خواص شگفت‌انگیز سه میوه پاییزی را بشناسیم

اهمیت مصرف میوه‌های پرخاصیت در فصل پاییز، بالا بردن سطح ایمنی بدن با خوردن میوه‌های پاییزی، کاهش سرفه و تنظیم اعمال قلب با مصرف نارنگی، خواص ضدالتهابی انار برای بدن، درمان ۱۰۰ نوع بیماری با خوردن نارنگی و فواید شگفت‌انگیز خرمالو برای سلامتی بدن را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

‌به گزارش خبرنگار ایمنا، مصرف میوه‌های پرخاصیت، نقش زیادی در پیشگیری از ابتلاء به بیماری‌های فصلی دارد، بنابراین تغذیه مناسب در پاییز می‌تواند به کمک افراد بیاید و سلامتی آنها را تضمین کند.

شمار مبتلایان به بیماری‌هایی چون آنفولانزا، سرماخوردگی و حساسیت‌های پوستی با شروع پاییز و رسیدن به فصل زمستان به علت سرمای هوا افزایش می‌یابد. وجود میوه‌های پاییزی می‌توانند سطح ایمنی بدن را بالا ببرند و از بروز چنین بیماری‌هایی جلوگیری کنند.

کاهش سرفه و تنظیم اعمال قلب با مصرف نارنگی

خواص نارنگی بسیار بی‌نظیر است، نارنگی ۱۰۰ نوع بیماری را درمان می‌کند و پوست آن نیز برای درمان و سلامت بدن بسیار مؤثر است، نارنگی زیبایی پوست و مو را تضمین می‌کند، نارنگی دارای ویتامین‌های A، B۱، B۲، C پروتئین، چربی، قند، حاوی مقدار زیادی فسفر، کلسیم می‌باشد.

اگر به فشار خون مبتلا هستید، نوشیدن آب نارنگی تازه یا افزودن میوه خشک شده آن به غذا به بیمار کمک می‌کند تا فشار خون خود را کاهش داده و آن را کنترل کند، افرادی که نیاز به دریافت پتاسیم بیشتری دارند می‌توانند از طریق میوه نارنگی، پودر نارنگی یا آب این میوه زمستانی میزان پتاسیم مورد نیاز خود را جبران کنند.

پوست خشک شده نارنگی یکی از مفیدترین بخش‌های این میوه زمستانی برای بهبود سرفه‌های روزهای سرد زمستانی است، برای کاهش تب و رفع تراکم خون در کبد مفید است. اگر از بی خوابی رنج می‌برید و شب‌ها نمی‌توانید خواب آرام و راحتی داشته باشید، متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند یکی دو ساعت قبل از خواب چند دانه نارنگی میل کنید.

خواص شگفت‌انگیز سه میوه پاییزی را بدانیم؟

کارشناسان تغذیه می‌گویند نارنگی به دلیل داشتن ویتامین‌های ث، آ و ب مفرح قلب است و می‌تواند اعمال قلب را تنظیم کند، این میوه ادرارآور خوبی است و از این رو می‌تواند سموم بدن را دفع کند، پزشکان خوردن نارنگی را به بیمارانی که از سرگیجه رنج می‌برند نیز توصیه می‌کنند.

مفید برای کودکان

نارنگی از میوه‌هایی محسوب می‌شود که اگر به اندازه مصرف شود برای کودکان بسیار مفید است. مصرف نارنگی در کودکان باعث می‌شود که دستگاه گوارش سالم‌تری داشته باشند و کمتر دچار یبوست شوند. علاوه بر این باعث می‌شود که هضم غذا آسان‌تر انجام شود.

افزایش رشد مو

اگر می‌خواهید موهای خود را تقویت کنید مصرف نارنگی به شما توصیه می‌شود. نارنگی دارای مقادیر غنی از ویتامین B۱۲ می‌باشد و به همین دلیل مصرف موضعی آن می‌تواند علاوه بر تقویت ریشه مو باعث افزایش رشد موها نیز شود.

خواص ضدسرطان

جالب است بدانید که نارنگی دارای خواص ضد سرطان نیز می‌باشد. لیمونوئید مانع واکنش ترکیبات سرطان زا با DNA سلول می‌شود و به همین دلیل مواد غذایی که دارای لیمونوئید هستند می‌توانند باعث پیشگیری از انواع سرطان شوند. نارنگی حاوی مقادیر مناسبی از لیمونوئید می‌باشد. علاوه بر این فلاونوئیدهای (نوعی مواد شیمیایی گیاهی) موجود در نارنگی باعث می‌شوند که روند رشد سلول‌های سرطانی کاهش یابد و این سلول‌ها کمتر تکثیر شوند.

