گستره اقلیم عشق به وسعت همه جنگ

باغ‌موزه دفاع مقدس همدان با هشت هزار لاله سرخ جان‌برکف، در اولین نگاه به تندیس سردار شهید محمود شهبازی که زاده اصفهان است و زمانی فرمانده سپاه همدان بوده است، به شما خوشامد می‌گوید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بیستم اردیبهشت‌ماه سال گذشته بود که موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، به‌عنوان بزرگترین موزه نظامی جهان اسلام، بنا به پیشنهاد هیئت امنای موزه و با تصویب رهبر معظم انقلاب، ملی شد.

امروز بیست‌وهشتم اردیبهشت‌ماه، روز ملی موزه در تقویم کشورمان ثبت شده است و پرداختن موزه‌ها و یادمان‌های دفاع مقدس به‌عنوان محل و جایگاهی برای یادگاری‌ها و بازمانده‌های آن ارزشمند خواهد بود.

موزه‌ها، قطب میراث فرهنگی هر کشور و منطقه هستند که تاریخ و تمدن را در کنار فرهنگ، آداب و رسوم اقوام مختلف روایت می‌کنند.

دفاع مقدس و جنگ تحمیلی هشت ساله رژیم بعث با همراهی بلوک غرب و شرق علیه ایران اسلامی، یکی از میراث ماندگار و جاودانه است که علاوه بر ایجاد روح معنوی و الهی، بازتاب دهنده اتفاقات، رنج‌ها، رشادت‌ها و حتی عبادت‌ها و مدیریت‌های جنگ است.

سال‌های سختی که تنها جنگ تحمیلی و دفاع مقدس در جریان نبود، بلکه در کنار این رویداد تاریخی و سرنوشت‌ساز فرهنگ و رویه‌ای شکل گرفت، که هویتی شیعی داشت و تمدن اسلامی را جریان‌ساز کرد.

یکی از مکان‌هایی که روایتگر رویدادهای جنگ و دفاع ایرانیان است، موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس تهران است که جای‌جای آن، تجلی غیرت و مجاهدت‌های رزمندگان عاشورایی بسیج، ارتش و سپاه اسلام به چشم می‌خورد. مردان و زنانی که فقط برای خدا رفتند و حالا این خدایی بودن و دنیایی نبودن را، در این دست موزه‌ها می‌توان لمس کرد و به تفکر نشست.

جنگ هشت‌ساله عراق و حامیانش در کنار خسارت‌های مادی و معنوی که به دنبال داشت، دستاوردهای متعدد مادی و معنوی را نیز نصیب ملت ایران کرد. بخشی از همین دستاوردها را نیز می‌توان در موزه انقلاب و دفاع مقدس مشاهده کرد.

دفاع مقدس، نورانی‌ترین نقطه تاریخ ایران است و یادمان‌ها و موزه‌های آن، یادآور دوران جنگ تحمیلی به عنوان یکی مظاهر اساسی حفظ و پایش این فرهنگ است. موزه ملموس‌ترین عنصر فرهنگی برای انتقال ارزش‌ها، عناصر و مفاهیم تاریخی است.

طی سال‌های پس از جنگ تحمیلی، شهرک‌های سینمایی، موزه‌ها و یادمان‌های بسیاری برای پاسداری و انتقال مفاهیم مرتبط با ایثار، مقاومت و شهادت ساخته شده است.

موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس در پایتخت ایران اسلامی با به نمایش گذاشتن ادوات، لوازم جنگی، یادگاری‌ها و خاطرات شهدای دوران دفاع مقدس، توانسته است فرهنگ ایثار و شهادت را ثبت و منتقل کند. موزه ملی دفاع مقدس تهران که در سال ۹۱ افتتاح شد، دارای هشت تالار بزرگ و ۲۰۵ هزار متر مربع زیربنا است.

این تنها موزه و مجموعه فرهنگی در کشورمان نیست و باغ‌موزه دفاع مقدس استان همدان نیز یکی دیگر از مجموعه‌های فرهنگی است که به طور تخصصی به موضوع جنگ هشت ساله پرداخته است. مکان مقدسی که با هشت هزار لاله سرخ جان بر کف، با تندیس سردار شهید محمود شهبازی که زاده اصفهان و زمانی فرمانده سپاه همدان بوده است، به شما خوشامد می‌گوید.

گستره اقلیم عشق به وسعت همه جنگ

به‌واقع باغ‌موزه دفاع مقدس همدان نگین بی‌همتای غرب ایران اسلامی است. فضایی که قدم زدن در جای‌جای آن، نور، اخلاص، صداقت، معنویت و حتی برف و سرمای سخت و شهادت رزمندگان اسلامی در کوه‌های سر به آسمان ساییده کردستان را به خوبی برای هر بازدیدکننده‌ای ملموس و محسوس کرده است.

شهرک سینمایی دفاع مقدس نیز یکی از مجموعه‌هایی است که اگر چه به دلیل نظامی بودن منطقه قابلیت دسترسی عمومی مانند دیگر شهرک‌های سینمایی را ندارد، اما بهترین موقعیت را برای هنرمندان عرصه‌های سینما و تلویزیون برای بازسازی صحنه‌های مربوط به دوران دفاع مقدس ایجاد کرده که در نوع خود بی‌نظیر است.

موزه دفاع مقدس اصفهان نیز در جوار مجموعه فرهنگی باغ غدیر اصفهان با حدود هشت هزار متر مربع مساحت در سال ۱۳۹۶ به بهره‌برداری رسید و بعضی از تجهیزات و ادوات جنگی دوران دفاع مقدس در آن به نمایش گذاشته شده است.

موزه دفاع مقدس ولایت کرمان، موزه جنگ کرمانشاه و خرمشهر، مجتمع فرهنگی آیه‌های مشهد، باغ‌موزه‌های دفاع مقدس استان‌های کردستان، آذربایجان‌غربی، ایلام، آذربایجان‌شرقی و دزفول در کنار یادمان‌های غرب، جنوب و گلزارهای شهدا نیز از دیگر مکان‌ها و موزه‌های دفاع مقدس در سرزمین مقدس و شهیدپرور ایران اسلامی هستند که نشان از زنده بودن شهدا دارند و دیدن، تفکر و توجه هر بیننده را طلب می‌کنند.

کد خبر 575935

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.