۶ منبع غذایی پرکالری/دانستنی‌های جالب درباره قارچ

آشنایی با خواص برنج، دانستنی‌های جالب درباره قارچ، کنترل عوارض بیماری با تغییر رژیم غذایی بیماران، ۶ منبع غذایی پرکالری برای لاغری و دانه‌های جادویی برای جوان ماندن را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در خصوص برنج باور کلی جامعه بر روی چاق کنندگی و مضر بود مصرف برنج برای انواع بیماری استوار شده است که صحیح نیست؛ برنج در صورت پخت صحیح و مصرف متعادل می‌تواند یکی از سالم‌ترین مواد غذایی آشپزخانه شما باشد. مزایای برنج برای سلامتی انسان در برگیرنده توانایی آن برای فراهم آوردن انرژی فوری و سریع، تنظیم و بهبود اجابت مزاج، تثبیت کردن سطح قند خون، کندتر کردن فرآیند پیری است. با این حال برنج می‌تواند منابع ضروری ویتامین B۱ برای سلامت انسان را نیز فراهم آورد.

سایر فواید برنج شامل توانایی آن برای افزایش سلامت پوست، افزایش متابولیسم، کمک به هضم، کاهش فشار خون، کمک به کاهش وزن، بهبود سیستم ایمنی و محافظت از بدن در برابر بیماری‌های قلبی و سرطان است. برنج در بیشتر فرهنگ‌ها یک ماده غذایی اصلی است و برای افراد مهم است. از آنجایی که برنج کربوهیدرات خوبی دارد می‌تواند به عنوان سوخت برای بدن عمل نماید و به عملکرد طبیعی مغز کمک کند. همانطور که می‌دانید کربوهیدرات‌ها برای متابولیزه شدن توسط بدن ضروری هستند و می‌توانند به انرژی تبدیل شوند.

ویتامین‌ها، مواد معدنی و ترکیبات آلی متعدد باعث افزایش عملکرد و فعالیت متابولیکی تمامی اندام‌ها می‌شود و می‌تواند سطح انرژی را افزایش دهد. مصرف برنج برای سلامتی شما عالی است، زیرا حاوی چربی‌های مضر، کلسترول و سدیم نیست. این ماده بخش خوبی از رژیم غذایی متعادل محسوب می‌شود. هر غذایی که بتواند مواد مغذی را بدون داشتن اثرات منفی فراهم آورد تأثیرات زیادی برای سلامتی خواهد داشت.

سطح پایین چربی، کلسترول و سدیم به کاهش چاقی کمک می‌کند و می‌تواند عوارض مرتبط با اضافه وزن را کاهش دهد. برنج یکی از مواد غذایی است که به طور گسترده در سرتاسر جهان مورد استفاده قرار می‌گیرد، زیرا می‌تواند افراد را در مقادیر کم سیر کند و سالم نگه دارد. دانه کامل برنج همچون برنج قهوه‌ای سرشار از فیبرهای نامحلول است که می‌تواند از بدن در برابر سرطان‌های مختلف محافظت کند. بیشتر محققان و دانشمندان بر این باورند که فیبر نامحلول برای محافظت از بدن در برابر توسعه و متاستاز سلول‌های سرطانی مفید و ضروری است.

علاوه بر فیبر، برنج آنتی‌اکسیدان‌های طبیعی همچون ویتامین C، ویتامین A، ترکیبات فنولی و فلاوونیدی دارد که به عنوان آنتی‌اکسیدان عمل می‌کنند یا آنتی‌اکسیدان‌ها را تحریک می‌سازند و از بدن در برابر رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کنند. متخصصان بر این باورند که پودر برنج را می‌توان به صورت موضعی برای درمان برخی از مشکلات پوستی مورد استفاده قرار داد. در برخی از قسمت‌های هند، آب برنج برای درمان پوست ملتهب مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ترکیبات فنولی موجود در برنج و به خصوص برنج قهوه‌ای یا برنج وحشی، خاصیت ضد التهابی دارد و می‌تواند برای تسکین التهاب و قرمزی مفید باشد. موادی که از برنج مشتق می‌شوند می‌توانند شرایط پوستی مختلفی را بهبود ببخشند. خاصیت آنتی اکسیدانی برنج می‌تواند ظهور چین و چروک را به تعویق بیندازد و سایر نشانه‌های پیری را کندتر کند.

