رژیم غذایی مناسب برای بهبودیافتگان کرونایی چیست؟

منع مصرف تعدادی از مواد غذایی برای روزهای کرونایی، مغذی‌های مورد نیاز برای دوران نقاهت کرونا، لزوم استفاده از چهار گروه غذایی در طول روز و نکته‌های اصلی برای بهبود یافتگان کرونایی را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، هم اکنون کل جهان با اپیدمی ویروس کرونا درگیر است و افراد سعی می‌کنند با رعایت نکات بهداشتی و در خانه ماندن، به حفظ سلامتی خود و خانواده کمک کنند. لازم است افرادی که به بیماری کرونا مبتلا می‌شوند و بعد از روند درمانی بهبود پیدا می‌کنند، برای تقویت ریه و سیستم ایمنی بدن توصیه‌هایی را در نظر بگیرند.

عوارض ابتلاء به کرونا را آنهایی درک می‌کنند که به کرونا مبتلا شده و یا بیمار مبتلا به کرونا داشته‌اند، تب، عوارض گوارشی، بدن و سردرد و هزار و یک عارضه ریز و درشت دیگر چنان به بدن هجوم می‌آورند که امان می‌برند، در واقع ویروس کرونا همه‌جانبه به بدن حمله می‌کند، بنابراین پس از پایان دوره بیماری، برای بازسازی دوباره بدن باید رژیم غذایی خوب و متفاوتی را رعایت کنید تا بدن دوباره به حالت عادی برسد.

در طول دوره کرونا، گرچه قرنطینه بودید و بیشتر ساعت‌ها را روی تخت گذرانده‌اید، اما بیماری، خواب آرام و عمیق را از شما گرفته بود، بنابراین سعی کنید خوب بخوابید. اگر احساس می‌کنید دچار اختلال خواب هستید، با روانشناس یا روانپزشک مشورت کنید. خواب عمیق و کافی باعث رفع خستگی، تنظیم ترشح هورمون‌ها، تنظیم سوخت‌وساز بدن، تقویت عملکرد سیستم ایمنی بدن، تنظیم ساعت بیولوژیک و بازسازی آسیب‌های جسم و روان می‌شود.

رژیم غذایی مناسب برای بهبودیافتگان کرونایی چیست؟

موادغذایی که در روزهای کرونایی باید دور آنها خط بکشیم؟

در دوران همه گیری کرونا از مواد غذایی کم چرب، کم نمک و با قند کمتر استفاده کنید. غذاهای چرب و پرنمک با تضعیف سیستم ایمنی بدن شانس ابتلاء به کرونا را افزایش می‌دهند.

مصرف زیاد مواد قندی و شیرین با تحریک سیستم ایمنی بدن خطر ابتلاء به کرونا را بیشتر می‌کنند، به جای استفاده از نوشابه‌های گازدار، آب میوه‌های صنعتی که قند افزوده دارند و نوشیدنی‌های شیرین، از دوغ یا ماءالشعیرهای بدون قند و عرقیات خانگی کم شیرین استفاده کنید.

مصرف فست فودها مثل انواع پیتزا، سوسیس و کالباس و غذاهای کنسروی که حاوی سدیم و نمک زیادی هستند و موجب اختلال در سیستم ایمنی بدن می‌شوند را محدود کنید. تا احتمال ابتلای شما به کرونا کمتر شود.

در دوران قرنطینه خانگی به جای مصرف تنقلات چرب و پر نمک (مانند آجیل و تخمه‌های نمکی) و شیرین (مانند انواع شیرینی، شکلات و بیسکویت و نوشیدنی‌های شیرین شده با قند)، از انواع میوه‌های فصلی و تازه استفاده کنید.

مصرف سس‌های چرب را که معمولاً نمک و شکر زیادی هم دارند، محدود کنید. مصرف غذاهای پرچرب، پر نمک و شیرین خطر ابتلای شما به کرونا را افزایش می‌دهد.

انواع نوشابه‌ها و آبمیوه‌های صنعتی، آب نبات، شکلات، نوشیدنی‌های شیرین مثل شربت‌ها، انواع مربا و انواع شیرینی‌های خشک وتر حاوی مقادیر زیادی مواد قندی هستند. در مصرف آن‌ها افراط نکنید.

