هفته ای یکبار شکلات بخورید/خواص درمانی گیاه اسفناج

چربی سوزی با یک رژیم غذایی سالم و مغذی، آشنایی با فواید سیاه دانه، مراقبت‌های تغذیه‌ای برای افزایش مقاومت بدن در برابر کرونا، تاثیر ویتامین‌ها بر خلق و خو و سلامت روان، خواص درمانی گیاه اسفناج و فواید خوردن شکلات را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به اینکه انجام دادن مراقبت‌های تغذیه‌ای به منظور افزایش مقاومت بدن در برابر کرونا از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، اظهار کرد: توصیه می‌کنیم در ایام عید به جای خوردن شیرینی و شکلات تا حد امکان میوه مصرف کنید.

سیما سادات لاری، تاکید کرد: مصرف میوه و سبزی به دلیل دارا بودن مواد مغذی گوناگون از جمله ویتامین‌های B، A و C، املاح معدنی و مواد آنتی اکسیدان می‌تواند به تقویت سیستم ایمنی بدن، ما در مقابل بیماری کمک کند.

هفته‌ای یکبار شکلات بخورید

دانشمندان آمریکایی دریافتند که شکلات می‌تواند روی سیستم قلبی و عروقی تأثیر مثبت بگذارد، متخصصان اطلاعات ۳۰۰ هزار بیمار را تجزیه و تحلیل کردند و به ارتباط بین خوردن شکلات و وجود بیماری عروق کرونر دست یافتند، به نظر می‌رسد افرادی که حداقل هفته‌ای یک بار شکلات می‌خورند، ۸ درصد کمتر از سایرین در معرض بیماری کرونر قلب قرار دارند.

محققان دلیل فواید شکلات را به داشتن اسید چرب، فلاونوئیدها و پلی فنول‌ها در آن مربوط می‌دانند، عناصری که باعث تقویت قلب و افزایش سطح کلسترول "خوب" می‌شوند، دانشمندان تاکید کردند که البته باید خوردن شکلات به مقدار کم باشد، زیرا مصرف بیش از حد شکلات ممکن است باعث چاقی شده و مشکلات دیابت نوع ۲ را افزایش دهد.

هفته ای یکبار شکلات بخورید/خواص درمانی گیاه اسفناج

چربی سوزی با یک رژیم غذایی سالم و مغذی

اکثر مردم فکر می‌کنند سلامتی به معنای استفاده از غذای سبک و پخته است، اما این درست نیست و غذای سالم نیز می‌تواند خوشمزه باشد، شما فقط باید مواد مناسب را اضافه کنید، خوردن روزانه مقدار مشخصی از دانه خردل روند هضم غذا را بهبود می‌بخشد که این خاصیت هنگام تلاش برای کاهش وزن مفید است.

دانه خردل ماده غذایی است که اگر قصد کاهش وزن دارید می‌توانید آن را به غذای خود اضافه کنید، دانه‌های ریز حاوی طعم‌های خوب است، خردل حاوی یک ماده ضد باکتری طبیعی است، اشتها را کاهش می‌دهد، بدن را از سموم تصفیه می‌کند و حاوی مقداری کلسیم است که ارزش غذایی آن را افزایش می‌دهد و بالاتر از همه، بسیار کم کالری است.

خوردن خردل به تنهایی باعث نمی‌شود که به اهداف کاهش وزن خود برسید، بلکه باید آن را به یک رژیم غذایی سالم اضافه کنید تا از فواید آن بهره مند شوید و چربی‌های اضافی بدن خود را از دست دهید، می‌توانید دانه خردل را در ادویه کاری، سالاد و تخم مرغ استفاده کنید.

آشنایی با فواید سیاه دانه

نشان داده است مواد معدنی و ویتامین‌های موجود در سیاه دانه در درمان دیابت، سل، بیماری‌های قلبی و عروقی، کم خونی و میگرن مفید است، اسیدهای چرب ضروری فراوان موجود در سیاه دانه آن را به نوعی مواد غذایی ضد سرطان تبدیل کرده که در حفظ سلامت پوست و مو نیز مفید است.

