خوردن غذاهای تند و شور در روزهای گرم ممنوع

پرهیز از ترکیب چای داغ با برخی از مواد، علل اصلی ایجاد بیماری آسم، تقویت ریه در فصل بهار با خوردن توت، عوامل اصلی هضم نشدن غذا، خوردن غذاهای تند و شور در روزهای گرم ممنوع و روان سالم با تغذیه مناسب را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، متخصص گوارش و متخصص تغذیه در روسیه گفت که نوشیدنی‌های گرم از جمله خوردن چای داغ خطرناک هستند، نوشیدنی‌ها باید در دمای بالاتر از ۳۷ درجه نوشیده نشود، در غیر این صورت خطر بالقوه‌ای برای بدن به وجود می‌آورند، زیرا می‌توانند باعث سوختگی میکروبی غشای مخاطی دهان و مری شوند.

استفاده از نوشیدنی‌های گرم باید با احتیاط صورت گیرد، به خصوص در مورد چای به دلیل تانن‌های موجود در چای، با هر ماده‌ای نباید ترکیب شود. تانن همان ماده‌ای است که باعث می‌شود وقتی میوه‌های نرسیده را می‌خوریم در دهانمان احساس گسی کنیم. تانن با طعم تلخ و گسی که ایجاد می‌کند آفات را از گیاه دور نگاه می‌دارد.

وی تاکید کرد: تانن‌ها به عنوان مثال در چای، دارای خواص سیاه کننده در چای هستند و بسیاری از محصولات در ترکیب با چای داغ طعم ناخوشایندی ایجاد می‌کنند، که تانن علت ان است. علاوه بر این، اگر غذاهای چرب با چای داغ بالاتر از دمای بدن خورده شود، مقدار زیادی چربی به بدن وارد می‌شود که می‌تواند تأثیر منفی بر بدن داشته باشد، از سوی دیگر افزودن عسل در چای داغ باعث از بین رفتن خواص عسل می‌شود، عسل در مایعات بالای ۴۵-۴۰ درجه خاصیتی ندارد.

روان سالم با تغذیه مناسب

مطالعات انجام شده در سال‌های اخیر حاکی از آن است که غذاهای مملو از قند و چربی که اغلب هنگام استرس یا افسردگی هوس می‌کنیم، کمترین فایده را برای سلامت روان ما دارند، درعوض، غذاهای کامل مانند سبزیجات، میوه، ماهی، تخم مرغ، آجیل و دانه‌ها، لوبیا و حبوبات و غذاهای تخمیر شده مانند ماست ممکن است بهتر باشند.

خوردن غذاهای تند و شور در روزهای گرم ممنوع

این یافته‌ها حاصل یک زمینۀ در حال ظهور است که به روانپزشکی تغذیه‌ای معروف است که رابطۀ بین رژیم غذایی و سلامت روان را بررسی می‌کنند، این ایده تاکید دارد که خوردن برخی غذاها می‌تواند باعث سلامت مغز شود، اما طی سال‌های اخیر پژوهش‌های مهمی دربارۀ نسبت تغذیه و سلامت روان انجام شده‌اند.

یک رژیم غذایی سالم با سلامت روده در ارتباط است و سلامت روده اثر جالب‌توجهی بر مغز دارد، میکروب‌های روده انتقال دهنده‌های عصبی مانند سروتونین و دوپامین تولید می‌کنند که باعث تنظیم خلق‌وخو و احساسات ما می‌شوند، مطالعات گسترده جمعیتی نیز نشان داده است افرادی که غذاهای مغذی مصرف می‌کنند، افسردگی کمتری دارند و میزان شادی و بهزیستی ذهنی بیشتری دارند.

عوامل اصلی هضم نشدن غذا

هضم نکردن غذا باعث ناراحتی فرد و از بین رفتن اوقات خوب و این عامل خود باعث پشیمانی از زیاد خوردن می‌شود، عده اعمال مهم گردش خون، تنفس، هاضمه، جذب غذا و فعالیت ترشحات مختلف را تحت کنترل خود دارد. به عقیده پزشکان متخصص، معده تقریباً جایگاه هر گونه بیماری است.