لزوم استفاده از چهار گروه غذایی در طول روز

در طول دوره ابتلاء به کرونا، بدن به مدت ۱۵ تا ۲۰ روز با تمام توان مبارزه کرده است، بنابراین منابع غذایی ذخیره شده در بدن، مصرف شده است، اگر به مشکلات گوارشی نیز مبتلا شده باشید، خطر از دست رفتن منابع و ذخایر بدن بیشتر است. بنابراین با تغذیه مناسب ابتدا باید نیازهای اولیه را برطرف کرده و سپس ذخایر را دوباره به حالت مناسب بازگردانید. کمبودها با نشانه‌هایی مانند ضعف عمومی، بی‌حالی، کاهش توان جسمی، بی‌حوصلگی، ریزش موی سر، افت کلی بدن به شکل کاهش وزن و توده عضلانی، تعرق مشخص می‌شوند، بنابراین بهترین راهکار تغذیه مناسب، با هدف پر کردن فضاهای خالی بدن است.

متخصصان تغذیه تاکید دارند بهبودیافتگان این بیماری پس از گذار از دوران نقاهت عمدتاً با ضعف سیستم ایمنی بدن روبرو می‌شوند و تحلیل این انرژی در بدن باید از طریق یک رژیم غذایی صحیح جبران شود، رژیم غذایی این جمعیت باید شامل تمام گروه‌های غذایی اعم از مواد مغذی، پروتئین‌ها، ریزمغذی‌ها، ویتامین و مینرال‌ها بوده و روزانه از هر چهار گروه اصلی غذایی استفاده شود.

از گروه نان و غلات حداقل شش تا ۱۱ واحد باید مصرف و میزان دقیق این نیاز با توجه به سیستم بدنی هر شخص می‌تواند با مراجعه به متخصصین تغذیه هم تعیین شود، در مصرف این گروه غذایی (نان وغلات) باید متمرکز بر نان سبوس‌دار بوده و از مصرف آرد سفید و تمام فرآورده‌های آن اعم از شیرینی‌جات و فرآورده‌های نشاسته‌ای پرهیز شود. حمانی ادامه داد: گروه پروتئین نیز شامل گوشت، تخم‌مرغ و حبوبات است که باید روزانه دو تا سه واحد مصرف شود، مهمترین منبع تأمین ویتامین‌ها و مواد معدنی هم میوه‌جات و سبزیجات رنگین است که باید حداقل ۵ واحد در طول شبانه‌روز (به صورت خام و پخته) مورد استفاده قرار بگیرد.

مغذی‌های مورد نیاز برای دوران نقاهت کرونا

مصرف روزانه میوه و سبزی تازه (کاهو، کلم، سبزی خوردن) یا سبزیجات آب پز بصورت دورچین غذا برای تحریک اشتها و تأمین ریزمغذی‌های لازم، استفاده از مقدار زیاد منابع غذایی ویتامین A که سبب حفظ یکپارچگی مخاط تنفسی می‌شود مانند زرده تخم مرغ، گوشت، ماهی، جگر، میوه‌ها و سبزی‌های زرد و نارنجی همچون کدو حلوایی، هویج، فلفل دلمه‌ای زرد و نارنجی، برگ‌های تیره رنگ کاهو، اسفناج و برای بیمارانی که در دوران نقاهت کرونا به سر می‌برند لازم است.

رژیم غذایی مناسب برای بهبودیافتگان کرونایی چیست؟

استفاده از عسل برای تقویت سیستم ایمنی و مهار سرفه، زردچوبه در تهیه غذا به علت خاصیت ضد التهاب آن، اضافه کردن سیر و پیاز تازه و زنجبیل به غذاها که به تقویت عملکرد سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند، استفاده از زنجبیل یا موز در مواردی که حالت تهوع وجود دارد، اضافه کردن مقداری پودر سبوس خوراکی (برنج یا گندم) فراوری شده و استاندارد به غذاهایی همچون آش، سوپ یا سالاد برای جلوگیری از یبوست و مصرف منظم صبحانه و دو تا سه میان وعده برای تأمین بهتر انرژی و ریز مغذی‌های مورد نیاز برای دوران نقاهت کرونا باید مورد توجه قرار گیرد.

