اهمیت تغذیه سالمندان/فواید ویتامین K برای بدن

فواید ویتامین K برای بدن، نوشیدن زیاد چای در وعده سحری و از بین رفتن نمک‌های معدنی بدن، اهمیت تغذیه سالمندان، توصیه متخصصان تغذیه درباره مواد غذایی مفید برای مردان، خداحافظی با کبد چرب با نوشیدن آب و خواص درمانی پودر جوانۀ گندم را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، رئیس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زنجان، اظهار کرد: روزه داران باید از نوشیدن زیاد چای، به خصوص پررنگ آن در وعده سحری اجتناب کنند، چای موجب افزایش دفع ادرار و از دست رفتن نمک‌های معدنی که بدن در طول روز به آن احتیاج دارد، می‌شود.

عصمت عباسی، افزود: از طرفی به این مهم باید توجه داشت که اسید اگزالیک موجود در چای همچنین نمک و مواد پروتئینی زیاد باعث کاهش جذب کلسیم غذا می‌شود.

وی تصریح کرد: مصرف بیش از هشت لیوان آب آشامیدنی سالم و سایر مایعات طبیعی، آب سبزی‌ها و صیفی‌جات مانند آب هویج، آب گوجه فرنگی و آب کرفس که موجب دریافت بیشتر مایعات کالری و تا حدودی فیبر غذایی می‌شود، در فاصله افطار تا سحر ضمن حفظ ایمنی در شرایط کنونی برای پیشگیری و کنترل بیماری کووید- ۱۹، بدن را از کم آبی در طول روزه داری حفظ می‌کند.

اهمیت تغذیه سالمندان/فواید ویتامین K برای بدن

فواید فراوان ویتامین K برای بدن

یکی از ویتامین‌هایی که فواید فراوانی برای بدن ما دارد، ویتامین (K) است. انجمن تغذیه آلمان، تاکید کرد: ویتامین کا دارای فواید فراوانی است، به طوری که شما را از یکسو از بیماری‌ها حفظ کرده و از سوی دیگر با پیری مبارزه می‌کند.

این انجمن تغذیه، افزود: ویتامین k روند انعقاد خون را تنظیم کرده؛ همچنان که از استخوان‌ها در برابر پوکی استخوان محافظت می‌کند. این ویتامین از کلسیفیکاسیون شریانی مراقبت کرده و شما را از سرطان حفظ می‌کند، مانع چین و چروک پوست است.

ویتامین K به دو نوع تقسیم می‌شود:

K ۱: در سبزیجات برگ دار مانند اسفناج، کلم و همچنین گیاهان تازه و آووکادو یافت می‌شود. این ویتامین در میان ویتامین‌های محلول در چربی وجود دارد؛ به این معنی که باید برای جذب روده آن را با چربی مصرف کنید.

K ۲: در گوشت‌ها مانند جگر اردک، تخم مرغ و محصولات لبنی مانند پنیر گودا یافت می‌شود.

آب بنوشید و با کبد چرب خداحافظی کنید

هیدراته شدن بدن، فواید زیادی دارد و عدم نوشیدن مایعات، برای بدن عوارضی جدی دارد، نوشیدن آب با کاهش وزن بدن، بهبود عملکرد ورزشی و کاهش خطر سنگ کلیه همراه است، این فهرست ادامه دارد و گرچه روش‌های مختلفی برای تأمین آب بدن وجود دارد، اما تحقیقات جدید نشان می‌دهد حتی نوشیدن آب ساده می‌تواند مزایای عمده‌ای داشته باشد.

یک مطالعه جدید منتشر شده در مجله تغذیه بالینی اروپا نشان داد که مصرف بیشتر آب با کاهش خطر ابتلاء به بیماری کبد چرب غیرالکلی (NAFLD) همراه است. بیماری کبد چرب الکلی، نتیجه تجمع چربی در کبد به دلیل استفاده زیاد از الکل است، این بیماری بسیار شایع است و تخمین زده می‌شود که حدود یک چهارم جمعیت جهانی را تحت تأثیر قرار دهد.

