۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۷
خواص ویتامین B3 برای بدن چیست؟

مصرف ویتامین B3 باعث پیشگیری از بروز بیماری قلبی، کاهش کلسترول مضر، تقویت عملکرد مغز، بهبود سلامت پوست، کاهش علائم آرتروز و درمان دیابت نوع اول می‌شود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، نیاسین یکی از ویتامین‌های خانواده B است که به دو صورت شیمیایی در بدن موجود است. نیکوتینیک اسید و نیاسینامید یا نیکوتین آمید دو شکل اصلی ویتامین B3 است. به طور کلی ویتامین B3 خواص زیادی برای بدن به همراه دارد در ادامه به بررسی بعضی از آن‌ها می‌پردازیم:

پیشگیری از بروز بیماری قلبی

ویتامین B3 خطر بروز بیماری‌های قلبی عروقی را کاهش می‌دهد. نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که وجود این ویتامین در بدن باعث کاهش استرس و التهاب اکسیداتیو می‌‎شود، این دو مورد در تصلب شرایین و حمله قلبی نقش دارند.

کاهش کلسترول مضر

یکی از خواص ویتامین B3 کمک به سوخت‌وساز چربی و کلسترول است، بنابراین در کاهش کلسترول مضر نقش موثری ایفا می‌کند. افزایش کلسترول مفید از دیگر فواید این ویتامین است که می‌تواند آن را بین ۱۵ تا ۳۵ درصد افزایش دهد.

تقویت عملکرد مغز

مغز برای دریافت انرژی و عملکرد مناسب به ویتامین B3 نیاز دارد. روانپزشکان برای درمان بیماری روانی اسکیزوفرنی ویتامین B3 را تجویز می‌کنند. تحقیقات اولیه در مورد تاثیر این ویتامین بر بیماری آلزایمر نشان می‌دهد که کمبود ویتامین B3 خطر بروز زوال عقل و آلزایمر را افزایش می‌دهد.

بهبود سلامت پوست

یکی دیگر از خواص ویتامین B3 محافظت از سلول‌های پوست در برابر اشعه مضر نور خورشید است. این ویتامین چه از طریق غذا و چه از طریق کرم خاصی دریافت شده باشد، از سلول‌های پوستی در برابر نور آفتاب محافظت می‌کند. نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که وجود مقداری نیاسین در بدن به جلوگیری از انواع سرطان پوست نیز کمک می‎‌کند.

کاهش علائم آرتروز

مصرف ویتامین B3 به کاهش درد مفاصل و علائم آرتروز کمک شایانی می‌کند. نیاسین از جمله ویتامین‌هایی است که محققان برای مقابله با آرتروز آن را تجویز می‌کنند. کاهش التهاب مربوط به آرتروز یکی از خواص این ویتامین است.

درمان دیابت نوع اول

دیابت نوع اول یک بیماری خودایمنی است که در آن سلول‌های انسولین‌ساز در لوزالمعده از بین می‌روند، بنابراین بدن قدرتی برای کاهش و سوخت‌وساز میزان گلوکز و قند خون ندارد. تحقیقات نشان می‌دهد که ویتامین B3 می‌تواند از سلول‌های انسولین‌ساز محافظت می‌کند.

کد خبر 660552

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.