آیا آب کرفس برای بیماران دیابتی مفید است؟

شناخت خواص متنوع گیاه کرفس، ارزش غذایی و میزان مصرف کرفس روزانه، دانستن خاصیت‌های درمانی این گیاه گرم و خشک، مصرف کرفس و مقابله با سرطان، آب کرفس نوشیدنی معجزه‌گر، تأثیر کرفس بر لاغری و پوست صورت و عوارض جانبی گیاه کرفس را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، کرفس یک سبزی کم‌کالری است که به داشتن مقدار زیادی آب شناخته می‌شود، این سبزی مواد مغذی زیاد و خواص متنوعی برای سلامتی بدن دارد. آنتی‌اکسیدان‌ها، ویتامین‌ها و مواد معدنی موجود در کرفس به درمان بسیاری از بیماری‌ها کمک می‌کنند. اضافه کردن کرفس به رژیم غذایی ممکن است احتمال ابتلاء به سرطان را کاهش دهد، التهاب را کم کند، سلامت قلبی و عروقی را بهبود ببخشد و به گوارش بهتر کمک کند.

چه مقدار کرفس می‌توان در روز خورد؟

کرفس کالری کمی دارد و به همین دلیل مصرف یک یا دو ساقه کرفس یا ۷۵۰ گرم آب کرفس در روز بی‌خطر و سالم است. افراد مسن مبتلا به پیش‌دیابت می‌توانند برای درمان سطح بالای گلوکز خون خود، سه بار در روز کپسول عصاره‌ی برگ کرفس را در دوز ۲۵۰ میلی‌گرم مصرف کنند.

کرفس یکی از سبزیجات پرخاصیت و سودمندی است که ارزش غذایی برگ، ساقه و تخم کرفس و خواص درمانی آنها، باعث شده که امروزه برای درمان بسیاری از بیماری‌ها استفاده از آن توسط متخصصان تغذیه به بیماران توصیه شود.

خواص کرفس و فواید درمانی آن شامل خاصیت ضد التهابی، ضد نفخ، مسهل، مدر، مقوی، آرام بخش، ضد فشار خون و آنتی اکسیدان می‌باشد. در طب سنتی از خواص کرفس برای درمان بیماری‌هایی نظیر نقرس، برونشیت، آسم و اختلالات گوارشی استفاده شده است. همچنین متخصصان طب سنتی، برای درمان اختلالات قاعدگی نظیر بی نظمی و عقب افتادن و افزایش شیر مادران شیرده مصرف این سبزی معطر و پرخاصیت را به زنان توصیه می‌کردند.

طبیعت و خواص درمانی این گیاه

طبع کرفس گرم و خشک است؛ برگ‌های کرفس حاوی چربی‌های فرار ضروری مورد نیاز بدن می‌باشد. اسانس حاصل از این سبزی نیز تسکین دهنده عصبانیت، شرایط نقرسی و تورم مفاصل است. علاوه بر این کرفس ادرار آور است و مایعات اضافی بدن را دفع می‌کند، سایر خواص کرفس به طور خلاصه عبارتند از:

- یکی از خواص کرفس پیشگیری از تشکیل سنگ کیسه صفرا و کلیه است، همچنین متخصصان تغذیه معتقدند، کرفس بهترین ماده غذایی است که می‌تواند با پاک‌کردن کلیه و مجاری ادراری، عفونت مجاری ادرار و اسید اوریک بالا را از بین ببرد.

- کمک به درمان اختلالات خواب از موارد مصرف کرفس است، این سبزی به علت داشتن روغن‌های طبیعی و ضروری، املاح، ویتامین‌ها و هورمون‌های گیاهی، سبب ایجاد نوعی آرامش در بدن می‌شود و سیستم مغز و اعصاب را تسکین می‌دهد.

- مصرف کرفس به دلیل اینکه حاوی مقدار زیادی فیبر غیر محلول می‌باشد، برای لاغری و کاهش وزن بسیار مؤثر است.

- کرفس نیز نظیر سایر سبزیجات دارای مواد آنتی اکسیدان بسیار فراوان بوده و در نتیجه در پیشگیری و بروز انواع سرطان به ویژه سرطان دستگاه گوارش و سرطان ریه و حفره دهان به بدن کمک می‌کند.

