تاثیر نور اتاق خواب بر سلامت افراد

نتایج مطالعات انجام شده نشان می‌دهد که تاریک نگه‌داشتن اتاق خواب، علاوه بر اینکه کیفیت خواب را بهبود می‌بخشد، خطر ابتلا به چاقی، فشار خون بالا و دیابت را کاهش می‌دهد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، گروهی از محققان به منظور بررسی تأثیر نور اتاق بر سلامت افراد، مطالعه جدیدی انجام دادند. آن‌ها برای نیل به این هدف، بیش از ۵۵۰ فرد را مورد بررسی قرار دادند. این افراد بین ۶۳ تا ۸۴ ساله بودند و از وسایلی استفاده می‌کردند که میزان نور اتاق خواب آن‌ها را در طول یک هفته اندازه‌گیری می‌کرد. نیمی از افراد شرکت‌کننده در مطالعه هنگام خواب پنج ساعت در تاریکی کامل بودند؛ در حالی که دیگر افراد این مطالعه حتی در تاریک‌ترین ساعات شب نیز در معرض مقداری نور بودند.

نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد مردان و زنان مسنی که از چراغ‌های شب استفاده می‌کردند یا تلویزیون، تلفن هوشمند یا تبلت خود را در اتاق روشن می‌گذاشتند در مقایسه با افرادی که در طول شب در معرض هیچ نوری نبودند، بیشتر درگیر چاقی، فشار خون بالا و دیابت بودند. محققان معتقدند که ممکن است یک توضیح بیولوژیکی فراتر از اختلال خواب وجود داشته باشد که نور را با افزایش خطر چاقی، دیابت و فشار خون بالا مرتبط می‌کند.

به گفته پژوهشگران نور سرکوب‌کننده قوی «ملاتونین» است؛ ملاتونین که هورمون تاریکی نیز نامیده می‌شود با خواص سلامتی متعددی مانند خواص ضدالتهابی و آنتی‌اکسیدانی مرتبط است. هنگامی که افراد در معرض نور قرار می‌گیرند، میزان تولید ملاتونین کاهش پیدا می‌کند و خطر ابتلا به بیماری‌هایی مانند چاقی، فشار خون بالا و دیابت افزایش پیدا می‌کند.

کد خبر 584520

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.