۱۸ فروردین ۱۴۰۱ - ۰۸:۵۱
روایتی از «۲۳ هزار جان»

گلستان شهدای اصفهان، امسال در ایام نوروز میزبان ویژه‌برنامه‌ای با محوریت معرفی شهدای شاخص و کمتر شناخته شده‌ بود که با بازخوردهای خوبی از سوی مخاطبان همراه شد، این برنامه که به معرفی ۱۴ شهید اصفهانی پرداخت، ضرورت معرفی شهدایی که مردم شناخت کمتری نسبت به آنها دارند را بار دیگر آشکار کرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، برنامه «۲۳ هزار جان» به همت فرهنگسرای پایداری وابسته به سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان برای ایام نوروز ۱۴۰۱ برنامه‌ریزی شد و از بیست‌ونهم اسفندماه تا سیزدهم فروردین‌ماه با حضور شهروندان اصفهانی و گردشگرانی که راهی دیار زاینده‌رود شده بودند، در گلستان شهدا برگزار شد.

سعید صرامی، مدیر فرهنگسرای شهرداری اصفهان با بیان اینکه در سال‌های گذشته همواره جای خالی روایت زندگی شهدای کمتر معرفی شده احساس می‌شد، می‌گوید: در برنامه «۲۳ هزار جان» به معرفی ۱۴ شهیدی پرداخته شد که مانند مروارید در صدف اقیانوس بیکران ایثار گمنام بودند، اما امسال این مرواریدها از صدف بیرون آورده شد تا همشهریان اصفهانی و همچنین مسافران نوروزی از این اقیانوس بیکران بهره‌مند شوند.

او با اشاره به اینکه هر کدام از این شهدا دارای خصوصیات و ویژگی‌های شاخصی بوده‌اند که آنها را به مقام شهادت رسانیده است، می‌افزاید: اخلاص، برپایی نماز اول وقت، احترام به پدر و مادر و کمک به همنوعان چنان در آنها تجلی یافته بود که تمام هم‌محله‌ای‌ها از آن ویژگی‌ها سخن به میان می‌آوردند.

صرامی با بیان اینکه تعیین گلستان شهدا به عنوان یکی از محورهای گردشگری شهر اصفهان در ایام نوروز بر رونق بیشتر این برنامه افزوده بود، می‌گوید: با استقبال خوبی از سوی شهروندان اصفهانی و مسافران روبه‌رو شدیم و بازخوردهای مثبتی دریافت کردیم که این بازخوردها ما را بر ادامه این مسیر مبنی بر معرفی شهدای شاخص کمتر شناخته شده ترغیب کرد.

یاد شهیدان نباید در جامعه ما از ذهنیت‌ها خارج شود

بخش اصلی برنامه «۲۳ هزار جان» به روایت زندگی شهید بر اساس محتوای جمع‌آوری شده از خاطرات و وصایای مربوط به او اختصاص داشت که راویان دفاع مقدس اجرای آن را بر عهده داشتند. علی عابدی که زندگی دو شهید بزرگوار سیدحسین روح‌الامین و محمدجعفر نصراصفهانی را در این برنامه روایتگری کرد، در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا از ضرورت توجه به معرفی تمام شهدایی که در راه دفاع از این مرز و بوم آسمانی شده‌اند، سخن به میان آورد.

او با بیان اینکه معرفی شهدا، گام کوچکی در ادای دین به این بزرگ‌مردان عرصه ایثار است، می‌گوید: ما وظیفه داریم سیره و مکتب شهدا را به جوانانی که انقلاب را لمس نکرده‌اند، منتقل کنیم. هر جامعه‌ای دارای افراد شاخصی است که نماد فرهنگی و اجتماعی آن جامعه هستند و قطعاً شهدا نماد فرهنگی و اجتماعی ما محسوب می‌شوند.

عابدی می‌افزاید: شهدا برای حفظ کیان جمهوری اسلامی و ناموس ما، از جان خود که با ارزش‌ترین سرمایه انسان است، گذشتند، ازخودگذشتگی کار راحتی نیست و هر انسانی از عهده آن برنمی‌آید، مگر اینکه برگزیده باشد؛ بنابراین شهدا قهرمانان جامعه ما هستند که باید به نسل نوجوان و جوان امروز معرفی شوند.

این راوی دفاع مقدس با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه یاد شهیدان نباید در جامعه ما از ذهنیت‌ها خارج شود، ادامه می‌دهد: در شرایطی که جریان تحریف در تلاش است تا سبک زندگی شهدا را به حاشیه براند و مفاهیم ارزشمند ایثار و مقاومت را به گونه دیگری تعریف کند، اجرای این چنین برنامه‌ها باید در تمام طول سال ادامه داشته باشد.

واکنش برخی از مخاطبان برنامه «۲۳ هزار جان» به معرفی شهدای کمتر شناخته شده و تأثیر پذیری آنها از سبک زندگی این شهدا به گونه‌ای بوده که عابدی تاکید به بیان آن و انتشارش دارد و می‌گوید: در پایان برنامه‌ای که به بیان روایت زندگی شهید محمدجعفر نصر اصفهانی و اهتمام ویژه این شهید به برپایی نماز اول وقت اختصاص داشت، یکی از مخاطبان نزد من آمد و گفت: مدت زمان زیادی بود که توجه چندانی به خواندن نماز نداشتم و این موضوع را مسئله چندان مهمی نمی‌دیدم اما وقتی که شنیدم شهید نصر برای خواندن نماز اول وقت آنچنان دقت داشته که حتی در شرایط جنگ هم آن را رعایت می‌کرده است، دیگر هیچ‌گاه نمازم را ترک نخواهم کرد.

تا کسی شهید نباشد شهید نمی‌شود

زهرا احمدی، یکی از مخاطبان «۲۳ هزار جان» بوده است که به صورت اتفاقی در این برنامه حاضر شده است، اما روایت زندگی شهید عبدالله میثمی آنچنان برایش جذاب بوده است که روزهای دیگر مشتاقانه برای تماشای این مراسم می‌آید. احمدی که دانشجوی کارشناسی ارشد علوم سیاسی است، می‌گوید: از سرداران شهید اصفهانی همچون شهید خرازی و شهید کاظمی قبلاً نیز شنیده بودم ولی اطلاعات چندانی نسبت به دیگر شهدا نداشتم.

او با بیان اینکه با حضور در این برنامه با سبک و منش زندگی شهدا آشنا شده است، می‌افزاید: همان‌طور که شهید سلیمانی گفته‌اند تا کسی شهید نباشد، شهید نمی‌شود.

این بانوی اصفهانی ابراز امیدواری می‌کند: برگزاری چنین برنامه‌هایی در طول سال نیز ادامه داشته باشد و تنها به مناسبت‌ها محدود نشود.

کد خبر 566587

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.