برای تأمین ویتامین D تخم مرغ بخورید/آشنایی با خواص مویز برای سلامتی

آشنایی با خواص مویز برای سلامتی، لزوم پرهیز از مصرف زیاد عسل در روز، تامین ویتامین D با مصرف تخم مرغ، روش‌های آسان کاهش وزن و علائم کمبود ویتامین K در بدن را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

‌به گزارش خبرنگار ایمنا، پزشکان در مقاله‌ای به بررسی این موضوع پرداختند که چه مقدار عسل می‌تواند بدون آسیب رساندن به سلامتی مصرف شود. دانشمندان روسی تاکید دارند برای اینکه به خود آسیب نرسانید، نباید بیش از دو قاشق غذاخوری عسل در روز بخورید. دوز بیشتر از این مقدار می‌تواند به بدن شما آسیب برساند.

"الکسی بووروف" در این خصوص، اظهار کرد: بهتر است عسل در هنگام صبح مصرف شود تا سبک زندگی فعالی داشته باشید. عسل حاوی آنتی‌اکسیدان‌هایی است که از اکسیداسیون سلول‌ها، ویتامین‌ها و فروکتوز جلوگیری می‌کند که به عنوان منبع انرژی عمل می‌کنند.

آنتی‌اکسیدان‌های موجود در عسل به بهبود حافظه ما نیز کمک می‌کنند. آن‌ها این کار را با خنثی کردن اثرات استرس اکسیداتیو انجام می‌دهند. استرس اکسیداتیو ناشی از رادیکال‌های آزاد استرس سلول‌های بدن است. کاهش استرس اکسیداتیو به بهبود حافظه ضعیف کمک می‌کند. اما مصرف بیشتر از دو قاشق عسل ممکن است موجب بیماری قند شود.

برای تأمین ویتامین D تخم مرغ بخورید

یک استادیار پژوهش مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی لرستان، اظهار کرد: تخم‌مرغ ویتامین D و E را به مقدار کافی و لازم تأمین می‌کند و حاوی تمامی املاح برای تأمین سلامتی فرد است. تخم مرغ منبع خوبی از پروتئین، ویتامین‌ها و املاح ضروری است و می‌تواند به‌عنوان یک ماده غذایی مهم در برنامه غذایی افراد وجود داشته باشد.

بهروز یاراحمدی، افزود: با تاکید بر اینکه نیازهای تغذیه‌ای افراد برحسب جنس و سنشان متفاوت است، گفت: یک عدد تخم مرغ متوسط ۷۶ کیلوکالری انرژی دارد و مصرف روزانه یک عدد تخم مرغ، سه درصد نیاز انرژی یک مرد بالغ و چهار درصد نیاز انرژی یک زن بالغ را تأمین می‌کند.

وی ادامه داد: تخم‌مرغ بیشتر ویتامین‌های موردنیاز بدن به جز ویتامین C را دارد و منبع خوبی از ویتامین‌های گروه B و ویتامین A است. تخم‌مرغ ویتامین D و E را به مقدار کافی و لازم تأمین می‌کند و حاوی تمامی املاح برای تأمین سلامتی فرد است، به خصوص اینکه منبع بسیار خوب ید و فسفر است که یُد برای ساخت هورمون تیروئیدی و فسفر برای رشد بهتر و سلامتی استخوان‌های بدن لازم است.

این استادیار پژوهش مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی لرستان، تأکید کرد: املاح مهم دیگری که در تخم مرغ وجود دارند شامل روی، سلنیم، آهن و کلسیم است که روی باعث بهبود زخم، بلوغ و رشد بهتر شده و عفونت را نیز از بین می‌برد، سلنیم نیز یکی از آنتی‌اکسیدان‌های مهم بوده که رادیکال‌های آزاد ناشی از سوخت ناقص چربی‌ها را در بدن از بین می‌برد و می‌تواند بر علیه عوامل ایجادکننده سرطان نقش داشته باشد.

یاراحمدی توضیح داد: چربی‌ها و روغن‌ها از بخش‌های مهم و بحث برانگیز تغذیه و رژیم غذایی افراد است، اینکه چه نوع روغنی برای مصرف کردن مناسب است یا اینکه کدامیک از انواع روغن بیشتر موجب بروز بیماری، سکته و یا چربی خون می‌شود، چربی‌ها انواع متعددی دارند، مانند چربی‌های اشباع که از آن جمله چربی متصل به گوشت و روغن حیوانی است که در دمای محیط به صورت جامد هستند.

این استادیار پژوهش مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی لرستان، گفت: نوع دیگر، چربی‌های غیراشباع است مانند روغن زیتون که در دمای محیط به صورت مایع بوده و تأثیر مصرف چربی در بروز سرطان بدین ترتیب است که هم نوع و هم مقدار چربی مصرفی مهم است.