دانه آهن و پتاسیم فراوانی دارد و علاوه بر تقویت سیستم ایمنی بدن، باعث رفع مسمومیت خونی و یبوست می‌شود، سیاه دانه در درمان سرطان‌ها، درمان زخم معده، نابودی سموم در کبد و نیز تنظیم سیستم گوارش بدن مؤثر است.

افرادی که بعد از ابتلاء به سرماخوردگی مدام عطسه می‌کنند می‌توانند جوشانده مخلوط سیاه دانه بوداده و روغن زیتون را به مدت یک دقیقه روی پیشانی خود مرهم کنند، این مخلوط به آنها کمک می‌کند تا از شر عطسه‌ها خلاص شوند.

از درمانگران طب سنتی بر این باورند که سیاه دانه جویده شده و ترکیب شده با بزاق دهان موجب درمان زگیل می‌شود، افراد مبتلا به سینوزیت بهتر است در فصل پاییز هفته‌ای یک بار از بخور سیاه دانه استفاده کنند. مصرف سیاه دانه در وعده‌های غذایی برای خانم‌های سردمزاجی که شیر آنها برای نوزادشان کم است مؤثر است و به مرور موجب افزایش شیر آنها می‌شود.

هفته ای یکبار شکلات بخورید/خواص درمانی گیاه اسفناج

خواص درمانی گیاه اسفناج

اسفناج یکی از مواد غذاییِ بسیار سالم است، طبق بررسی‌های صورت‌گرفته بیش از ۱۰ آنتی‌اکسیدان فلاونوئید در این سبزی وجود دارد و این آنتی‌اکسیدان‌ها تنها یکی از چند ماده آلی و معدنی موجود در اسفناج هستند. اشعه فرابنفش ممکن است در تماس با پوست فرد عامل ابتلاء به سرطان پوست شود یا به ظاهر پوست آسیب برساند، ویتامین C و A موجود در اسفناج، آسیب ناشی از اشعه فرابنفش را بهبود می‌بخشد.

اگر مصرف مواد غذایی حاوی آنتی‌اکسیدان، مانند اسفناج را در رژیم غذایی روزانه خود قرار دهید، سرعت تولید سلول‌های پوستی را افزایش پیدا می‌کند و تولید کلاژن را در پوست تحریک می‌کنید، کلاژن یکی از مواد سازنده پوست است که در بهبود کشسانی و زیبایی پوست نقش دارد. این سبزی در حفظ سلامت پوست نقش ویژه‌ای دارد، اشعه فرابنفش ممکن است در تماس با پوست فرد منجر به سرطان پوست شود یا ظاهر پوست را خراب کند.

ویتامین C و A موجود در اسفناج، آسیب ناشی از اشعه فرابنفش را ترمیم می‌کنند. اگر مصرف مواد غذایی حاوی آنتی‌اکسیدان، مانند اسفناج را در برنامه غذایی روزانه خود قرار دهید، سرعت تولید سلول‌های پوستی را بالا می‌برید و تولید کلاژن را در پوست تحریک می‌کنید.

فیتونوترینت‌های موجود در اسفناج به سم‌زدایی بدن کمک می‌کنند و با جلوگیری از رشد انبوه فلورهای میکروسکوپی روده، کارکرد کبد را بهبود می‌بخشند، اسفناج در پیشگیری از دیابت بسیار مؤثر است، پژوهش‌های صورت‌گرفته نشان می‌دهند اسفناج نه تنها غنی از منیزیم است، بلکه پس از پخته‌شدن نیز منیزیم آن از بین نمی‌رود.

