آیا برنج قهوه‌ای در کاهش وزن مفید است؟

برنج قهوه‌ای بهتر از برنج سفید، برنج قهوه‌ای حاوی آنتی اکسیدان‌ها، شناخت ارزش غذایی برنج قهوه‌ای، مواد معدنی در آرد برنج قهوه‌ای، دلایل لاغری با خوردن برنج قهوه‌ای و آشنایی با ۱۴ خاصیت درمانی این نوع برنج برای سلامتی بدن را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، برنج بخش مهمی از رژیم غذایی ایرانی‌ها است، برنج قهوه‌ای از دانه‌های خالص و تصفیه نشده و با از بین بردن پوسته اطراف هسته برنج تولید می‌شود، دانه آن، سبوس‌ها، مواد مغذی و لایه‌های گیاهی را حفظ می‌کند، در مقایسه با برنج سفید به جویدن بیشتر نیاز دارد و عطر و بوی دلپذیر دارد.

آنتی اکسیدان های قوی در برنج قهوه‌ای

برنج قهوه‌ای آنتی‌اکسیدان‌های قوی دارد روی طیف وسیعی از بیماری‌ها مثل فشارخون بالا، کلسترول، استرس، افسردگی و مشکلات پوستی تأثیر مثبت دارد، این برنج عملکرد سیستم قلب و عروق، دستگاه گوارش، مغز و سیستم عصبی را هم بهبود می‌دهد.

برنج قهوه‌ای نوعی غلات کامل تصفیه نشده است که فقط پوسته بیرونی آن گرفته شده است، در واقع دانه کامل برنج چندین لایه دارد که اگر فقط لایه‌ی بیرونی آن را جدا کنیم، آنچه به‌دست می‌آوریم برنج قهوه‌ای نامیده می‌شود. این ماده خوراکی جزو غلات سبوس‌داری است که مواد مغذی خود را حفظ کرده، از برنج سفید خوش‌خوراک‌تر است و عطر و طعم بهتری هم دارد.

ارزش غذایی جوانه برنج قهوه‌ای

جوانه برنج قهوه‌ای، یکی دیگر از شکل‌های معمول برنج قهوه‌ای است که ارزش غذایی آن را بالا می‌برد، محتوای مواد مغذی برنج قهوه‌ای جوانه زده شده به علت وجود اسید گاما آمینو بوتیریک است. جوانه را می‌توان با خیساندن و جوانه زدن برنج قهوه‌ای در آب برای یک ساعت مشخص شده به دست آورد. این روش برای به دست آوردن حداکثر مقدار GABA و افزایش سطح پروتئین‌ها و آنزیم‌های خوب در جوانه برنج قهوه‌ای مورد توجه قرار گرفته است.

آیا برنج قهوه‌ای در کاهش وزن مفید است؟

فرآیند جوانه زنی باعث افزایش قابل توجهی در اجزای اساسی مانند اسید فرولیک، لیزین، منیزیم، پتاسیم، ویتامین ایی، نیاسین، ویتامین ب ۶، تیامین و فیبر رژیمی در برنج قهوه‌ای می‌شود. این مواد مغذی در جذب بهتر هضم و جلوگیری از تحریک روده، التهاب وآلرژی ها کمک می‌کند، می‌توان آن را به شکل خشک شده ذخیره کرد تا طول عمر آن بدون تأثیر بر ارزش تغذیه‌ای افزایش یابد.

چرا برنج قهوه‌ای می‌خورید؟

بسیاری از ما از این واقعیت آگاه هستیم که برنج قهوه‌ای بهتر از برنج سفید است و دلیل این که آن را برجسته می‌کند کیفیت و مقدار مواد غذایی است که ارائه می‌دهد. فرایندی که برنج قهوه‌ای را به برنج سفید تبدیل می‌کند، بیشتر ارزش غذایی را از بین می‌برد. بنابراین برنج قهوه‌ای، گنجینه عظیم اجزای تشکیل دهنده را حفظ می‌کند. انواع زیادی از برنج قهوه‌ای موجود در بازار با طعم منحصر به فرد، اجزای آروماتیک و غلظت متنوعی از اسیدهای چرب وجود دارد.

آرد برنج قهوه‌ای غنی از مواد معدنی

آرد برنج قهوه‌ای یک غذای سالم است که غنی از مواد معدنی ضروری مثل منگنز، آهن، روی، فسفر، کلسیم، منیزیم و پتاسیم است. ویتامین ب ۱ (تیامین)، ویتامین ب ۲ (ریبوفلاوین)، ویتامین ب ۳( نیاسین)، ویتامین ب ۶، اسید فولیک، ویتامین ایی (آلفا -) و ویتامین ک، منبع پروتئین است و مقدار زیادی فیبر به رژیم غذایی اضافه می‌کند، علاوه بر این، تأمین کننده اسیدهای چرب ضروری نیز است.

دلایل لاغری با خوردن برنج قهوه‌ای

جایگزینی غلات تصفیه شده بیشتر با برنج قهوه‌ای ممکن است به کاهش وزن شما کمک کند، غلات تصفیه شده مانند برنج سفید، ماکارونی سفید و نان سفید فاقد فیبر و مواد مغذی‌اند، اما غلات کامل مانند برنج قهوه‌ای آن‌ها را دارند. برنح قهوه‌ای به خاطر دلایل زیر به لاغری کمک می‌کند:

- فیبر

- کاهش چربی

- لیگنان برنج قهوه‌ای

- حاوی منیزیم

خواص درمانی برنج قهوه‌ای

برنج قهوه‌ای سرشار از مواد معدنی مانند آهن، روی، فسفر، منگنز، کلسیم، منیزیم، پتاسیم، سلنیم، و ویتامین‌های B۱، B۲، B۳، B۶، K، و E است، برخی از خواص آن عبارتند از:

۱. مفید برای دیابت

برنج قهوه‌ای برای افراد دیابتی و دارای قند خون بالا مفید است، زیرا شاخص گلیسمی پایینی دارد، در نتیجه انسولین را کاهش می‌دهد و موجب تثبیت قند خون می‌شود.

