۵  خوراکی برای مقابله با آلرژی فصلی

فواید مصرف گوشت گوسفندی در سلامت انسان، شناخت روغن خوراکی بهتر. لزوم رعایت ۴ نکته برای روزه‌داران، خواص درمانی گیاه ترخون، ۵ خوراکی برای مقابله با آلرژی فصلی، آشنایی با فواید نعنا فلفلی را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، زهرا عبداللهی، اظهار کرد: برای پیشگیری از افزایش کلسترول خون، توصیه می‌شود به جای روغن حیوانی و روغن نباتی جامد و نیمه جامد از روغن‌های مایع کلزا، زیتون و روغن آفتابگردان در حد اعتدال مصرف شود.

وی افزود: برای پیشگیری از افزایش کلسترول خون، توصیه می‌شود به جای روغن حیوانی و روغن نباتی جامد و نیمه جامد از روغن‌های مایع کلزا، زیتون و روغن آفتابگردان در حد اعتدال مصرف شود.

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، ادامه داد: روغن مایع به دلیل اینکه حاوی اسیدهای چرب غیر اشباع فراوان و فاقد کلسترول است به روغن جامد و نیمه جامد ارجحیت دارد، به شرط اینکه از مصرف بیش از حد روغن و غذاهای چرب با آموزش استفاده صحیح و کاربردی از انواع روغن و چربی‌ها پرهیز شود.

وی تصریح کرد: روغن مخصوص سرخ کردن برای مصارف دیگر نظیر پخت و پز، سالاد و روی برنج مناسب نیست، تاسیدهای چرب ضروری در روغن مخصوص سرخ کردن ناچیز است؛ در صورت در دسترس نبودن روغن مخصوص سرخ کردنی، روغن نیمه جامد مناسب‌تر از روغن‌های مایع جهت سرخ کردن است؛ زیرا حرارت دادن زیاد روغن‌ها باعث کدر شدن، قهوه‌ای شدن، دود کردن و سوختن آنها می‌گردد و تهدید کننده سلامت است.

۵  خوراکی برای مقابله با آلرژی فصلی

خواص درمانی گیاه ترخون

ترخون یا تلخون گیاهی است علفی، یکی از منابع مهم شناخته‌شده‌ی روتین است، هر ۱۰۰ گرم ترخون خشک حاوی ۲۹۵ کالری، ۸ گرم رطوبت، ۲۳ گرم پروتئین، ۷ گرم چربی، ۵۰ گرم مجموع کربوهیدرات‌ها، ۵/۷ گرم فیبر، ۱۲ گرم خاکستر، ۱۳۹/۱ گرم کلسیم، ۳۱۳ میلی‌گرم فسفر، ۳۲ میلی‌گرم آهن، ۳۴۷ میلی‌گرم منیزیم، ۶۲ میلی‌گرم سدیم، ۳ میلی‌گرم پتاسیم، ۵/۱ میلی‌گرم ریبوفلاوین، ۹ میلی‌گرم نیاسین، ۸۱ میلی‌گرم فیتوسترول و بدون کلسترول می‌باشد.

ترخون تازه تا ۳/۰ درصد اسانس دارد که حاوی ۶۰ تا ۷۰ درصد متیل کاویکول (استرا گول) و مقداری پارامتوکسی سینامیک آلدهید (ماده‌ی تلخ آن) است. دیگر ترکیبات اسانس شامل آلفاپی‌نن، بتاپی‌نن، کامفن، لیمونن، سیس و ترانس اوسی‌من، آلفا فلاندرن، لینالول، اسیدبوتیریک، دلتا ۴ کارن، ژرانیول و اوژنول می‌باشد.

در سال‌های اخیر ایزوکومارینی به نام آرتمدینول در گیاه کشف شده است، فلاونوئیدهای مهم آن روتین و کورستین ۳ - گلوکوگالاکتوزید است که به نظر می‌رسد اثرات ضد سرطانی و ضد تصلب شرائین قوی این گیاه مربوط به آنها باشد. عصاره‌ی ترخون در آزمایش‌های حیوانی بر روی موش، توانسته اثرات سرطان‌زایی بنزوپیرون بر روی پوست را مهار کند. همچنین، ترخون خاصیت حفاظت در برابر اشعه‌های خطرناک را نشان داده است.

روتین موجود در ترخون جهت جلوگیری از لخته شدن خون، التهابات، اسپاسم، فشار خون و تصلب شرائین (سفتی جدار رگ‌ها) مؤثر است. در آمریکا مدت‌ها از ترخون برای جلوگیری از تصلب شرائین، فشار خون، دیابت و بروز آلرژی استفاده می‌شود.

