طالبی؛ دارویی برای ترمیم پوست آسیب دیده از آفتاب

شناخت کالری طالبی، تقویت سیستم ایمنی بدن با خوردن این میوه، طبع طالبی از نظر طب سنتی، سلامت چشم و منبع پتاسیم، خواص طالبی در دوران بارداری، فواید طالبی برای کودکان، رفع التهاب و عفونت ریه با خوردن این میوه را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، طالبی (Cantaloupe) یک میوه تابستانی آبدار است که همانند هندوانه و خربزه جزو خانواده کدو و خیار محسوب می‌شوند؛ طالبی میوه‌ای شیرین و آب دار از خانواده‌ی صیفی‌جات است؛ رنگ پوست طالبی سبز یا زرد با خط‌های سبز تیره و میوه گوشتی داخل آن نیز سبز رنگ است.

طالبی نخستین بار در ایران کشت شده است؛ طالبی مثل همه‌میوه‌ها و سبزیجات، فاقد چربی و کلسترول است و در عوض تا آنجا که دلتان بخواهد فیبر دارد. متخصصان تغذیه اذعان دارند که اگر خانم‌ها بدانند که خواص طالبی چقدر برای سلامت پوست و موی آن‌ها مفید است.

طالبی با شیرینی دلچسب و عطر خوش، جزو میوه‌های آبدار و پر خاصیت تابستانی است، میوه‌هایی که بیشتر بافت آنها را آب تشکیل می‌دهد ذاتاً برای رقیق کردن خون کاهش چربی و فشار خون مفید هستند و برای رفع گرمازدگی یا عطش مورد استفاده قرار می‌گیرند. فواید میوه طالبی هم از این قاعده مستثنی نیست و تقریباً تمام خواصی که میوه‌هایی نظیر هندوانه و خربزه دارند را دارد.

کالری طالبی

صد گرم از میوه طالبی دارای کالری معادل ۳۴ کالری است. طالبی از جمله میوه‌های مناسب برای رژیم غذایی کاهش وزن است. رژیم طالبی از جمله رژیم‌های غذایی برای کاهش وزن است.

یا وجود آنکه طالبی و کاهش وزن با یکدیگر در ارتباط هستند، اما به تنهایی نمی‌تواند شما را به وزن ایده‌آل برساند. به همین دلیل نیاز است از یک رژیم غذایی متعادل و اصولی همچون رژیم‌های بهاره غفاری پیروی نمائید؛ زیرا این رژیم‌ها به شما کمک می‌نمایند نه‌تنها به وزن مناسب برسید؛ بلکه در کنار تناسب اندام، سلامتی خود را ارتقا دهید.

خواص طالبی برای تقویت سیستم ایمنی بدن:

۱. سرشار از آنتی اکسیدان همه کاره‌ای بنام ویتامین C

طالبی سرشار از ویتامین C است. کم و بیش تمامی ما با خواص ویتامین C برای تقویت سیستم ایمنی بدن آشنا هستیم. این آنتی اکسیدان قدرتمند، جهت خون رسانی بهتر، یک ماده‌ی ضروری است. علاوه بر خون‌رسانی بهتر، سلول‌های بدن را در برابر آسیب‌های احتمالی رادیکال‌های آزاد (رادیکال آزاد از متابولیسم ناقص که بر اثر استرس و آلودگی ایجاد می‌شود) حفظ می‌کند.

فواید طالبی برای سلامت چشم:

۲. سرشار از ویتامین A

طالبی همین طور سرشار از ویتامین A است، به طوری که ویتامین A موجود در یک لیوان آب طالبی، تمام نیاز روزانه توصیه شده‌ی هر فرد را برای سلامت چشم، پوست، استخوان‌ها و سیستم ایمنی فراهم می‌کند.

طالبی؛ دارویی برای ترمیم پوست آسیب دیده از آفتاب

طالبی و سلامت قلب:

۳. منبع غنی از پتاسیم – زینک – مس و منیزیم

پتاسیم از دیگر مواد معدنی مفید در طالبی است. یک لیوان آب طالبی حدود ۱۲ درصد از پتاسیم ضروری در هر روز را برای سلامت و بهبود عملکرد قلب تأمین می‌کند. البته مواد معدنی موجود در طالبی به همین چند مورد ختم نمی‌شود و از دیگر مواد معدنی می‌توان به وجود: فولیک اسید، کلسیم، زینک، مس، ویتامین K، نیاسین، کولین، منیزیم، فسفر، منگنز و سلنیوم اشاره کرد.

