چطور پوستی روشن داشته باشیم؟  

دغدغه پیری زودرس پوست، روش‌های سنتی برای داشتن پوستی سالم، نشانه‌های پوست تیره و کدر، خوراکی‌ها و میوه‌های مفید برای شادابی پوست، ۹ دلیل از دست رفتن درخشش پوست و شش درمان خانگی روشن کردن پوست صورت را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، اغلب افراد جامعه و به ویژه بانوان، دارای یک دغدغه مشترک هستند و آن هم جلوگیری از پیری زودرس پوست صورت است. معمولاً، افرادی که از مرز ۳۰ سالگی عبور می‌کنند، وارد برهه جدیدی از زندگی خود شده و بدن آن‌ها دچار تغییر و تحولات زیادی از جمله چروک شدن پوست می‌شود.

این روزها، بسیاری از پزشکان و متخصصان پوست ابتدا برخی روش‌های سنتی و خانگی را به بیماران تجویز می‌کنند تا به کمک آن‌ها پوست خود را جوان کنند. اگر روش‌های خانگی نتیجه بخش باشند، دیگر نیازی به استفاده از روش‌های مدرن نبوده و با کمی صبر و حوصله می‌توان پوست خود را جوان کرد.

ورزش کنید تا جوان و جذاب به نظر برسید

همه اشخاصی که جوان‌تر از سنشان دیده می‌شوند و البته بدنی خوش فرم و متناسب دارند هرگز بدون ورزش به این مهم دست پیدا نکرده اند هنرپیشه‌ها مهمترین برنامه روزانه شأن تمرینات ورزشی و فعالیت‌های این چنینی است افرادی که ورزش می‌کنند سلول‌های فعال‌تری داشته و در نتیجه جوان سازی در آنها بیشتر انجام می‌شود چون جریان خون منظم تری دارند.

استرس نداشته باشید

استرش دشمن سلامتی و زیبایی است افرادی که به صورت دائم دچار استرس و نگرانی هستند و زود از کوره در می‌روند و افرادی که به شدت زود رنجند در برخی موارد دیده شده است که به بیماری‌هایی مثل خشکی پوست و تیرگی ان و همچنین موارد دیگری نظیر آلزایمر و ام اس دچار شده اند، گر می‌خواهید پوستی سفید و شفاف داشته باشید استرس را از خود دور کنید.

خوراکی‌ها و میوه‌های مفید برای شادابی پوست

از گذشته تا کنون اهمیت تغذیه و مواد خوراکی که افراد روزانه آن‌ها را مصرف می‌کنند در سلامتی و زیبایی پوست مورد توجه بوده است. امروزه با انجام پژوهش‌ها و تحقیقات لازم، دیگر این موضوع به اثبات رسیده است که هر آنچه افراد مصرف می‌کنند می‌توانند روی ظاهر آنها تأثیر بسزایی داشته باشند. همانطور که استفاده از مواد خوراکی مفید مانند میوه‌ها و ویتامین‌ها سبب افزایش زیبایی و شادابی پوست می‌شود، این خوراکی‌ها و میوه‌ها عبارتند از:

چطور پوستی روشن داشته باشیم؟  

لیمو ترش بخورید

لیموترش مقادیر زیادی ویتامین C و آنتی اکسیدان دارد این دو ماده مغذی در لیمو ترش عامل سفید کننده پوست هستند و ملانین های زیر پوست را کاهش می‌دهند همانطور که می‌دانید ملانین ها هر چقدر بیشتر زیر پوست تولید شوند پوست تیره‌تر به نظر می‌رسد برای کاهش تولید آنها عصاره لیموترش معجزه می‌کند البته از خوردن لیمو ترش غافل نشوید و در سالادها و انواع غذاها از آن استفاده کنید. نتیجه شگفت انگیز خواهد بود.

کیوی میوه جذاب‌ها

کیوی هر چقدر بخواهید ویتامین C دارد و همانطور که می‌دانید ویتامین C عصاره جوانی و جذابیت است برخی افراد کیوی را به عنوان دسر یا میان وعده هم مصرف می‌کنند در فصل این میوه همیشه چند تا از آن را داخل کیف خود بگذارید و مقداری از ان را خورده و اگر امکانش دارید کمی هم روی صورت خود بمالید تا ببینید چطور شما را سفید و زیبا می‌کند.