درمان کم خونی

برای درمان کم خونب باید از مواد غذایی استفاده کنید که یا خود حاوی اهن باشند یا اینکه به جذب آهن در بدن کمک کنند. نارنگی به دلیل وجود فولات و ویتامین C فراوان باعث می‌شود جذب آهن در بدن افزایش یابد و به همین دلیل برای درمان کم خونی مناسب است.

درمان سرماخوردگی و آنفلونزا

برای درمان بیماری ویروسی مثل سرماخوردگی و آنفولانزا در قدم اول شما نیاز دارید که سیستم ایمنی بدن خود را قوی کنید. نارنگی به دلیل وجود ویتامین C به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند و به همین دلیل برای درمان و پیشگیری از ابتلاء به چنین بیماری‌هایی مناسب است.

کاهش فشار خون

برای کاهش فشار خون بدن نیاز به پتاسیم دارد و جالب است بدانید که نارنگی یک منبع غنی از پتاسیم است و به همین دلیل می‌تواند باعث کاهش فشار خون بالا شود. فشار خون بالا می‌تواند باعث بیماری‌های و عارضه‌های جبران نشدنی مثل سکته قلبی شود.

جوان سازی پوست صورت

پوست صورت برای زیبایی و جوان ماندن نیاز به نوعی پروتئین دارد که با نام کلاژن شناخته می‌شود. نارنگی حاوی مقادیر غنی از ویتامین A و ویتامین C می‌باشد که به افزایش روند تولید کلاژن در بدن کمک می‌کنند که باعث جوان سازی و رفع چین و چروک‌های پوست می‌شود.

دستگاه گوارش

اگر دستگاه گوارش شما حساس است و همیشه با مشکلات هضم و نفخ دست و پنجه نرم می‌کنید توصیه می‌شود نارنگی را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. نارنگی از میوه‌هایی محسوب می‌شود که مصرف مناسب آن کمک شایانی به رفع مشکلات دستگاه گوارش می‌کند.

خواص ضدالتهابی انار برای بدن

وجود مواد شیمیایی گیاهی، آنتی‌اکسیدان‌ها و ویتامین C در انار این میوه را در گروه خوراکی‌هایی قرار داده که خواص درمانی آنها شناخته شده هستند. پلی‌فنول موجود در این میوه همچون آنتی‌اکسیدان قوی عمل می‌کند و طبق بررسی‌های انجام شده، خواص ضد التهابی انار برای بیماران مبتلا به التهاب مفاصل مفید است.

همچنین آب این میوه به بهبود جریان خون کمک کرده و مانع از آن می‌شود که عروق دچار انسداد و گرفتگی شوند. از کنترل سطح قند خون، فشار خون، تقویت سیستم ایمنی، کمک به هضم بهتر غذا گرفته تا تقویت حافظه، انار یک میوه شگفت انگیز است که می‌تواند یک گزینه عالی در رژیم غذایی روزانه باشد، انار میوه‌ای سرشار از مواد مغذی می‌باشد که دارای خواص ضد التهابی است. انار خواص دیگری برای سلامتی دارد که عبارتند از:

خواص شگفت‌انگیز سه میوه پاییزی را بدانیم؟

- احساس تشنگی بیش از حد و سوزش را برطرف می‌کند.

- به راحتی هضم می‌شود.

- انار دارای طعم گس است که به تسکین اسهال، سندرم روده تحریک‌پذیر و کولیت اولسروز کمک می‌کند.

- هوش، سطح ایمنی و قدرت بدن را بهبود می‌دهد.

- برای قلب مفید است و فشار خون و کلسترول را کاهش می‌دهد.

- وجود فیبر، ویتامین B، C، K و پتاسیم از دیگر خواص انار به حساب می‌آید.

فواید شگفت انگیز خرمالو برای سلامتی

خرمالو از پر ویتامین ترین میوه‌های پاییزی است که می‌توان برای جذب انواع مختلفی از ویتامین‌ها آن را نوش جان کرد.

سرشار از ویتامین

از جمله ویتامین‌های موجود در این میوه خوشمزه ویتامین A، c، b۱، b۲، b۳، بتاکاروتن، هستند، علاوه بر این می‌توان مواد معدنی هم چون کلسیم، گوگرد، آهن، فسفر، پتاسیم، منیزیم را که برای بدن بسیار مفید هستند را در خرمالو یافت.