طالبی با وجود فیبر، آنتی اکسیدان قوی ویتامین C و پتاسیم، در سلامت قلب بسیار مؤثر است. طبق نظر کارشناسان علوم تغذیه، غذاهایی که سرشار از فیبر باشند به کاهش فشار خون و کاهش کلسترول تأثیر زیادی دارند. فقط یک فنجان آب طالبی حاوی ۱.۵ گرم فیبر یا پنج درصد از نیاز روزانه را تأمین می‌کند. بنابراین خوردن یک لیوان آب طالبی به عنوان میان وعده در روزهای تابستان، بهترین فرصت برای تغذیه‌ی قلب بشمار می‌آید.

خواص طالبی در دوران بارداری چیست؟

به دلیل نگرانی در مورد ایمنی مواد غذایی یا به عبارتی یا عدم مسمومیت، غالباً از مصرف مواد غذایی حساس مثل طالبی در این دوران دوری می‌شود. در حالی که طالبی همانطور که از رنگ سبز و نارنجی آن مشخص است، منبع بسیاری از مواد مغذی است که از بارداری سالم حمایت می‌کند. بر طبق نظر کارشناسان، مصرف طالبی در دوران بارداری با در نظر گرفتن چند نکته کاملاً ایمن و مطمئن است:

۴. مسئولیت تأمین انرژی بدن خانم‌های باردار را به طالبی بسپارید!

طالبی اکثراً در بیرون از منزل به صورت آب طالبی تهیه می‌شود. بنابر احتیاط و اینکه احتمال مسموم شدن از این میوه بسیار بالا است، از مصرف این میوه در خارج از منزل در این دوران صرف نظر کنید. بهتر است خودتان با شستشوی کامل، به درست کردن آب طالبی در منزل اقدام کنید. طالبی بمب انرژی غیر منتظره برای خانم‌های باردار است. یک فنجان طالبی حدود نود و پنج درصد از نیاز روزانه خانم باردار را برای ویتامین C، به منظور تقویت سیستم ایمنی بدن تأمین می‌کند. از طرفی دیگر همین میزان طالبی، صد در صد ویتامین A مورد نیاز بدن را که بیشتر بصورت بتاکاروتن است تأمین می‌کند.

منبع کمیاب فولات برای خانم‌های باردار

طالبی در هر فنجان حاوی ۲۱.۷ میلی گرم فولات است اگر چه این میزان در برابر ۶۰۰ میلی گرم فولات روزانه، مقدار اندکی است اما همین میزان هم برای تغذیه نوزاد مقدار قابل توجهی است. فولات برای رشد سیستم عصبی کودک و جلوگیری از نقص لوله عصبی بسیار ماده‌ی حیاتی است.

فواید طالبی برای کودکان:

۵. بمب ویتامین‌های ضروری با طعم دلنشین

شاید طالبی در میان انبوه میوه‌های تابستانی، زیاد به چشم نیاید؛ اما بخاطر داشته باشید که این میوه می‌تواند جایگزین خوبی برای نوشیدنی‌های صنعتی برای کودکان باشد. هوشمندانه عمل کنید و از خواص عالی طالبی برای کودکان‌تان به هر طریقی که شده غافل نشوید. طالبی با وجود فیبر، فولاسین (ماده مغذی برای رشد و تکامل هموگلوبین) و همینطور ویتامین‌های A و C یک نوشیندی مقوی بی کم و کاست است. در ضمن می‌توانید این میوه را برای تزئین سالاد یا درست کردن کوکتل میوه در کنار غذا نیز سرو کنید.

۶. رفع آلودگی و چربی کبد

طالبی هم خانواده‌ی خربزه و گرمک است، اما به دلیل بافت لطیفی که دارد، نسبت به آن‌ها زود هضم‌تر است. طالبی طبع گرم و تری دارد و می‌تواند برای درمان سو مزاج سرد کبد، که موجب کم خونی و بلغم می‌شود را از بین ببرد. سو مزاج سرد کبد بر اثر آلودگی هوا، خواب نامناسب و متابولیسم ناقص که ایجاد کننده‌ی رادیکال‌های آزاد است اتفاق می‌افتد. اگر در روزهای گرم تابستان، مخصوصاً به عنوان میان وعده در زمان کار، خود را به یک لیوان آب طالبی مهمان کنید در سلامتی کبد خود قدم بزرگی برداشته‌اید.