برنج قهوه‌ای یکی از موادی است که سطح مواد مغذی بالایی دارد و می‌تواند رشد و فعالیت انتقال دهنده‌های عصبی را تحریک نماید و از پیشگیری از آلزایمر مفید باشد. برنج به عنوان یک ماده ادرار می‌تواند به کاهش وزن کمک کند، سموم را از بدن دفع نماید و وزن اضافی آب را کمتر نماید. محتوای فیبر بالا در برنج می‌تواند به اجابت مزاج کمک کند و از بدن در برابر سرطان‌های مختلف محافظت نماید و خطر ابتلاء به بیماری‌های قلبی عروقی را کاهش دهد.

برنج منبع عالی از ویتامین‌ها و مواد معدنی همچون نیاسین، ویتامین D، کلسیم، فیبر، آهن، تیامین و ریبوفلاوین است. این ویتامین‌ها بنیان و اساس متابولیسم‌های بدن، سلامت سیستم ایمنی بدن و عملکردهای کلی اندام‌های بدن است. روغن سبوس برنح خاصیت آنتی‌اکسیدانی دارد و می‌تواند با کاهش سطح کلسترول خون به سلامت قلبی عروقی کمک کند.

دانه‌های جادویی برای جوان ماندن

محققان در یک روش جدید موفق به عصاره‌گیری از دانه «چیا» شدند که برای تولید غذاهای مغذی، کپسول‌های دارویی و محصولات ضد پیری گزینه جدیدی خواهد بود. تیم تحقیق دانشگاه پردو آمریکا موفق به ایجاد روشی برای تفکیک موسیلاژ (عصاره) از دانه چیا شدند. موسیلاژ ماده‌ای غلیظ و چسبناک است که دانه‌های چیا را احاطه کرده و می‌تواند فرآوری دانه‌ها را برای استفاده‌های غذایی یا دارویی، بسیار دشوار یا تقریباً غیرممکن کند.

«اوریل اوربیزو» عضو تیم تحقیق، در این باره، گفت: ما از روش استخراج خود هیجان زده‌ایم زیرا این امر امکانات جدیدی را برای استفاده از دانه‌های چیا ایجاد می‌کند. فرآیند ما با استفاده از دما، فراصوت و فیلتراسیون به کمک خلاء برای ارائه کارایی بهتر موجب صرفه‌جویی در وقت و هزینه شرکت‌های فرآوری کننده دانه چیا برای کاربردهای تغذیه‌ای، دارویی، ضد پیری یا سایر موارد می‌شود.

وی افزود: از دانه چیا قرن‌ها به عنوان منبع پروتئین استفاده می‌شده است، اما روش‌های متداول جداسازی از قبیل فرایند خشک کردن در یخ می‌تواند پرهزینه و زمان بر باشد، به اجزای مفید دانه‌ها آسیب برساند و تأثیر کلی آن را کاهش دهد. محققان معتقدند این روش، گزینه خوبی برای تولید محصولاتی است که از پپتیدهای حاصل از دانه‌های چیا برای مهار آنزیم‌هایی که در پیری پوست نقش دارند، استفاده می‌کند.

دانستنی‌های جالب درباره قارچ

محققان دریافتند افزودن قارچ به رژیم غذایی موجب افزایش جذب انواع ریزمغذی‌ها از جمله ویتامین دی بدون افزایش کالری، سدیم یا چربی دریافتی در بدن می‌شود. در این تحقیقات از داده‌های به دست آمده بین سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۶ میلادی برای مدل سازی نحوه اثرگذاری مصرف سه نوع قارچ صدفی، قارچ دکمه‌ای سفید و قهوه‌ای بر میزان جذب ریزمغذی‌ها در دو گروه سنی ۹ تا ۱۸ و بالاتر از ۱۹ سال استفاده شد.

