مواد مغذی که به تقویت سیستم ایمنی کمک می‌کند

علاوه بر ویتامین C، ویتامین‌های D، A، E و B و مواد معدنی مانند زینک و سلنیوم به تقویت سیستم ایمنی کمک می‌کند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، ویتامین C به دلیل خواص تقویت‌کننده سیستم ایمنی شناخته شده است و به پیشگیری از بروز عفونت‌هایی مانند سرماخوردگی و بیماری‌های ویروسی کمک می‌کند. این نوع ویتامین در غذاهایی مانند مرکبات، انواع توت‌ها و سبزیجات یافت می‎‌شود و از سلول‌های ایمنی حمایت می‌کند. با این وجود، طیف وسیعی از ویتامین‌ها و مواد معدنی دیگر نیز وجود دارد که نقش مهمی در تقویت سیستم ایمنی و پیشگیری از بروز بیماری‌هایی مانند سرماخوردگی و عفونت‌های ویروسی دارد. در ادامه به بررسی تعدادی از آن‌ها می‌پردازیم:

ویتامین D

ویتامین D برای تقویت عملکرد سیستم ایمنی ضروری است، به فعال شدن سلول‌های ایمنی کمک می‌کند و باعث تنظیم مکانیسم‌های دفاعی بدن می‌شود. قرار گرفتن در معرض نور خورشید و مصرف غذاهایی مانند ماهی‌های چرب و غذاهای غنی شده به حفظ سطح ویتامین D کمک می‌کند. همچنین، می‌توانید مکمل ویتامین D نیز مصرف کنید، اما لازم است پیش از مصرف این ویتامین با پزشک مشورت کنید.

ویتامین A

ویتامین A برای حفظ سلامت سطوح مخاطی که به عنوان سدی در برابر عفونت‌ها عمل می‌کند، حیاتی است. این ویتامین از تولید سلول‌های ایمنی حمایت می‌کند و باعث بهبود سلامت دستگاه تنفسی می‌شود. غذاهایی مانند هویج، سیب‌زمینی شیرین و اسفناج منابع عالی ویتامین A هستند.

ویتامین E

ویتامین E مانند یک آنتی‌اکسیدان عمل می‌کند و از سلول‌های ایمنی در برابر آسیب‌های ناشی از رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کند. با حمایت از سلول‌های ایمنی خاص، پاسخ ایمنی تقویت می‌‎شود. غذاهای سرشار از ویتامین E شامل آجیل، دانه‌ها و روغن‌های گیاهی می‌‎شود.

ویتامین‌های B

ویتامین‌های B9، B6 و B12 نقش مهمی در حفظ سلامت سیستم ایمنی برعهده دارد. این ویتامین‌ها به بهبود عملکرد سلول‌های ایمنی کمک می‌کند. غذاهایی مانند غلات غنی شده، حبوبات، سبزیجات با برگ سبز و گوشت بدون چربی حاوی این ویتامین‌های گروه B هستند.

روی

روی یک ماده معدنی است که به تولید و بهبود عملکرد سلول‌های ایمنی کمک می‌کند. این ماده معدنی نقش مهمی در فرآیندهای ایمنی مختلف مانند بهبود زخم و کنترل التهاب برعهده دارد. غذاهایی مانند آجیل، دانه‌ها، غلات کامل و گوشت بدون چربی حاوی روی است و به بهبود عملکرد سیستم ایمنی کمک می‌کند.

سلنیوم

سلنیوم یکی دیگر از مواد معدنی کمیاب است که به بهبود عملکرد سیستم ایمنی کمک می‌کند. این ماده معدنی به تولید آنزیم‌هایی کمک می‌کند که از بدن در برابر استرس اکسیداتیو دفاع می‌کند. از جمله مواد غذایی حاوی سلنیوم می‌توان به آجیل، غذاهای دریایی و غلات کامل اشاره کرد.

کد خبر 682056

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.