فصل پاییز در خوردن لبنیات زیاده‌روی نکنید

خواص متنوع لبنیات برای بدن انسان، پیشگیری از پوکی استخوان با مصرف لبنیات، کاهش احتمال ابتلاء به سرطان و تأمین کلسیم با خوردن لبنیات، باکتری‌های مفید در ماست و تقویت سیستم ایمنی بدن، لزوم کاهش استفاده از لبنیات در فصل پاییز و کاهش اشتها با مصرف لبنیات را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، لبنیات برای بدن انسان فواید بسیار بالایی دارد، از جمله خواص لبنیات برای بدن انسان می‌توان به تأمین کلسیم مورد نیاز، استحکام استخوان و دندان‌ها و همچنین جلوگیری از بیماری‌های قلبی و عروقی اشاره کرد.

امروزه بر سر مفید یا مضر بودن محصولات لبنی بحث‌های زیادی وجود دارد، در حالی که سازمان‌های بهداشتی می‌گویند که مصرف لبنیات برای حفظ سلامتی استخوان‌های شما تا حدود زیادی ضروری هستند، بعضی دیگر می‌گویند که مصرف لبنیات مضر است و باید از آن تا حد زیادی خود داری کرد، البته همه محصولات لبنی مانند هم نیستند.

خواص لبنیات برای بدن انسان

لبنیات فواید زیاد و متنوعی برای بدن انسان دارد. عمده‌ترین دلیلی که همیشه برای مصرف شیر و لبنیات ذکر می‌شود تأمین کلسیم مورد نیاز برای بدن است اما این تنها خاصیت لبنیات نیست چرا که می‌تواند منبعی برای تأمین ویتامین دی، فسفر و سایر منابع معدنی و ویتامینی هم باشد.

مصرف لبنیات باعث سلامت استخوان‌ها، جلوگیری از پوکی استخوان، حفظ سلامت دندان‌ها، مقاومت بدن در برابر آسیب‌ها و ضربه پذیری، افزایش انعطاف پذیری، افزایش هوش و … است. در نتیجه توصیه می‌شود که تمامی افراد خصوصاً کودکان و نوجوانان و افراد سالمند حتماً استفاده از انواع لبنیات را در رژیم غذایی خود بگنجانند تا بتوانند از خواص لبنیات برای بدن انسان و مزایای آن بر روی سلامتی‌شان بهره‌مند شود.

فصل پاییز در خوردن لبنیات زیاده‌روی نکنید

تأثیر مصرف شیر و لبنیات بر سلامتی

مصرف شیر و لبنیات بر سلامتی بدن تأثیرات مفید دارد که عبارتند از:

۱ - پیشگیری از پوکی استخوان با استفاده از لبنیات

برای پیشگیری از پوکی استخوان و اینکه توده استخوانی بدن دچار تخلخل نشود و ساخت بافت استخوانی جدید که به صورت طبیعی با افزایش سن کاهش می‌یابد، ادامه پیدا کند، باید عوامل متعددی در نظر گرفته شود. یکی از مهم‌ترین موارد آن تأمین کلسیم کافی برای بدن است. لبنیات و شیر یکی از اصلی‌ترین منابع طبیعی و خوراکی قابل استفاده بدین منظور است.

۲ - کاهش احتمال ابتلاء به سرطان با مصرف شیر

شواهد محکمی وجود دارد مبنی بر این که مصرف شیر می‌تواند از بروز سرطان روده بزرگ و سینه در زنان جلوگیری کند. همچنین مطالعات بر روی حدود پنجاه هزار مرد در سوئد نشان داده است که در مردانی که روزانه ۱.۵ لیوان شیر یا بیشتر مصرف می‌کنند خطر ابتلاء به سرطان تا سی و پنج درصد کمتر از کسانی است که کمتر از دو لیوان در هفته شیر مصرف می‌کردند. یک مطالعه دیگر در نروژ نیز نشان داده است که افرادی که از کودکی تا بزرگسالی مصرف شیر را ادامه می‌دهند کمتر در معرض خطر سرطان سینه هستند.

