پیشگیری از دیابت و چاقی با مصرف سالاد/خواص درمانی لوبیا سفید

تأثیر تغذیه در پیشگیری از ابتلاء به کرونا، خواص درمانی لوبیا سفید، سیر بروکلی دو خوراکی ضد سرما خوردگی، ۶ باور غلط درباره گیاه خواری، مواد غذایی مفید برای کاهش وزن فوری، بهترین راه تأمین کلسیم بدون لبنیات و پیشگیری از دیابت و چاقی با مصرف سالاد را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، اگر می‌خواهید امسال را بدون سرماخوردگی بگذرانید حتماً سیر و بروکلی را وارد برنامه‌ی غذایی‌تان بکنید تا سیستم ایمنی بدن‌تان تقویت شود و سرماخوردگی سراغتان نیاید. سیر سرشار از ترکیبات گوگردی، ید، سیلیس است که خواص آنتی‌اکسیدانی و ضد سرطانی فوق‌العاده‌ای دارند.
نتایج یک پژوهش انگلیسی نشان می‌دهد که مصرف سیر از سرماخوردگی جلوگیری می‌کند و حتی دوره‌ی سرماخوردگی را نیز کاهش می‌دهد. سیر حاوی ترکیباتی به نام آلیسین است که باکتری‌ها را از بین می‌برد. در واقع سیر ضد باکتری و ضدویروس است و سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند. این ماده‌ی غذایی به بدن کمک می‌کند تا گلبول‌های سفید و آنتی بادی‌های بیشتری تولید کند که با عفونت‌ها و بیماری‌ها مقابله می‌کنند.

نتایج پژوهش‌های آمریکایی نشان می‌دهد که بروکلی نیز سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و از سرماخوردگی جلوگیری می‌کند. قدرت سیستم ایمنی بدن با افزایش سن کمتر می‌شود اما ترکیبات گوگردی بروکلی خواص احیاکنندگی دارند. نتایج پژوهش‌ها نشان می‌دهد که ترکیبات گوگردی بروکلی روی ژن‌ها و آنزیم‌های آنتی‌اکسیدانی موجود در سلول‌های سیستم ایمنی بدن تأثیر می‌گذارد. برای همین هم اثرات مخرب رادیکال‌های آزاد را خنثی می‌کند.

پیشگیری از دیابت و چاقی با مصرف سالاد/خواص درمانی لوبیا سفید

خواص درمانی لوبیا سفید

لوبیا سفید یکی از انواع لوبیاها و از خانواده‌ی حبوبات است که خواص زیادی برای سلامتی بدن دارد و به تقویت حافظه، درمان کم خونی، سلامت دستگاه گوارش و پیشگیری و درمان سرطان کمک می‌کند. این ماده غذایی یک گزینه سالم برای بیماران مبتلا به آسم و دیابت محسوب می‌شود و به تقویت سیستم ایمنی کمک می‌کند. خواص دیگر لوبیا سفید عبارتند از: تقویت حافظه به علت سرشار بودن از فسفر، جلوگیری از کم‌خونی به خاطر آهن زیاد، سرشار از منیزیم است، تنظیم کننده سطح پتاسیم و کلسیم است، افزایش سرعت سوخت و ساز و از ابتلاء به دیابت جلوگیری می‌کند.

تأثیر تغذیه در پیشگیری از ابتلاء به کرونا

یک عضو هیئت علمی دانشکده تغذیه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، گفت: بهتر است در دوران کرونا از گیاهان ضد التهابی استفاده و از مواد غذایی که باعث تضعیف سیستم ایمنی بدن می‌شود، دوری کر، دریافت زیاد مایعات بدون کافئین به آحاد جامعه توصیه می‌شود. چرا که مایعاتی همچون چای، قهوه و نوشابه‌های مشکی که کافئین دارند موجب دفع آب از طریق ادرار با سرعت بالایی می‌شوند. اما آب باید در بدن باقی بماند تا سیستم ایمنی بدن، عملکرد بهتری داشته باشد.

گلبن سهراب، افزود: در شرایط کرونا بهتر است گیاهان ضد التهابی شامل سیر، زنجبیل، زردچوبه و فلفل و سبزیجات از قبیل کدو حلوایی و کلم قرمز و…، را در برنامه غذایی خود داشته باشیم و از مواد غذایی که می‌تواند سیستم ایمنی بدن را تضعیف و شامل قندهای ساده و نبات، فست فودها و هر غذایی که روغن جامد در آن وجود داشته باشد، دوری کنیم.

عضو هیئت علمی دانشکده تغذیه علوم پزشکی شهید بهشتی درباره بهداشت مواد غذایی در شرایط کرونا، تاکید کرد: درباره انتقال کرونا از طریق مواد غذایی مستنداتی وجود ندارد، اما غذا خوردن در کافی شاپ و رستوران‌ها به دلیل اینکه مجبور به برداشتن ماسک می‌شویم، خطر انتقال بیماری تشدید می‌شود، بنابراین توصیه ما این است که غذای بیرون را در خانه پس از گرم کردن، مصرف کنیم. افرادی که تاکنون به کرونا مبتلا نشدند، نیازی به مکمل‌های ویتامین و مواد معدنی خاصی ندارند.