- از فواید مصرف کرفس کمک به کاهش فشار خون و کلسترول خون است، از این رو مصرف آن به بیماران قلبی عروقی توصیه می‌شود.

- کرفس درمان کننده سو هاضمه به شمار می‌رود و از آن جایی که دارای خواص ضد التهابی است در پیشگیری و درمان بسیاری از بیماری‌های دوران بارداری نقش مهمی دارد.

- یکی از مهمترین خواص کرفس، حفظ سلامتی پوست می‌باشد.

- کرفس تقویت‌کننده و محرک نیروی جنسی است و در کل برای تقویت عمومی بدن بسیار مفید است.

- به طور کلی ویتامین ب ۶ و اسید پانتوتنیک موجود در کرفس به‌همراه منیزیم و کلسیم، اثر مثبتی در تقویت ماهیچه‌ها دارد و دارای آثار شگرفی در ایجاد آرامش روانی است.

ارزش غذایی و مواد مؤثر موجود در کرفس

کرفس سرشار از ویتامین‌های کا، ث و منبع بسیار خوبی برای تأمین فولات، فیبر غذایی، پتاسیم، مولیبدن و منگنز است. مواد معطری مانند لیمونن، ترپینئول، کاروئل و مشتقات اسید کافئیک از دیگر مواد مؤثر موجود در گیاه کرفس است.

با خوردن کرفس، در برابر سرطان زره‌پوش شوید

این سبزی پرطرفدار سرشار از ویتامین‌های A، B، C و املاح فراوان است. این ویتامین‌ها باعث حفظ ایمنی بدن شما می‌شوند و بدن‌تان را تصفیه می‌کنند. کرفس شما را از مبتلا شدن به سرماخوردگی حفظ می‌کند به علاوه شما را از انواع بیماری‌های قلبی و عروقی هم در امان نگه می‌دارد، به همین خاطر بسیاری از پزشکان هنگام سرمای شدید هوا مصرف این سبزی را توصیه می‌کنند تا افراد به این وسیله خودشان را از گرفتاری آنفلوانزا و سرماخوردگی نجات دهند.

این سبزی خوش‌عطر به خاطر داشتن آنتی‌اکسیدان‌های بسیار قوی بدن شما را در برابر بیماری‌های وخیم حفظ می‌کند. ضمن آنکه کرفس به خاطر داشتن اسید فونولیک در بدن شما به گونه‌ای عمل می‌کند که درنهایت جلوی رشد تومورهای سرطانی گرفته می‌شود چراکه این ماده قادر است از افزایش یکی از انواع هورمون‌ها که در پیشرفت تومورهای سرطانی مؤثر است جلوگیری کند.

خانم‌های باردار، کرفس ممنوع!

شاید بعضی افراد تصور می‌کنند هیچیک از سبزیجات در دوران بارداری نمی‌توانند مضر باشند. درحالی‌که این تصور اشتباه است. گیاه مفیدی مثل کرفس با وجود خواص شگفت‌انگیز، در دوران حاملگی برای خانم‌ها ممنوع است چراکه ممکن است خوردن آن باعث سقط جنین یا به وجود آمدن نقص عضو شود. این در حالی است که افراد مبتلا به بیماری سنگ کلیه نباید از خوردن کرفس غافل شوند چون این گیاه، سموم بدن را از بین می‌برد، به علاوه برای کلیه‌های شما یک سنگ‌شکن طبیعی به حساب می‌آید.

آیا آب کرفس برای بیماران دیابتی مفید است؟

آب کرفس، نوشیدنی معجزه‌گر

بااینکه گیاه کرفس، خوش‌عطر و بو، پرخاصیت و خوشمزه است اما همراه کردن سبزیجات دیگر با آن لطف دیگری داد، کافی است جعفری خوشبو را به کرفس اضافه کنید تا هم یک تجربه متفاوت داشته باشید و هم خود را از ابتلاء به سرطان خون محافظت کنید.

