ترفندهای طلایی برای لاغری

پنج عادت بد مانع کاهش وزن، کاهش وزن و تعادل در رژیم غذایی، ۲۵ روش موثر علمی برای کاهش وزن و رژیم‌های لاغری پرطرفدار در دنیا در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، از سال ۱۹۵۰ تاکنون آمار چاقی در جهان به طور مرتب سیری صعودی داشته است طوری که اکنون در جهان ۳۰۰ میلیون نفر دچار چاقی هستند و البته ۳۰ درصد از کل این جمعیت دلیل ژنتیکی دارند. این آمار نشان می‌دهد در سال ۲۰۰۲، حدود ۵/۲ میلیون نفر در کشورهای مختلف بر اثر چاقی جان خود را از دست داده‌اند که از این تعداد ۳۲۰ هزار نفر اروپایی و ۳۰۰ هزار نفر امریکایی بوده‌اند. علاوه بر این میزان، ۷/۱ میلیارد نفر در جهان اضافه وزن دارند. یعنی در حال حاضر ۱۵ درصد مردم دنیا از چاقی و اضافه وزن رنج می‌برند. به طوری که در ایالات متحده آمریکا ۹۷ میلیون نفر اضافه وزن دارند که ۲۲ درصد آنها به طور کلاسیک (ارثی) چاق هستند.

مشکل چاقی علاوه بر کشورهای توسعه نیافته، گریبانگیر کشورهای در حال توسعه و حتی فقیر نیز شده است. مثلاً در تایلند که کشوری در حال توسعه است، شیوع چاقی در کودکان ۵ تا ۱۲ ساله تنها ظرف ۲ سال از ۲/۱۲ درصد به ۶/۱۵ درصد افزایش یافته است. در بسیاری از کشورهای توسعه یافته ۶/۲ درصد از کل هزینه‌های مراقبت‌های بهداشتی به چاقی اختصاص می‌یابد که برخی برآوردها این رقم را تا ۷ درصد عنوان می‌کنند.

در ایران، طبق اعلام دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی شیوع چاقی و اضافه وزن در جمعیت ۶۹ - ۴۰ ساله ایران طبق بررسی سلامت و بیماری در سال ۱۳۷۸ در مردان شهری حدود ۸/۵۰ درصد و در مردان روستایی ۷/۲۸ درصد و در زنان شهری ۸/۶۶ درصد و در زنان روستایی ۹/۴۶ درصد است.

ترفندهای طلایی برای لاغری

۲۵ روش مؤثر علمی برای کاهش وزن

افرادی که چاق یا اضافه وزن دارند معمولاً به دنبال روش‌های سریع لاغری و تناسب اندام هستند، با یک روش علمی و مطمئن می‌توان منجر به کاهش وزن و تعادل در رژیم غذایی شد، مقدار کالری موجود در یک غذا در واقع مقداری از انرژی است که در یک غذا ذخیره شده است، بدن افراد کالری‌های دریافتی از غذا را صرف راه رفتن، فکر کردن، نفس کشیدن و دیگر فعالیت‌های مهم می‌کند، یک فرد معمولی برای تثبیت وزن خود روزانه حدود دو هزار کالری نیاز دارد. با این حال مقدار کالری مورد نیاز بدن در طول روز به مواردی مثل قد، وزن، سن، جنسیت و سطح فعالیت بدنی بستگی دارد. این یعنی، آقایان به طور کلی نسبت به خانم‌ها به کالری بیشتر و افرادی که ورزش نمی‌کنند نسبت به کسانی که ورزش می‌کنند به کالری کمتری نیاز دارند.

مصرف پروتئین، خداحافظی با غذای آماده، مصرف اسنک و میان وعده‌های سالم، پرهیز از مصرف شکر مخفی، خوردن آب، مصرف غذای کامل، خورد قهوه تلخ، کنار گذاشتن کالری مایع، گرفتن روزه، محدود کردن مصرف آرد سفید، خوردن چای سبز، باخبر بودن از کالری‌های خوراکی، خوردن زیاد میوه و سبزی، انتخاب ظروف کوچک، آهسته غذا خوردن، انتخاب روغن سالم، مصرف تخم مرغ، استفاده درست از ادویه، خوابیدن، استفاده از پروبیوتیک ها، خوردن فیبر کافی، داشتن ورزش هوازی، مسواک زدن، برنامه تمرین با وزنه و داشتن رژیم غذایی تخصصی ۲۵ روش مؤثر برای کاهش وزن است.