هر گاه این عضو تضعیف شود، قدرت تولید گرما و انرژی عصبی کاهش می‌یابد و در نتیجه اعمال و عملکردهای سایر اعضا ضعیف خواهد شد، موضوع چندان که به نظر می‌رسد عجیب نیست، زیرا چنانچه معده شما غذا را هضم نکند، نخواهید توانست مواد مغذی را به طور مؤثری جذب کنید.

بنابراین حداقل تعدادی از سلول‌های بدنتان از مواد مغذی محروم می‌شوند؛ در این شرایط سلول‌های مذکور عملکرد مناسبی نخواهند داشت و مشکلاتی برای سلامتی شما به وجود خواهد آمد. غم و اندوه، غذای داغ و سرد، آب خوردن بعد غذا، حرکت سریع و خسته‌کننده، تغییر ناگهانی عادت غذایی، عدم لذت از غذا و گرمای محیط عوامل مختل‌کننده هضم غذا است.

خوردن غذاهای تند و شور در روزهای گرم ممنوع

یک متخصص تغذیه در خصوص تغذیه سالم در روزهای گرم سال، اظهار کرد: در روزهایی که هوا به اصلاح گرم است عمده ترین مشکلی که در بحث تغذیه‌ای با آن روبه رو هستیم مسئله فساد مواد غذایی با آلودگی‌های ویروسی، باکتریایی و قارچی است که بسیار افزایش می‌یابد.

حاجی فرجی، افزود: خوشبختانه امسال بحث سفرها به دلیل شیوع ویروس کرونا کمتر به چشم می‌خورد اما بازهم هستند افرادی که در روزهای گرم‌تر اقدام به سفر رفتن می‌کنند در این خصوص باید این افراد توجه بیشتری نسبت به مصرف غذا به خصوص ممنوعیت غذاهای کنسرو شده توجه ویژه ای داشته باشند.

وی تصریح کرد: عدم رعایت بهداشت و صرف غذا در مکان‌های نامناسب که منجر به تولید سم در غذاها می‌شوند می‌توانند مسمومیت غذایی را در پی داشته باشند گفتنی است؛ در این زمان مصرف آنتی بیوتیک ها هیچ گونه کمکی به فرد نخواهد کرد اما مصرف مایعات گرم مناسب توصیه می‌شود.

این متخصص تغذیه با تاکید بر اینکه ظاهر مناسب غذا مبنی بر سالم بودن آن نیست، گفت: ظاهر غذا نشانه سالم بودن آن نیست بنابراین احتمال مسمومیت غذایی وجود دارد اما یکی دیگر از نکات مهم در روزهای گرم مصرف آب به میزان مناسب و کافی برای بدن است که در خصوص توصیه می‌شود در بیرون از منزل از آب‌های معدنی مرغوب استفاده شود.
این متخصص تغذیه اظهار کرد: در خصوص مصرف میوه و سبزیجات نیز باید دقت شود که در سبزیجات بحث آلودگی‌های انگلی و قارچی مطرح است بنابراین باید نسبت به بهداشت سبزیجات توجه ویژه ای داشت همچنین در خصوص میوه‌ها چنانچه بدون پوست مصرف شوند بسیار بهتر و سالم‌تر است.

وی با اشاره به اینکه در روزهای گرم آلودگی مواد غذایی بالاست تصریح کرد: مصرف مواد لبنی در روزهای گرم به دلیل نقل و انتقال در معرض خرابی و فاسد شدن هستند لذا در زمان مصرف افراد باید به تاریخ مصرف این مواد دقت بیشتری داشته باشند همچنین در روزهای گرم از صرف غذاهای تند و شور پرهیز شود و افراد سعی کنند بهداشت مواد غذایی را به خوبی حفظ کنند.

فرجی تاکید کرد: افراد باید بدانند در صورت مسمومیت غذایی و بروز مشکلاتی مانند اسهال و استفراغ با توجه به شیوع ویروس کرونا سبب ضعف جسمانی شده که پیش زمینه ابتلاء به این ویروس است پس تا زمانی که این ویروس وجود دارد و موارد ابتلاء به آن نیز در بیشترین حالت قرار دارد باید نسبت به تغذیه سالم و رعایت بهداشت مواد غذایی توجه ویژه ای داشته باشند.

