ماجرای «موزه موسیقی اصفهان» و یک ملک اجاره‌ای

موزه‌ها گنجینه تاریخ، هنروفرهنگ هر کشوری هستند. در ایران هم در شهرهای مختلف موزه‌های گوناگونی وجود دارد که از این تعداد ۹موزه به نام موسیقی نام‌گذاری شده است. از طرفی می‌توان گفت که تنها دو موزه به‌طورکامل راه‌اندازی شده و مورد بازدید علاقه‌مندان قرار می‌گیرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، شاید بتوان گفت موسیقی، پرمخاطب‌ترین هنری است که در زندگی روزمره مردم ریشه دوانده و حتی سایر هنرها نیز با کمک موسیقی، بیشتر دیده شده‌اند و تاثیرگذارتر بوده‌اند.

موزه موسیقی شهرداری تهران (از سال ۸۲ افتتاح آن وعده داده شده است)، موزه ملی موسیقی تهران (از سال ۸۵ قرار است افتتاح شود)، موزه صبا (ازسال ۸۱ تعطیل است)، موزه بیات، موزه آواها و نواهای شیراز (این موزه با هزار ساعت آرشیو موسیقی، بزرگترین آرشیو موسیقی کشور لقب گرفته اما از سال ۸۴ تعطیل است)، موزه آلاشت مازندران (که هیچ‌وقت به مرحله اجرا نرسید)، موزه موسیقی هرندی کرمان و موزه موسیقی مقامی خراسان (از سال ۸۳ منتظر افتتاح است) و موزه موسیقی اصفهان که از آذر ۱۳۹۴ فعالیت خود را در شهر اصفهان آغاز کرده و از جمله موزه‌های خصوصی برتر کشور است که مورد پسند گردشگران خارجی نیز هست. در این موزه حدود ۴۰۰ ساز ملی، محلی و خارجی به نمایش گذاشته شده که در جریان بازدید افراد، گوشه‌هایی از موسیقی را نیز به اجرا می‌گذارد.

شهریار شکرانی، مدیر این موزه در آخرین مصاحبه خود با فعالان رسانه اعلام کرده بود که موزه موسیقی اصفهان در آستانه تعطیلی کامل قرار دارد، و در دوران شیوع کرونا که موزه‌ها نیمه تعطیل بودند، شرایط این موزه فوق العاده وحشتناک بود.

وی با اشاره به اینکه سه خانه برای موزه موسیقی اجاره شده است، اظهار کرد: خسارتی که از محل اجاره در این مدت متحمل شده‌ایم بیش از ۳۰۰ میلیون تومان شده است. علاوه بر این، هزینه‌های نیروهایی که تعدیل نکردیم و سایر امور جاری و نگهداری موزه را هم باید درنظر بگیریم. شرایط بسیار سختی را می‌گذرانیم، درحالی که کمک‌ها و حمایت‌ها صفر بوده است.

شکرانی ادامه داد: موزه موسیقی اصفهان هیچ کمک مالی را در دوران کرونا دریافت نکرده است. علاوه بر این، ناچار شدیم از بین بیست نیروی شاغل، فقط سه نفر را حفظ کنیم و باقی تعدیل شدند.

هر چه هست مدتی است که این موزه با این همه ظرفیت تعطیل شده است و هر از گاهی صحبت از در نظر گرفتن محل جدید برای استقرار این موزه مطرح می‌شود؛ از این رو خبرنگار ایمنا در گفت‌وگو با ساغر حمیدی، مدیر امور موزه‌ها و اموال منقول اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان اصفهان آخرین وضعیت این موزه و روند بازگشایی مجدد آن را جویا شده است.