پنج عادت بد مانع کاهش وزن

برخی عادت‌های بد در زندگی افراد وجود دارد که مانع از کاهش وزن می‌شود، باید از انجام آن‌ها خودداری کرد، «ایرینا بیساروا» متخصص تغذیه روس با اشاره به این‌که یک سری عادت‌های بد مانع از کاهش وزن می‌شوند، پنج اشتباه کم تحرکی، خوردن میوه در شب، دیر خوابیدن، تند غذا خوردن و نخوردن صبحانه را یادآوری می‌کند.

اول از همه و مهم‌تر اینکه، باید زندگی را که تحرک متابولیسم را کند می‌کند و در تجمع چربی‌ها نقش دارد، متوقف کنیم، یکی دیگر از این عادت‌های بد، خوردن میوه هنگام شب است، در حالی‌که میوه باید در نیمه اول روز تا ساعت چهار بعد از ظهر خورده شود. میوه‌ها اگرچه حاوی قندهای طبیعی هستند اما این قندها گلوکز، فروکتوز و ساکارز هستند بنابراین خوردن آن‌ها هنگام شب توصیه نمی‌شود به این دلیل که به افزایش وزن کمک می‌کند.

ترفندهای طلایی برای لاغری

عادت دیگری هم وجود دارد که در کاهش وزن اختلال ایجاد می‌کند و آن دیر خوابیدن است زیرا هنگامی که به موقع می‌خوابید ایمنی بدن تقویت و تعادل هورمون‌ها حفظ می‌شود، یکی دیگر از عادت‌های بد برای کاهش وزن را سریع غذا خوردن است، وقتی خیلی سریع غذا می‌خوریم، بدن وقت لازم برای هضم غذا را ندارد و سیری اتفاق نمی‌افتد از این رو این احتمال به وجود می‌آید که خیلی بیشتر از نیاز واقعی خود غذا بخوریم.

یکی دیگر از عادت‌های بد این است که برخی افراد ترجیح می‌دهند صبحانه نخورند، اما لازم است حداقل یک وعده غذایی سبک داشته باشیم زیرا خوردن صبحانه روند متابولیسم را شروع می‌کند و به بدن انرژی می‌دهد، همچنین نخوردن صبحانه کمکی به کاهش وزن نمی‌کند.

رژیم‌های لاغری پرطرفدار در دنیا

رژیم‌های زیادی برای لاغری خودنمایی می‌کنند، یک رژیم غذایی خوب به هیچ وجه سریع و غیرمعقول نیست، رژیم گیاه‌خواران یا وگان، رژیم اچ سی جی، رژیم اتکینز، رژیم غذایی مدیترانه ای، رژیم فوق‌العاده کم‌چربی، رژیم زون و رژیم پالئو پرطرفدارترین رژیم‌های غذایی برای لاغری در دنیا هستند.

رژیم اتکینز (Atkins)
در رژیم اتکینز خودتان را با خوردن چربی و پروتئین هلاک کنید، اما حواستان به کربوهیدرات‌ها باشد. کربوهیدرات نخورید یا خیلی خیلی کم بخورید، وقتی نان سفید، برنج و مخصوصاً مواد قندی را برای بدنتان تحریم کنید، بدن دنبال منبع دیگری می‌گردد تا تحریم‌ها را دور بزند. ناچار سراغ چربی‌ها می‌رود، چربی را می‌سوزاند و شما را لاغر می‌کند، در رژیم لاغری اتکینز پروتئین نقش مهمی دارد، وقتی نمی‌توانید کربوهیدارت بخورید پس پروتئین می‌خورید. بعد اشتهایتان کم می‌شود، نگران چربی‌ها هم نباشید، این رژیم کلسترول بد خونتان را زیاد نمی‌کند.

رژیم پالئو (Paleo)

رژیم لاغری پالئو، رژیم اجداد شکارچی افراد است که با آن به عصر پارینه‌سنگی می‌رسد، در این رژیم که اتفاقاً باعث کاهش وزن شدیدی می‌شود، باید به انسان‌های غارنشین نزدیک شوید. وقتی حرف از اجداد شکارچی و شکار است، تنها یک نکته به ذهن می‌رسد، گوشت. اما نه گوشت دامی که مقوا خورده یا با دارو پروار شده است، گوشت سالم پیدا کنید، بعد از گوشت خوراک اصلی میوه و سبزیجات آن هم از نوع سالم و طبیعی است.

