بایدها و نبایدهای تغذیه کودکان و نوجوانان در کرونا

اهمیت خوردن سه عدد خرما در روز، میوهایی خوشمزه برای داشتن خواب راحت، شش خاصیت مهم اسفناج برای بدن، بایدها و نبایدهای تغذیه کودکان و نوجوانان در کرونا، دفع سنگ کلیه با نوشیدن دلستر و آبلیمو و فواید بی‌نظیر برگ ریحان برای روزه‌داران را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، برخی افراد از مشکل بی خوابی رنج می‌برند که می‌توانند به جای توسل به قرص‌های خواب آور، از برخی میوه‌های طبیعی استفاده کنند، علاوه بر این نوع داروها، می‌توان از برخی مواد مغذی نیز استفاده کرد که با بی خوابی مقابله می‌کنند و جایگزین خواب آورهای مختلف می‌شوند. مهمترین این غذاها بادام است که علاوه بر چربی‌های غیر اشباع نشده حاوی فیبر و آنتی اکسیدان است و به ترشح هورمون تنظیم کننده خواب یعنی هورمون ملاتونین کمک می‌کند.

همچنین کیوی نیز علاوه بر ارزش غذایی بالا و فواید مختلفی که دارد، به تنظیم چرخه خواب کمک می‌کند، زیرا حاوی ماده سروتونین است، ماهی چرب نیز به ترشح این هورمون کمک می‌کند.

موز نیز منبع غنی از منیزیم و حاوی تریپتوفان است که به تنظیم خواب کمک می‌کند، بابونه هم که حاوی آنتی اکسیدان‌های مرتبط با گیرنده‌های خاصی در مغز است به کاهش احساس بی خوابی و تنظیم خواب کمک می‌کند.

بایدها و نبایدهای تغذیه کودکان و نوجوانان در کرونا

اهمیت خوردن سه عدد خرما در روز

خرما سرشار از ویتامین‌ها، مواد معدنی و یکی از غذاهای گیاهی مفید است، خرما مس، آهن، پتاسیم، منگنز، منیزیم، ویتامین ب، نیاسین، اسید پانتوتنیک و ریبوفلاوین دارد، مقدار کافی ویتامین آ، ک، کاروتن، لوتئین و زیخانتین دارد، مقداز زیادی فیبر دارد که به‌خوبی بدن را در سم‌زدایی کمک می‌کند.

بسیاری از تحقیقات نشان می‌دهند که خرما یک غذای ایده‌آل برای بدن است خرما ۱۵ ماده معدنی و از جمله سلنیوم دارد که عاملی مؤثر در مبارزه با سرطان است و سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند.

خرما ۲۳ نوع آمینو اسید دارد و اسیدهای چرب اشباع‌نشده مانند پالمیتولیک، اولئیک، لینولئیک، و لینولنیک اسید دارد، برای استفاده از مزایای خرما فقط کافی است که سه عدد آن را در روز بخورید.

دفع سنگ کلیه با نوشیدن دلستر و آبلیمو

بسیاری از بیماران کلیوی می‌پندارند که نوشیدن آب به سلامت کلیه‌های آنها کمک می‌کند و شروع به نوشیدن آب زیاد می‌کنند اما باید بدانید که میزان مصرف آب در افراد سالم در حد هشت لیوان کفایت می‌کند و نوشیدن آب زیاد در هنگامی که فرد دچار نارسایی کلیه باشد فشار مضاعفی را به کلیه‌های او وارد می‌کند و برای کلیه‌ها مضر است.

درست است نوشیدن زیاد آب در جا به جایی سنگ کلیه به میزان اندک تأثیر دارد، اما هرگز نمی‌تواند هسته مرکزی سنگ را بشکند و سنگ را دفع کند. برای دفع سنگ کلیه نوشیدن مایعات همراه آب لیمو به ویژه نوشیدن دلستر تلخ و آبلیمو بسیار مؤثر است زیرا مصرف آبلیمو سبب شکستن سنگ کلیه می‌شود و نوشیدن دلستر تلخ سبب می‌شود دفع بدنه شکسته شده سنگ و شن در کلیه‌ها می‌شود.

بایدها و نبایدهای تغذیه کودکان و نوجوانان در کرونا

فواید بی‌نظیر برگ ریحان برای روزه‌داران

اکثر روزه داران در افطار خود از این سبزی پرخاصیت استفاده می‌کنند، ریحان دارای طبع گرم است و انواع ویتامین‌ها و املاح معدنی را دارا است، علت اساسی سردردهای مرتبط با روزه داری ناشی از گرسنگی و افت قند خون، ازدست دادن آب بدن، خواب ناکافی استراحت ناکافی و قطع مصرف موادی که وابستگی ایجاد می‌کنند مانند کافئین و نیکوتین است.