سیدنی لاپه، پژوهشگر فعال در bistroMD، اظهار کرد: تحقیقات در مورد علت دقیق NAFLD و دلیل تجمع چربی بیشتر در کبد در مقایسه با دیگر تحقیقات محدود است. با این حال، NAFLD با چاقی، سندرم متابولیک، چربی خون بالا و سایر شرایط سلامتی مرتبط است که تحت تأثیر مصرف انرژی و سایر عادت‌های زندگی است.

نکته جالب اینکه NAFLD اغلب اوقات به عنوان یک "بیماری خاموش" عمل می‌کند که علائم آن کم است یا هیچ علامتی ندارد. با این حال، در موارد شدید، می‌تواند عوارضی مانند زخم کبد ایجاد کند، که می‌تواند باعث تعدادی از علائم جانبی دیگر مانند از دست دادن اشتها، خستگی، درد شکم و موارد دیگر شود.

نویسندگان این مطالعه جمعیتی بالغ بر ۱۶۰۰۰ بزرگسال را مورد بررسی قرار دادند که از این تعداد حدود ۲۰ ٪ مبتلا به NAFLD بودند، محققان پس از کنترل مشخصات دموگرافیک، عوامل خطر زندگی و مصرف رژیم غذایی، دریافتند که احتمال تشخیص NAFLD در مردانی که ۴-۷ فنجان آب در روز می‌نوشند و در مردانی که بیش از ۷ فنجان می‌نوشند، کمتر است.

خواص درمانی پودر جوانه گندم

از جوانه گندم می‌توان به اشکال مختلفی استفاده کرد، به عنوان مثال می‌توان آن را چرخ کرده و در تهیه انواع مختلف مواد غذایی خام استفاده کرد. جوانه گندم نقش مهمی در جلوگیری از ریزش مو و ترمیم موهای آسیب دیده دارد؛ همچنین پودر جوانه گندم برای چاقی صورت نیز کاربرد دارد.

اهمیت تغذیه سالمندان/فواید ویتامین K برای بدن

پودر جوانه گندم یک مکمل غذایی ارزشمند و غنی از ویتامین E و ویتامین‌های گروه B است. ویتامین E امروزه به عنوان اکسیر معجزه آسایِ جوانی شناخته می‌شود. سلنیوم و منیزیم موجود در جوانه گندم موردی مؤثر در پیشگیری از سرطان شناخته شده است.

ویتامین E یک آنتی‌اکسیدان است که در جلوگیری از کاهش کلسترول به کار می‌رود و میزان ابتلاء به بیماری‌های قلبی عروقی را کاهش می‌دهد.

پودر جوانه گندم یک مکمل بسیار مفید برای بدن است که می‌تواند هم برای لاغر شدن استفاده شود و هم چاق شدن، اگر این پودر را برای چاقی مصرف می‌کنید باید ده دقیقه بعد از غذا آن را مصرف کنید.

اما اگر می‌خواهید وزن کم کنید، باید ده دقیقه قبل از غذا پودر را مصرف کنید، این پودر علاوه بر افزایش یا کاهش وزن، دارای خواص بی شماری از جمله جلوگیری از ریزش مو و زیبایی پوست است.

اهمیت تغذیه سالمندان

از مهم‌ترین مسائلی که در دوران سالمندی اهمیت دارد، تغذیه سالمندان و توجه به میزان غذای مصرفی آنها است. سالمندی پدیده‌ای طبیعی است که با تغییرات فیزیولوژیک همراه است، روند این تغییرات در افراد گوناگون، یکسان اما سرعت آن متفاوت است، پیری با کاهش قوای جسمی و روحی همراه است.

به نظر می‌رسد که بهبود تغذیه سالمندان تا حد زیادی قادر است از این مشکلات پیشگیری کند، سالمندان اغلب به میزان دریافت پروتئین مورد نیاز بدن خود توجه نمی‌کنند، در صورتی که بیش از هر زمان دیگری به پروتئین نیاز دارند.

