خاصیت‌های دارویی آناناس برای سلامتی چیست؟  

آناناس سرشار از مواد مغذی، شناخت ارزش غذایی آناناس، آناناس حاوی آنتی اکسیدان، فواید آناناس برای کودکان، آناناس سرشار از آنتی اکسیدان‌ها و خاصیت‌های درمانی آناناس برای سلامتی را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، آناناس یک میوه‌ی استوایی بوده که سرشار از آنزیم‌ها و مواد مغذی مهم است. این میوه با خواص مختلفی برای سلامتی بدن ارتباط دارد که از جمله‌ی آن‌ها می‌توانیم به کاهش وزن احتمالی، هضم بهتر و درمان التهاب اشاره کنیم. آناناس به دلیل ارزش غذایی بالایی که دارد، برای بچه‌ها یک گزینه‌ی عالی و مقوی محسوب می‌شود. این میوه‌ی محبوب سرشار از ویتامین‌های آ و ث است.

آناناس سرشار از مواد مغذی است

آناناس بسیار کم کالری است اما مواد مغذی زیادی دارد. در سن کودکی که بدن دائماً در حال رشد است، باید تمامی نیازهای بدن مانند انواع ویتامین‌ها، پروتئین‌ها و مواد معدنی و آلی و … برای بدن تأمین شود تا رشد کودک به مشکلی بر نخورد و کودک رشد خود را کاملاً انجام دهد.

آناناس غنی از ویتامین C و منگنز است و می‌تواند نیاز روزانه را تأمین کند و از یبوست جلوگیری کند.

ویتامین C برای رشد کودک و ایجاد یک سیستم ایمنی سالم و جذب آهن از غذاها، ضروری است.

منگنز نیز یک ماده طبیعی است که به رشد کمک می‌کند و به سالم ماندن بدن کودک کمک می‌کند.

همچنین آناناس دارای خواص آنتی اکسیدانی است. آنتی اکسیدان‌ها خواص زیادی دارند. برای نمونه از بروز سرطان‌ها جلوگیری می‌کنند و به سالم ماندن بدن کمک می‌کنند در ادامه آنتی اکسیدان‌ها را بیشتر توضیح می‌دهیم.

آناناس می‌تواند تا حدود زیادی نیازهای بدن را فراهم کند. آناناس دارای مقدار قابل توجهی پروتئین، کربوهیدرات، فیبر، ویتامین، آهن، منیزیم، پتاسیم و بسیاری از مواد آلی و معدنی دیگر است.

همچنین آناناس دارای مقدار کمی ویتامین‌های A و K، فسفر، روی و کلسیم است.

خاصیت‌های دارویی آناناس برای سلامتی چیست؟  

ارزش غذایی آناناس

یک فنجان (۱۶۵ گرم) آناناس خرد شده حاوی ۸۲ کالری است و ۲۲ گرم کربوهیدرات و ۲٫۳ گرم فیبر دارد. در ادامه ارزش غذایی مقدار ذکر شده از آناناس آورده شده است.

ویتامین ث: ۷۹ میلی‌گرم

ویتامین آ: ۹۵ واحد بین‌المللی (IU)

کلسیم: ۲۱ میلی‌گرم

منیزیم: ۱۹ میلی‌گرم

فسفر: ۱۲ میلی‌گرم

پتاسیم: ۱۸۰ میلی‌گرم

فولات: ۲۹ میکروگرم

آناناس حاوی آنتی اکسیدان است

همان طور که پیش تر نیز گفتیم آناناس سرشار از آنتی اکسیدان‌ها است.

آنتی اکسیدان‌ها رادیکال‌های آزاد در بدن را خنثی می‌کنند. رادیکال‌های آزاد عامل ایجاد انواع سرطان و بیماری‌ها و ایجاد ضعف در سیستم ایمنی بدن انسان است.

داشتن یک سیستم ایمنی سالم و قوی برای هر کودکی بسیار مهم است و آناناس می‌تواند در این امر کمک زیادی به بدن بکند.