کسانی که دوران نقاهت خود را سر می‌کنند، باید از مصرف خامه، سرشیر، انواع سس، غذاهای فست فودی مانند پیتزا، مواد غذایی خیلی شور و شیرین پرهیز کنند و تا مدت‌ها از این مواد غذایی استفاده نکنند، این افراد نباید تصور کنند چون ی کبار کرونا گرفتند دیگر به آن مبتلا نمی‌شوند بنابراین باید مانند تمام افراد دیگر، همچنان مسائل بهداشتی را رعایت کنند و پس از خرید مواد غذایی، بسته‌بندی آنها را به خوبی ضدعفونی کنند.

افرادی که دوران نقاهت را سپری می‌کنند باید مواردی را رعایت کنند که عبارتند از:

موتور را روشن کنید

بدن ما به انرژی نیاز دارد، منبع اصلی این انرژی، «هیدرات کربن» موجود در منابع غذایی طبیعی حاوی این ترکیب است. از سوی دیگر، بعضی از منابع حاوی هیدرات کربن می‌توانند به بهبود عملکرد دستگاه گوارش کمک کنند. این ترکیب‌ها بسیار مهم هستند، به این دلیل که در دوره کرونا، ویروس‌ها به دستگاه گوارش نیز به شدت حمله می‌کنند. بنابراین مصرف حبوبات و غلات، علاوه بر اینکه حاوی هیدرات کربن هستند، به دلیل فیبر بالایی که دارند به بهبود سلامت دستگاه گوارش کمک می‌کنند. علاوه بر این ویتامین (B‌) موجود در این خوراکی‌ها، روی ترمیم فلور طبیعی باکتری‌های روده (باکتری‌هایی که به شکل طبیعی در روده بزرگ ساکن هستند و وجود آنها ضروری است) اثری مثبت دارد.

منابع: انواع غلات و حبوبات به‌ویژه انواع سبوس‌دار، انواع میوه‌ها، انواع سبزی‌ها، سبزیجات ریشه‌ای مانند هویج و ترب.

از نو دوباره بسازید

پروتئین‌ها، آجرهای اصلی سازنده بدن هستند، در دوره ابتلاء به کرونا، ماهیچه‌ها تحلیل رفته‌اند؛ به این دلیل که از منابع پروتئینی آنها استفاده شده است، بنابراین باید در هر وعده غذایی، پروتئین مصرف کنید تا کمبود این منبع غذایی مهم جبران شود. کمبود پروتئین، عملکرد سیستم ایمنی بدن را تضعیف می‌کند. اگر توان دارید، ورزش‌های بسیار سبک انجام دهید تا ضمن مصرف موادغذایی حاوی پروتئین، عضله‌سازی نیز انجام شود. اگر احساس می‌کنید هنوز نمی‌توانید به درستی غذا بخورید، با پزشک یا متخصص تغذیه مشورت کرده و از مکمل‌های مورد نیاز نیز استفاده کنید.

منابع: انواع ماهی، گوشت ماکیان، گوشت قرمز بدون چربی، تخم‌مرغ، پنیر، سویا، انواع آجیل خام، میوه و آجیل خشک، شیر (روزانه ۶۰۰ سی‌سی).‌

لطفاً با (C) دوست باشید

ویتامین (C) یکی از بهترین ویتامین آنتی‌اکسیدان‌ها برای مراقبت از دستگاه تنفسی به‌ویژه ریه‌هاست. بنابراین در برنامه غذایی روزانه باید موادغذایی حاوی ویتامین (C) گنجانده شود. این ویتامین بسیار ناپایدار است. بنابراین بهتر است تاحد ممکن از منابع خام حاوی این ویتامین استفاده کنید؛ به این دلیل که با حرارت و فرایند پختن، بخشی از ویتامین از دست می‌رود.

منابع: انواع میوه‌های ترش، توت‌فرنگی، اسفناج، کیوی، گوجه‌فرنگی، لیموترش تازه (آبلیموی صنعتی ویتامین (C) ندارد) و انبه.