کلسیم و چربی طبیعی موجود در لبنیات که تحت عنوان اسید لینولئیک کنجوکه (CLA) شناخته می‌شود، جزو ترکیبات اصلی محافظت کننده در مقابل سرطان روده بزرگ است. بر اساس یک گزارش از مرکز تحقیقات سرطان آمریکا، رابطه معکوسی بین مصرف کلسیم و ابتلاء به سرطان روده بزرگ وجود دارد. عامل دیگر جلوگیری از سرطان وجود ویتامین D در شیر است که در تنظیم رشد سلولی و جلوگیری از سرطان نقش دارد. این مسئله به‌خصوص در افرادی که در شرایط اقلیمی با تابش نور کم زندگی می‌کنند بسیار حائز اهمیت است.

۳ - تأمین کلسیم با استفاده از لبنیات

از مهمترین خواص لبنیات برای بدن انسان تأمین کلسیم است. تأمین نامناسب کلسیم در طول زندگی، باعث افزایش احتمال ابتلاء به پوکی استخوان می‌شود. بسیاری از مطالعات نشان می‌دهند که مصرف کلسیم ناکافی سبب کمبود تراکم استخوان، کاهش سریع تراکم استخوان و افزایش میزان شکستگی‌ها خواهد شد. مطالعات همچنین نشان داده‌اند که بسیاری از مردم کمتر از نصف کلسیم توصیه شده که برای ساخت و حفظ استخوان‌های سالم آنها، مورد نیاز است را مصرف می‌کنند.

عمده ترین منابع غذایی دارای کلسیم شامل محصولات لبنی کم چرب مانند شیر و همچنین ماست، پنیر و بستنی است. برخی از سبزیجات تیره رنگ، گیاهان برگ دار، کلم بروکلی و اسفناج نیز منابع کلسیمی خوبی هستند. منابع دریایی مانند ساردین‌ها و ماهی قزل آلا، توفو و نیز بادام‌ها و غذاهای غنی شده با کلسیم، مانند آب پرتقال، غلات و نان نیز از جمله منابع کلسیمی هستند که می‌توانید با مصرف آنها کلسیم بدن خود را تأمین کنید.

باکتری‌های مفید در ماست و تقویت سیستم ایمنی بدن

این محصولات که از شیر حیوانات و معمولاً هم شیر گاو تهیه می‌شوند به نحوه پرورش حیوانات شیرده و چگونگی فرآوری و روش تولید این محصولات لبنی، از نظر کیفیت و تأثیرات آن‌ها بر روی سلامتی شما تا حدود زیادی با هم متفاوت هستند.

مصرف لبنیات در رژیم غذایی همیشه اهمیت زیادی برای حفظ سلامت بدن دارد، در این میان مصرف ماست برای تقویت سیستم ایمنی بدن به دلیل وجود باکتری‌های مفید در ماست، تأثیرگذار است. همچنین بهتر است در وعده‌های غذایی از ماست کم‌چرب و پروبیوتیک که خواص بیشتری روی سلامت دارند، استفاده شود.

سلامت استخوان‌های شما را تقویت می‌کنند

کلسیم ماده معدنی اصلی است که در استخوان‌های شما وجود دارد و لبنیات بهترین منبع کلسیم در رژیم غذایی انسان است.
بنابراین، لبنیات برای سلامتی استخوان فواید زیادی دارد. در واقع، بیشتر سازمان‌های بهداشتی توصیه می‌کنند که برای دریافت کلسیم کافی برای حفظ سلامت استخوان‌های خود، روزانه ۲ تا ۳ وعده لبنیات مصرف کنید. بر خلاف ادعاهایی که ممکن است از اطرافیان بشنوید، هیچ مدرک قطعی در مورد اینکه مصرف لبنیات بر سلامتی استخوان‌های شما می‌تواند اثر منفی بگذارد وجود ندارد.
بیشتر شواهد به دست آمده از مطالعه‌ها و آزمایش‌هایی که در این زمینه انجام شده، نشان می‌دهد که لبنیات چگالی تودهٔ استخوان‌های شما را تا حدود زیادی بهتر می‌کند، خطر مبتلا شدن به بیماری پوکی استخوان را تا حدود زیادی کم‌تر می‌کند و همچنین خطر شکستگی استخوان‌ها را در افراد مسن کاهش می‌دهد. جالب است بدانید که، لبنیات علاوه بر کلسیم مورد نیاز بدن شما مواد غذایی مفید دیگری را هم به بدن شما می‌رساند. مواد غذایی تقویت کننده استخوان موجود در لبنیات شامل پروتئین، فسفر است و در لبنیات پر چرب که از حیواناتی به دست آمده باشد که در مزارع و محیط‌های طبیعی رشد کرده باشند مقدار مناسبی از ویتامین K۲ هم وجود دارد.

