پنج میوه و سبزی کم کالری و پرخاصیت را بشناسید

کمبود ویتامین‌ها و افزایش اشتها، شناخت پنج میوه و سبزی کم کالری و پرخاصیت، منع مصرف توت فرنگی برای افراد دارای آلرژی، شش میان وعده سالم برای نوجوانان، پیشگیری از سکته مغزی با حذف نمک از رژیم غذایی و مضرات مصرف مارچوبه برای مبتلایان به نقرس را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، این طور ثابت شده که دریافت منظم برخی ویتامین‌ها منجر به کنترل اشتها و کاهش کاهش میل به زیاده خوری می‌شود، کمبود تغذیه‌ای ویتامین ب، منیزیم، کلسیم، آهن، امگا سه منجر به افزایش اشتها و هوس غذایی در بین افراد می‌شود.

لازم است بدانید ویتامین ب در زرده تخم مرغ، سیب زمینی، آووکادو، گوشت، سبزیجات تیره رنگ و ماهی قزل آلا به وفور وجود دارد، سیب زمینی، دانه‌ها، لبنیات، کلم بروکلی منابع بزرگ منیزیم هستند.

به غیر از لبنیات، می‌توانید کلسیم را از راه مصرف کلم، ماهی آزاد، ماهی ساردین، دانه چیا و کنجد به دست بیاورید، برای تأمین آهن می‌توانید بهتر است میوه‌های خشک، تخم کدو، حبوبات و غذاهای غنی شده را وارد رژیم غذایی کنید.

تخم مرغ، گردو، و دانه‌های کتان نیز حاوی مقادیر زیادی امگا سه هستند، برای تأمین روی این ماده معدنی مواد غذایی مانند جگر، گوشت مرغ، تخم مرغ، لوبیا سبز و مغز میوه بخورید.

پنج میوه و سبزی کم کالری و پرخاصیت را بشناسید

پیشگیری از سکته مغزی با حذف نمک از رژیم غذایی

رئیس مرکز بهداشت خوزستان، اظهار کرد: نمک از عوامل اصلی افزایش فشار خون بالا است، در خواندن برچسب‌های مواد غذایی توجه کنید از آنجایی که اسم علمی نمک، کلرید سدیم است بر روی این برچسب‌ها، به جای نمک، سدیم درج شده است.

سید محمد علوی، تاکید کرد: حذف نمک از رژیم غذایی به‌طور قابل توجهی از افزایش فشار خون و سکته مغزی پیشگیری می‌کند، برای پیشگیری از فشار خون بالا به میزان سدیم درج شده بر روی برچسب‌های بسته‌های مواد غذایی دقت کنیم.

رئیس مرکز بهداشت خوزستان، گفت: حداکثر نمک مصرفی روزانه نباید بیش از یک قاشق چایخوری (۲ هزار و ۳۰۰ میلی‌گرم) باشد که معمولاً نصف نمک مجاز از طریق غذاهای آماده و یا بسته بندی تأمین می‌شود.

شش میان وعده سالم برای نوجوانان

نوجوانان به طور مداوم به غذاها و میان وعده‌های سالم و مغذی نیاز دارند تا بدن در حال رشدشان از طریق آن‌ها تغذیه شود، میان وعده برای نوجوانان باید حاوی درشت‌مغذی‌ها (چربی، پروتئین و کربوهیدرات) و ریزمغذی‌ها (ویتامین‌ها و مواد معدنی) باشد.

نوجوانان هم برای رشد سریعی که دارند و هم برای داشتن علمکرد آموزشی و ورزشی بهتر، به این مواد مغذی نیاز دارند، میان وعده‌هایی که حاوی مقدار زیادی غلات تصفیه شده، شکر اضافه شده و سایر ترکیبات مضر هستند، باید در رژیم غذایی نوجوانان محدود شوند.

سیب و کره بادام زمینی، ماست یونانی با میوه، مغزها و دانه‌ی چیا، میوه‌های خشک شده، سیخِ پنیر، سیب و انگور، ترکیب پاپ‌کُرن، مغزها و میوه‌های خشک شده و سیب‌زمینی شیرین شکم‌پر شش میان وعده برای نوجوانان است که ارزش غذایی زیادی دارند.

بیماران مبتلا به نقرس در مصرف مارچوبه دقت کنند

گیاه مارچوبه با وجود خواص زیادی که دارد اما ممکن است مصرف زیاد آن برای بیماران مبتلا به نقرس مضر باشد، کریستینا اسر کارشناس تغذیه از آلمان، اظهار کرد: گیاه مارچوبه ممکن است سبب آسیب رساندن به بیماران مبتلا به نقرس شود، چرا که حاوی ماده پورین است. بدن انسان ماده «پورین» را به اوریک اسید تجزیه می‌کند که همین امر سبب می‌شود تا برای بیماران نقرس، مشکلاتی مانند درد مفاصل ایجاد شود.

این بدان معنا نیست که بیماران مبتلا به نقرس باید مارچوبه را کاملاً کنار بگذارند؛ چرا که بهتر است میزان مصرف آن از ۲۰۰ گرم بیشتر تجاوز نکند. مارچوبه فواید زیادی برای سلامتی دارد، چرا که به دلیل داشتن مقدار زیادی آب، گیاهی کم کالری است. مارچوبه همچنین سرشار از فیبر غذایی است که به احساس سیری طولانی مدت کمک کرده و به همین جهت برای کاهش وزن و لذت بردن از تناسب اندام مفید است، مارچوبه گنجینه‌ای از مواد معدنی و ویتامین‌ها است، سرشار از ویتامین‌های B، C و E، کلسیم، پتاسیم، منیزیم، آهن و فسفر است.