طبع طالبی از نظر طب سنتی چیست؟

طبع طالبی گرم و تر است و مصرف آن برای سرد مزاجان بسیار عالی است و حال آن‌ها را جا می‌آورد. البته از آنجاییکه طالبی رفع کننده عطش و تنظیم کننده‌ی متابولیسم بدن است مصرف آن در صورت اعتدال، برای تمامی مزاج‌ها مناسب است و افرادی که مزاج گرم و تر دارند می‌توانند با خوردن مصلح طالبی از این میوه‌ی خوشمزه و آبدار نهایت استفاده را ببرند. اگر طالبی در صبحانه، کنار جوانه گندم، میل شود اثرات مثبت بیشتری دارد.

فایده طالبیِ گرمک چیست؟

طالبی و گرمک معمولاً بخاطر ظاهر مشابه‌ای که دارند با یکدیگر اشتباه گرفته می‌شوند. اما با کمی دقت، دیگر این دو میوه را اشتباه نخواهید کرد. پوست طالبی با خط‌هایی موازی که روی آن نقش بسته، مشهور است،

طالبی؛ دارویی برای ترمیم پوست آسیب دیده از آفتاب

اما گرمک فاقد این خط‌های موازی است و پوستی صاف و یکدست دارد. گوشته گرمک به رنگ زرد و گوشته‌ی طالبی به رنگ سبز است. طالبی و گرمک هر دو طبعی گرم و تر دارند و از نظر خواص چون در یک فصل در دسترس هستند تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند. فقط اینکه گرمک نسبت به طالبی بتاکاروتن یا همان ویتامین A بیشتری دارد.

۷. رفع التهاب و عفونت ریه تقویت سیستم تنفسی بدن

از آنجایی که طالبی سرشار از ویتامین C است در درمان عفونت‌ها نقش مهمی دارد. ویتامین C برای بهبود گردش خون و اکسیژن رسانی به اندام‌های بدن یک ماده‌ی ضروری است و از آنجاییکه در فصل تابستان گرما موجب تعریق زیاد می‌شود و املاح زیادی از بدن دفع می‌شود، طالبی می‌تواند از سلامتی بدن حمایت کند. از طرفی دیگر، پتاسیم به عنوان یک ماده‌ی ضروری در انقباض عضلات، در تقویت عملکرد سیستم تنفسی بدن بسیار تأثیرگذار است.

۹. سرم طبیعی برای بازگردانی لطافت مو!

طالبی قوی‌ترین منبع ویتامین A و C است. این ویتامین‌ها برای حفظ سلامت مو بسیار ضروری هستند. فقط یک چهارم طالبی حاوی مقدار کافی توصیه شده از این دو ویتامین برای مصرف روزانه است. ویتامین رتینول از خانواده ویتامین A، در مرطوب نگه داشتن پوست سر و مو یک ترکیب عالی می‌سازد. ویتامین C نیز یک عامل کمک کننده‌ی مهم برای ساخت کلاژن در بدن است.

۱۰. بهترین دارو برای ترمیم پوست آسیب دیده از آفتاب

روی بروشور کرم‌های پوست گران قیمت را نگاهی بیندازید، حتماً واژه رتینول تثبیت شده “Stabilized retinol” همینطور ویتامین A را میان سایر ترکیبات خواهید دید. تحقیقات نشان می‌دهد که ویتامین A رتینول، برای بهبود پوست آسیب دیده از اثرات منفی آفتاب، ترمیم غشای آسیب دیده پوست و تولید کلاژن یک ماده‌ی حیاتی است. اگرچه استفاده از محصولات مراقبت از پوست برای شادابی و سرحالی آن بسیار مؤثر است، اما هیچ چیز جای مواد مغذی ارگانیک را نمی‌گیرد. مصرف طالبی، برای تأمین سلامتی پوست در فصلی که آفتاب با تمام قدرت بر زمین می‌تابد، بسیار ضروری و کمک کننده است.

کد خبر 576688

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.