رژیم گیاه‌خواران یا وگان (Vegan or Vegetarian)
همان‌طور که از اسم این رژیم پیداست، تمام محصولات حیوانی ممنوع است، علاوه بر گوشت، لبنیات هم نباید بخورید. تخم‌مرغ، ژلاتین، عسل و خلاصه هر خوراکی که به نحوی با حیوانات سر و کار دارد. این رژیم لاغری عمیقاً کم‌چرب با فیبر بالاست. پس هم شما را لاغر می‌کند هم باعث طول عمرتان می‌شود. آلزایمر، بیماری‌های قلبی و سرطان هم کمتر تهدیدتان می‌کند، اما در عوض مواد مغذی، آهن، کلسیم و ویتامین‌های بدنتان کم می‌شود. یا فکری به حال این کمبودها بکنید یا رژیم گیاه‌خواری را برای مدت طولانی انجام ندهید.

رژیم مدیترانه ای

بهترین رژیم لاغری دنیا برازنده رژیم مدیترانه ای است و آن را بهترین راه لاغری در بین بقیه رژیم‌های لاغری دانست، رژیم لاغری سریع مدیترانه ای شامل مصرف فراوان میوه، سبزیجات، غلات کامل، حبوبات و روغن زیتون است، در این رژیم گوشت ماهی و مرغ بر گوشت قرمز ارجعیت دارد. پیشینه رژیم غذایی مدیترانه ای به کشورهایی مثل ایتالیا و یونان در دهه ۱۹۶۰ باز می‌رسد.

ترفندهای طلایی برای لاغری

محققان متوجه شدند که سطح سلامت این افراد به طرز چشمگیری از آمریکایی‌ها بالاتر بوده و خطر ابتلاء به بسیاری از بیماری‌ها در آنان کمتر است. مطالعات فراوانی نشان داده که رژیم مدیترانه ای نه تنها نوعی رژیم لاغری سریع و آسان است بلکه دارای فواید دیگری مانند کنترل قند خون و کاهش خطر ابتلاء به افسردگی نیز است، رعایت رژیم مدیترانه ای با کاهش سطح التهاب بدن، کاهش خطر سکته‌های قلبی، مغزی و بیماری آلزایمر ارتباط مستقیم دارد.

رژیم فوق‌العاده کم‌چربی (Ultra-Low-Fat)
اگر خیلی چاق هستید و چربی را اصلاً دوست ندارید، این رژیم را امتحان کنید، ولی یادتان باشد که در درازمدت تأثیر چندانی نخواهد داشت، برای این رژیم لاغری باید از بین کل کالری‌های دریافتی‌تان ده درصد یا کمتر چربی باشد، حدود هشتاد درصد کربوهیدارت. ده درصد باقی مانده را هم پروتئین و محصولات حیواناتی بدون چربی بخورید، این رژیم لاغری کلسترول بالا، فشار خون و بیماری‌های قلبی را از شما دور می‌کند.

رژیم اچ سی جی (HCG)
اچ سی جی (HCG) یک هورمن است، رژیم HCG برای لاغر کردنتان دو پیشنهاد دارد، اول اینکه تا می‌توانید کالری مصرفی‌تان را پایین بیاورید، خیلی پایین، بین ۵۰۰ تا ۸۰۰ کالری. دومی هم مصرف hCG است به صورت تزریق یا قطره‌های hCG یا اسپری، این رژیم هم سوخت و ساز بدن را بالا می‌برد، هم باعث می‌شود کمتر گرسنه شوید و هم وزنتان را کم می‌کند.

رژیم زون (Zone)
رژیم لاغری زون سعی می‌کنید بین مواد مغذی بدنتان تناسب ایجاد کند، برای این کار یک فرمول دارد: ۴۰٪ کربوهیدرات، ۳۰% پروتئین و ۳۰٪ چربی، بزرگترین مشکلی که رژیم لاغری زون سختی پیروی از این فرمول است، پس اگر آدم منظم و دقیقی هستید یا دوست دارید چلنج‌های سخت را امتحان کنید، رژیم لاغری زون را شروع کنید.

کد خبر 496397

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.