۶ باور غلط درباره گیاهخواری

گیاه خواری اگرچه مزایای زیادی برای سلامت شما دارد، اما از اطلاعات و باورهای غلط مصون نمانده است. رژیم‌های غذایی گیاهی سالم نیستند یک باور غلط است. تحقیقات نشان می‌دهد که رژیم‌های گیاهی مبتنی بر کاهش خطر ابتلاء به دیابت، کاهش فشار خون بالا، چاقی و بیماری‌های قلبی هستند.

پیشگیری از دیابت و چاقی با مصرف سالاد/خواص درمانی لوبیا سفید

رژیم‌های گیاهی زمانی به تعادل و کاهش وزن کمک می‌کنند که از هر گونه عادت غلط غذایی به دور باشند. پروتئین‌های گیاهی سبب از بین رفتن عضلات و ضعف نمی‌شوند، در حقیقت آن‌ها همانند پروتئین حیوانی در ساخت عضلات مفید هستند.

کربوهیدرات‌های پیچیده موجود در گیاهان نه تنها مضر نیستند، بلکه به شما در حفظ و ذخیره انرژی در طول روز کمک می‌کنند. باور اینکه رژیم‌های غذایی مبتنی بر گیاهان همیشه شما را گرسنه نگه می‌دارند نمی‌تواند حقیقت داشته باشد، گیاهان حاوی فیبر هستند که شما را برای زمان طولانی سیر نگه می‌دارند.

شما لازم نیست برای دریافت پروتئین کافی از گیاهان، مثلاً حتماً لوبیا را با برنج مصرف کنید، تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف هر کدام از غذاهای گیاهی که حاوی پروتئین هستند، به بدن شما تمام اسیدهای آمینه ضروری را در طول روز می‌رساند.

پیشگیری از دیابت و چاقی با مصرف سالاد

سالادها ممکن است محبوب‌ترین و منفورترین نوع خوراکی‌ها محسوب شوند، درواقع همان قدر که بسیاری از افراد مایلند همیشه در کنار غذا سالاد بخورند، برخی دیگر نیز از خوردن سالاد فراری هستند، با این وجود به نظر می‌رسد سالاد خوردن روزانه می‌تواند تبعاتی داشته باشد.

بدیهی است که خوردن سبزیجات و میوه‌های خام راهی عالی برای جذب فیبر بیشتر در رژیم غذایی ما است و این موضوع شامل سبزیجات برگ دار است. وقتی فیبر را در رژیم غذایی روزانه خود بگنجانید، می‌توانید از چاقی و دیابت نوع ۲ جلوگیری کنید و همچنین به هضم سالم کمک کنید.

فیبر موجود در سبزیجات همچنین می‌تواند به مدیریت کلسترول خون کمک کند، بنابراین، اگر در مورد آنچه در سالادها اضافه می‌کنیم، بهتر عمل کنیم، می‌توانیم از پروری می‌دهیم استراتژیک باشیم، می‌توانیم از چندین فواید سلامتی برخوردار شویم. برای اینکه فیبر دریافتی خود از سالاد را افزایش دهید، سعی کنید مقداری گوجه فرنگی، هویج یا خیار به آن اضافه کنید.

سبزیجات بسیاری از مواد مغذی مهم از جمله ویتامین‌های آنتی اکسیدان A و C، پتاسیم و مجموعه‌ای از عناصر غذایی گیاهی را فراهم می‌کنند که از ترکیبات گیاهی طبیعی بهره مند شدند که می‌توانند به جلوگیری از بیماری کمک کنند. طبق مطالعات مجله آکادمی تغذیه و رژیم غذایی، افرادی که گزارش کرده‌اند سالاد می‌خورند مقادیر بیشتری ویتامین A، B-۶، C، E، K، فولات، کولین، منیزیم و پتاسیم دریافت کردند. با این وجود زیاده روی در مصرف سالاد می‌تواند منجر به مشکل هاضمه یا نفخ شود، برخی از افراد به علت مصرف میوه و سبزیجات خام دچار مشکل معده می‌شوند.

پیشگیری از دیابت و چاقی با مصرف سالاد/خواص درمانی لوبیا سفید

بهترین راه تأمین کلسیم بدون لبنیات

کلسیم نقش مهمی در سلامت استخوان‌ها بازی کرده و از سرطان و پوکی استخوان پیشگیری می‌کند. اگر به هر دلیلی طعم شیر را دوست ندارید یا بدنتان در برابر لاکتوز موجود در آن واکنش منفی دارد، می‌توانید تعدادی از مواد غذایی را در رژیم غذایی روزانه خود بگنجانید تا کلسیم مورد نیاز خود را تأمین کنید. دانه آفتابگردان علاوه بر محتوای کلسیم، سرشار از آنتی اکسیدان قوی ویتامین E و مس هستند. برای استفاده از خواص نخود آن را به همراه لیموترش بخورید یا می‌توانید از آن در آش یا سوپ استفاده کنید.

