نقش تغذیه در بروز بیماری‌های متابولیک، دیابت، چاقی و سرطان‌ها

مدیر گروه طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به اهمیت تغذیه مناسب برای داشتن سبک زندگی سالم گفت: غذای مفید می‌تواند انسان را سالم نگه دارد، اما اگر مواد غذایی به‌درستی استفاده نشود، افراد مستعد بیماری می‌شوند، در واقع نقش تغذیه در بروز بیماری‌های متابولیک، دیابت، چاقی و سرطان حائز اهمیت است.

محمد انصاری‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به اهمیت تغذیه مناسب برای داشتن سبک زندگی سالم اظهار کرد: غذای مفید می‌تواند انسان را سالم نگه دارد، اما اگر مواد غذایی به درستی استفاده نشود، به طور قطع افراد مستعد بیماری می‌شوند، در واقع نقش تغذیه در بروز بیماری‌های متابولیک، دیابت، چاقی و سرطان‌ها حائز اهمیت است.

وی با بیان اینکه امروزه بسیاری از افراد عادت به خوردن غذاهای سرخ‌شده دارند، افزود: این افراد باید سعی کنند ذائقهخود را به غذاهای سرخ‌کردنی عادت ندهند، به دلیل اینکه در غذاهای سرخ‌شده دمای غذا بالا رفته و تولید آتلامین می‌کند که سرطان‌زا است، این نوع غذاها درصد ابتلاء به بیماری‌های دیابت، چاقی، سکته‌ها و سرطان را افزایش می‌دهد.

مدیر گروه طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با تاکید بر اینکه بهترین روغن‌های مصرف غذا روغن کنجد و روغن زیتون است که برای تفت غذا می‌توان استفاده کرد، افزود: مصرف مقداری از روغن‌های حیوانی نیز برای افزایش انرژی بدن و دفع سموم بدن مناسب است و اندازه مصرف روغن حیوانی با توجه به انرژی بالای آن در بین افراد وابسته به میزان فعالیت روزانه آن‌ها است تا دچار چاقی افراطی نشوند.

وی در مورد اهمیت سازگاری سیستم بدن افراد با غذاها تصریح کرد: برخی افراد با خوردن نخود و لپه دچار نفخ و مشکلات گوارشی می‌شوند، این گروه می‌توانند حبوبات دیگری مانند لوبیا را در غذای مصرفی روزانه جایگزین کنند.

انصاری‌پور ادامه داد: عده‌ای با خوردن شیر دچار مشکلات گوارشی مانند نفخ معده و سردرد می‌شوند، این افراد می‌توانند در صورتی که مبتلا به دیابت نیستند، شیر گرم را با عسل بعد از وعده شام مصرف کنند، خوردن بادام زمینی به دلیل حساسیت بالا نیز به این گروه از افراد توصیه نمی‌شود.

از درهم‌خوری پرهیز کنید

وی با تاکید بر اینکه استفاده از برگ چغندر نسبت به اسفناج برای تهیه سوپ مناسب‌تر است، گفت: در مورد مصرف سبزیجات بهتر است کاهو با گوشت قرمز، سوسیس و کالباس مصرف نشود تا از تولید نیتروزامین که یکی از عوامل سرطان‌زا است، در بدن جلوگیری شود، البته توصیه می‌شود کاهو با گوشت سفید مصرف شود.

مدیر گروه طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان خاطرنشان کرد: بر اساس تحقیقات انجام شده بهترین عامل سلامتی و پیشگیری از پدیده سالمندی مصرف صحیح و به اندازه غذا است، بنابراین باید افراد هر نوع غذایی را به صورت معتدل مصرف و از پرخوری پرهیز کنند، همچنین اگر افرادی که اضافه وزن دارند، طی چهار تا شش ماه، ۵ تا ۱۰ درصد وزن خود را کاهش دهند، به‌طور قطع حال مساعدتری خواهند داشت.

وی با بیان اینکه لازم است بدانیم خوب جویدن غذا و با آرامش و به‌موقع خوردن غذا بسیار مهم است و باید مورد توجه افراد قرار گیرد، تصریح کرد: افراد تا وقتی که گرسنه نیستند، نباید غذا بخورند، به دلیل اینکه سیستم گوارشی برای دریافت غذا آماده نیست و خروجی مناسبی برای سلول‌های بدن ندارد، اگر فرد در این شرایط غذای مازاد مصرف کند و درهم‌خوری داشته باشد، مستعد انواع بیماری‌ها می‌شود.

انصاری‌پور در مورد حجم غذای مصرفی در معده و بروز نفخ و سنگینی عنوان کرد: با توجه به اینکه غذا در معده انسان حجم پیدا می‌کند، میزان غذا خوردن مهم است تا فرد دچار نفخ و سنگینی شکم نشود، همچنین مصرف غذاهای مفید برای انسان مانند حبوبات، میوه‌ها، غلات، مغزها، پروتئین‌ها و لبنیات برای تأمین ویتامین‌ها، کربوهیدرات‌ها و چربی بدن لازم است و محدود کردن مواد غذایی مضر برای سیستم گوارشی بدن با جایگزین کردن تغذیه سالم ضروری است.

کد خبر 734553

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.