۵ خوراکی برای مقابله با آلرژی فصلی

" ادیس دیس" مطالعه‌ای که وسط مؤسسه ملی سلامت آمریکا منتشر شده است، نشان می‌دهد که عدم تنوع در میکروبیوتای روده، یا باکتری‌های خوب در روده بزرگ، با آلرژی‌های فصلی مرتبط است. روده شما می‌تواند تأثیر مستقیمی بر عطسه، خارش چشم، و دیگر علائم آلرژی‌های فصلی داشته باشد. از این رو، تمرکز بر شرایط روده بزرگ به جای بینی می‌تواند عاملی کلیدی در مبارزه با آلرژی‌های فصلی باشد.

در شرایطی که بهترین زمان برای آغاز افزایش جمعیت باکتری‌های خوب روده پیش از آغاز آلرژی‌های فصلی است، هم اکنون و در میانه‌های فصل نیز می‌توانید اقداماتی را در راستای کاهش شدت علائم خود انجام دهید.

پنج خوراکی آب استخوان گوشت، کفیر نارگیل، زنجبیل، زردچوبه و مواد غذایی سرشار از ویتامین سی می‌توانند به بهبود شرایط روده بزرگ و مبارزه با آلرژی‌های فصلی کمک کنند، معرفی شدند.

آشنایی با فواید نعنا فلفلی

نعنای فلفلی یکی از بهترین انواع نعناع است، چرا که حاوی روغن‌های فراری است که علاوه بر دارا بودن منتول، بوی تند و عطری متمایز به گیاه می‌دهد که سبب ایجاد احساس آرامش می‌شود؛ این گیاه دارای فواید زیادی برای سلامتی است که از جمله آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

نعنای فلفلی برای بهبود موارد سوءهاضمه و نفخ استفاده می‌شود و تأثیری بالا در درمان سندرم روده تحریک پذیر دارد؛ چرا که به دلیل داشتن منتول، به استخراج گاز معده و شل شدن عضلات معده و روده کمک می‌کند.

نعنا فلفلی می‌تواند به از بین بردن اختلالات معده و آرام کردن آن کمک کند. از این رو به افرادی که به سوزش معده ناشی از ریفلاکس دچار هستند، توصیه می‌شود از این نوع نعنا استفاده کنند. آب نعنا از بهترین چیزهایی است که زنان شیرده می‌توانند از آن برای کاهش دردهایی که در نتیجه شیردهی ایجاد می‌شود، استفاده کنند.

نعنا به تنظیم جریان خون در بدن کمک می‌کند و در باز شدن سینوس‌ها مؤثر است؛ مسأله‌ای که سبب می‌شود تا میزان اکسیژن بیشتری به بدن رسد. از این رو توصیه می‌شود تا از روغن نعنا فلفلی برای تسکین سردرد استفاده شود.

۵  خوراکی برای مقابله با آلرژی فصلی

فواید مصرف گوشت گوسفندی در سلامت انسان

یک عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی لرستان، اظهار کرد: گوشت گوسفند با داشتن آهن، کلسیم، پروتئین و سلنیوم دارای مواد مغذی مورد نیاز برای بدن است، از مهم‌ترین مزایای گوشت گوسفند می‌توان به جلوگیری از سرطان، کم‌خونی، کاهش وزن و درمان افسردگی اشاره کرد.

علیرضا چگنی، افزود: گوشت گوسفند بسیاری از مواد مورد نیاز بدن را تأمین می‌کند، عامل مهمی که باعث شده تا گوشت گوسفند طرفداران زیادی داشته باشد، پیشگیری از سرطان است.

وی با تاکید بر اینکه وجود منابعی مانند آهن، کولین و سلنیوم از بروز حملاتی که به سرطان منجر می‌شود جلوگیری می‌کند، تصریح کرد: همچنین گوشت گوسفند دارای اسید لینولئیک است که از التهاب‌های سرطان و تومورهای بدخیم جلوگیری به عمل می‌آورد.

این عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی لرستان با اشاره به تأثیر و فواید گوشت گوسفند در کاهش وزن، ادامه داد: وجود پروتئین بالا و چربی کم در گوشت گوسفند باعث می‌شود مصرف این گوشت جلوی افزایش وزن را بگیرد و سبب کنترل وزن شود.

وی افزود: همچنین گوشت گوسفند راه حل خوبی برای بالا بردن سوخت و ساز بدن است و با داشتن ویتامین B کمک می‌کند تا کالری‌ها و چربی‌های بدن راحت‌تر سوزانده شوند.