برخی دیگر از فواید آنتی اکسیدان‌ها برای بدن کودکان عبارتند از: -

- کمک به سلامت پوست

- کمک ب

- سلامت قلب

- کاهش ریسک انواع سرطان

- جلوگیری از زوال عقل

- افزایش سم زدایی بدن

- کمک به سلامت چشم و جلوگیری از بیماری‌های چشم مانند آب مروارید

خاصیت‌های درمانی آناناس برای سلامتی

تحقیقات به این نتیجه رسیده‌اند که بروملایین در مبارزه با سرطان، التهاب و بیماری‌های مختلف نقش دارد. آناناس سیستم ایمنی بدن را هم تقویت کرده و استخوان‌ها را مستحکم می‌کند، ۹ نمونه از خواص آناناس عبارتند از:

۱. ممکن است به کاهش وزن کمک کند

کاهش وزن یکی از خواص آناناس است. مطالعات نشان می‌دهند که آناناس خواص ضدچاقی احتمالی دارد. در مطالعه‌ی حیوانی انجام شده، موش‌ها رژیم غذایی حاوی چربی زیاد را دنبال کردند. نتایج این مطالعه نشان داد که موش‌ها بعد از مصرف آب آناناس کاهش وزن بدن، شاخص توده‌ی بدنی، چربی بدن و کبد را تجربه کردند.

آب آناناس جمع شدن چربی در بدن را کاهش می‌دهد و تجزیه‌ی چربی‌ها را جهت ترشح اسیدهای چرب افزایش می‌دهد. آناناس ممکن است یکی از بهترین مواد غذایی برای آب کردن چربی شکم باشد؛ هرچند به تحقیقات بیشتری در این زمینه نیاز است.

۲. ممکن است به هضم کمک کند

مهم‌ترین ترکیب موجود در آناناس به نام بروملایین یک آنزیم گوارشی قوی است. مطالعات نشان داده‌اند که مکمل بروملائین ممکن است در کمک به تجزیه‌ی پروتئین‌ها و هضم بهتر مفید باشد. آناناس می‌تواند به درمان نارسایی پانکراس کمک کند که یک اختلال گوارشی است و در آن پانکراس به اندازه‌ی کافی بعضی از آنزیم‌هایی که بدن از آن‌ها برای هضم غذا در روده‌ی کوچک استفاده می‌کند را تولید نمی‌کند.

۳. ممکن است احتمال ابتلاء به سرطان را کاهش دهد

مطالعات عنوان می‌کنند که بروملایین موجود در آناناس ممکن است فعالیت ضدسرطانی داشته باشد. این آنزیم ممکن است اثر مستقیمی روی سلول‌های سرطان و محیط آن‌ها داشته باشد. بروملایین دارای خواص ضدسرطانی روی سلول‌های سرطان روده‌ی بزرگ است. مواد غذایی حاوی بروملایین گزینه‌های خوبی برای کاهش خطر ابتلاء به سرطان روده‌ی بزرگ (کولورکتال) به شمار می‌روند.

بروملایین می‌تواند از طریق مبارزه با التهاب از پیشرفت سرطان جلوگیری کند. التهاب عامل ابتدایی سرطان محسوب می‌شود. این میوه از تولید بیشتر سلول‌های سرطانی پیشگیری می‌کند. گزارش‌های مختلف خواص ضدسرطانی بروملایین موجود در آناناس را تأیید کرده‌اند. در مطالعات انجام شده روی موش‌ها نشان داده شد که بروملایین از رشد و گسترش سلول‌های سرطان سینه جلوگیری می‌کند. همچنین می‌تواند بقا این سلول‌ها را کاهش دهد.

۴. ممکن است با التهاب مبارزه کند

در مطالعات انجام شده روی حیوانات نشان داده شد که بروملایین روی بیماری‌های التهابی مختلف از جمله بیماری التهابی روده اثرات درمانی دارد. بروملایین موجود در آناناس تولید سیتوکین‌های پیش‌التهابی را هم کاهش می‌دهد. این ترکیبات در بدن انسان‌ها وجود دارند و منجر به التهاب می‌شوند. عصاره‌ی آناناس سایر مشکلات مرتبط با التهاب را هم بهبود می‌بخشد. مطالعه‌ی حیوانی انجام شده روی سلول‌های موش‌ها به این نتیجه رسید که آنزیم‌های موجود در این میوه می‌توانند فعال‌سازی و گسترش بعضی از سلول‌های سیستم ایمنی بدن را تغییر دهند.

