۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۷
هجدهم می؛ روز جهانی موزه‌

بازدید از موزه‌ها امکان آشنایی با تاریخ و فرهنگ‌های قدیمی را برای مردم امروز فراهم می‌آورد؛ هجدهم ماه می هر سال، به عنوان روز جهانی موزه‌ معرفی شده است که همزمان با این روز، بازدید حضوری و مجازی مردم از موزه‌های سراسر جهان، به طور قابل توجهی افزایش می‌یابد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، موزه‌ها از مهم‌ترین مکان‌های عمومی شهری به حساب می‌آید که نقش مهمی در افزایش دانش بشری ایفا می‌کند. این فضاهای زیبا، اغلب مجسمه‌ها و آثار تاریخی بسیاری را از دوران باستان در خود جا می‌دهد و پیوند عمیقی میان بازدیدکنندگان و گذشته به وجود می‌آورد. دوستداران تاریخ و حتی نوآوری به هنگام حضور در مکان‌های باشکوه، از دیدن آثار به جا مانده از جنگ جهانی دوم، اولین رادیوی جهان، مجسمه‌های ساخته شده از پادشاهان قدیمی و بسیاری از آثار مشابه دیگر شگفت‌زده می‌شوند.

اگرچه بسیاری از مردم، تنها با هدف بازدید از موزه‌های مشهور، راهی سایر کشورهای جهان می‌شوند، اما میلیون‌ها نفر از ساکنان کره خاکی نیز با وجود نزدیکی به موزه‌ها، اهمیت حضور در آن‌ها را نادیده می‌گیرند. شاید یکی از مهم‌ترین دلایلی که باعث می‌شود برخی از مردم به بازدید از موزه‌ها علاقه‌مند نباشند، این باشد که آن‌ها اغلب تماشای وسایل قدیمی یا مجسمه‌هایی که ممکن است قسمتی از آن‌ها شکسته باشد را بیهوده و کسل‌کننده می‌دانند. از سوی دیگر، بیشتر مردم از داستان نهفته در هر اثر موجود در موزه بی‌خبر هستند و آگاهی از دوران باستان و زندگی گذشته را بی‌ارزش تلقی می‌کنند؛ چرا که زیستن در زمان حال را ارزشمند می‌دانند.

روز جهانی موزه‌ها، بهانه‌ای برای علاقه‌مند کردن مردم سراسر جهان و به تصویر کشیدن ارزش این مکان‌های عمومی به حساب می‌آید که می‌تواند دانش بشری را از گذشته افزایش دهد و درس‌هایی ارزشمند را به او بیاموزد که به تحولات بزرگی در زندگی او منجر شود.

شاید برای بسیاری از مردم، این پرسش پیش بیاید که ضرورت سرمایه‌گذاری بر روز جهانی موزه‌ها چیست؛ وقتی می‌توان همین هزینه را برای مدرن‌سازی بیشتر دنیای امروز و تسهیل زندگی کنونی مردم مورد استفاده قرار داد؟

برخی از علاقه‌مندان به تاریخ، افزایش آگاهی از موضوعات مورد علاقه خود را تنها از طریق اینترنت مؤثر می‌دانند و به محض این‌که پرسشی ذهن آن‌ها را درگیر می‌کند، به یافتن پاسخ آن در وب‌سایت‌های مختلف می‌پردازند. شواهد حاکی است که در زمینه تاریخ، حدود نیمی از اطلاعات موجود در اینترنت نادرست است و حتی باعث گمراهی مردم در مورد گذشته می‌شود.

در همین رابطه، هجدهم ماه می هر سال، به عنوان روز جهانی موزه شناخته شده است به این امید که «آموزش» تاریخ در این مکان‌های عمومی باشکوه، مردم را از اهمیت دوران باستان آگاه کند و آن‌ها را به درس گرفتن از گذشته سوق دهد.