اسفناج مصرف کنید

حتماً تا به حال اسفناج را در یک دیگ رویی پخته‌اید بعد از اینکه اسفناج کمی نرم شد به اطراف دیگ نگاه کنید خواهید دید که دیگ سفید تر و روشن‌تر شده است این همان کاری است که اسفناج با پوست صورت می‌کند. اسفناج را کمی بپزید فقط مقداری که نرم شود بعد عصاره یا خود برگ‌های آن را روی صورت بمالید این کار را هفته‌ای سه بار تکرار کنید بعد از یک ماه تأثیر شگفت انگیز آن را در سفیدی صورت خواهید دید.

غذاها و مواد حاوی ویتامین E بخورید

ویتامین E باعث سفیدی و شفافیت صورت می‌شود تنقلاتی مانند تخمه آفتابگردان سرشار از این ویتامین هستند مغز تخمه آفتابگردان را همیشه به مقدار کمی پیش خود داشته باشید و به عنوان میان وعده استفاده کنید ضمناً می‌توانید آن را به صورت یک پودر نرم درآورده و به همراه مقداری عصاره لیمو ترش به عنوان ماسک استفاده کنید و ببینید چطور پوست را سفید و روشن می‌کند

گوجه فرنگی مصرف کنید

گوجه فرنگی میوه سفید کننده و از بین برنده لکه‌های قهوه‌ای است گوجه فرنگی را به هر شکلی که دوست دارید در رژیم غذایی خود قرار دهید و اگر حوصله دارید آن را رنده کرده و به صورت ماسک روی صورت بمالید و بگذارید نیم ساعت بماند این کار را سه بار در هفته و هر بار نیم ساعت تکرار کنید بعد از دو یا سه ماه خواهید دید پوستتان چطور سفید و شفاف می‌شود. گوجه علاوه بر تأثیری که بر زیبایی دارد برای سلامتی هم بسیار مفید است و از بسیاری از سرطان‌ها مانند سرطان پروستات و مثانه پیشگیری می‌کند.

تخم کتان بخورید

این ماده غذایی سرشار از امگا سه است همانطور که می‌دانید امگا سه از چربی‌های مفید برای بدن بوده و بسیاری از پزشکان قرص آن را برای درمان بیماری‌های پوستی تجویز می‌کنند علاوه بر آن برای زیبایی هم توصیه می‌شود تخم کتان امگا سه مورد نیاز برای بدن را تأمین کرده و ضمناً باعث زیبایی و روشن شدن صورت هم می‌شود و لکه‌های تیره و کدر را از بین می‌برد.

سبزیجات نارنجی مصرف کنید

سبزیجات نارنجی مانند کدو حلوایی، هویج، زردآلو و انبه خاصیت خیلی زیادی داشته و باعث سلامت بدن و زیبایی می‌شوند این میوه‌ها را می‌توانید به صورت خام و به عنوان میان وعده استفاده کنید و یا اینکه کمی آنها را پخته و به عنوان سالاد کنار غذا سرو نمائید اگر طعمشان را به عنوان سالاد دوست ندارید اضافه کردن مقداری لیمو و نمک و فلفل آنها را خوشمزه‌تر می‌کند.

توت فرنگی بخورید

توت فرنگی خاصیتی مثل گوجه فرنگی و لیمو ترش دارد و سرشار از ویتامین C و آنتی اکسیدان است برای اینکه صورتی شفاف و صاف و زیبا داشته باشید این مواد غذایی را بخورید و همچنین به عنوان ماسک استفاده کنید. مقدار توت فرنگی رسیده را له کرده و آن را روی پوست صورت بمالید و بگذارید برای یک ساعتی بماند که کاملاً روی صورت خشک شود این کار را در فصل توت فرنگی زیاد انجام دهید.

منظور از پوست تیره و کدر چیست؟

پوست ما دائم سلول‌های مرده را از بین می‌برد. اگر این فرایند به طور مؤثر کار نکند، رنگ پوست شما می‌تواند ظاهری رنگ پریده، خسته و ناسالم پیدا کند، برای مثال چین و چروک‌ها ظاهر شده و افزایش می‌یابد.

۹ دلیل از دست رفتن درخشش پوست

پوست درخشان و شفاف هرگز از مد نمی‌افتد، اما حفظ و داشتن یک چهره درخشان همیشه آسان نیست، دلایلی وجود دارد که پوست شما درخشش خود را از دست می‌دهد. راه‌های ساده‌ای برای بازگرداندن درخشش به پوست وجود دارد. رعایت مواردی که می‌تواند بزرگ‌ترین تغییر را در چهره شما ایجاد کند، اگر احساس می‌کنید پوست شما، درخشندگی خود را از دست داده است، به احتمال زیاد، علت‌هایی دارد که عبارتند از:

۱. کم آبی پوست

کم آبی (دهیدراته شدن) باعث کاهش حجم جریان خون به پوست می‌شود و شما را رنگ پریده و بیمار نشان می‌دهد. اگرچه کم آبی بدن ممکن است به عنوان یک مشکل کوتاه مدت با یک لیوان آب حل شود، اما جانت پرستوسکی، متخصص پوست در نیویورک، کم آبی بدن را یک مشکل طولانی مدت و جدی می‌پندارد.

