۲۴ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۵:۴۳
چرا نمی‌توانیم تمرکز کنیم؟

یک نوروفیزیولوژیست گفت: روزانه مورد هجوم مداوم پیام‌ها از طریق تلفن همراه خود هستیم که به نوعی برای کار ما حیاتی است یا همواره به دنبال اطلاعاتی برای کمک به رفع مشکلات روزمره یا انجام کارهایمان هستیم، در حالی که حواس‌پرتی‌های مکرر بر بهره‌وری تأثیر می‌گذارد و زمان انجام یک کار را طولانی‌تر می‌کند.

میرشهرام صفری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با بیان اینکه تمرکز همان کنترل توجه است، اظهار کرد: توجه، توانایی تمرکز ذهن بر یک موضوع، شیء یا فکر و در عین حال حذف هر فکر، ایده، و احساس غیرمرتبط دیگر از ذهن است.

وی افزود: ما روزانه مورد هجوم مداوم پیام‌ها از پیام‌رسان‌ها و تلفن همراه خود هستیم که به نوعی برای کار ما حیاتی است یا همواره به دنبال اطلاعاتی برای کمک به رفع مشکلات روزمره یا انجام کارهایمان هستیم، درحالی‌که حواس‌پرتی‌های مکرر بر بهره‌وری تأثیر می‌گذارد و زمان انجام یک کار را طولانی‌تر می‌کند.

نوروفیزیولوژیست ادامه داد: در طول روز شاید به‌خوبی به آنچه باید، گوش نمی‌کنیم، در نتیجه خوب درک نمی‌کنیم و در نهایت دچار سوءتفاهم، تفسیر نادرست و درگیری ذهنی می‌شویم.

وی با اشاره به تأثیر این رفتارها روی حافظه تصریح کرد: در نهایت مواردی را فراموش می‌کنیم یا نمی‌توانیم به سرعت اطلاعاتی را به خاطر بیاوریم که بر زندگی شخصی و تصویر حرفه‌ای ما تأثیر می‌گذارد.

صفری با بیان اینکه علت اینکه نمی‌توانیم تمرکز کنیم را در فعالیت‌های روزانه خود می‌توان پیدا کرد، تصریح کرد: بهداشت خواب و روال قبل از خواب، نخوابیدن کافی، نخوردن وعده‌های غذایی مغذی یا کمبود کالری در طول روز، استفتده زیاد از تلفن و سایر وسایل الکترونیکی، استرس یا خستگی بیش از حد و نداشتن فعالیت بدنی کافی در طول روز از علت‌های ناتوانی در تمرکز است.

وی خاطرنشان کرد: یکی از اقداماتی که می‌توانید برای بهبود تمرکز انجام دهید این است که چندوظیفگی را کاهش دهید. تلاش برای انجام چندین فعالیت به‌طور هم‌زمان باعث می‌شود، احساس بهره‌وری داشته باشیم، اما می‌توان گفت که این کار راهی برای تمرکز کمتر، توجه ضعیف و بهره‌وری کمتر است و در مقابل بهره‌وری پایین می‌تواند منجر به فرسودگی شغلی شود.

نوروفیزیولوژیست در خصوص چندوظیفگی گفت: گوش دادن به پادکست حین پاسخ دادن به ایمیل یا صحبت با شخصی از طریق تلفن حین نوشتن گزارش را می‌توان مثال‌هایی برای چندوظیفگی دانست، انجام هم‌زمان چند کار نه‌تنها توانایی شما برای تمرکز را مختل می‌کند، بلکه برخلاف حسی که برایتان به وجود می‌آورد، کیفیت کار شما را نیز به خطر می‌اندازد.

کد خبر 667019

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.