تاریخچه روز جهانی موزه

شورای بین‌المللی موزه‌ها در سال ۱۹۷۷، هجدهم ماه می هر سال را به عنوان روز جهانی موزه‌ها معرفی کرد که البته، همه ساله همین سازمان موضوع متفاوتی نظیر فرآیند جهانی شدن، بومی بودن مردم، حفظ محیط زیست و ایجاد پیوند میان فرهنگ‌های مختلف را مورد تمرکز قرار می‌دهد. از سال ۱۹۷۷، همه ساله در روز هجدهم می، همه موزه‌های سراسر دنیا به توسعه ارائه خدمات خود برای استقبال از این روز دعوت می‌شوند تا به واسطه خلاقیت‌های خاص خود، از اهمیت این مکان‌های ارزشمند در زندگی بشر رونمایی کنند و لحظاتی سرشار از دانش جدید را برای بازدیدکنندگان به ارمغان آورند.

هجدهم می؛ روز جهانی موزه‌

روز جهانی موزه از زمان پیدایش خود، از محبوبیت زیادی نسبت به گذشته در میان مردم سراسر دنیا برخوردار شده است؛ به طوری که تنها در سال ۲۰۰۹، بیش از ۲۰ هزار موزه در ۹۰ کشور دنیا، تعداد بازدیدکنندگانی باورنکردنی را به خود جذب کرد. در سال ۲۰۱۲ نیز، بیش از ۳۰ هزار موزه در ۱۲۹ کشور، برای برگزاری روز جهانی موزه اعلام آمادگی کردند و رویدادهایی فراموش‌نشدنی را برگزار کردند که به ادعای بازدیدکنندگان، باعث پیوند دائمی آن‌ها با تاریخ، فرهنگ، هنر، جامع، طبیعت و سایر موضوعات مرتبط شد.

اگرچه امروزه تکنولوژی بر عصر حاضر حاکمیت می‌کند و تمام جنبه‌های زندگی بشر را تحت تأثیر قرار داده است، با این حال آگاهی انسان از گذشته و پیوند با آن می‌تواند دانش او را از ارزش‌های باستانی نیز افزایش دهد و درس‌هایی بسیار اثربخش را در راستای بهبود زندگی به او بیاموزد. شواهد حاکی است که همه ساله در روز جهانی موزه‌ها، بازدید از این مکان‌های ارزشمند، حضوری یا مجازی، به طور شگفت‌آوری افزایش می‌یابد که این می‌تواند نویدی برای آگاهی مردم از تاریخ درست بشریت باشد.

چگونه می‌توان روز جهانی موزه را جشن گرفت؟

بدون شک برای بزرگداشت روز جهانی موزه، هیچ اقدامی خوشایندتر از حضور در موزه‌های نزدیک به خود، خواه به تنهایی یا با دوستان و اعضای خانواده نخواهد بود. خانواده‌ها می‌توانند فرزندان خود را از همان دوران کودکی با حضور در موزه‌ها از تاریخ گذشته و اتفاقاتی که منجر به تکامل انسان تا به امروز شده است، آگاه کنند و دانش آن‌ها را در بسیاری از زمینه‌ها نظیر هنر، تاریخ طبیعی، جغرافیا، تاریخ بشر، جوامع، اقتصاد و سایر موضوعات افزایش دهند. برای افرادی نیز که در شهر خود به موزه‌ها دسترسی ندارند، سفر به شهرهای اطراف می‌تواند اقدامی بسیار خوشایند برای گرامیداشت روز جهانی موزه به‌شمار رود. در نهایت، برای مردمی که توان بازدید حضوری از موزه‌ها را ندارند، بهترین اقدام بازدید مجازی از آن‌ها خواهد بود که امروزه این قابلیت برای بسیاری از موزه‌ها فراهم شده است.

روز جهانی موزه، یک رویداد بسیار مهم به حساب می‌آید که به جذب بسیاری از گردشگران به موزه‌های سراسر دنیا منجر می‌شود. در این میان، موزه‌های معروف افراد بیشتری را به خود جذب می‌کنند که در نتیجه آن، ازدحام جمعیت می‌تواند برای بسیاری از مردم آزار دهند باشد. به ویژه این‌که، مدیران بسیاری از شهرها بازدید از موزه‌ها را در روز جهانی موزه رایگان می‌کنند که همین امر، ازدحام بیشتر جمعیت را در پی دارد. به همین دلیل، برای افرادی که تحمل ایستادن در صف‌های طولانی موزه‌ها را ندارند، بازدید مجازی یا حضور در این مکان‌های ارزشمند، چند روز قبل از روز اصلی، بهترین انتخاب خواهد بود.

کد خبر 575934

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.