عدم آب‌رسانی مورد نیاز به پوست می‌تواند باعث آسیب‌های دائمی مانند خطوط ریز، افتادگی و حتی چین و چروک‌های عمیق شود. در این مورد استفانی ساسوس، متخصص تغذیه در مؤسسه خانه‌داری آمریکا می‌گوید: بهترین درمان کم آبی نوشیدن است. او توصیه می‌کند که روزانه حداقل هشت لیوان آب یا سایر نوشیدنی‌های بدون قند و کافئین مانند سلتزرهای طعم‌دار طبیعی مصرف کنید.

۲. عدم لایه برداری پوست

ممکن است شما هر روز صورت خود را بشویید اما بر اساس نظر سنجی مؤسسه خانه‌داری خوب، لایه‌برداری به عنوان یک امر مهم مراقب از پوست را بیشتر از نیمی از زنان انجام نمی‌دهند. هادلی کینگ، پزشک متخصص پوست در نیویورک در این مورد گفته است که لایه‌برداری، سلول‌های خشک و مرده پوست را از بین می‌برد و یک سطح تازه ایجاد می‌کند تا محصولات موضعی بهتر به آن نفوذ کنند.

همچنین سبینا ویژمن، شیمیدان ارشد بیوتی تاکید دارد لایه‌برداری بهترین راه برای صاف کردن سطح پوست است که باعث درخشندگی و شفاف شدن آن می‌شود؛ بنابراین بهترین روش برای جلوگیری از تحریک و آسیب‌پذیری پوست و حفظ سلامت و درخشندگی آن، استفاده مداوم از یک نوع لایه‌بردار با یک کرم ضد آفتاب ۳۰ درصد است. البته که استفاده از مواد خوراکی ضد آفتاب نیز بسیار کمک کننده خواهد بود.

۳. عدم استفاده از مرطوب کننده‌ها

شایع‌ترین علت کدر شدن پوست صورت، خشکی است. کنیت هو متخصص پوست در نیویورک در این مورد می‌گوید، خشک بودن پوست باعث ایجاد شکاف در سطح آن می‌شود. زمانی که شکاف‌ها ایجاد می‌شود، سلول‌های مرده به میان آمده و باعث رنگ‌پریدگی و ناهمواری در سطح پوست می‌شود. در این حالت، بهترین روش برای جلوگیری از خشکی پوست استفاده مداوم از انواع مرطوب کننده‌ها است.

دبرا لوفتمن متخصص پوست در بورلی هیلز کالیفرنیا پیشنهاد می‌کند که برای تقویت گردش خون در پوست صورت و تحریک سلول‌ها، از مرطوب کننده‌های قوی استفاده کنید. این امر اکسیژن را به سطح پوست آورده و باعث تغذیه و سلامت دوباره آن می‌شود. دنبال کردن رژیم غذایی مخصوص پوست خشک نیز بسیار کمک‌کننده است.

۴. استرس زیاد

یک مشاجره، تغییر بزرگ در زندگی، یا فقط تمرینات روزانه، احساس اضطراب و … در درخشندگی پوست شما نقش دارد. لوفتمن تاکید دارد استرس باعث افزایش هورمون کورتیزول می‌شود که می‌تواند بر جریان خون در پوست و ترمیم پوست تأثیر منفی بگذارد و همین می‌تواند علت تیرگی پوست شما باشد.

بهترین روش برای مقابله با این امر، اختصاص زمان بیشتر برای کاهش استرس است. یوگا، تنفس عمیق و یا دراز کشیدن در وان حمام (آروماتراپی یا رایحه درمانی) را امتحان کنید (مطالعات نشان می‌دهد که استفاده از نمک حمام یا روغن اسطوخودوس، آرامش را افزایش می‌دهد).

جورج اسلاویچ مدیر آزمایشگاه ارزیابی و تحقیقات استرس در UCLA گفته است این‌ها به بدن شما آرامش می‌دهد و ذهن شما را به زمان حال می‌رساند. نتیجه آن داشتن پوستی سالم‌تر و درخشان‌تر با آرامش بیشتر است.