چگونه به سهولت وزن خود را کاهش دهیم؟

به دلیل تغییر سبک زندگی و نبود فعالیت کافی، چاقی یکی از معضلات انسان قرن ۲۱ محسوب می‌شود. متخصصان تغذیه همواره بر داشتن رژیم غذایی سالم و افزایش فعالیت مانند ورزش کردن به عنوان دو راهکار اصلی کاهش وزن تاکید دارند.

در این میان، تحقیقات دانشمندان نشان داده است یک ماده شیمیایی به نام کپسایسین می‌تواند در فرآیند کاهش وزن به افراد کمک کند. این ماده شیمیایی به وفور در فلفل تند دیده می‌شود. به همین دلیل هم زمانی که افراد فلفل مصرف می‌کنند بدنشان گرم می‌شود. محققان می‌گویند مصرف مداوم آن باعث مداومت در افزایش متابولیسم شده و کاهش وزن را در پی خواهد داشت.

تحقیقات نشان داده است کپسایسین باعث افزایش متابولیسم (سوخت و ساز بدن) می‌شود و همین موضوع کلید کاهش وزن است. در واقع وزن هر انسانی ارتباط مستقیمی با سوخت و ساز بدن او دارد. اگر افراد بتوانند مواد غذایی که میل می‌کنند و چربی‌هایی که ذخیره کردند به صورت انرژی آزاد کرده و در فعالیت‌های روزانه مصرف کنند، وزنشان کاهش می‌یابد.

در تحقیقاتی دیگر، دانشمندان به مدت ۱۲ هفته به تجویز شش میلی گرم کپسایسین به ۸۰ فردی که دارای اضافه وزن بودند، اقدام کردند. شواهد نشان داد چربی‌های شکم این افراد پس از مدتی شروع به کاهش کرد.

با این حال، متخصصان تاکید دارند گرچه کپسایسین برای کاهش وزن مفید است، اما افراد باید توجه ویژه‌ای به میزان کالری دریافتی روزانه خود داشته باشند. مرکز سلامت همگانی انگلیس توصیه دارد هیچ روش مشخص و یکسانی برای کاهش وزن همه مردم وجود ندارد، اما ایمن‌ترین راهکار برای کاهش وزن نیم کیلوگرمی در هفته این است که افراد ۶۰۰ کالری از مواد غذایی روزانه خود بکاهند.

آشنایی با خواص مویز برای سلامتی

فواید و خواص شگفت‌انگیز مویز بی شمار است و امروزه طرفداران زیادی را به خود جذب کرده است. مویز که از انگور سیاه به دست می‌آید به جای قند همراه با چای و سایر مواد غذایی مصرف می‌شود و هیچ مضراتی هم ندارد و منبع غنی از ویتامین و املاح معدنی است که برای حفظ سلامتی لازم و ضروری است.

مویز سرشار از فیبر، آهن و آنتی‌اکسیدان است که با مصرف آن ماده مغذی فوق العاده‌ای به بدن خواهد رسید. کارشناسان تاکید دارند این میوه خاصیت‌های زیادی دارد و علاوه بر سلامتی بدن، برای زیبایی پوست و مو هم مورد استفاده قرار می‌گیرد و تمام ترکیباتی که در این میوه خشک وجود دارد کاملاً طبیعی بوده و برای تمام رده‌های سنی مناسب و مفید است.

مویز، در مقایسه با انواع کشمش‌های آفتابی کمیاب‌تر است که از گونه‌های مختلف انگور به دست می‌آید. رنگ این خشکبار کاملاً سیاه و قرمز است و طعم ترش آن برخلاف کشمش‌های تیزابی و آفتابی که از انگورهای درخت مو حاصل می‌شوند از انگورهای بوته‌ای به دست می‌آید.

متخصصان تغذیه اظهار کردند خواص مویز بسیار زیاد است به گونه‌ای که استفاده از ۱۰۰ گرم آن حاوی انرژی و مواد مغذی بسیار زیادی شامل کربوهیدرات، چربی، پروتئین، مواد معدنی است. مویز سدیم کمی دارد و عاری از چربی و کلسترول است اما در آن مقادیر زیادی ویتامین و مواد معدنی وجود دارد و سرشار از پتاسیم، کلسیم، ویتامین بی و آهن است و منبع بسیار خوبی از فیبرهای رژیمی و همچنین آنتی‌اکسیدان است.

مویز سرشار از نوعی عنصر شیمیایی به نام بور است که باعث استحکام استخوان‌ها و بهبود عملکرد مفاصل می‌شود و طبق تحقیقات انجام شده رژیم غذایی غنی از بور می‌تواند خطر پوکی استخوان را کاهش دهد.