در نتیجه تحقیقات پژوهشگران آمریکایی مشخص شد مصرف روزانه ۸۴ گرم قارچ موجب جذب چندین نوع ریزمغذی از جمله پتاسیم و فیبر می‌شود که معمولاً افراد دچار کمبود آن‌ها هستند. مصرف قارچ همچنین موجب افزایش ۵ تا ۶ درصدی جذب فیبر و روی، افزایش ۲۴ تا ۳۲ درصدی مس، افزایش ۶ درصدی جذب فسفر، افزایش ۱۲ تا ۱۴ درصدی پتاسیم، افزایش ۱۳ تا ۱۴ درصدی سلنیم، افزایش ۱۳ تا ۱۵ درصدی جذب ویتامین B۲ یا ریبوفلاوین، افزایش ۱۳ تا ۱۴ درصدی نوعی ویتامین B۳ موسوم به نیاسین و افزایش ۵ تا ۶ درصدی ویتامین B۴ یا کولین در هر دو گروه سنی مورد مطالعه می‌شود، اما هیچ تأثیری بر میزان جذب کربوهیدرات، چربی، سدیم و انرژی دریافتی بدن ندارد.

با قرار دادن قارچ خوراکی در معرض پرتو فرابنفش نور خورشید، به منظور افزایش ویتامین D موجود در آن تا ۵ میکروگرم، مصرف ۸۴ گرم قارچ، بین ۹۴ تا ۱۰۴ درصد از نیاز روزانه بدن به این نوع ویتامین را در هر دو گروه سنی تأمین می‌کند. مطالعات قبلی نشان داده بود گریل کردن (کباب کردن) قارچ یا پخت آن در مایکروویو، بهترین روش برای افزایش فعالیت آنتی اکسیدان‌ها و حفظ پلی فنل است.

معمولاً ارزش مواد غذایی به ویژه سبزیجات پس از پخت کاهش می‌یابد؛ اما برخی از روش‌های پخت قادر به حفظ ارزش غذایی مواد است. مطالعات محققان اسپانیایی نشان می‌دهد گریل کردن قارچ یا پخت آن در مایکروویو بهترین روش برای حفظ ارزش غذایی قارچ است. قارچ حاوی مقادیر بالای فیبر و پروتئین است. ویتامین‌های B۱، B۲، B۱۲، C، D و E و مواد معدنی روی و سلنیم از دیگر مواد موجود در قارچ است. آنتی‌اکسیدان‌ها و دیگر عوامل فعال زیستی از جمله بتاگلوکان betaglucans نیز در قارچ وجود دارد که قادر به تقویت سیستم ایمنی است

مطالعات نشان می‌دهد سرخ کردن قارچ به افزایش چربی و کالری و کاهش ارزش غذایی آن منجر می‌شود. بخارپز کردن قارچ نیز فعالیت betaglucans را افزایش می‌دهد، ولی فعالیت آنتی اکسیدان‌ها کاهش می‌یابد. پخت قارچ در مایکروویو و گریل کردن آن افزایش قابل ملاحظه‌ای در فعالیت آنتی‌اکسیدان‌ها و محتویات پلی فنل دارد. این مطالعه نشان می‌دهد پوشش قارچ با یک لایه نازک روغن زیتون قبل از پخت می‌تواند به افزایش ارزش غذایی آن کمک کند.

کنترل عوارض بیماری با تغییر رژیم غذایی بیماران

معاون پژوهشی دانشکده علوم تغذیه و رژیم شناسی دانشگاه علوم پزشکی تهران، اظهار کرد: با تغییر در رژیم غذایی بیماران می‌توانیم به کاهش و کنترل عوارض بیماری بپردازیم.: برخی از تحقیقاتی که در حوزه علم تغذیه انجام می‌شود، علاوه بر اینکه در پیشگیری از بیماری‌ها کمک می‌کند، در افزایش توان افراد نیز مؤثر است.

لیلا آزادبخت، افزود: مطالعات علم تغذیه می‌تواند در سلامت، بهبود و کیفیت زندگی بیماران نقش مؤثری داشته باشد. میزان درمان و سرعت بهبود بیماری در بیمارانی که علاوه بر مراقبت‌های معمول از مراقبت‌های تغذیه‌ای هم بهره‌مند هستند، بیشتر است.

وی تصریح کرد: تحقیقات علم تغذیه نشان داده است که با تغییر در رژیم غذایی بیماران می‌توانیم به کاهش و کنترل عوارض بیماری بپردازیم. یکی از ویژگی‌های تحقیقات علم تغذیه، حل مشکلات سلامت جامعه است. انجام و نتایج تحقیقات کاربردی در سلامت جامعه بسیار کمک‌کننده است.

