موزه ابزار آموزشی قدرتمند برای همه گروه‌های سنی است

عضو هیئت علمی دانشگاه هنر اصفهان گفت: موزه این قدرت نرم را دارد که بدون مداخله قدرت سیاسی در زندگی مردم، گرایش به کارهای مطلوب فرهنگی ایجاد کند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حمید فرهمند بروجنی شامگاه چهارشنبه _بیست‌وهشتم اردیبهشت‌ماه_ در «نشست علمی_تخصصی روز جهانی موزه‌ها» که در موزه ملی هنرهای اصفهان برگزار شد، با اشاره به شعار جهانی روز موزه‌ها، اظهار کرد: شورای بین‌المللی روز هجدهم می را به عنوان روز جهانی میراث فرهنگی و موزه‌ها معرفی کرده که شعار «قدرت موزه‌ها» به عنوان شعار جهانی امسال انتخاب شده است.

وی افزود: قدرت موزه از دو جنبه نوآوری و توانبخشی در چهارچوب جوامع بشری قابل بررسی است، موزه‌ها مکان‌های بی همانندی هستند که درباره گذشتگان به ما می‌آموزند و جهان پیرامون ما را تغییر می‌دهند، موزه‌ها پتانسیل ایجاد تغییر در جامعه بشری را دارند و شرکای سازمان ملل هستند.

عضو هیئت علمی دانشگاه هنر اصفهان، تصریح کرد: موزه‌ها قدرت جامع سازی از طریق آموزش دارند و از طریق کلکسیون‌ها یک بافت اجتماعی ایجاد می‌کنند و در جامعه نقش ایفا می‌کنند.

وی با اشاره به تأثیر منفی بحران شیوع کرونا در روند فعالیت موزه‌ها، خاطرنشان کرد: سازمان بین‌المللی موزه‌ها در کنفرانس جهانی به اختصاص بودجه چشمگیر برای ادامه فعالیت موزه‌ها تاکید دارد زیرا بحران کرونا تأثیرات منفی را در روند فعالیت موزه‌ها گذاشته است.

به گفته وی، تعطیلی مکرر موزه‌ها در دنیا به خاطر پاندمی کرونا به ویژه موزه‌های اروپا، نشان داد موزه‌ها چاره‌ای جز استفاده از ابزار دیجیتال را ندارند.

فرهمند بروجنی، اضافه کرد: موزه‌ها فقط اشیا تاریخی، فرهنگی و علمی را مراقبت نمی‌کنند، هر چیزی که به آن تعلق خاطر اجتماعی، فرهنگی، سیاسی ایجاد می‌کند را می‌توان به عنوان اشیا موزه نام برد.

وی ادامه داد: موزه ابزار آموزشی قدرتمند برای همه گروه‌های سنی است و افق دید بازدیدکنندگان را توسعه می‌بخشد؛ موزه‌ها قدرت دارند و قدرت آن‌ها از نوع سخت نیست، بلکه نرم است.

عضو هیئت علمی دانشگاه هنر اصفهان با بیان اینکه موزه‌ها مدرسه موتور جستجوی جوامع مدنی هستند، اظهار کرد: موزه‌ها در واقع ماشین ابزار ترقی هستند و آشنایی فراتر از خاطرات بشمار می‌روند.

وی با اشاره به اینکه اشیا موزه می‌توانند اثر آموزشی داشته باشند، افزود: اشیا موزه‌ای بی ملاحظه و راستگو هستند، بنابراین موزه مکانی است که رابطه اشیا به هم ریخته و دور از هم درک می‌شود و می‌توان نظام تبادل فرهنگ را درک کرد و فهمید.

فرهمند بروجنی تصریح کرد: موزه به صورت نرم این قدرت را دارد که بدون مداخله قدرت سیاسی در زندگی مردم، گرایش به کارهای مطلوب فرهنگی ایجاد کند.

وی گفت: در بحث قدرت نرم موزه‌ها، به کارمندان موزه اهمیت زیادی داده می‌شود، زیرا کارکنان موزه نقش مهمی در اقتصاد خلاق دارند. امروزه بیشتر کارکنان بویژه در مجموعه بنیاد مستضعفان حداقل در رشته‌های تاریخ هنر، باستان شناسی و مرمت آثار تخصص دارند ولی در گذشته آماتورهای عاشق، موزه‌ها را اداره می‌کردند.

عضو هیئت علمی دانشگاه هنر اصفهان، یادآور شد: امروزه برخی موزه‌های کشور بخاطر بهای بلیت گران به کلوپ‌های اقتصادی تبدیل شده‌اند و در مقابل موزه‌هایی سیاست رایگان بودن بازدید را در پیش گرفته‌اند که هر دو روش به روند فعالیت موزه آسیب می‌زند.

وی خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد باید قیمت منطقی برای بهای بلیت موزه‌ها در نظر گرفته شود.

کد خبر 576100

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.