در نهایت مویز برای درمان یبوست و کم خونی هم گزینه مناسبی است؛ آهن موجود در این ماده کم خونی را درمان کرده و از آنجا که آهن نقش مهمی در ساختار خون دارد سلول‌های خون را در وضعیت سالم‌تر و مناسب‌تری قرار می‌دهد و به دلیل ترکیبات فیبر رژیمی می‌تواند یبوست را درمان کند و فیبر و متابولیسم بدن را در وضعیت مطلوبی نگه دارد.

کارشناسان تغذیه تاکید دارند بیماران دیابتی در خوردن هر گونه مواد غذایی محدودیت دارند و باید خیلی مراقب تغذیه خود باشند و از مواد شیرین و شکر دار دوری کنند اما مویز با این حال که شیرین است به دلیل طبیعی بودن آن، برای این بیماران بسیار مفید بود است.

علائم کمبود ویتامین K در بدن

دو نوع ویتامین K۱ و K۲ شناخته شده است. ویتامین K۱ نقش مهمی در لخته شدن خون دارد در حالی که نوع دوم برای سلامت استخوان‌ها، تنظیم رشد سلولی و جلوگیری از کلسیفیکاسیون شریان‌ها مؤثر است.

برای جلوگیری از کمبود این ویتامین، توصیه می‌شود بزرگسالان به میزان کافی سبزیجات تیره رنگ مانند کلم بروکلی، کاهو و اسفناج، کدو و آب انار مصرف کنند. این غذاها سرشار از ویتامین K۱ هستند. اما گوشت مرغ، جگر و تخم مرغ سرشار از ویتامین K۲ هستند.

ویتامین K یک ویتامین محلول در چربی است بنابراین بهتر است با غذاهای حاوی چربی‌های سالم آن‌را به بدن برسانید. زنان در سنین ۱۹ سال به بعد به روزانه ۹۰ میکروگرم ویتامین کا نیاز دارند. این میزان برای مردان در همین سنین باید ۱۲۰ میکروگرم باشد.

خونریزی زیاد: اگر زخم‌های شما خونریزی شدیدی دارند، شما ممکن است دچار فقر ویتامین کا شده باشید. دوره‌های شدید قاعدگی، وجود خون در ادرار یا مدفوع، خونریزی شدید بینی و یا لثه‌ها نیز ممکن است ناشی از فقر این ویتامین باشد.

از دست رفتن قدرت استخوان‌ها: ویتامین K می‌تواند در سلامت استخوان‌ها نقش داشته باشد. برخی تحقیقات رابطه بین مصرف بیشتر ویتامین کا و افزایش تراکم استخوان و همچنین خطر کمتر شکستگی‌های لگن را ثابت کرده‌اند.

مشکلات قلب: هنگامی که سطح ویتامین K در بدن پایین است، کلسیفیکاسیون عروقی رخ می‌دهد. این عارضه یک عامل خطر برای ابتلاء به بیماری عروق کرونر قلب است. افراد مبتلا به بیماری مزمن کلیه بیشتر در معرض کلسیفیکاسیون عروقی هستند.

بروز علائم آرتریت: در اثر کمبود ویتامین K، استخوان‌ها و غضروف‌ها تمام مواد معدنی مورد نیاز خود را دریافت نمی‌کنند. این وضعیت، خطر ابتلاء به استئو آرتریت را افزایش خواهد داد.

کبودی پوست: افرادی هستند که با کمترین ضربه به شدت کمبود می‌شوند. انجام یک آزمایش خون ساده برای تعیین میزان ویتامین K بدن برای افرادی که از این مشکل شکایت دارند پیشنهاد می‌شود. تشخیص زودهنگام افت ویتامین K در خون به راحتی قابل کنترل بوده و علائم به سرعت برطرف می‌شود. دیابت: فقر ویتامین K در بدن خطر ابتلاء به دیابت نوع دو را افزایش می‌دهد و این را محققان هلندی ثابت کرده‌اند. علت دقیق اینکه چرا ویتامین K دارای اثر محافظتی علیه دیابت است، مشخص نشده ولی شاید به این خاطر باشد که این ویتامین سبب کاهش التهاب و بهبود حساسیت به انسولین می‌شود.

پوکی استخوان: کمبود ویتامین K با ابتلاء به پوکی استخوان مرتبط است. این ویتامین در ساختن یک نوع پروتئین استخوان به نام استئوکلسین نقش مهمی دارد. بهتر است زنان مصرف سبزیجات به ویژه انواع دارای برگ سبز را در اوایل دوران یائسگی یا پیش از آن افزایش دهند.

کد خبر 469904

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.