لطفاً پر روی شوید

روی یا زینک، یکی از عناصر مهم برای بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن است، از سوی دیگر، یکی از عوارض ابتلاء به کرونا، ریزش موها است (دو تا سه ماه پس از بهبود) مصرف موادغذایی یا مکمل روی می‌تواند این عارضه را نیز متوقف کند.

منابع: انواع لوبیا، بادام، کدو تنبل، انواع دانه‌های روغنی مانند دانه آفتابگردان، شیر، گوشت ماکیان به‌ویژه مرغ، پنیر، ریشه‌ها مانند ترب، هویج، جگر و انواع غذاهای دریایی.

لطفاً به آفتاب دل بدهید

ویتامین (D)، هورمون نیست، اما عملکرد آن مانند هورمونی ضروری است. این ویتامین به شکل مستقیم روی تقویت سیستم ایمنی بدن اثر دارد. بنابراین برای رفع عوارض بیماری کرونا و افزایش عملکرد سیستم ایمنی بدن، بدن به ویتامین (D) نیاز مبرم دارد. یکی از راهکارهای بسیار خوب که می‌تواند پس از قرنطینه طولانی به سلامت روان شما نیز کمک کند، روزانه ۲۰ دقیقه پیاده‌روی آرام زیر نور آفتاب پیش از ساعت ۱۰ صبح یا پس از ساعت ۶ عصر است. از سوی دیگر، قرار گرفتن در معرض نور آفتاب باعث آزاد شدن «نیتریک اکسید» در پوست شده و به سلامتی و شادابی پوست کمک می‌کند.

منابع: انواع غذاهای دریایی، انواع آجیل‌ها، زرده تخم‌مرغ، قارچ، غذاهای غنی شده با ویتامین (D) مانند شیر، شیر سویا، آب پرتقال، انواع غلات، جوی دو سر.

بخوابید؛ عمیق بخوابید

در طول دوره کرونا، گرچه قرنطینه بودید و بیشتر ساعت‌ها را روی تخت گذرانده‌اید، اما بیماری، خواب آرام و عمیق را از شما گرفته بود؛ بنابراین سعی کنید خوب بخوابید. اگر احساس می‌کنید دچار اختلال خواب هستید، با روانشناس یا روانپزشک مشورت کنید. خواب عمیق و کافی باعث رفع خستگی، تنظیم ترشح هورمون‌ها، تنظیم سوخت‌وساز بدن، تقویت عملکرد سیستم ایمنی بدن، تنظیم ساعت بیولوژیک و بازسازی آسیب‌های جسم و روان می‌شود.

رژیم غذایی مناسب برای بهبودیافتگان کرونایی چیست؟

نکته‌هایی اصلی را به خاطر بسپارید

۱- کم حجم اما بیش از سه وعده در روز مصرف کنید.

۲- میزان کالری دریافتی روزانه را محاسبه کنید. بدن شما به انرژی کافی نیاز دارد.

۳- در میانه روز، میان‌وعده مصرف کنید، مقداری پروتئین نیز در این وعده دریافت کنید. یک تکه پنیر و نان و یا نصف یک عدد تخم‌مرغ پخته، مناسب است.

۴- بعد از مصرف غذا، دارو بخورید – اگر هنوز نیاز به دارو دارید – به این ترتیب پیش از غذا آب نمی‌نوشید تا معده پر شود.

۵- بدن شما نیاز به دریافت آب کافی دارد، اما بهتر است منابعی را مصرف کنید که موادمغذی نیز دریافت کنید. بنابراین در طول روز شیر، آبمیوه طبیعی، اسموتی، دمنوش نیز در کنار آب بنوشید.

۶- مغذی و کم حجم انتخاب کنید. برای مثال مصرف یک تکه نان تست سبوس‌دار همراه با یک قاشق چایخوری کره بادام زمینی یا خامه و عسل مناسب است. آجیل خام، دانه‌های روغنی سالم مانند دانه آفتابگردان، کنجد نیز گزینه خوبی است.

۷- به رژیم غذایی روزانه خود، روغن‌های مفید اضافه کنید. برای مثال اضافه کردن روغن زیتون به سالاد.

۸- تلاش نکنید تا کاهش وزن ناشی از ابتلاء به کرونا برطرف شود. مصرف مواد مغذی برای جبران کمبودها کافی است.

کد خبر 518620

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.