پنج میوه و سبزی کم کالری و پرخاصیت را بشناسید

منع مصرف توت فرنگی برای افراد دارای آلرژی

رژیم شناس و متخصص تغذی، اظهار کرد: توت فرنگی به دلیل اینکه سرشار از آنتی اکسیدان است به عنوان یک عامل ضد پیری و ضد التهابی شناخته شده است، در واقع این میوه به دلیل ویژگی خاص می‌تواند از بیماری‌هایی مانند سرطان، ناراحتی‌های قلبی- عروقی، سکته‌های قلبی و مغزی پیشگیری کند.

شهاب اولیایی، افزود: با توجه به این موضوع که توت فرنگی منبع بسیار مهمی از پتاسیم است، برای افرادی که دچار فشار خون هستند یک انتخاب بسیار مناسب خواهد بود. مصرف توت فرنگی می‌تواند به تنظیم و کاهش فشار خون کمک کند.

وی تصریح کرد: باید به این نکته توجه داشت که یکی از عوارض احتمالی بیماری کرونا پس از بهبودی، تشکیل لخته خون است که توت فرنگی به عنوان یک میوه حاوی آنتی اکسیدان؛ نقش مؤثری در کاهش لختگی خون دارد.

وی خاطرنشان کرد: باید به این نکته توجه داشت که مصرف توت فرنگی برای برخی افراد مطلوب نیست، مصرف توت فرنگی برای افراد دارای آلرژی یا زمینه‌های آن توصیه نمی‌شود، چرا که می‌تواند حساسیت این افراد را تحریک کند.

پنج میوه و سبزی کم کالری و پرخاصیت را بشناسید
خانه‌نشینی، بی‌حوصلگی و زندگی دور از مهمانی و تفریح، باعث گرایش بیشتر به خوردن، به‌ویژه مصرف شیرینی‌ها و خوراکی‌های پرکالری می‌شود؛ بنابراین اضافه وزن می‌تواند یکی از معضلات این دوره خاص از زندگی همه ما باشد. به همین دلیل می‌خواهیم با تعدادی از میوه‌های کم‌کالری اما پرخاصیت آشنا شویم تا برای رفع گرسنگی، از آنها کمک بگیریم، این میوه‌ها و سبزی‌ها عبارتند از:

۱- خواهر زردآلو

هلو از میوه‌های خوش‌خوراک بهار است. با وجود کالری مناسب، این میوه از ارزش غذایی بالایی نیز برخوردار است، این میوه سرشار از آنتی‌اکسیدان و ویتامین (A) است. به همین دلیل به افزایش عملکرد سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند. هلو حاوی قند طبیعی و فیبر است. به همین دلیل به تنظیم قند خون و تنظیم عملکرد سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند.

۲- زرد کوچک

زردآلو، میوه دیگر فصل بهار است. قند طبیعی موجود در این میوه به تنظیم میزان قند خون کمک می‌کند. زردآلو سرشار از آنتی‌اکسیدان و پتاسیم است؛ بنابراین مصرف آن می‌تواند به ارتقا عملکرد سیستم ایمنی بدن کمک کرده و بدن را در برابر بیماری‌ها مقاوم کند.

پنج میوه و سبزی کم کالری و پرخاصیت را بشناسید

۳- برگ سبز

اسفناج یکی از سبزی‌های پرخاصیت فصل بهار است. این سبزی کم‌کالری و پرخاصیت است. اسفناج سرشار از پروتئین گیاهی و ویتامین (K) است. آهن و کلسیم از دیگر ویژگی‌های تغذیه‌ای اسفناج است. این سبزی سرشار از فیبر است و به همین دلیل به عملکرد بهتر دستگاه گوارش کمک می‌کند. از خام آن نیز می‌توانید در سالاد و ساندویچ‌ها و از پخته آن برای تهیه خورش آلو اسفناج، آش و بورانی استفاده کنید.

۴- ریزِ سبز:

نخودفرنگی هرچه ریز و سبزتر باشد، خوش‌خوراک‌تر است. این سبزی خوش آب و رنگ و خاص، پایه اصلی بسیاری از خوراک‌ها و سالادها است. نخودفرنگی حاوی آنتی‌اکسیدان کلروفیل است و از این نظر به عملکرد بهتر سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند. این سبزی سرشار از فیبر است و مصرف آن می‌تواند به بهبود عملکرد سیستم گوارشی کمک کند. نخودفرنگی سرشار از پروتئین گیاهی است.

۵- خوش‌عطر بهار:

کافی است یک چاقو به طالبی یا گرمک بزنید و عطر آن تا هفت خانه آن‌طرف‌تر برود. طالبی و گرمک سرشار از فیبر هستند. این میوه‌ها سرشار از پتاسیم بوده و البته که میزان سدیم آن پایین است. بنابراین می‌تواند باعث تنظیم فشار خون عملکرد بهتر دستگاه قلبی- عروقی شود. طالبی و گرمک حاوی قند طبیعی بوده و به تنظیم قند خون کمک می‌کند.

کد خبر 494281

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.