مدتی است موزه موسیقی اصفهان تعطیل شده است، دلیل این تعطیلی چیست؟

زمانی مجوز برای موزه خصوصی صادر می‌شود که فرد درخواست کننده یا مالک فضا و بنایی برای احداث موزه باشد و یا دارای قولنامه اجاره مکانی به مدت سه الی پنج سال باشد، آنچه که در موزه موسیقی اصفهان رخ داده است بدینگونه بوده که مکانی را که برای فعالیت موزه در نظر گرفته بودند، اجاره‌ای بوده است و بر این اساس مجوز گرفتند که خوشبختانه در مدت زمان اجاره مکان، فعالیت‌های خوبی در این موزه شاهد بودیم. ولی مشکلی که هم اکنون موزه موسیقی با آن روبرو است و دلیل تعطیلی موقت این موزه شده است اتمام مدت زمان اجاره و عدم تمدید قرارداد اجاره توسط صاحب ملک بوده است، به همین خاطر با وجود تمایل اداره کل موزه‌ها و صاحب موزه موسیقی مدتی است تعطیل است.

استقرار نهایی موزه موسیقی در گذر فرهنگی چهارباغ

مکان‌های متعددی را برای استقرار موزه موسیقی اعلام شده است، بالاخره این موزه قرار است کجا مستقر شود؟

فضایی را در گذر فرهنگی چهارباغ برای مکان جدید موزه موسیقی در نظر گرفته شده است و درصدد هستیم این فضا برای موزه موسیقی تبدیل به مکان دائمی شود.

دلیل اینکه گذر فرهنگی چهارباغ به جای «حمام شاه» به عنوان مکان جدید موزه موسیقی اصفهان انتخاب شد، چه بود؟

مدیر این موزه اقداماتی را برای انتقال این موزه به حمام شاه انجام دادند و در مزایده‌های این مکان هم برنده شدند، ولی به دلیل اینکه این حمام قبل از استقرار موزه نیاز به مرمت دارد و برای مرمت این مکان نیاز به اعتبار است به همین خاطر زمان می‌برد که این مکان در اختیار موزه موسیقی قرار بگیرد.

حمایت و تسهیلاتی به موزه موسیقی ارائه نشده که بتواند حمام شاه را مرمت کند و در آن مستقر شود؟

یک سری حمایت‌هایی از موزه‌های خصوصی می‌کنیم ولی به اندازه‌ای نیست که فرد درخواست کننده برای فعالیت موزه خصوصی بتواند با این اعتبار زیر ساخت‌های لازم برای ایجاد موزه را فراهم آورد. اطلاع دقیق از اعتبار مورد نیاز برای مرمت حمام شاه ندارم ولی با توجه به اینکه این حمام، فضای بزرگی است قطعاً به اعتبار قابل توجهی نیاز دارد، به همین خاطر فضای گذر فرهنگی چهارباغ برای استقرار موزه موسیقی در نظر گرفته شده است.

فعالیت‌های جنبی موزه موسیقی در حمام شاه

نظر به اینکه فضای در نظر گرفته شده برای استقرار موزه موسیقی در گذر فرهنگی ۴۰۰ متر است، این مساحت در نظر گرفته شده برای موزه موسیقی اصفهان که به دنبال توسعه آن و ارائه برنامه و خدمات تخصصی است، کفایت می‌کند؟

طبق صحبتی که با مدیر موزه موسیقی صورت گرفته، وی در نظر دارد وسایل و اشیای موزه موسیقی در گذر فرهنگی چهارباغ استقرار یابد ولی فعالیت‌های جنبی و فرهنگی که این موزه مد نظر دارد در آینده برگزار کند، در حمام شاه صورت خواهد گرفت.

برخی از کارشناسان وصاحب نظران معتقدند انتقال موزه موسیقی اصفهان به گذر فرهنگی چهارباغ، باعث کاهش بازدید کنندگان و کم رونق شدن این موزه خواهد شد، نظر شما در این رابطه چیست؟

خیر؛ بنده با نظر آنها مخالف هستم، زیرا قبل از انتخاب گذرفرهنگی چهارباغ به عنوان مکان جدید موزه موسیقی تمام بررسی‌های کارشناسی و تخصصی صورت گرفت و در نهایت به این نتیجه دست یافتیم که گذر فرهنگی باعث رونق هر چه بیشتر این موزه خواهد شد.

ضمن اینکه یکی از رویکردهای ایجاد گذرهای فرهنگی برگزاری نمایشگاه‌ها، استقرار گالری‌ها ها و موزه‌ها برای بازدید عموم و گردشگران است، ولی نکته‌ای که باید در رونق موزه موسیقی در گذر فرهنگی در نظر گرفت این است که جذابیت‌های فرهنگی و هنری در مسیر گذر فرهنگی به سمت موزه موسیقی ایجاد شود که اگر این اتفاق بیافتد باعث جذب بیشتر گردشگر به این موزه خواهد شد.