ترکیب کرفس با لیمو، هویج، پرتقال، کاهو و سبزیجات دیگر می‌تواند هر بار برای شما تازگی به وجود بیاورد. ضمن آنکه ممکن است نوشیدن آب کرفس به تنهایی برای بسیاری افراد دلچسب نباشد.

پزشکان تغذیه نوشیدن آب کرفس را به بیماران مبتلا به دیابت توصیه می‌کنند و حتی کسانی که از یبوست رنج می‌برند، می‌توانند از آب کرفس به‌عنوان یک ملین طبیعی بهره ببرند. همچنین ویتامین‌های موجود در کرفس، پوست شما را شفاف و لکه‌های کدر سطح پوست‌تان را کمرنگ می‌کند.

آب کرفس برای مبتلایان به فشار خون هم توصیه می‌شود. کافی است نوشیدن آب کرفس چند بار در هفته را از یاد نبرید. این سبزی شگفت‌انگیز با کاهش فشار خون شما، آن را به حد متعادل می‌رساند و باعث افت فشار و ضعف نخواهد شد.

بی‌خواب هستید؟ آب کرفس بنوشید

جالب است بدانید خوردن کرفس به اعصاب شما آرامش می‌دهد. شب‌هایی که به خاطر مشغله‌های ذهنی یا سردرد دچار کم‌خوابی یا بی‌خوابی شده‌اید، این گیاه با روغن‌های طبیعی، املاح و ویتامین‌های مورد نیاز شما، مسکن اعصاب‌تان به حساب می‌آید. به علاوه اگر مدام از قرص‌های تمدد اعصاب استفاده می‌کنید، بهتر است آنها را کنار بگذارید؛ چند وعده غذا یا سالاد تهیه شده با کرفس را در برنامه بگنجانید تا آرامش‌تان بازگردد.

برخی معتقدند تأثیر کرفس به‌مراتب از قرص‌های بی‌خوابی بیشتر است، البته مضرات مواد شیمیایی را هم به همراه ندارد. به علاوه کرفس باعث خوشبو شدن دهان می‌شود و عطر آن تا ساعت‌ها در کام شما باقی می‌ماند.

آیا واقعاً کرفس لاغر می‌کند؟

آب کرفس گرایش‌های شما به مواد قندی را کنترل می‌کند و میل‌تان را به شیرینیجات کاهش می‌دهد، به همین خاطر پس از مدت زمانی متوجه می‌شوید که دیگر مثل سابق شیرینی و غذاهای چرب و سنگین میل نمی‌کنید و همین موضوع باعث لاغر شدن شما می‌شود.

کافی است با حذف نوشابه از برنامه غذایی‌تان، آب کرفس را با غذای‌تان همراه کنید؛ علاوه بر بهره‌مندی از دیگر خواص این گیاه مفید پس از مدتی متوجه کاهش وزن‌تان هم خواهید شد.

این سبزی کالری نسبتاً پایینی دارد، اما در عین حال دارای فیبر زیادی است به همین خاطر اشتهای شما را میان وعده‌های غذایی کنترل می‌کند؛ همچنین کرفس دارای مقدار قابل توجهی کلسیم است که خاصیت چربی‌سوزی دارد. از این به بعد علاوه بر نوشیدن آب این گیاه، در سالادهای خود کرفس خام مصرف کنید تا سالم و لاغر بمانید.

بسیاری نگران به هم ریختن معده و دردهای شکمی پس از مصرف سبزیجات هستند، اما کرفس به هضم غذا کمک می‌کند و هیچیک از این عوارض را برای شما به همراه نمی‌آورد. پس هر چه می‌خواهید کرفس میل کنید شما با خوردن آن نه‌تنها چاق نمی‌شوید بلکه دور کمرتان باریک‌تر از قبل خواهد شد.

خواص کرفس برای پوست

یکی از مهمترین خواص کرفس حفظ سلامتی پوست است، این خاصیت کرفس، ناشی از وجود ویتامین A است. این ویتامین برای حفظ سلامتی غشای مخاطی پوست و بینایی در شب مورد نیاز بدن می‌باشد. علاوه بر این کرفس سرشار از بسیاری ویتامین‌های حیاتی بدن از قبیل اسید فولیک، ریبوفلاوین، نیاسین و ویتامین C است. این ویتامین‌ها علاوه بر اینکه موجب سوخت و ساز طبیعی بدن می‌شوند، در سلامتی و زیبایی پوست تأثیر بسزایی دارند.