۲. سرشار از آنتی‌اکسیدان

برنج قهوه‌ای سرشار از آنتی‌اکسیدان‌های قوی است که به گونه‌ای گسترده از بدن در مقابل رادیکال‌های آزاد اکسیژن محافظت می‌کنند. این برنج دارای آنتی‌اکسیدان مهمی به نام سوپراکسید دیسموتاز است که سلول‌ها را از آسیب‌های ناشی از اکسیداسیون در روند تولید انرژی محافظت می‌کند.

۳. کمک به لاغری و کاهش وزن

غذای بسیار مناسبی برای کنترل وزن در افرادی است که با چاقی مبارزه می‌کنند، این برنج حاوی منگنز است که به سنتز چربی بدن کمک می‌کند.

۴. کاهش اختلالات عصبی

خواص برنج قهوه‌ای به همین‌جا ختم نمی‌شود، جوانه برنج قهوه‌ای به دلیل داشتن منابع فراوان اسید گاما آمینوبوتیریک، در پیشگیری از عوارض مربوط به اعصاب مثل بیماری آلزایمر مؤثر است...

۵. بهبود سلامت روان زنان شیرده

جوانه برنج قهوه‌ای برای سلامت روان مادران شیرده مفید است.

۶. بهبود سلامت دستگاه گوارش

برنج قهوه‌ای ماده‌ی خوراکی سالمی است که می‌توانید به منظور داشتن یک سیستم گوارشی سالم آن را به رژیم غذایی‌تان اضافه کنی، فیبر موجود در برنج قهوه‌ای عملکرد روده‌ها را تنظیم می‌کند و به شما حس سیری می‌دهد و مانع از یبوست و کولیت روده می‌شود.

۷. کمک به سلامت قلب و عروق

برنج قهوه‌ای مقادیر زیادی سلنیم دارد که برای سلامت قلب مفید است، مصرف غلات کامل مانند برنج قهوه‌ای به کاهش انسداد عروق در نتیجه تجمع چربی‌ها کمک می‌کند، این عمل در کاهش خطر ابتلاء به اختلالات قلبی مانند فشار خون بالا و بیماری‌های عروقی مؤثر است.

۸. کمک به حفظ کلسترول خوب

برنج قهوه‌ای گزینه سالمی برای حفظ کلسترول خوب در برابر چربی‌هایی است که به طور طبیعی وجود دارند و مواد مغذی مفیدی دارد که به متابولیسم لیپیدها و گلوکز کمک می‌کند.

۹. پیشگیری از سرطان

برنج قهوه‌ای نقش مهمی را در پیشگیری از سرطان‌های مختلف مانند سرطان روده بزرگ، سرطان پستان و سرطان خون ایفا می‌کند. این تأثیرات مفید را می‌توان به وجود آنتی‌اکسیدان‌های قوی و فیبر بالا در این ماده‌ی غذایی نسبت داد.

۱۰. بهبود عملکرد مغز و سیستم عصبی

برنج قهوه‌ای به سوخت و ساز بدن در مغز سرعت می‌دهد و برای عملکرد بهتر مغز و سیستم عصبی مفید است، و این به دلیل حضور ویتامین B و مواد معدنی ضروری مانند منگنز در این ماده‌ی خوراکی اعجاب‌انگیز است، ویتامین E موجود در آن نیز نقش حیاتی در جلوگیری از بیماری‌های مختلف مغز ایفا می‌کند.

آیا برنج قهوه‌ای در کاهش وزن مفید است؟

۱۱. کمک به درمان افسردگی

جوانه‌ی برنج قهوه‌ای خاصیت ضدافسردگی دارد و به مبارزه با اختلالات اضطرابی کمک می‌کند. یک مطالعه‌ی تحقیقاتی نشان داده است که جوانه برنج قهوه‌ای حاوی اسیدهای آمینه‌ی ضروری مانند گلوتامینگلیسیرین و گابا است، این عناصر در مهار و کاهش فعالیت انتقال‌دهنده‌های عصبی مؤثر هستند. انتقال‌دهنده‌های عصبی پیام‌های مرتبط با اضطراب، افسردگی و استرس را به مغز منتقل می‌کنند، در نتیجه با کاهش فعالیت آنها فرد یک آرامش نسبی را تجربه می‌کند.

۱۲. کمک به درمان بی‌خوابی

برنج قهوه‌ای برای درمان بی‌خوابی نیز مفید است، این خوراکی منبع طبیعی ملاتونین یا همان هورمون خواب است و با آرامش اعصاب باعث افزایش کیفیت خواب می‌شود.

۱۳. تقویت سیستم ایمنی بدن

برنج قهوه‌ای مقادیر قابل توجهی ویتامین، مواد معدنی و ترکیبات فِنلی ضروری دارد که به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند، این ماده خوراکی توانایی بدن در مبارزه با عفونت‌ها را بهبود می‌دهد.

۱۴. کمک به سلامت استخوان‌ها

برنج قهوه‌ای به حفظ سلامت استخوان‌ها کمک می‌کند، این ماده سرشار از منیزیم است که همراه با کلسیم رشد ساختار فیزیکی استخوان‌ها را فراهم می‌کند. برنج قهوه‌ای غنی از منیزیم برای عارضه‌هایی مانند آرتریت و پوکی استخوان مفید است.

کد خبر 564029

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.