مواد غذایی مفید برای بهبود تمرکز

مواد غذایی که به افزایش تمرکز کمک می‌کند شامل شکر، ماهی، شکلات تلخ، آجیل، آووکادو، غلات سبوس دار و زغال اخته می‌شود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، افزایش تمرکز باعث می‌شود سرعت و کیفیت انجام امور روزمره بهبود پیدا کند. مصرف بعضی از مواد غذایی به بهبود تمرکز کمک شایانی می‌کند. برای نمونه، کافئین موجود در قهوه، شکلات، نوشیدنی‌های انرژی‌زا و بعضی از داروها به بهبود تمرکز افراد کمک شایانی می‌کند، البته مصرف بیش از حد آن باعث عصبی شدن و ایجاد اضطراب می‌شود. در ادامه به معرفی و بررسی تعدادی از مواد غذایی مفید برای افزایش هوشیاری و بهبود تمرکز می‌پردازیم:

شکر

شکر منبع سوخت مغز در نظر گرفته می‌شود، به همین دلیل نوشیدن یک لیوان نوشیدنی شیرین باعث بهبود عملکرد حافظه کوتاه مدت و قدرت تفکر افراد می‌شود. البته باید توجه داشت که مصرف بیش از حد شکر باعث بروز اختلالات ذهنی می‌شود و خطر ابتلاء به بیماری‌های قلبی نیز افزایش پیدا می‌کند.

ماهی

ماهی سرشار از اسیدهای چرب امگا_سه است که به بهبود عملکرد مغز و سلامت آن کمک شایانی می‌کند. رژیم غذایی حاوی این نوع چربی خطر ابتلاء به زوال عقلی و سکته مغزی را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد. اسیدهای چرب امگا_سه نقش حیاتی در افزایش حافظه و توجه به عهده دارد؛ بنابراین توصیه شده است که برای سلامت مغز و قلب هفته‌ای دو بار ماهی مصرف شود.

شکلات تلخ و آجیل

شکلات تلخ سرشار از خواص آنتی‌اکسیدانی بسیار قوی و کافئین است که به بهبود تمرکز و افزایش هوشیاری کمک شایانی می‌کند. مغزها و دانه‎‌ها نیز منابع خوبی برای آنتی‌اکسیدان و ویتامین E است. به همین دلیل، لازم است افراد شکلات تلخ و آجیل را در رژیم غذایی روزانه خود جای دهند تا از مزایای آن بهره‌مند شوند.

آووکادو و غلات سبوس دار

یک رژیم غذایی سرشار از غلات سبوس دار و میوه مانند آووکادو خطر ابتلاء به بیماری‌های قلبی عروقی را کاهش می‌دهد و باعث کاهش کلسترول بد خون می‌شود، در این صورت جریان خون بهبود پیدا می‌کند و در نهایت باعث به بهبود عملکرد سلول‌های مغز کمک می‌کند. غلات سبوس دار مانند ذرت و گندم منبع غنی فیبر و ویتامین E است که به افزایش میزان هوشیاری و بهبود عملکرد مغز کمک می‌کند. آووکادو نیز حاوی چربی اشباع نشده است که منجر به ایجاد جریان خون سالم می‌شود.

زغال اخته

نتایج مطالعات انجام شده روی حیوانات نشان می‌دهد که زغال اخته از مغز در برابر آسیب‌های رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کند و خطر ابتلاء به بیماری‌های مرتبط با سن مانند آلزایمر و زوال عقلی را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد. زغال اخته فرآیند یادگیری و همچنین دیگر عملکردهای مغز را بهبود می‎‌بخشد.

مزایای پیروی کردن از رژیم غذایی سالم

در صورتی که رژیم غذایی افراد فاقد مواد مغذی ضروری باشد، قدرت تمرکز کاهش پیدا می‌کند؛ پیروی کردن از یک رژیم غذایی متعادل می‌تواند باعث افزایش هوشیاری و تمرکز افراد شود. نقش مکمل‌ها، ویتامین‌ها و مواد معدنی را نیز نباید نادیده گرفت. ویتامین‌های B، C، A، بتاکاروتن و منیزیم، مکمل‌های قوی برای تقویت مغز در نظر گرفته شده‌اند. متخصصان معتقدند که پیش از مصرف این مکمل‌ها و ویتامین‌ها باید با پزشک مشورت کرد.

کد خبر 534906

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.