دیگر از خاصیت‌های مهم هلو برای کودکان وجود فیبر غنی است که از مشکلات گوارشی جلوگیری می‌کند و هضم را آسان‌تر می‌کند. از خواص دیگر هلو برای کودکان می‌توان به آبرسانی به بدن اشاره کرد که حتی نوزادان هم می توانن با مشورت پزشک از این خاصیت هلو استفاده کنند.

۲۴ خاصیت دارویی سه میوه تابستانی چیست؟

۵. سلامت قلب

مصرف هلو به دلیل وجود مواد مغذی موجود در این میوه برای سلامتی قلب بسیار مفید است. هلو حاوی مقادیر غنی از ویتامین C، فیبر و پتاسیم می‌باشد و به همین دلیل علاوه بر اینکه کلسترول بد خون را کاهش می‌دهد، به کاهش فشار خون بالا نیز کمک می‌کند.

۶. درمان کم خونی

هلو یکی از میوه‌های خون ساز است که به درمان کم خونی هم می‌تواند کمک کند. هلو حاوی مقادیر غنی از ویتامین C و آهن می‌باشد که به همین دلیل می‌تواند به بهبود روند خون رسانی و افزایش تولید گلبول‌های قرمز کمک کند.

۷. سلامت دستگاه گوارش

هلو علاوه بر اینکه باعث پاک سازی و سم زدایی بدن می‌شود، می‌تواند به بهبود هضم و سلامت کلی دستگاه گوارش نیز کمک کند. کسانی که در عملکرد هضم مشکل دارند توصیه می‌شود از هلو در رژیم غذایی خود استفاده کنند.

۸. سرطان در مردان

طبق نتایج برخی مطالعات مشخص شده ات که مصرف میوه‌ها و سبزیجاتی که دارای رنگ‌های زرد و نارنجی هستند می‌تواند باعث افزایش خطر سرطان سرطان روده بزرگ در مردان شود. این نتایج به طور کامل قطعی نشده است اما بهتر است آقایان در مصرف هلو زیاده روی نکنند.

خواص دارویی میوه انگور

بسیاری از تمدن‌های باستانی فواید سلامتی انگور و میوه آن را شناخته‌اند، از پیشگیری از شیوع بیماری‌های قلبی گرفته تا جلوگیری از ابتلاء به دیابت نوع دو، می‌توان به خواص دارویی میوه انگور اشاره کرد، تقریباً ۱۵۱ گرم انگور که معادل یک فنجان است، صفر درصد چربی و ۲۷ گرم کربوهیدرات و قند دارد علاوه بر اینکه ۵ درصد از نیاز روزانه به فیبر و ۲۷ درصد از نیاز روزانه به ویتامین ث را فراهم می‌کند.

انگور همچنین حاوی مقادیر زیادی پتاسیم است. نکته مهم در رابطه با این میوه این است که منبع غنی از پلی فنول‌ها و اسیدهای فنولیک محسوب می‌شود. آنتوسیانین یک نوع فرعی از پلی فنول و مسئول رنگ قرمز، آبی، بنفش، سیاه یا سفید انگور است. یکی دیگر از پلی فنول‌های انگور، رسوراترول است که با بهبود سلامت قلب ارتباط دارد، هشت خاصیت باور نکردنی انگور عبارتند از:

۱ - کمک به کاهش وزن

تحقیقات محققان دانشگاه جورجیا نشان داده که رسوراترول موجود در انگور به طور قابل توجهی به تلاش‌های شما برای کاهش وزن کمک می‌کند. رسوراترول به میزان قابل توجهی توانایی سلول‌ها برای ذخیره چربی را کاهش داده و با سرعت بسیار زیادی سلول‌های چربی را تجزیه می‌کند.

۲ - بهبود سلامت قلب

پژوهش‌ها نشان داده که رسوراترول توانایی بهبود انقباض عروق خونی و بهبود جریان خون را دارد ضمن اینکه دیواره‌های رگ‌های خونی را تمیز کرده، قطر آن‌ها را بزرگ‌تر می‌کند و به این ترتیب فشار خون کاهش می‌یابد. این روند باعث افزایش اکسیژن رسانی به سلول‌های بدن نیز می‌شود. مطالعات دیگر نشان داده که تنها مصرف ۱۰ میلی گرم از مکمل رسوراترول در طول روز باعث کاهش قابل ملاحظه خطر ابتلاء به حمله قلبی می‌شود.

۳ - بهبود سلامت مغز

مطالعات دانشمندان سوئیسی نیز نشان داده که رسوراترول محافظ سلامت مغز است. رسوراترول پلاکت‌های آسیب دیده مغزی و رادیکال‌های آزاد مرتبط با ابتلاء به بیماری آلزایمر را خنثی می‌کند. رسوراترول جریان خون به مغز را نیز افزایش داده و به بهبود پاسخ‌های ذهنی ما کمک می‌کند.

۴ - مراقبت از پوست در برابر سرطان

تحقیقات همچنین نشان می‌دهد که رسوراترول در برابر اشعه UVB از پوست محافظت می‌کند و از این رو راهی است برای محافظت در برابر ابتلاء به سرطان پوست.

۵ - مراقبت از دندان‌ها در برابر پوسیدگی

بر اساس نتایج پژوهشی که در ژورنال تغذیه به چاپ رسید، انگور جلوی رشد و تکثیر باکتری‌های دهان را که باعث پوسیدگی دندان هستند می‌گیرد. این خاصیت ضد باکتریایی انگور به علت وجود اولئانولیک اسید و آلدئید اولئانولیک است که در پوست انگور ذخیره شده است.

۲۴ خاصیت دارویی سه میوه تابستانی چیست؟

۶ - کاهش یافتن چربی خون

یکی دیگر از خواص انگور کاهش چربی خون است. خوردن انگور به ویژه انگورهای دانه دار و جویدن دانه‌ها، تأثیر خوبی در کاهش چربی خون دارد. انگور سرشار از فیبرهای محلول در آب است و همان طور که می‌دانید فیبرهای غذایی با کلسترول بد خون مقابله می‌کنند. از این گذشته انگور حاوی پولی فنول‌های آنتی اکسیدانی نیز هست که باعث کاهش جذب کلسترول می‌شود.

۷ - پیشگیری از بروز آب مروارید

انگور و عصاره انگور سرشار از مواد آنتی اکسیدان، بتاکاروتن، لوتئین و زآگزانتین است و همه این مواد در تقویت بینایی و سلامت چشم انسان و فرآیند بینایی نقش مهمی ایفا می‌کنند. وجود این ترکیبات در انگور سبب می‌شود که مصرف منظم انگور از بیماری‌های چشمی همچون آب مروارید و کاهش بینایی بر اثر افزایش سن جلوگیری نماید.

۸ - پیشگیری از ایجاد پوکی استخوان

انگور منبع ریزمغذی‌هایی نظیر مس، آهن و منگنز است که همگی در تشکیل و قدرت استخوان‌ها نقش مهمی دارند. انگور سبز یا زرد دارای کاتچین است که در پیشگیری از پوکی استخوان نقش دارد.

کد خبر 519072

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.