گروه غذاهای پروتئین، انواع ماهی، مرغ، گوشت قرمز، تخم‌مرغ، انواع حبوبات و مغزها (گردو، بادام، فندق، پسته) را شامل می‌شود که تأمین‌کننده پروتئین، آهن، برخی از ویتامین‌ها و املاح می‌باشند. مغزها نیز دارای آنتی‌اکسیدان و چربی‌های مفیداست.

در دوران سالمندی میزان آب بدن و احساس تشنگی کاهش می‌یابد که این موضوع زمینه ابتلاء به عفونت‌های دستگاه ادراری، تنفسی، زخم‌های بستر و یبوست را افزایش می‌دهد، بنابراین وجود ۶ تا ۸ لیوان آب در تغذیه سالمندان ضروری است.

گروه لبنیات این گروه، موادی مانند شیر، ماست، کشک و دوغ را شامل می‌شود، مواد غذایی این گروه تأمین‌کننده بخشی از پروتئین، کلسیم، فسفر و برخی مواد مغذی دیگر است. توصیه می‌شود در برنامه تغذیه سالمندان روزانه ۲ تا ۳ واحد از این گروه غذایی گنجانده شود.

جهت تأمین ویتامین و املاح کافی در سالمندان مصرف متعادل میوه‌ها و سبزی‌ها توصیه می‌شود، مصرف روی در سالمندان پایین است، به همین دلیل برای این افراد معمولاً مکمل روی تجویز می‌شود. جگر، گوشت، شیر، حبوبات و گندم کامل از منابع غنی روی است.

اهمیت تغذیه سالمندان/فواید ویتامین K برای بدن

توصیه متخصصان تغذیه درباره موادغذایی مفید برای مردان

متخصصان تغذیه آمریکایی توصیه‌هایی درباره مصرف مواد غذایی داشتند به‌ویژه برای آقایان بسیار سودمند است. کری گانس، متخصص تغذیه، اظهار کرد: بادام باید در رژیم غذایی مردان باشد زیرا که منبع عالی منیزیم است. طبق داده‌های تحقیقات اولیه، مردانی که از کمبود منیزیم رنج می‌برند سطح تستوسترون پایینی دارند. منیزیم برای سلامت قلب و رگ‌های خونی مهم است و به حفظ عملکرد طبیعی عضلات و اعصاب کمک می‌کند و به سلول‌های شما کمک می‌کند انرژی تولید کنند.

امی شاپیرو، متخصص تغذیه به مردان توصیه کرد: از غذاهای غنی از لیکوپن مانند گوجه فرنگی استفاده کنند زیرا که آنتی اکسیدان موجود در این ماده غذایی به جلوگیری از سرطان پروستات کمک می‌کند، سرطان پروستات بیماری است که از هر ۹ مرد یک نفر را درگیر می‌کند.

کریستی بریست، متخصص تغذیه، تاکید کرد: افراد چاق بیشتر به سرطان پروستات مبتلا می‌شوند. او برای جلوگیری از مشکلات اضافه وزن، توصیه کرد از سبزیجات و میوه‌ها به ویژه بلوبری استفاده کنید. این متخصص می‌گوید: "فقط ۸۰ کیلو کالری در یک لیوان بلوبری وجود دارد که منبع خوبی از فیبر گیاهی و ویتامین C است. "

لیزی و تامی لاکاتوس، متخصصان تغذیه توصیه کردند: مردان به جای استیک و بیکن مضر بیشتر ماهی ساردین مصرف کنند. ساردین غنی از پروتئین است و یکی از بهترین منابع چربی‌های امگا ۳ است که ضد التهاب است و خطر بیماری‌های مزمن از جمله بیماری‌های قلبی و عوامل خطرزا مانند تری گلیسیرید و فشار خون یا تشکیل پلاک‌های آترواسکلروتیک در عروق را کاهش می‌دهد. سایر متخصصان نیز توصیه کردند هر روز اسفناج، ماست، سیب زمینی، آووکادو، هندوانه و غلات کامل مصرف کنید.

کد خبر 489946

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.