بهترین مواد غذایی برای تقویت حافظه کدام است؟

بعضی از مواد غذایی مانند تخم‌مرغ، چای سبز، ماهی‌های چرب، قهوه، زردچوبه، کلم بروکلی، تخم کدو، شکلات تلخ، مغزها و پرتقال به تقویت حافظه کمک می‌کند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، همه تصمیم‌گیری‌ها، تفکر و احساسات از مغز نشأت می‌گیرد و همه فرمان‌های بدن نیز از مغز به اندام‌های مختلف صادر می‌شود. غذاهایی که مصرف می‌کنیم، نقش مؤثری در سلامت مغز دارند و می‌توانند فعالیت‌های ذهنی همچون حافظه و تمرکز را بهبود بخشند. در ادامه به بررسی بهترین مواد غذایی برای تقویت حافظه می‌پردازیم:

تخم‌مرغ

تخم‌مرغ منبع خوبی از ریزمغذی‌هایی مانند ویتامین B12، B6، فولات و کولین است که برای سلامت مغز مفید است. نتیجه چند مطالعه انجام شده نشان می‌دهد که جذب زیاد کولین با بهتر شدن عملکرد حافظه و قوای ذهنی ارتباط مستقیم دارد. تخم‌مرغ بهترین و ساده‌ترین روش برای جذب کولین است، زیرا زرده تخم‌مرغ منبع این ریزمغذی است.

چای سبز

کافئین علاوه بر قهوه در چای سبز نیز یافت می‌شود، بنابراین مصرف چای سبز می‌تواند باعث تقویت حافظه شود. در واقع چای سبز می‌تواند هوشیاری، حافظه و تمرکز را افزایش دهد. وجود ترکیبات خاص در چای سبز باعث شده است تا این نوشیدنی به یک نوشیدنی سالم برای تقویت مغز تبدیل شود.

ماهی‌های چرب

ماهی‌های چرب مانند سالمون، قزل‌آلا و ساردین منبعی غنی از اسیدهای چرب امگا سه هستند. چربی موجود در این ماهی‌ها برای تولید سلول‌های مغز و اعصاب مفید است و به بهبود یادگیری و حافظه کمک می‌کند. همچنین، امگا سه موجود در ماهی فواید زیادی برای سلامت مغز دارد و می‌تواند خطر بروز آلزایمر را کاهش دهد.

قهوه

قهوه حاوی کافئین و آنتی‌اکسیدان است که به بهبود عملکرد مغز کمک می‌کند، کافئین به واسطه مسدود کردن آدنوزین که یک پیام‌رسان شیمیایی است و باعث خواب‌آلودگی می‏‌شود، مغز را هوشیار نگه می‌دارد. نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که مصرف یک فنجان قهوه در صبح یا مقدار اندکی در طول روز به انجام فعالیت‌هایی که نیاز به تمرکز بیشتری دارند، کمک می‌کند. مصرف قهوه در طولانی‌مدت با کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های عصبی مانند پارکینسون و آلزایمر ارتباط دارد.

زردچوبه

زردچوبه حاوی کارکامین است که یک ترکیب ضدالتهابی و آنتی‌اکسیدانی است. کارکامین به بهبود حافظه در افراد آلزایمری کمک می‌کند و پلاک‌های آمیلوئیدی که نشانه این بیماری است را از بین می‌برد. نتایج یک پژوهش نشان می‌دهد که کارکامین به اندازه مصرف داروهای ضدافسردگی طی شش هفته، می‌تواند علائم افسردگی را کاهش دهد. همچنین، محققان پس از انجام بررسی‌های لازم به این نتیجه رسیدند که زردچوبه علائم افسردگی و بیماری آلزایمر را کاهش می‌دهد.

کلم بروکلی

کلم بروکلی سرشار از ترکیبات گیاهی و آنتی‌اکسیدان‌ها است؛ این نوع کلم حاوی ویتامین k زیادی است که به بهبود حافظه کمک بسیاری می‌کند. مصرف کلم بروکلی به دلیل اثرات ضد التهابی و آنتی‌اکسیدانی می‌تواند از مغز در برابر آسیب‌ها و صدمات محافظت کند.

تخم کدو

تخم کدو حاوی آنتی‌اکسیدان‌های قوی است که از بدن و مغز در برابر رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کند. تخم کدو سرشار از منیزیم، آهن، روی و مس است؛ هر یک از این عناصر و مواد مغذی برای سلامت مغز مفید است. کمبود روی با بیماری‌های عصبی مانند آلزایمر، افسردگی و پارکینسون ارتباط دارد منیزیم نیز برای یادگیری و حافظه ضروری است. کاهش سطح منیزیم نیز با بیماری‌های عصبی مانند میگرن، افسردگی و صرع ارتباط دارد. مغز از مس برای کنترل سیگنال‌های عصبی استفاده می‌کند، زمانی که سطح مس غیرطبیعی باشد، خطر ابتلاء به بیماری‌های تحلیل عصب مانند آلزایمر افزایش پیدا می‌کند. فقر آهن نیز با افت عملکرد مغز و آسیب به آن ارتباط دارد. بنابراین با اضافه کردن تخم کدو به رژیم غذایی خود، از مزایای قابل‌توجه آن بهره‌مند شوید.

شکلات تلخ

شکلات تلخ حاوی ترکیباتی همچون فلاونوئیدها، کافئین و آنتی‌اکسیدان است که تقویت‌کننده مغز است. فلانوئیدهای موجود در شکلات به یادگیری و عملکرد حافظه کمک می‌کنند. متخصصان معتقدند افرادی که به صورت منظم شکلات مصرف می‌کنند در انجام فعالیت‌های ذهنی بهتر از دیگران عمل می‌کنند.

مغزها

نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که مغزها می‌توانند قوه شناخت را بهبود بخشند و از وقوع بیماری‌های تحلیل عصب جلوگیری کنند. ریزمغذی‌های موجود در آجیل و مغزها مانند چربی‌های سالم، آنتی‌اکسیدان‌ها و ویتامین E فواید زیادی برای مغز دارند. ویتامین E از غشای سلول در برابر رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کند و سرعت افت قوای ذهنی را کاهش می‌دهد.

پرتقال

مصرف پرتقال برای سلامت مغز بسیار مهم است، زیرا ویتامین C یکی از عناصر مهم و کلیدی در پیشگیری از افت عملکرد ذهن است. ویتامین C یک آنتی‌اکسیدان قوی است که با رادیکال‌های آزاد مقابله می‌کند. پرتقال و دیگر غذاهای سرشار از ویتامین C از مغز در برابر رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کند.

کد خبر 664732

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.