فواید کرفس برای زنان

یکی از مهمترین خواص کرفس، افزایش ترشح شیر مادر است. این سبزی محرک و مغذی، فواید زیادی برای سلامتی زنان دارد. یکی از مسائل شایع در زنان باردار، افزایش فشار خون است، با مصرف کرفس در این دوران می‌توان به رفع این مسئله کمک زیادی کرد.

به علاوه کرفس درمان کننده سو هاضمه به شمار می‌رود و از آن جایی که دارای خواص ضد التهابی است در پیشگیری و درمان بسیاری از بیماری‌های دوران بارداری نقش مهمی دارد. کرفس ضد نفخ است و در درمان بیماری‌های سیستم عصبی مانند سردرد و تحریک پذیری عصبی (کج خلقی) مؤثر می‌باشد.

خواص کرفس و سلامتی استخوان‌ها

کرفس تازه مانند سبزی جعفری یکی از منابع عالی ویتامین K است. به طوری که ۲۵ درصد از نیاز روزانه به این ویتامین را برای بدن تأمین می‌کند. ویتامین K به افزایش توده استخوان‌ها کمک می‌کند، به علاوه نقش بسیار مؤثری در درمان بیماری آلزایمر دارد. بنابراین از خواص کرفس می‌توان به محدود کردن آسیب عصبی در مغز اشاره کرد.

سلامتی قلب با کرفس

کرفس منبع بسیار خوبی از مواد معدنی پتاسیم، سدیم، کلسیم، منگنز و منیزیم است. پتاسیم یک بخش بسیار مهم سلول و مایعات بدن به شمار می‌آید که به تنظیم ضربان قلب و فشار خون کمک می‌کند. از این رو کرفس در پیشگیری و درمان بیماری‌های مرتبط با قلب و فشار خون نیز مؤثر می‌باشد.

آیا آب کرفس برای بیماران دیابتی مفید است؟

با توجه به خواص کرفس، این سبزی فواید زیادی برای بدن دارد. در طبخ بسیاری از غذاهای ایرانی‌ها از این سبزی استفاده می‌شود و در این میان خورشت کرفس یکی از خوشمزه‌ترین خورشت ایرانی‌ها به شمار می‌آید.

عوارض جانبی کرفس چیست؟

مصرف کرفس ممکن است در بعضی از افراد منجر به عوارض جانبی از جمله واکنش‌های آلرژیک، خونریزی و منقبض شدن رحم در زنان باردار و تداخل با داروهای دیگر شود. مصرف زیاد کرفس ممکن است گاز را به دنبال داشته باشد. با این حال توجه داشته باشید که تحقیقات محدودی درباره‌ی عوارض جانبی کرفس انجام شده است.

کرفس برای چه کسانی منع دارد؟

علاوه بر خانم‌های باردار، افرادی که مبتلا به بیماری صرع هستند هم نباید کرفس بخورند؛ خوردن این گیاه توسط این افراد باعث تشدید حملات و تشنج خواهد شد همچنین کسانی که دچار تورم کلیه هستند هم از مصرف کرفس خودداری کنند. درباره مصرف کرفس توسط زنان شیرده نقل قول‌های متفاوتی شده است؛ بعضی معتقدند این گیاه باعث افزایش شیر مادر می‌شود اما برخی دیگر بر این باورند که کرفس در دوران شیردهی ممنوع است.

شاید بهتر باشد که جانب احتیاط را نگه دارید و از خوردن کرفس در دوران شیردهی پرهیز کنید. از یاد نبرید که با وجود خواص فوق‌العاده این گیاه، میل کردن روزانه آب کرفس هم توسط پزشکان توصیه نمی‌شود به‌خصوص برای افرادی که ذکر شد محدودیت یا ممنوعیت مصرف وجود دارد. ضمن آنکه توصیه می‌شود سبزیجات به صورت تازه مورد استفاده قرار گیرند.

کد خبر 546340

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.