۵. ممکن است در حفظ سلامت استخوان‌ها و درمان آرتریت مفید باشد

بروملایین ممکن است به درمان پوکی استخوان هم کمک کند. این نوع آنزیم خواص ضددرد دارد. آناناس حاوی منگنز است که یک ماده‌ی معدنی مهم برای شکل‌گیری استخوان‌ها به شمار می‌رود. ویتامین ث موجود در آناناس به شکل‌گیری کلاژن در استخوان‌ها کمک می‌کند. آناناس می‌تواند در رشد استخوان‌ها در بچه‌ها و تقویت استخوان‌ها در بزرگسالان مفید باشد.

۶. ممکن است سلامت قلب را بهبود ببخشد

نشان داده شده که بروملایین موجود در آناناس تراکم پلاکت‌های خون را کاهش می‌دهد. این موضوع ممکن است در درمان ترومبوفلبیت مزمن (لخته شدن خون) مفید باشد. هرچند به مطالعات انسانی بیشتری نیاز است تا بتوانیم درباره‌ی اثرات مفید بروملایین روی بیماری‌های قلبی و عروقی نظر دهیم.

خاصیت‌های دارویی آناناس برای سلامتی چیست؟  

بروملایین ممکن است پلاک‌های کلسترول را تجزیه کند و از این طریق سلامت قلب را بهبود ببخشد. اثربخشی آناناس روی دیگر بیماری‌های قلبی مثل بیماری عروق کرونر قلبی، روماتیسم قلبی، گرفتگی رگ قلب و حمله قلبی هنوز ثابت نشده است.

۷. ممکن است سیستم ایمنی بدن را تقویت کند

بروملایین آناناس می‌تواند برای سیستم ایمنی بدن مفید باشد و به‌طور بالقوه سرعت فرآیند بهبودی را افزایش دهد. کودکانی که آب آناناس مصرف می‌کنند، کمتر دچار عفونت‌های میکروبی می‌شوند. نشان داده شده که این میوه میزان گلبول‌های سفید که با بیماری‌ها مبارزه می‌کنند را چهار برابر افزایش می‌دهد.

در یک مطالعه‌ی دیگر روی کودکان مبتلا به سینوزیت نشان داده شد که مصرف مکمل بروملایین به بهبودی سریع‌تر بیماری کمک کرد. یک مطالعه‌ی دیگر نشان داد بروملایین می‌تواند علائم آسم را درمان کند. همچنین ممکن است روی آسم آلرژیک اثرات درمانی داشته باشد.

۸. ممکن است سرعت بهبودی را افزایش دهد

خواص ضدالتهابی بروملایین آناناس می‌توانند به بهبودی کمک کنند. این موضوع به‌طور ویژه درباره‌ی ریکاوری بعد از عمل جراحی صدق می‌کند. البته به مطالعات بیشتری نیاز است تا بتوانیم درباره‌ی اثربخشی بروملایین روی ریکاوری بعد از جراحی نظر دهیم. در یک مطالعه نشان داده شد مصرف بروملایین به‌طرز قابل‌توجهی درد را در بیمارانی که جراحی دندان داشتند کاهش داد. بروملایین مثل داروهای ضدالتهابی اثرات تسکین‌دهنده دارد. مطالعات به این نتیجه رسیده‌اند که بروملایین احساس خستگی را هم کاهش می‌دهد.

۹. ممکن است سلامت پوست را بهبود ببخشد

تحقیقات محدودی در این زمینه وجود دارد. با این حال گفته می‌شود که ویتامین ث موجود در آناناس ممکن است برای پوست مفید باشد. این ویتامین به تولید کلاژن کمک می‌کند و ممکن است از پوست در برابر آسیب دیدن محافظت کند.

کد خبر 573679

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.