چرا زمان بازگشایی مجدد موزه موسیقی کمی به طول انجامیده است؟

دلیل زمان‌بر شدن بازگشایی مجدد موزه موسیقی بدین خاطر است که مدیر موزه به دنبال فراهم آوردن شرایط استاندارد یک موزه در گذر فرهنگی چهارباغ است و مدیریت مجموعه ماه‌ها در حال طراحی، ساخت ویترین‌های استاندارد، تجهیزات حفاظتی و فراهم آوردن زیر ساخت‌های یک موزه استاندارد در مکان جدید است.

بازگشایی مجدد موزه موسیقی چه زمانی اتفاق خواهد افتاد؟

با تداوم تلاش و اقدام برای فراهم آوردن زیر ساخت‌های لازم برای آغاز به کار موزه، دو تا سه ماه دیگر موزه موسیقی اصفهان در گذر فرهنگی چهارباغ، فعالیت مجدد خود را از سر می‌گیرد.

با توجه به اینکه از ۶۰ مکان دیدنی اصفهان توسط گردشگران خارجی موزه موسیقی اصفهان رتبه دوم را پس از میدان نقش جهان کسب کرد و علاوه بر آن این موزه در کتاب لونلی پلنت (یکی از مهم‌ترین کتاب‌های توریستی دنیا) به عنوان یک جاذبه مهم برای گردشگران معرفی شده، چرا وزارت میراث فرهنگی کمک قابل توجهی به این موزه نکرده است و حتی بنا به گفته مدیر موزه با وام ۲۰ میلیون تومانی این موزه هم موافقت نشده است؟

کشورمان داری موزه‌های خصوصی متعددی است و در مقابل آن اعتبارات سازمان میراث فرهنگی بسیار محدود است. علاوه بر این موارد قانونی هم به وزارت میراث فرهنگی اجازه کمک و حمایت زیاد به بخش خصوصی که همان موزه‌ها هستند را در قالب تسهیلات و ارائه وام نمی‌دهد.

البته وزارت میراث فرهنگی نهایت سعی خود را کرده که بتواند از موزه‌های خصوصی در قالب کمک‌های بلاعوض حمایت کند و در کنار آن اداره کل موزه‌های کشور تمام سعی خود را کرده که این اعتبارات بصورت عادلانه به موزه‌های خصوصی کشور اختصاص یابد. این را هم باید در نظر داشت که ملاک تخصیص اعتبار به موزه‌های خصوصی بر حسب میزان فعالیت آنان است ولی همچنان مشکلی از موزه‌های خصوصی حل نمی‌شود.

در گذشته هر ساله کمک‌های بلاعوضی به تمامی موزه‌های خصوصی از سوی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری صورت می‌گرفت ولی بخاطر کم شدن اعتبارات این وزارتخانه چند سالی است این کمک‌های بلاعوض فقط به موزه‌های خصوصی بر اساس میزان فعالیت آنان و موفقیتشان صورت می‌گیرد و در بخش اعطای وام و تسهیلات، دست اداره کل موزه‌ها بر اساس قانون بسته است و باید بر اساس قوانین موجود موزه‌دارهای خصوصی برای اخذ وام و تسهیلات اقدام کنند.

ارزیابی شما نسبت به فعالیت موزه موسیقی اصفهان چگونه است؟

همه موزه‌های خصوصی استان اصفهان فعالیت چشمگیری دارند و موزه موسیقی هم از این موضوع مستثنی نیست. افراد حرفه‌ای برای تأسیس، راه‌اندازی و فعالیت این موزه اقدام کردند و خوشبختانه کسانی که در مدیریت و سایر بخش‌های موزه موسیقی اصفهان فعالیت می‌کنند، در حوزه موسیقی از تخصص لازم و شناخت کافی برخوردار هستند به همین علت این موزه جز موزه‌های موفق استان اصفهان و کشور محسوب می‌شود.

کد خبر 571514

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.