چگونه می‌توان به بهبود استرس و اضطراب کمک کرد؟

متخصصان معتقدند که تحرک داشتن، سپری کردن زمان در طبیعت، پیروی کردن از رژیم غذایی سالم، داشتن خواب کافی، برنامه‌ریزی کردن، هدفمند بودن و دوری کردن از رسانه‌های اجتماعی به بهبود علائم استرس و اضطراب کمک می‌کند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، افراد زیادی در سراسر جهان درگیر افسردگی، اضطراب و استرس هستند. موسسه ملی بهداشت روان ایالات متحده آمریکا (NIMH) اعلام کرده است که نگرانی، غمگینی، بی‌قراری، تحریک‌پذیری و مشکلات خواب از جمله علائم افسردگی و اضطراب هستند. افراد مبتلا به این اختلالات روانی می‌توانند با انجام دادن اقدامات ساده به بهبود علائم آن کمک کنند. در ادامه به بررسی تعدادی از آن‌ها می‌پردازیم:

تحرک داشتن

نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که ورزش کردن به بهبود اضطراب و استرس کمک می‌کند، زیرا باعث بروز تغییرات فیزیولوژیکی در بدن و مغز می‎‌شود و به افراد کمک می‌کند ذهن آن‌ها از مشکلات دور باقی بماند. تنها ۳۰ دقیقه پیاده‌روی روزانه به تقویت خلق‌وخو و بهبود سلامت روان کمک می‌کند. نتایج مطالعه‌ای که در مجله JAMA منتشر شده است نشان می‌دهد که پیاده‌روی سریع به مدت ۲.۵ ساعت در هفته خطر ابتلا به افسردگی را کاهش می‌دهد.

سپری کردن زمان در طبیعت

گذراندن زمان در طبیعت باعث بهبود تمرکز، کاهش استرس، کاهش خطر بروز اختلالات روانی و بهبود خلق‌وخو می‌شود. فقط قدم زدن در طبیعت، حتی در محیط شهری، باعث بهبود عملکرد مغز افراد می‌‎شود.

پیروی کردن از رژیم غذایی سالم

مواد غذایی سرشار از ویتامین، مواد معدنی و آنتی‌اکسیدان‌ها از مغز افراد در برابر استرس اکسیداتیو محافظت می‌کند، در حالی که مواد غذایی حاوی قند باعث بروز اختلالات مغزی می‌‎شود. متخصصان معتقدند که فقط دو هفته پیروی کردن از رژیم غذایی سالم به بهبود خلق‌وخو و کاهش علائم افسردگی کمک می‌کند.

داشتن خواب کافی

اختلالات خواب خطر بروز مشکلات احساسی و روانی مانند اضطراب، افسردگی یا عصبانیت را افزایش می‌دهد. مغز انسان به استراحت نیاز دارد و در صورتی که به میزان کافی استراحت نکند، نمی‌تواند به درستی عمل کند. بنابراین لازم است افراد به میزان کافی بخوابند و شرایط را برای خواب باکیفیت فراهم کنند.

برنامه‌ریزی کردن و هدفمند بودن

توصیه شده است که به منظور پیشگیری از بروز اضطراب و استرس ناشی از انجام نشدن کارها و وظایف روزانه، برنامه‌ریزی کنید. همچنین بهتر است برای خود هدف تعیین کنید و برای رسیدن به آن تلاش کنید. بیشتر افراد زمانی که به اهداف تعیین شده خود می‌رسند، احساس خوشحالی و رضایت‌بخشی دارند.

دوری کردن از رسانه‌های اجتماعی

گاهی اوقات ممکن است رسانه‌های اجتماعی بر عزت‌نفس افراد تاثیر بگذارد، به طوری که فرد به صورت ناخودآگاه زندگی خود را با زندگی دیگران در رسانه‌های اجتماعی مقایسه می‌کند و دچار استرس و اضطراب می‌‎شود. بنابراین بهتر است در صورت بروز این مشکلات از رسانه‌های اجتماعی مانند فیس‌بوک و اینستاگرام دوری کنید.

کد خبر 644379

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.