۱۷ اسفند ۱۴۰۰ - ۲۱:۵۹
موزه ‌اخوان در خطر

سرپرست شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری تهران با تاکید بر اینکه تخریب ساختمان مجاور خانه موزه مهدی اخوان ثالث به این بنا آسیب جدی وارد می‌کند، گفت: میراث فرهنگی باید در حفظ خانه موزه اخوان ثالث به شهرداری تهران کمک کند.

به گزارش ایمنا، محمد مویدی در حاشیه بازدید از خانه موزه مهدی اخوان ثالث با اشاره به تخریب ساختمان مجاور این خانه موزه، اظهار کرد: در وهله نخست باید این مجموعه از هرگونه آسیب و تخریب وارده در امان بماند چراکه بر اساس نشانه‌ها، تخریب انجام شده موجب وارد آمدن خسارت‌های جدی به جداره و شاکله این خانه موزه خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه تخریب کامل ساختمان مجاور به طور قطع به خانه موزه اخوان ثالث آسیب جدی وارد خواهد کرد، افزود: میراث فرهنگی با توجه به قوانین و مقررات مربوطه می‌تواند پروانه ساخت ساختمان مجاور را ابطال کرده و با توجه به اختیارات قانونی و حقوقی به شهرداری تهران در حفظ خانه موزه اخوان ثالث کمک کند.

سرپرست شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری تهران ادامه داد: با توجه به زیربنای کم خانه موزه اخوان ثالث (۱۴۰ متری) نیاز داریم پس از ابطال پروانه ساخت، با تملک و الحاق خانه مجاور به این مجموعه کمک کنیم.

مویدی اضافه کرد: خانه موزه اخوان ثالث یکم مهرماه سال ۸۲ با شماره ۱۰۴۰۴ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده و از سال ۸۵ در تملک شهرداری تهران است.

وی تصریح کرد: با همکاری میراث فرهنگی و بررسی کارشناسی این مجموعه از منظر قانونی و حقوقی، می‌توان ضمن حفظ این خانه موزه به ایجاد بستری برای برگزاری مستمر برنامه‌های فرهنگی و ادبی، بهبود شرایط فرهنگی محله و شهر به واسطه آمد و شد و حضور بزرگان فرهنگ و ادب در این خانه موزه کمک کرد.

سرپرست شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری تهران با بیان اینکه حفظ و نگهداشت این اثر ملی، با برگزاری نشست‌‎‌ها و رویدادهای ادبی و فرهنگی می‌تواند در شعر و ادبیات معاصر تأثیرگذار باشد، اظهار کرد: خانه موزه اخوان ثالث و سایر خانه موزه‌ها به صورت شبکه‌ای می‌توانند به مکانی برای فعالیت‌ها و تولیدات خلاق فرهنگی هنری تبدیل شوند.

مویدی با بیان اینکه پاسداشت خانه موزه‌ها به منزله حفاظت از جامعه انسانی و انتقال فکر تازه به نسل‌های آینده است، تاکید کرد: خانه موزه‌ها مکانی برای نمایش آثار، پاسداشت میراث نیاکان، انتقال آداب و رسوم به نسل‌های آینده است و باید توجه ویژه‌ای به جایگاه خانه موزه‌ها و اهمیت آنها در جامعه امروزی داشت.

وی ادامه داد: لازم است دست‌اندرکاران امر از جمله میراث فرهنگی، شهرداری تهران و شرکت توسعه فضاهای فرهنگی در جهت حفظ و نگهداشت خانه مشاهیر و مفاخر ملی، تلاش کنند.

سرپرست شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری تهران با تاکید بر اینکه خانه موزه‌ها فرصت بسیار مناسبی را برای علاقه‌مندان و دوستداران فرهنگ و هنر برای تفکر و تأمل بیشتر به وجود می‌آورد، گفت: با راه‌اندازی کافه هنر در فضاهای جانبی خانه موزه‌ها می‌توان ضمن جذب مخاطبان به این مراکز به گسترش پهنه‌های فرهنگی در سطح شهر کمک کرد.

مویدی افزود: مطمئناً با همکاری مدیرکل میراث فرهنگی تهران و صدور دستورالعمل‌ها و مقررات بناهای ثبت ملی، می‌توان مانع تخریب و وارد آمدن خسارت‌های جبران‌ناپذیر آتی به خانه موزه اخوان ثالث شد و به حفظ حریم و هویت این خانه کمک کرد.

منبع: ایرنا

کد خبر 560479

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.