عوامل خطر قابل کنترل در فشار خون بالا چیست؟

عوامل خطر قابل کنترل فشار خون بالا شامل رژیم غذایی ناسالم، نداشتن فعالیت بدنی، سیگار کشیدن، چاقی و استرس می‌‎شود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، زمانی که فشار خون بالا می‌رود، نیروی خون به دیواره رگ‌ها افزایش پیدا می‌کند. تعدادی از عواملی که خطر ابتلاء به فشار خون بالا را افزایش می‌دهد، قابل تغییر و اصلاح هستند. در ادامه به بررسی تعدادی از این عوامل خطر می‌پردازیم:

رژیم غذایی ناسالم

رژیم غذایی نقش مهمی در کنترل فشار خون برعهده دارد. عادات غذایی ناسالم مانند مصرف بیش از حد نمک، داشتن رژیم غذایی سرشار از چربی‌های اشباع شده و چربی‌های ترانس، مصرف نکردن میوه و سبزیجات کافی باعث افزایش فشار خون می‌شود. استفاده از روغن مناسب برای پخت‌وپز، مصرف چربی‌های سالم و استفاده از میوه‌ها و سبزیجات به میزان کافی، خطر ابتلاء به فشار خون را کاهش می‌دهد.

نداشتن فعالیت بدنی

مطالعات زیادی در زمینه تأثیر فعالیت بدنی بر فشار خون انجام شده است که نشان می‌دهد نداشتن فعالیت بدنی یکی از دلایل اصلی بروز فشار خون بالا و سکته قلبی است. محققان پس از انجام بررسی‌های لازم به این نتیجه رسیدند که ۱۰ هزار قدم پیاده‌روی در طول روز برای سلامتی مناسب است.

سیگار کشیدن

سیگار کشیدن یکی از دلایل اصلی بروز فشار خون بالا است. نتایج یک مطالعه طولانی‌مدت نشان می‌دهد که سیگار کشیدن باعث تحریک سیستم عصبی سمپاتیک می‌شود و احتمال بروز فشار خون بالا را افزایش می‌دهد.

چاقی

چاقی نیز یکی از دلایل اصلی بروز فشار خون بالا است. انجمن قلب آمریکا اعلام کرده است که اضافه وزن باعث ایجاد فشار بیش از حد به قلب و سیستم گردش خون می‌شود و خطر بروز مشکلات جدی سلامتی را افزایش می‌دهد. همچنین، منجر به بروز بیماری‌های قلبی عروقی، دیابت و فشار خون بالا می‌شود.

استرس

امروزه تعداد افراد مبتلا به فشار خون به دلیل داشتن استرس افزایش پیدا کرده است. استرس تأثیر طولانی‌مدتی بر سلامتی می‌‎گذارد. انجمن قلب آمریکا نیز اعلام کرده است که استرس بیش از حد، رژیم غذایی نامناسب، کم‌تحرکی و سیگار کشیدن خطر ابتلاء به فشار خون بالا را افزایش می‌دهد.

عوامل خطر غیرقابل کنترل فشار خون بالا چیست؟

علاوه بر عوامل یادشده، فاکتورهای دیگری نیز وجود دارد که قابل کنترل و اصلاح نیست و خطر ابتلاء به فشار خون بالا را افزایش می‌دهد. این عوامل شامل افزایش سن و وجود بیماری‌هایی همچون دیابت و بیماری‌های کلیوی می‌شود.

کد خبر 664302

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.