۱۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۷:۱۲
موزه‌ها در برابر غول کرونا

مدیر موزه موسیقی اصفهان: حفظ سلامت مردم و پرسنل از همه چیز برای ما مهم‌تر است و البته که موزه ما در این راستا خودش را برای پذیرش هر گونه ضرر و زیانی آماده کرده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، چندی پیش بود که رئیس ایکوم ایران از وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خواست تا به وضع موزه‌های خصوصی و کوچک رسیدگی شود و با به تعویق انداختن یا بخشودگی پرداخت‌ها، خسارات وارده بر موزه‌ها جبران شود.

از هفته پیش دستور بازگشایی موزه‌ها و اماکن تاریخی مطرح شد که نهایتاً با موافقت رئیس جمهور قرار شد موزه‌ها و اماکن تاریخی از -یکشنبه چهارم خردادماه- با رعایت پروتکل‌های بهداشتی بازگشایی شوند، اما با این حال خسارات چندین ماه تعطیلی موزه‌ها و اماکن تاریخی غیرقابل چشم‌پوشی است و باید راهکارهای لازم را برای جبران این خسارات به کار گرفت.

البته که بنا بر گفته علی‌اصغر مونسان وزیر میراث فرهنگی هزینه‌های مالی برای حمایت از مشاغل و کسب و کارهای وابسته به این وزارتخانه در نظر گرفته شده است ولی در این میان تکلیف کسب و کارهای خصوصی و بویژه موزه‌های خصوصی معلوم نیست.

مهرداد جیحونی، مدیر موزه خصوصی موسیقی اصفهان در گفت و گو با خبرنگار ایمنا درباره انتظاراتش از حمایت‌های دولت گفت: قبل از این که دستور تعطیلی موزه‌ها صادر شود اقدام به تعطیلی موزه کردیم و علت آن نگرانی‌ای بود که در قبال حفظ سلامتی مخاطبان و کارکنان موزه داشتیم. البته که کسی در این ماجرا مقصر نیست و ما هم توقعی نداریم، چراکه این واقعیت را باید دانست که خسارات وارده بخش‌های مختلف اقتصادی بیش از موزه‌ها است و دیگر بخش‌ها الویت دارند اگر چه موزه موسیقی از اهمیت کمی برخوردار نیست، اما خود را برای همه چیز آماده کرده‌ایم. حتی قصد داشتیم موزه را به کلی تعطیل کنیم که با حساب و کتاب‌ها به این نتیجه رسیدیم شاید هنوز بتوان دوام آورد."

وی در ادامه درباره رعایت پروتکل‌های بهداشتی گفت: اگر چه دستوری صادر شده مبنی بر این که موزه‌ها می‌توانند فعالیت‌های خود را شروع کنند، اما باید از جانب احتیاط با این موضوع برخورد کرد زیرا موزه محیطی سربسته است و تجمع در آن می‌تواند خطرناک باشد و با توجه به این که نکته متمایز کننده موزه موسیقی اجرای زنده موسیقی است باید با احتیاط و وسواس بسیاری با این مسائل برخورد کرد. البته دلیل نگرانی بیش از همه چیز کارکنان و مخاطبان هستند، چراکه اگر شخصی به این ویروس مبتلا بشود بنده خودم را مقصر می‌دانم. بی شک حفظ سلامت مردم و پرسنل از همه چیز برای ما مهم‌تر است.

مهرداد جیحونی در پایان گفت: در این روزها کمتر کسی توجه به قشر موزه‌دار می‌کند و این امری بدیهی است چراکه این قشر بیشترین خسارات را از شیوع ویروس کرونا دیدند. موزه موسیقی هم در این دوران کم خسارت ندید چراکه بیشترین مخاطبان ما گردشگران خارجی هستند که اصلاً ورودی به کشور نداشته‌اند و تا ماه‌ها بعد از پایان بحران کرونا هم بسیار کم یا حتی در حد صفر خواهند بود.

کد خبر 426344

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.