از دیگر خواص درمانی خرمالو عبارتند از:

- تسکین درد سینه

- افرادی که از درد سینه رنج می‌برند بهتر است خرمالوی رسیده بخورند.

- درمان اسهال خونی

- اغلب گفته می‌شود اگر به صورت ناشتا خرمالو بخورید، اسهال خونی تان درمان می‌شود.

خواص خرمالو برای بیماران

خرمالو را جزو میوه‌هایی می‌توان دانست که برای بیماران کبدی، کلیوی و نقرسی فایده دارد.

کاهش چربی خون

این میوه خوش رنگ پاییزی به دلیل دارا بودن پکتین در کاهش چربی خون بدن بسیار مؤثر است.

انرژی‌زا بودن خرمالو

از دیگر فواید خرمالو می‌توان به انرژی‌زا بودن آن به علت داشتن قند طبیعی اشاره کرد. مصرف این میوه شیرین برای کودکان، ورزشکاران توصیه می‌شود. هم چنین اگر زود خسته می‌شوید و استرس دارید می‌توانید خرمالو را جزو برنامه غذایی تان قرار دهید.

کاهش وزن

این میوه خوشمزه دارای چربی و کربوهیدرات کمی است. به همین دلیل برای افرادی که می‌خواهند رژیم لاغری بگیرند می‌تواند گزینه مناسبی باشد.

سایر خواص اعجاب‌انگیز خرمالو برای بدن عبارتند از:

کنترل فشارخون

این میوه پاییزی خوشرنگ به دلیل دارا بودن مقدار بالای پتاسیم باعث گشادی عروق می‌شود و با این کار جریان خون را افزایش و بهبود می‌بخشد.

درمان یبوست با خرمالو

افراد مبتلا به یبوست از خرما می‌توانند برای تسکین درد و درمانشان بهره ببرند. این خوشمزه حاوی مقدار زیادی فیبر محلول در آب است که مانند ملین طبیعی عمل می‌کند.

بهبود سلامت پوست

گس بودن خرمالو موجب باز شدن منافذ پوست می‌شود و این امر پوست را شاداب‌تر و جوان‌تر می‌کند. هم چنین می‌توان از ترکیب این میوه پاییزی در ماسک‌های صورت همراه با عصاره لیمو، زرده تخم مرغ نیز استفاده کرد که چهره را درخشان‌تر می‌کند.

خواص شگفت‌انگیز سه میوه پاییزی را بدانیم؟

فواید خرمالو برای کبد

از خواص اعجاب انگیز خرمالو پاکسازی کبد و بهبود سلامت آن است. آنتی اکسیدان موجود در این میوه می‌تواند به خوبی بدن را از سموم پاکسازی کند.

رفع مشکلات کلیوی

وجود مقادیر زیاد کلسیم و پتاسیم در خرمالو می‌تواند برای افراد مبتلا به مشکلات کلیوی مفید باشد. بهتر است روزانه یک عدد از این میوه را مصرف کنید، چون تا حد زیادی از نگه داری آب به شکل مناسب و مؤثری جلوگیری می‌کند.

پیش گیری از آنفلوانزا و سرماخوردگی

با مصرف منظم خرمالو می‌توان تا حدودی از مشکلات التهاب، سرماخوردگی، آنفولانزا و عفونت جلوگیری کرد. هم چنین چنین میوه‌ای سرشار از ویتامین ث است.

بهبود سلامت قلب

با کنترل و کاهش فشار خون از بیماری‌های قلبی هم پیشگیری می‌شود و افراد مبتلا به این نوع بیماری‌ها می‌توانند جهت درمان خود از این میوه شیرین و گس پاییزی کمک بگیرند.

جلوگیری از سرطان

از دیگر خواص خرمالو می‌توان به پیشگیری از سرطان اشاره کرد. همان طور که می‌دانید که رادیکال‌های آزاد دلیل بسیار مهمی در مبتلا شدن به سرطان هستند. به همین خاطر برای رهایی از آنها نیاز به آنتی اکسیدان است. خرمالو نیز با دارا بودن آنتی اکسیدان نقش مؤثری در پیشگیری از سرطان و برخی بیماری‌ها دارد. هم چنین کلسیم موجود در این میوه از پوکی استخوان جلوگیری می‌کند.

کد خبر 531556

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.