چگنی با بیان اینکه یکی دیگر از فواید گوشت گوسفند تازه این است که به میزان زیادی از کم خونی جلوگیری می‌کند، افزود: کم خونی هنگامی پدیدار می‌شود که بدن با کمبود گلبول‌های قرمز مواجه شود، گوشت قرمز به سبب وجود آهن کمبودهای گلبول قرمز را جبران می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: وجود آهنی که در گوشت قرمز است مشکلات کم خونی بدن را جبران می‌کند و این موضوع باعث می‌شود تا یکی از فواید گوشت گوسفند جلوگیری از نقص‌های مادرزادی باشد. کلسیم موجود در این گوشت برای بدن بسیار مفید است و از طریق مصرف گوشت گوسفند سلامت استخوان‌های بدن تضمین خواهد شد و استخوان‌ها به خوبی تقویت می‌شوند.

لزوم رعایت ۴ نکته برای روزه‌داران

روزه گرفتن در ماه رمضان خطر کم آبی را به همراه دارد زیرا خوردن و آشامیدن به قبل از طلوع آفتاب و بعد از غروب خورشید محدود می‌شود. به علاوه، از آنجا که افراد روزه دار برای صرف وعده سحر خیلی زود بیدار می‌شوند، کمبود خواب و کمبود آب بدن می‌تواند منجر به سردرد شود.

گروه SingHealth که گروهی مربوط به رژیم غذایی در بیمارستان عمومی سنگاپور (SGH) است، اعلام کرده است روزه داری سالم در صورت مصرف غذاهای مناسب و به مقدار مناسب امکان پذیر است و ۴ نکته برای یک روزه‌داری سالم عبارتند از:

۱) از وعده غذایی سحری صرف‌نظر نکنید

به قول معروف، “صبحانه مهمترین وعده غذایی روز است” و این وعده در ماه رمضان از اهمیت بیشتری برخوردار می‌شود! به دلیل ساعات طولانی روزه‌داری، طبیعی است که در طول روز احساس کم آبی و خستگی کنید. سحری نخوردن، روزه داری را طولانی می‌کند؛ بدن شما باید از وعده غذایی قبلی استفاده کند تا تمام مواد مغذی و انرژی را تا افطار برایتان فراهم سازد.

۲) در هنگام صرف افطار پرخوری نکنید

همانطور که توصیه می‌شود از خوردن سحری صرف نظر نکنید، توصیه می‌شود که افطار را سبک و کم میل کنید زیرا پرخوری بعد از یک روز گرسنگی می‌تواند به بدن شما آسیب برساند. افطار باید یک وعده غذایی متعادل و مغذی باشد و نه یک مهمانی! پرخوری و مصرف زیاد غذا به ویژه غذاهای پرچرب ممکن است منجر به سوءهاضمه و افزایش وزن شود.

۵  خوراکی برای مقابله با آلرژی فصلی

۳) از خوردن غذاهای سرخ شده، غذاهای شور و غذاهای خیلی شیرین خودداری کنید

اگرچه این غذاها در کوتاه مدت احساس خوبی به شما می‌دهند، اما می‌توانند روزه‌داری را برای روز بعد دشوار کنند. جدا از افزایش وزن ناسالم، مصرف غذاهای چرب و شیرین نیز باعث کسلی و خستگی می‌شود. علاوه بر آن، باید نمک مصرفی خود را بخصوص در وعده سحر محدود کنید، زیرا این ماده عامل افزایش تشنگی است. سعی کنید از همه گروه‌های اصلی غذایی از جمله میوه و سبزیجات، برنج و غلات، همچنین گوشت و مواد جایگزین آن استفاده کنید. مصرف غذاهای غنی از فیبر در ماه رمضان نیز ایده آل است زیرا هضم آنها دیرتر از غذاهای فرآوری‌شده صورت می‌گیرد بنابراین شما در طول روز احساس سیری بیشتری می‌کنید.

۴) تا حد ممکن آب بنوشید

نوشیدن هرچه بیشتر آب در فاصله افطار تا سحر، خطر کمبود آب بدن در هنگام روزه‌داری را کاهش می‌دهد. تمام تلاش خود را بکنید تا روزانه حداقل ۸ لیوان مایعات قبل از طلوع و بعد از غروب آفتاب بنوشید. مایعات شامل آبمیوه، شیر، نوشیدنی و سوپ است اما آب بهترین انتخاب است. در حالت ایده‌آل، باید نوشیدنی‌های کافئین‌دار مانند قهوه، چای و نوشابه را نیز کاهش دهید زیرا کافئین، ماده‌ای ادرار آور است و باعث از دست رفتن آب بدن می‌شود.

کد خبر 489417

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.