نتایج به دست آمده از مطالعه‌ها و تحقیق‌های زیادی که در این زمینه انجام شده است، نشان می‌دهد که لبنیات می‌تواند تا حدود زیادی در تقویت سلامتی استخوان‌ها، کم کردن خطر شکستگی استخوان در افراد مسن و تقویت تراکم استخوان‌ها، به بدن انسان‌ها کمک کند.

لزوم کاهش مصرف لبنیات در فصل پاییز

در فصل پاییز باید از زیاده‌روی در مصرف میوه‌های سرد و تر تابستانی، لبنیات، قهوه، نسکافه، کاکائو، سیر و پیاز نیز پرهیز کرد و این مسئله در حالی بوده که متأسفانه امروزه در همه روزهای سرد سال هندوانه در میوه‌فروشی‌ها به فروش می‌رسد و مصرف خوراکی‌هایی همچون خیار و کاهو نیز ذره‌ای کم نمی‌شود.

از آنجایی که لبنیات باعث پایین آمدن دمای بدن می‌شود، زیاده‌روی در آن سیستم ایمنی بدن را تضعیف می‌کند، اگر می‌خواهید از سرماخوردگی یا آنفلونزا در امان بمانید، بهتر است در خوردن لبنیات زیاده‌روی نکنید. ماست و دوغ باعث سردی شده و طبع بدن را بلغمی می‌کند.

فصل پاییز در خوردن لبنیات زیاده‌روی نکنید

کاهش اشتها با مصرف لبنیات

نتایج تحقیقات جدید نشان می‌دهد که خوردن میان وعده‌های لبنی مانند پنیر قبل از غذا در کاهش مصرف وعده‌های غذایی مؤثر است. در این مطالعه، ۳۰ فرد مسن ۶۰ تا ۷۰ ساله و ۲۸ بزرگسال جوان ۲۰ تا ۳۰ ساله شرکت کردند و از شرکت‌کنندگان خواسته شد تا دو ساعت قبل از غذا، ۳۵۰ گرم ماست، ۶۰ گرم پنیر و یا ۵۰۰ میلی‌لیتر آب یا شیر بدون چربی مصرف کنند و سطح اشتها، قندخون و پاسخ‌های گوارشی آنان قبل، حین و بعد از غذا اندازه‌گیری شد.

محققان دریافتند که محصولات لبنی در مقایسه با آب به کاهش سطح قندخون بعد از غذا، اشتهای قبل از غذا و مصرف کلی وعده‌های غذایی کمک می‌کند، ماست برای سرکوب اشتهای قبل از غذا بهتر از هر نوع لبنیات دیگری عمل می‌کند البته ماست و پنیر کالری دریافتی شرکت‌کنندگان را تا ۶۲ درصد و شیر این میزان را تا ۳۳ درصد کاهش می‌دهد.

محققان این نتایج را به توانایی لبنیات در کاهش میزان گرلین در بدن که یک هورمون تحریک‌کننده گرسنگی است، نسبت دادند. لبنیات علاوه بر کنترل اشتها به محافظت در برابر بیماری‌های قلبی، کاهش خطر شکستگی و زمین‌خوردن نیز کمک می‌کند البته سعی کنید محصولات لبنی پرچرب استفاده کنید زیرا محققان اخیر انواع کم‌چرب را با افزایش احتمال ابتلاء به بیماری پارکینسون مرتبط می‌دانند.

وزارت کشاورزی ایالات‌متحده آمریکا (USDA) توصیه می‌کند که افراد مسن هر روز سه واحد (فنجان) لبنیات برای حفظ استخوان‌های قوی و سالم مصرف کنند. زمانی که یک کاسه ماست یا مقداری پنیر به رژیم‌غذایی اضافه می‌شود در کاهش مصرف مواد غذایی بسیار مؤثر خواهد بود.

کد خبر 535128

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.