برای استفاده از خواص جو دوسر می‌توانید آن را با یک لیوان شیر بادام بپزید. یک لیوان لوبیا سبز حاوی ۲۷% مقدار مورد نیاز روزانه ویتامین C و ۳.۵ گرم فیبر است و همچنین سرشار از کلسیم است. برای استفاده از مزایای استخوان سازی انجیر تازه یا خشک را خرد کرده و به بلغور جو دوسر، سالاد یا ماست یونانی با مقداری عسل و دارچین و بادام اضافه کنید. سیب زمینی شیرین منبع خوبی از کلسیم، پتاسیم، ویتامین A و C است.

لوبیا چشم بلبلی سرشار از پتاسیم و فولات (فولیک اسید) است و به کاهش خطر بیماری‌های قلبی، سکته مغزی و پوکی استخوان کمک می‌کند و باعث افزایش سلامت شما می‌شود. کدو حلوایی را مکعبی خرد کرده و در فر به همراه روغن زیتون و ادویه کباب برشته کنید یا از آن در سوپ استفاده کنید.

برای کاهش وزن فوری چه بخوریم

کارشناسان تغذیه توصیه می‌کنند اگر می‌خواهید به وزن ایده آل برسید، باید کنار فیبر و پروتئین، باید کربوهیدرات‌های پیچیده را هم مصرف کنید. کربوهیدرات‌های پیچیده در نان‌های سبوس دار، دانه‌ها و غلات کامل وجود دارند. مصرف تعدادی از منابع غذایی خطر ابتلاء به بیماری‌های قلبی، دیابت نوع ۲، چاقی و برخی از انواع سرطان را کاهش می‌دهد و این منابع غذایی عبارتند از:

نان چاودار: این نوع نان منبع خوبی از کربوهیدرات‌های پیچیده بعلاوه فیبر است و مصرف آن به کاهش وزن کمک می‌کند. خاصیت دیگر مصرف نان چاودار، جلوگیری از ابتلاء به دیابت نوع ۲، کمک به پیشگیری از سنگ‌های صفراوی و افزایش سلامت دستگاه گوارش است.

کینوا: دانه‌های کینوا سرشار از فیبر و پروتئین و اسیدهای چرب امگا ۳ بوده و به کاهش وزن کمک می‌کنند. پروتئین موجود در این دانه‌ها سطح قند خون را در محدوده سالم نگه می‌دارد. دانه‌های کینوا کالری بالایی دارند پس آن‌ها را در حد اعتدال مصرف کنید.

پیشگیری از دیابت و چاقی با مصرف سالاد/خواص درمانی لوبیا سفید

عدس: پر از فیبر و کم چرب است. عدس یکی از بهترین کربوهیدرات‌ها برای کاهش وزن به شمار می‌رود. مصرف عدس شما را برای مدت طولانی سیر نگه می‌دارد. عدس همچنین حاوی پروتئین است و مصرف نصف فنجان از نوع پخته آن، ۹ گرم پروتئین به بدن می‌رساند. پروتئین موجود در عدس به بهبود عملکرد ماهیچه‌ها کمک می‌کند.

جو: دانه‌های جو نیز حاوی ویتامین‌ها و املاح ضروری برای کاهش وزن است. بعضی از این مواد مغذی عبارتند از آهن، روی و منیزیم. جو کلسترول ندارد و سرشار از فیبر است. مصرف جو منجر به کاهش خطر پرفشاری خون، بهبود سلامت قلب و عروق، جلوگیری از پوکی استخوان و دیابت می‌شود.

لوبیا: تحقیقاتی که نتایج آن‌ها در مجله انجمن تغذیه آمریکا منتشر شده، نشان می‌دهد کسانی که به طور مرتب لوبیا مصرف می‌کنند، نسبت به کسانی که گوشت می‌خورند، کمتر شاهد افزایش چربی‌های دور کمر می‌شوند و خطر ابتلاء به چاقی در آن‌ها ۲۳ درصد کمتر است. لوبیا منبع غنی از آهن، فیبر و پروتئین است و مصرف آن به احساس سیری طولانی مدت کمک می‌کند.

گندم سیاه: منبع غنی از پروتئین است و مصرف آن در ساخت عضلات مفید خواهد بود. چیزی که گندم سیاه را از سایر مواد متمایز می‌کند وجود منیزیم و فیبر بالا در آن است. مصرف گندم سیاه ممکن است جریان خون را بهبود دهد و منجر به کاهش کلسترول شود.

کد خبر 475480

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.