راهکارهای تقویت سلامت قلب در پاندمی کرونا چیست؟

یک متخصص طب ایرانی گفت: برای تقویت سلامت قلب در پاندمی کرونا برخورداری از شرایط روحی و روانی مناسب بسیار مهم است، علاوه بر این تغذیه مناسب و نداشتن غم و غصه‌ باعث تقویت سلامت قلب می‌شود باید افراد به نکات تغذیه‌ای مناسب نیز توجه کافی داشته باشند.

زهرا آقانوری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در خصوص اهمیت تقویت قلب در دوران کرونا، اظهار کرد: راهکارهای رفتاری، روانی و راه‌حل‌های تغذیه‌ای مناسب می‌تواند در تقویت سلامت قلب در روزهای کرونایی بسیار مؤثر باشد، یعنی برای تقویت سلامت قلب در دوران پاندمی کرونا برخورداری از شرایط روحی و روانی مناسب بسیار مهم است، علاوه بر اینکه نداشتن غم و غصه‌ها باعث تقویت سلامت قلب می‌شود باید افراد به نکات تغذیه‌ای مناسب نیز توجه کافی داشته باشند.

لزوم مصرف میوه و سبزی در برنامه غذایی

وی اضافه کرد: مصرف میوه‌ها و سبزیجات معطر از جمله خوراکی‌های مناسب و بی‌خطر است که برای قوی کردن قلب و افزایش شادی در بین افراد تجویز می‌شود و افراد می‌توانند برای تقویت سلامت قلب و کاهش استرس‌ها بیشتر از میوه‌های «سیب» و «به» استفاده کنند. علاوه بر مصرف میوه‌ها و سبزیجات معطر استفاده از نوشیدنی‌های طبیعی مفید، خوردن ادویه‌ها و خوراکی‌های با منبع حیوانی مانند گوشت و زرده تخم مرغ نیز توصیه می‌شود.

این متخصص طب ایرانی تاکید کرد: خانواده‌ها می‌توانند میوه‌هایی مانند «سیب» و «به» را به شکل‌های مختلف شربت یا کمپوت و یا در غذاها به جای سیب‌زمینی استفاده کنند، همچنین میوه «انار» و میوه‌های دیگر مثل نارنج، خیار و لیمو برای قوی کردن و سلامت قلب بسیار مؤثر است و افراد با توجه به شرایط مزاج گرم و سرد می‌توانند از این میوه‌ها استفاده کنند.

وی ادامه داد: سبزیجاتی مانند ریحان، نعنا، بادرنجبویه و گل گاو زبان با ویژگی معطر و خوش بویی باعث تقویت سلامت قلب می‌شوند و به عنوان تقویت کننده قلب می‌توان در برنامه غذایی استفاده کرد، همچنین ادویه‌جاتی مثل هل، دارچین، میخک و زعفران تقویت کننده قلب است و توصیه می‌شود به عنوان چاشنی غذا استفاده شود.

تقویت سلامت قلب با ادویه‌های معطر

آقانوری تصریح کرد: افراد ادویه‌هایی مانند هل و دارچین را به صورت دمنوش و خودسرانه استفاده نکنند، وقتی ادویه چاشنی غذا باشد با مقدار کمتری استفاده می‌شود و عوارض دارویی مصرف خودسرانه را هم ندارد، اما اگر ادویه‌ها در قالب دمنوش استفاده شود شکل دارویی پیدا می‌کنند و افراد دچار عوارض این مصرف خودسرانه می‌شوند.

این متخصص طب ایرانی گفت: عرقیجات مانند گلاب و گل سرخ مفرح و شادی‌بخش است و باعث تقویت سلامت قلب می‌شود، افراد می‌توانند گل سرخ را بو کرده و یا به صورت دمنوش مصرف کنند و دستورات خاصی را برای مصرف گلاب، زعفران و گل سرخ برای تقویت قلب به افراد مراجعه کننده تجویز می‌کنیم.

وی افزود: خانواده‌ها می‌توانند به جای استفاده از نوشیدنی‌های مضر مانند نوشابه‌ها، چای و کافئین از عرق بیدمشک و عرق بهارنارنج به عنوان نوشیدنی مفید استفاده کنند و سعی کنند دمنوش‌های مفرح قلب را برای استفاده جایگزین کنند.

آقانوری تاکید کرد: گیاه آویشن جزو ادویه‌های معطر بوده و بهتر است خانواده‌ها آویشن را به صورت چاشنی و نه به صورت چای و دمنوش مصرف کنند، افراد باید تلاش کنند روح و روان خود را در در روزهای شیوع کرونا تقویت کنند و خود را در مواجهه با مسائل ترس‌آور قرار ندهند و تغذیه مناسب در کنار روان درمانی بسیار مفید است و برای روان درمانی هم می‌توانند از مشاوران متخصص این حوزه بهره‌مند شوند.

از گفتن مداوم اخبار منفی پرهیز کنیم

این متخصص طب ایرانی تصریح کرد: همچنین زنان باردار برای کاهش ترس می‌توانند از نظر مشاوران با تجربه این حوزه استفاده کنند و از منابع تغذیه‌ای مناسب نیز در برنامه غذایی روزانه استفاده کنند.

وی برای کاهش استرس در روزهای کرونایی به مردم توصیه کرد: برای تقویت قلب، داشتن شرایط روحی و روانی مناسب در دوران پاندمی کرونا بسیار مهم است، بهتر است افراد صحبت با افراد مثبت‌اندیش، خوش سخن، شاد و مفرح را در اولویت قرار دهند، باید بدانند کمتر گفتن نکات منفی و گفتن خوبی‌ها و اخبار خوب باعث تقویت قلب افراد در روزهای سخت کرونایی می‌شود.

آقانوری خاطرنشان کرد: در این روزها که استرس ناشی از شیوع بیماری وجود دارد افراد در هم صحبتی با یکدیگر سعی کنند از بر زبان آوردن اخبار منفی، ترس‌آور و تکرار مداوم نکات منفی که باعث تضعیف قلب می‌شود پرهیز کنند و بیشتر نکات مثبت بر زبان بیاورند، رایحه درمانی و بوییدن گل‌های خوش‌بو و معطر نیز در قوی کردن و سلامت قلب مؤثر است.

کد خبر 546260

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.