خوردن غذاهای تند و شور در روزهای گرم ممنوع

تقویت ریه در فصل بهار با خوردن توت

پژوهشگر طب سنتی با اشاره به خواص توت از دیدگاه طب سنتی، اظهار کرد: مصرف توت علاوه بر اینکه سبب حفظ سلامت مغز و ریه می‌شود، ملین بوده و مصرف آن در بهار توصیه شده است. توت سفید شیرین و دارای مزاج گرم و تر است و نوع سیاه یا قرمز آنکه معمولاً ترش بوده و شاتوت نیز نامیده می‌شود که مزاج این نوع توت سرد و خشک است.

مهدی میرغضنفری، افزود: بهترین نوع توت، نوع درشت و شیرین آن است و این میوه دو طبع مختلف و متفاوت دارد، از این رو مصرف نوعی از آن برای همه افراد معمولاً مفید است.

وی با تاکید بر اینکه توت سفید در طب سنتی قائم مقام انجیر است، گفت: خواص آن به ویژه نوع پخته بسیار شبیه انجیر است، در طب سنتی از چند میوه به عنوان غذا نامبرده شده است که می‌توان به انجیر، انگور، کشمش (که از انگور بدست می‌آید) اشاره کرد و با قائل شدن این خاصیت برای توت، می‌توان گفت غذا بودن این میوه هم نظیر انجیر زیاد بوده و می‌تواند به عنوان یک وعده غذایی توصیه و مصرف شود.

این پژوهشگر طب سنتی با بیان اینکه خون با کیفیت بالا در بدن بر اثر خوردن توت تولید می‌شود، افزود: طبع توت سفید گرم و تر است که بهترین طبع برای بدن انسان است. اکثر غذاهای انسان که غذاییت خوبی دارند طبع گرم وتر دارند نظیر نان، گوشت، انجیر، انگور البته گرمی توت، کم و در درجه اول است و تری آن نیز در درجه دوم است، لذا مزاج انسان را معمولاً تغییر نمی‌دهد.

میرغضنفری، گفت: توت رطوبت بسیار خوبی را به بدن و به خصوص مغز می‌رساند. از آنجایی که مغز به رطوبت مناسب و معتدل نیاز دارد، این میزان رطوبت برای مغز بسیار مفید است.

خوردن غذاهای تند و شور در روزهای گرم ممنوع

علل اصلی ایجاد بیماری آسم

مدیر گروه بیماری‌های غیر واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان، اظهار کرد: آسم یک بیماری عفونی و مسری نیست، اما عفونت‌های تنفسی می‌توانند موجب بدتر شدن شرایط این بیماری شود، مبتلایان به آسم باید در شرایط حاد بیماری از ورزش کردن خودداری کنند، استفاده از اسپری برای درمان آسم، تأثیری در رشد و یا قد کودکان ندارد.

راضیه سادات میرمعینی، افزود: آسم یک بیماری مزمن است بنابراین بیماران باید داروهای خود را طولانی مدت استفاده کنند و استفاده از دود اسپند نیز نه تنها تأثیری در پیشگیری از ابتلاء به آسم ندارد بلکه دود هرگونه ماده سوختنی می‌تواند سبب تشدید علائم آسم شود.

وی چاقی را یکی از عوامل مهم در بروز علائم آسم دانست و گفت: هوای آلوده نیز حاوی مواد شیمیایی متعددی است که موجب بروز و تشدید علائم در بیماران مبتلا به آسم می‌شود، به گونه‌ای که می‌توان گفت ذرات گرد و غبار، مواد شیمیایی، بخار و گازهای مضر موجود در محیط کار از علل اصلی ایجاد بیماری آسم شغلی به شمار می‌روند.

وی تاکید کرد: جلوگیری از رطوبت منزل در کنترل بیماری آسم مؤثر است همچنین عوامل حساسیت زای حیوانات نظیر پر، مو یا مدفوع حیوانات خانگی از علل ایجاد و یا بدتر شدن علائم آسم هستند بنابراین باید از نگهداری حیوانات خانگی و دست آموز در محیط داخل منزل خودداری شود.

مدیر گروه بیماری‌های غیرواگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان، سرفه‌های طولانی بیش از چهار هفته، خس خس کردن مکرر سینه، تنگی نفس و احساس سنگینی در قفسه سینه را از مهمترین علائم ابتلاء به بیماری آسم دانست و از بیماران خواست تا از کاهش یا قطع مصرف خودسرانه داروهای کنترل کننده آسم پرهیز کنند.

کد خبر 494750

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.