تأثیر ویتامین‌ها بر خلق و خو و سلامت روان

رژیم غذایی فاقد ویتامین‌ها و مواد مغذی کلیدی، بی شک مخرب‌ترین اثرات را روی سلامت روان شما دارد و باعث کاهش خلق و خو می‌شود، این طور ثابت شده که علائم بیماری‌هایی مانند اضطراب، افسردگی یا استرس غیر قابل کنترل، با کمبود برخی ریزمغذی‌ها تشدید می‌شود. با این حال برای پیشگیری از ابتلاء به این بیماری‌ها و تقویت سلامت روان مصرف روزانه برخی ویتامین‌ها توصیه شده است که عبارتند از:

ویتامین دی: این طور ثابت شده که سه چهارم نوجوانان و بزرگسالان آمریکایی، در معرض افسردگی ناشی از کمبود نور آفتاب هستند. کاهش دریافت ویتامین دی از طریق نور آفتاب، نه تنها خطر ابتلاء به بیماری‌هایی مانند پوکی استخوان را بالا می‌برد بلکه تخریب کننده عملکرد شناختی نیز بوده و خطر ابتلاء به افسردگی را افزایش می‌دهد.

امگا ۳: تحقیقات این نظریه را تأیید می‌کنند که اسیدهای چرب امگا ۳ نقش مهمی در سلامت مغز دارند و به بهبود علائم افسردگی و افزایش خلق و خو کمک می‌کنند. یکی از راه‌های مهم برای دریافت اسیدهای چرب امگا ۳، مصرف ماهی‌های چرب، آجیل و دانه‌ها و مکمل‌های امگا ۳ است.

هفته ای یکبار شکلات بخورید/خواص درمانی گیاه اسفناج

ویتامین ب ۶: به عنوان پیریدوکسین نیز شناخته می‌شود و نقش مهمی در سلامت فیزیکی و روانی دارد. ویتامین ب ۶ برای عملکرد عصبی نیز بسیار ضروری است و معمولاً کمبود آن با اختلالات روانی مانند افسردگی همراه است. ویتامین ب ۶ به شدت در متابولیسم هورمون استروژن دخالت دارد و کمبود آن می‌تواند به شدت علائم سندرم پیش از قائدگی و افسردگی ناشی از عدم تعادل هورمونی را افزایش دهد. فراموش نکنید که قرص‌های ضد بارداری باعث کمبود ویتامین ب ۶ می‌شوند. بنابراین در صورت مصرف این قرص‌ها حتماً روزانه ۲۵ میلی گرم از این ویتامین را دریافت کنید.

ویتامین ب ۳: در تولید سروتونین که یک انتقال دهنده عصبی است و منجر به کاهش استرس و افسردگی می‌شود، نقش دارد. کمبود ویتامین ب ۳ سطوح سروتونین را در بدن کاهش می‌دهد. دوز مناسب این ویتامین در روز ۲۰ میلی گرم است.

ویتامین ب ۱۲: این ویتامین باعث افزایش انرژی و خلق و خو و کاهش افسردگی می‌شود. بسیاری از مبتلایان به افسردگی دچار فقر ویتامین ب ۱۲ هستند. ویتامین ب ۱۲ در گوشت گاو، ماهی ساردین، گوشت بره، تخم مرغ، پنیر فتا و پنیر خامه‌ای یافت می‌شود.
منیزیم: علاوه بر این که به کاهش تنش عضلانی، یبوست کمک می‌کند، نقش کلیدی در تولید هورمون‌های مغز دارد. غذاهای غنی از منیزیم عبارتند از لوبیا خشک، آجیل و سبزیجات تیره رنگ.

ویتامین سی: ارتباط مستقیمی بین مصرف ویتامین سی، خلق و خو و همچنین عملکرد شناختی وجود دارد. مصرف کافی ویتامین سی بخصوص در سالمندان منجر به کاهش خطر ابتلاء به افسردگی ناشی از افزیش سن می‌شود.

کد خبر 483230

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.