۶ منبع غذایی پرکالری برای لاغری

این جمله که برای کاهش وزن باید همیشه سراغ غذاهای کم کالری بروید را فراموش کنید، چون به عقیده متخصصان تغذیه، برای نگه داشتن وزن در محدوده سالم، شما باید سراغ ۶ منبع غذایی پرکالری بروید که عبارتند از:

آجیل و دانه‌ها: انواع آجیل سرشار از چربی‌های مفید، فیبر، ویتامین E، منیزیم، روی، فولات و پتاسیم هستند. البته باید به این نکته توجه داشته باشید که در مصرف مغزهای خوراکی نباید زیاده روی کنید. بادام و پسته بیشترین میزان کالری را ارائه می‌کنند. مصرف حدود ۲۳ عدد بادام یا ۴۹ عدد پسته معادل دریافت ۱۶۰ کالری است. با تقسیم بندی مناسب و رعایت اعتدال در مصرف می‌توانید اهداف کاهش وزن خود را با کمک مغزهای خوراکی محقق سازید و به حفظ سلامت کلی بدن کمک کنید.

روغن زیتون: یک بخش اصلی از رژیم غذایی مدیترانه‌ای است و مصرف آن به طور مستقیم با کاهش خطر ابتلاء به بیماری‌های قلبی و برخی سرطان‌ها ارتباط دارد. روغن زیتون خاصیت ضد التهابی دارد و مصرف آن برای حفظ سلامت استخوان‌ها نیز مفید است. یک قاشق غذاخوری روغن زیتون حدود ۱۲۰ کالری دارد، از این رو، بهتر است از آن به عنوان چاشنی سالاد و برای پخت و پز سبزیجات استفاده شود. استفاده از روغن زیتون به همراه حمص به عنوان یک میان وعده سالم که به خوبی احساس سیری را در انسان ایجاد می‌کند نیز برای کاهش وزن بسیار توصیه شده است.

سیب زمینی: شاید به دلیل وجود کربوهیدرات، سیب زمینی شهرت چندانی در بین مواد غذایی نداشته باشد، اما فراموش نکنید که این ماده غذایی سرشار از آهن، پتاسیم و فیبر است. یک سیب زمینی متوسط همراه با پوست ۱۶۱ کالری دارد. سیب زمینی را به همراه کره، خامه ترش یا بیکن مصرف نکنید. نوع پخته شدن آن همراه با کمی نمک و روغن زیتون، یکی از سالم‌ترین وعده‌های غذایی است.

کره بادام زمینی: کره بادام زمینی در هر قاشق غذاخوری تقریباً ۹۴ کالری دارد. ۴ گرم پروتئین، ۸ گرم چربی، و ۳ گرم کربوهیدرات. کره بادام زمینی را می‌توانید به راحتی با غذاها مخلوط کنید. این کره را می‌توانید در انواع مختلف تهیه کنید مثلاً نوعی که در تکه‌های بادام زمینی هم هست و یا نوعی که کامل مخلوط شده است. کره بادام زمینی که طبیعی باشد نشانه‌اش این است: وقتی در قوطی آن را باز می‌کنید روغن باید بالایش جمع شده باشد و برای استفاده مجبورید ابتدا آن را هم بزنید. همچنین کره بادام زمینی طبیعی را باید در یخچال نگهداری کنید.

تخم مرغ: یک تخم مرغ معمولی دارای ۷۰ کالری است و گرم چربی، ۶ گرم پروتئین و مقداری کربوهیدرات دارد. پروتئین موجود در تخم مرغ برای ساخت عضله به بدن کمک می‌کند، چربی موجود در تخم مرغ منبع قابل توجهی از انرژی را برای بدن محیا می‌کند و همچنین میزان تستوسترون را افزایش می‌دهد. تخم مرغ حاوی سطوح بالایی از اسیدهای چرب امگا ۳ است که به انعطاف مفاصل و سلامت سلول‌های بدن کمک می‌کند. یک عنصر به نام کولین نیز هست که در زرده تخم مرغ پیدا می‌شود. کولین باعث کاهش ساخت چربی در قلب می‌شود و به بازسازی سلول‌ها کمک می‌کند. همچنین مشخص شده روی خلق و خو هم تأثیر دارد.

کد خبر 472566

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.