افتتاح کاخ موزه سلیمانیه کرج

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان البرز گفت: در نظر داشتیم کاخ موزه سلیمانیه در سفر ریاست‌جمهوری افتتاح شود، اما این امکان فراهم نشد و با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، تا نیمه اول اردیبهشت شاهد افتتاح این موزه خواهیم بود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، فریدون محمدی با بیان اینکه درهای کاخ سلیمانیه در ایام نوروز به روی گردشگران باز بود اما برای تکمیل عملیات مرمتی مجدداً بسته شد، اظهار کرد: مجوز تبدیل این مجموعه به کاخ موزه نقاشی‌های قاجاری گرفته شده است، اما هنوز عملیات مرمتی و بهسازی فضای آن به طور کامل انجام نشده به همین دلیل فعلاً امکان بازدید عمومی از آن وجود ندارد.

وی با بیان اینکه عملیات مرمت نقاشی‌های دیواری این کاخ به طور کامل به پایان رسیده است، گفت: بر اساس قولی که به مردم داده بودیم امکان بازدید از این نقاشی‌ها در ایام عید فراهم شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان البرز توضیح داد: بخشی از عملیات مرمت برج غربی و حوض جنوبی این مجموعه سال گذشته انجام شد اما به دلیل کمبود اعتبار به پایان نرسید و قرار شد ادامه روند مرمتی آن‌ها با تزریق اعتبار، در سال جاری از سر گرفته شود.

محمدی افزود: علاوه بر این برای خدمات‌رسانی بهتر به گردشگران لازم است در محوطه این کاخ، سرویس بهداشتی ایجاد شود، به همین دلیل شاهد انباشت مصالح در بخش‌هایی از فضای بیرونی کاخ هستیم که باید ساماندهی شود.

وی تاکید کرد: محفظه‌هایی در داخل فضای کاخ ایجاد شده که بنا است پس از اتمام عملیات مرمتی و ایجاد فضای ایمنی کافی، اشیای مردم شناختی در آن‌ها جانمایی شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان البرز گفت: در نظر داشتیم این کاخ موزه در سفر ریاست‌جمهوری افتتاح شود، اما با توجه به فشردگی برنامه ایشان این امکان فراهم نشد و با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، نهایتاً تا نیمه اول اردیبهشت‌ماه شاهد افتتاح آن خواهیم بود. همچنین بعد از افتتاح رسمی، این کاخ موزه در تمام ایام سال باز خواهد بود و امکان بازدید عمومی از آن وجود دارد.

محمدی در ادامه با اشاره به دستاورد سفر رئیس جمهور به البرز افزود: در این سفر ۹۰ میلیارد تومان به میراث فرهنگی جهت ارتقای زیرساخت‌های گردشگری، مرمت بناهای تاریخی، حفاظت از آثار تاریخی و توسعه کارگاه‌های صنایع دستی تعلق گرفته که باید تا سال ۱۴۰۳ جذب و هزینه شود.

به گزارش ایمنا، کاخ سلیمانیه در محدوده مرکزی شهر قدیم کرج استان البرز و حدفاصل بلوارهای شهید چمران و امامزاده حسن، در محل کنونی دانشکده کشاورزی بنا شده است. این بنا بین سال‌های ۱۲۲۵ تا ۱۲۲۷ هجری قمری در دوران فتحعلی‌شاه قاجار، به فرمان یکی از پسران وی به نام سلیمان‌میرزا، برای اقامت تابستانی در باغ بزرگی بنا شده است. این بنا توسط محمد حسین خان نظام الدوله اصفهانی (صدر اصفهانی) ساخته شده است.

کد خبر 567104

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.