موزه و موزه‌داری مظلوم است

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان با انتقاد از بیگانگی جامعه با موزه‌ها، گفت: موزه و موزه‌داری در کشور در مظلومیت به سر می‌برد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، علی‌رضا ایزدی _شامگاه چهارشنبه بیست و هشتم اردیبهشت‌ماه_ در «نشست علمی_تخصصی روز جهانی موزه‌ها» که در موزه ملی هنرهای اصفهان برگزار شد، اظهار کرد: موزه چه از نگاه موزه‌های فرهنگی و چه از فرهنگ موزه، دچار چالش و مصیبت‌های متعدد شده است، شاید افرادی که در فضای فرهنگی موزه‌ها فعالیت می‌کنند بهتر از هر فرد دیگر مظلومیت موزه و موزه‌داری را در کشور درک می‌کنند.
وی افزود: متأسفانه ما حاضر نیستیم پنج هزار تومان برای موزه خرج کنیم و این یک فاجعه است. امیدوارم که به یک حدی از بلوغ برسیم و به حدی از شعور دست پیدا کنیم که برای فرهنگ ناب ایرانی و اسلامی ارزش قائل باشیم.
مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان ،تصریح کرد: عده‌ای می‌گویند ۱۰ هزار تومان بلیت کاخ عالی قاپو زیاد است، به نظر من قیمت بلیط گران نیست، بلکه باید به صدهزار تومان افزایش یابد، چطور است مردم کشورمان حاضر هستند در سفر به کشور ترکیه در صف یکی از مساجد تاریخی استانبول که در آن سریال تاریخی فیلم‌برداری شده است دو ساعت در صف منتظر بمانند و مبالغ زیادی برای بلیت پرداخت کنند ولی پرداخت پنج یا ده هزار تومان بلیت موزه، برای آن‌ها گران است.
وی تاکید کرد: امروز جامعه ما بیشتر از هر زمان دیگری به موزه نیاز دارد و از سوی دیگر، بیش از هر زمان دیگری با آن بیگانه است، سند صحبت‌هایم میزان فروش کم بلیت‌های موزه است، موزه زمانی موزه است که به جای فروش دو هزار بلیط، چهل هزار بلیت در سال بفروشد.
ایزدی با طرح این سؤال که چه اتفاقی افتاده که جامعه راغب به بازدید از موزه‌ها نیست، افزود: چرا فردی نمی‌تواند در زبان روایتگر چهل‌ستون باشد و مردم را جذب کند.

به گفته مدیر کل میراث فرهنگی اصفهان، فهم ما از تاریخ یعنی فرهنگ، یعنی سواد موزه‌داری، موزه فقط ساختمان دارای اشیا قدیمی نیست بلکه موزه کف میدان نقش‌جهان است‌ درست همان‌جایی که آدم‌ها، کالاسکه ها رفت و آمد می‌کنند، همان‌جایی که اتوبوس تصادفی پارک می‌کنند، متأسفانه حرمت مکان‌هایی همچون میدان نقش جهان را به عنوان موزه نگاه نداشتیم.
وی اظهار کرد: امیدوارم به سطحی از فهم برسیم که در مقابل موزه‌ها به احترامش کلاه برداریم، هیچگاه چرتکه برای مصرف سیگار نمی‌اندازیم، ولی برای پنج هزار تومان بلیت موزه چرتکه می‌اندازیم.
اثربخشی موزه‌ها باید از دل موزه‌ها اتفاق بیافتد
احسان بختیاری، مدیر موزه ملی هنرهای اصفهان با اشاره به اهمیت روز جهانی موزه‌ها، اظهار کرد: شورای بین المللی موزه‌ها هر ساله یک شعار مطرح می‌کنند، که عنوان «قدرت موزه ها» را برای سال جاری انتخاب کرده‌اند، به همین جهت مجموعه مدیریت موزه ملی هنرهای اصفهان به مناسبت اولین سالگردش محور نشست امشب را بررسی این شعار انتخاب کرده است.
وی افزود: تعاریف مختلفی از این شعار می‌توان داشت، موزه‌ها در بخش‌های مختلف سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و هنری تأثیرگذار هستند چه بهتر این تأثیرگذاری از دل موزه‌ها اتفاق بیافتد.
مدیر موزه ملی هنرهای اصفهان ادامه داد: آن بخشی که از اهمیت فراوانی برخوردار است، واحد آموزش موزه‌ها است، موزه‌ها تأثیرگذار هستند به همین علت هدف از آموزش، آموزش آکادمیک نیست بلکه هدف آموزش غیر رسمی است، یعنی آموزش‌ها فقط برای متخصصان و صاحب نظران موزه‌ها نباید باشد بلکه این آموزش برای تمام افراد جامعه باید صورت گیرد تا مردم از فرهنگ، هنر و هویت فرهنگی خود مطلع شوند.
وی تاکید کرد: مجموعه موزه ملی‌هنرهای اصفهان به دنبال این است که ذهن و روح بازدید کننده موزه را درگیر کند تا بازدید کننده به هویت فرهنگی و هنری خود بیاندیشید. این هدفی است که در موزه ملی اصفهان دنبال می‌شود.

وی تصریح کرد: هدف اصلی ما حفظ ارزش‌ها است و می‌خواهیم به مخاطب بفهمانیم شما صرف یک بازدید کننده نیستید.

کد خبر 576094

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.