۵. سیگار

سیگار کشیدن نه تنها برای سلامتی شما مضر است، بلکه می‌تواند درخشش پوست را نیز از بین ببرد. متخصصان تاکید دارند مواد سرطان‌زا برای یکپارچگی و ساختار پوست بسیار مضر هستند. سیگار کشیدن منجر به تجزیه کلاژن شده و باعث می‌شود که پوست به مرور زمان کم‌رنگ، مومی شکل و چروکیده به نظر برسد.

چطور پوستی روشن داشته باشیم؟  

۶. کم خوابی

هر چیزی که شما را شب‌ها بیدار نگه دارد، می‌تواند بین شما و پوست درخشان شما بایستد. متخصصان تاکید دارند در طول شب و به هنگام خواب، سلول‌های پوست خود را ترمیم و بازسازی می‌کنند. اگر این دوره کوتاه یا تغییر کند، سلول‌های پوست نمی‌توانند در سطح مطلوب خود عمل کنند.

بهترین درمان این است که سعی کنید در طول شب بین هفت تا نه ساعت خواب داشته باشید. برای افزایش تولید کلاژن که منجر به سرزندگی و جوانی پوست شما می‌شود از یک درمان شبانه با ماده‌ای مانند رتینول در هنگام خواب استفاده کنید. برای به حداکثر رساندن قدرت مرطوب‌کنندگی، هر هفته یک ماسک صورت فوق‌العاده مغذی را به جای کرم شب جایگزین کنید. (در آزمایش GH Beauty Lab، ماسک بازیابی رطوبت، سطح رطوبت پوست را ۴۹ درصد افزایش داد.)

۷. عوامل محیطی

عوامل محیطی مانند آلودگی هوا، رطوبت کم، باد شدید و قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراءبنفش خورشید، به پوست محافظت نشده آسیب می‌رساند. در یک مطالعه تحقیقی، محققان تعدادی زن را بیش از ۲۰ سال در مناطق روستایی و مناطق شهری مورد ردیابی قرار دادند و دریافتند که در صورت زنان ساکن شهر، خطوط و نقاط تاریک بیشتری ظاهر شد.

البته که برای دوری از این علت تیرگی پوست و به منظور صاف و یکدست نگه داشتن پوست، نیازی به جابجایی یا مخفی شدن ندارید. اول از هر چیز، هر شب در مورد پاک کردن صورت خود فعال باشید. متخصصان اعلام کردند دفاع بعدی شما استفاده روزانه از SPF ۳۰+ با طیف وسیع، برای محافظت در برابر اشعه ماورا بنفش و آلودگی است، به‌علاوه استفاده در هر صبح از یک محصول آنتی‌اکسیدان مانند سرم، برای جلوگیری از تجمع رادیکال‌های آزاد محیطی از طریق پوست در بدن می‌شود.

استفاده از برخی از مؤثرترین آنتی‌اکسیدان‌ها هستند (ویتامین C، چای سبز و سفید و رزوراترول) یکی دیگر از راه‌های مقابله با اثرات مخرب محیط روی پوست، ورزش منظم است. فعالیت هوازی گردش خون را در پوست افزایش می‌دهد که به تبادل مواد مغذی و دفع سموم از سلول‌های پوست کمک می‌کند.

۸. آرایش مات

از لوازم آرایشی مات کننده مانند پودرهای سنگین یا گچی که روغن‌های طبیعی پوست و درخشش آن را جذب می‌کنند، خودداری کنید. استفاده از پاک کننده‌های آرایشی حاوی الکل را کاهش دهید، زیرا این پاک کننده‌ها رطوبت پوست را از بین می‌برند. بهتر است که از یک بی بی کرم که سطح آبرسانی و مرطوب‌کنندگی آن مناسب بوده و یا نوعی از آن که دارای سطح پوشش بیشتر و حاوی پایه‌ای با رنگدانه‌های منعکس کننده نور باشد را انتخاب کنید.

۹. رژیم غذایی ناسالم

جمله قدیمی "شما همان چیزی هستید که می‌خورید" در اینجا بسیار کاربرد دارد. آن‌چه را که وارد بدن خود می‌کنید، در چهره شما منعکس می‌شود، بنابراین انتظار نداشته باشید که تغذیه سالم نداشته باشید و پوستی درخشان را در آئینه ببینید.

پس بهتر است که از مصرف غذاهای فرآوری و شور خودداری کنید، این غذاها از طریق احتباس مایعات، سبب افزایش تورم در بافت صورت شده و بازتاب ایده‌آل نور را در چهره به تأخیر می‌اندازد.

متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند که پیروی از "رژیم غذایی معمولی غربی" را کنار بگذارید، که به قول خودش شامل موادی است که حاوی قند و چربی زیاد و فاقد فیبر، آنتی اکسیدان‌ها، پروتئین با کیفیت بالا و اسیدهای چرب ضروری هستند که وقتی صحبت از کدر شدن پوست می‌شود، این نوع رژیم غذایی مقصر اصلی است.

شش درمان خانگی روشن کردن پوست صورت

درمان‌های خانگی برای سفیدی و روشن کردن پوست صورت وجود دارد که عبارتند از:

سیب زمینی ماده زیبایی و جذابیت

سیب زمینی معجون زیبایی و جذابیت است اگر می‌خواهید پوستتان همیشه صاف و سفید و روشن به نظر برسد سیب زمینی آب پز را فراموش نکنید ضمناً می‌توانید آن را به صورت خام رنده کرده و به عنوان یک سفید کننده طبیعی روی پوست بمالید علت اینکه سیب زمینی پوست را سفید می‌کند وجود مقادیر زیادی هیدروکربن و نشاسته در آن است که این دو، عنصر اصلی در سفید کردن پوست هستند

برای سفید شدن پوست از ماسک سیر استفاده کنید

شاید استفاده از سیر برایتان کمی ناخوشایند باشد چون این ماده غذایی بوی بدی داشته و البته کمی هم سوزاننده است اما تأثیر بسیار زیادی روی زیبایی دارد برای اینکه از سوزانندگی آن کم شود می‌توانید با کمی عسل آن را مخلوط کرده و بعد به عنوان ماسک استفاده کنید در هر صورت اگر دیدید نسبت به ان حساسیت دارید این کار را انجام ندهید چون ممکن است سبب التهاب و تاول و قرمزی هم شود.

آناناس را به عنوان ماسک استفاده کنید

آناناس مقدار زیادی ویتامین C داشته و قادر است لکه‌های قهوه‌ای و لکه‌های ناشی از پیر پوستی را از بین ببرد. با این میوه می‌توانید سالاد هم درست کنید و به همراه کاهو و سبزیجات دیگر کنار غذا سرو نمائید اتفاقاً سالاد بسیار خوشمزه و با طعم متفاوتی خواهد شد برای سس می‌توانید از آب لیمو ترش و مقداری سیر رنده شده و ماست یونانی استفاده کنید چون همه این مواد خاصیت سفید کنندگی برای پوست دارند و در واقع شما با درست کردن این سالاد یک معجون جوانی درست کرده‌اید.

سفیده تخم مرغ به صورت خود بمالید

سفیده تخم مرغ مخزن پروتئین است و همانطور که می‌دانید پروتئین‌ها نقش ترمیم کننده و لایه بردار دارند. این ماده غذایی سلول‌های مرده و آسیب دیده را مانند یک لایه بردار قوی از بین برده و پوست را به کلاژن سازی تشویق می‌کند.

کلاژن‌ها عامل جوانی پوست هستند. یک سفیده تخم مرغ را خوب بهم بزنید تا حدی که کف کند بعد آن را روی پوست بمالید و بگذارید نیم ساعتی بماند بعد با آب ولرم بشویید.

چطور پوستی روشن داشته باشیم؟  

از ماسک نشاسته استفاده کنید

در بالا به این موضوع اشاره کردیم که سیب زمینی شیرین به علت داشتن مقدار زیادی نشاسته باعث می‌شود پوست سفید و شفاف شود اگر تمایلی به استفاده از سیب زمینی ندارید یا این کار برایتان سخت است می‌توانید مقداری نشاسته را در آب حل کرده و به عنوان ماسک استفاده کنید نشاسته ممکن است پوست را خشک کند استفاده از ماست چرب همراه با نشاسته این مشکل را حل می‌کند خود ماست هم یک لایه بردار قوی بوده و به خاطر اینکه کلسیم زیادی دارد پوست را لطیف و شفاف و روشن می‌کند.

از سفیدآب استفاده کنید

اگر به خاطر داشته باشید قدیم‌ترها در حمام از سفیدآب برای بیرون آوردن سلول‌های مرده پوست استفاده می‌کردند انجام این کار در دنیای مدرن امروز هم بسیار خوب و مفید است سفیدآب زدن در حمام باعث می‌شود سلول‌های مرده بیرون آمده و پوست لایه برداری شود و سلول‌های جوان‌تر ایجاد شوند.

کد خبر 532559

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.