دم کرده برگ ریحان اثر ضد تشنج، ضد درد، مقوی، تب بر دارد و معالج سردردها است، گیاه ریحان دارای عناصر منیزیم، کلسیم، روی، آهن، پتاسیم، سدیم، فسفر و منگنز می‌باشد اظهار کرد با توجه به اینکه در ماه مبارک رمضان، بیشتر روزه داران دچار مشکل سو هاضمه می‌شوند، خوردن ریحان جهت تقویت دستگاه هاضمه توصیه می‌شود.

برگ ریحان شیرافزا است، جویدن برگ ریحان برای زخم‌های دهان مفید است، تخم آن مسکن و برای رفع دل درد مفید و دم کرده دانه ریحان درمان کننده ورم کلیه و سرگیجه است، افشره برگ‌های ریحان به منظور کاهش خارش و التهاب محل نیش حشرات به شکل موضعی مصرف می‌شود.

بایدها و نبایدهای تغذیه کودکان و نوجوانان در کرونا

یک پزشک اردبیلی، اظهار کرد: در زمان کرونا کودکان و نوجوانان از خوردن نوشابه‌های گازدار، فست‌فودها و همه مواد غذایی که قند ساده هستند، خودداری کنند، باید مصرف میوه و سبزیجات بیشتر از قبل باشد، نباید میان وعده‌ها و وعده‌های اصلی غذایی حذف شود.

بهنام داورنیا، افزود: مصرف ویتامین D هم نباید فراموش شود، باید هرم غذایی در تغذیه کودکان و نوجوانان موردتوجه ویژه قرار بگیرد برای دوری فرزندان از چاقی رژیم غذایی مناسب و فعالیت بدنی باید برای آنها تعریف شود.

بایدها و نبایدهای تغذیه کودکان و نوجوانان در کرونا

وی با بیان اینکه هنگام رویارویی با بحران‌هایی نظیر کرونا، ترس و اضطراب پدیده رایجی هستند، افزود: این ترس و نگرانی که بیماری جان ما را تهدید می‌کند یا زمانی که احتمال ناقل بودن مطرح است تأثیرات منفی فزاینده‌ای در زندگی به‌خصوص در پساکرونا می‌گذارد و منجر به مشکلات خاص روانی در جامعه می‌شود.

داورنیا با تاکید بر اینکه برای مصون کردن جامعه در پساکرونا باید به گروه‌های هدف و آسیب‌پذیر آموزش‌های مهارتی و خود مراقبتی لازم ارائه شود، تصریح کرد: بررسی مشکلات روانی و درمان به‌موقع آن از ایجاد آسیب‌ها و دردسرهای بزرگ‌تر در جامعه ممانعت می‌کند.

شش خاصیت مهم اسفناج برای بدن

اسفناج یکی از مواد غذایی مفید و مغذی برای افزودن به رژیم غذایی محسوب می‌شود، این سبزی‌های برگ‌دار در تمام طول سال رشد می‌کنند و سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی هستند.

اگرچه اسفناج در گروه مهیج‌ترین غذاها قرار ندارد، اما فواید اسفناج برای سلامتی بسیار زیاد است. از میان این فواید، شش مورد از مهم‌ترین آنها عبارتند از:

کاهش فشار خون

اسفناج سرشار از چندین ماده معدنی مورد نیاز بدن از جمله پتاسیم است. مصرف غذاهای حاوی پتاسیم به کاهش فشار خون کمک می‌کند.

چشمان سالم

اسفناج منبع بسیار خوبی از لوتئین است، لوتئین آنتی اکسیدانی است که در محافظت چشم در برابر بیماری‌های چشمی مرتبط با افزایش سن و همین‌طور آب مروارید مؤثر است.

بهبود توانایی‌های شناختی

مطالعات نشان می‌دهد لوتئین موجود در اسفناج به حفظ توانایی‌های شناختی مانند تسلط کلامی، حافظه و توانایی استدلال کمک می‌کند.

استخوان‌های سالم

اسفناج حاوی ویتامین K بوده که برای سلامت و رشد استخوان‌ها ضروری محسوب می‌شود. خوردن یک فنجان اسفناج میزان توصیه شده روزانه ویتامین K مورد نیاز بدن را برآورده می‌کند.

پوست سالم

ویتامین موجود در اسفناج توسط بدن برای رشد بافت‌ها از جمله بزرگترین اندام بدن یعنی پوست استفاده می‌شود. ویتامین A نه تنها از سیستم ایمنی پوست پشتیبانی می‌کند، بلکه با کمک به مرطوب ماندن پوست باعث کاهش چین و چروک می‌شود.

خون سالم

یکی از مهم‌ترین خواص اسفناج داشتن آهن فراوان است که به بدن در ساختن هموگلوبین کمک می‌کند، هموگلوبین برای انتقال اکسیژن از ریه‌ها به بقیه بدن نیاز است.

کد خبر 492475

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.