کنترل فشار خون با ۶ ماده غذایی گیاهی/خواص درمانی چای زعفران

گروه‌های غذایی مفید برای روزه‌داری، مواد مغذی چای موز، شناخت خوراکی‌های مضر برای قلب، کنترل فشار خون با ۶ ماده غذایی گیاهی، اصول تغذیه‌ای بیمار کرونایی در خانه و خواص درمانی چای زعفران را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، خوردن غذاهایی مفید برای سلامت قلب، بهترین روش برای پیشگیری از بیماری‌های قلبی است. یکی از مهم‌ترین اعضای بدن که برای مراقبت از آن باید مراقب نوشیدنی‌ها و مواد غذایی مصرفی‌تان باشید، قلب است، قلب مسئول زنده نگه داشتن انسان است، جای تعجب نیست که مراقبت از سلامت قلب از طریق رژیم غذایی، بسیار مهم باشد.

اما اگر مواد غذایی مثل گوشت‌های فرآوری شده، ماست طعم‌دار، نوشیدنی‌های انرژی‌زا، آبمیوه‌های سبز، (آب نبات، غلات صبحانه، بستنی، انواع شیرینی) و انواع سس و غذاهای سرخ‌شده بیشتر مصرف شوند این خوراکی برای قلب انسان بسیار مضر هستند.

کنترل فشار خون با ۶ ماده غذایی گیاهی/خواص درمانی چای زعفران

خواص درمانی چای زعفران

زعفران حاوی دو ماده شیمیایی، کروسین و کروستین است که محققان معتقدند ممکن است به یادگیری و تقویت حافظه کمک کند، زعفران سرشار از آنتی اکسیدان‌ها و فلاونوئیدها است، بررسی‌های انجام شده در سال ۲۰۱۵ در مجله سنتی و طب مکمل نشان داد که ساختار شیمیایی زعفران ممکن است در پیشگیری و درمان چندین سرطان مختلف مؤثر باشد.

زعفران دارای ویژگی‌های تقویت کننده خلق و خو است، ممکن است علمی در پشت این ادعاها وجود داشته باشد، زعفران در درمان افسردگی خفیف تا متوسط مؤثر است. زعفران می‌تواند به کاهش فشار خون و حفاظت در برابر بیماری‌های قلبی کمک کنند، محققان معتقدند که خواص آنتی اکسیدانی زعفران از بیماری‌های قلبی جلوگیری کند.

بسیاری از زنان از دردهای پیش از آغاز دوران قاعدگی رنج می‌برند، دردهایی که مشهور است به سندرم پیش از قاعدگی (PMS) و به نظر می‌رسد زعفران تواند علائمی همچون ناراحتی و تغییرات خلق و خو و ناراحتی‌های فیزیکی را کنترل کنند.

اصول تغذیه‌ای بیمار کرونایی در خانه

متخصص بیماری‌های عفونی، اظهار کرد: کرونا معمولاً با تب همراه است و بروز تب در این بیماران نیاز به پروتئین و مایعات را در بدن افزایش می‌دهد، بنابراین تهیه غذایی که بتواند این دو ماده مغذی را در اختیار بدن بیمار قرار دهد، لازم و ضروری است.

مسعود مردانی، افزود: غلات، برخی از سبزی‌ها، گوشت‌ها و حبوبات منابع پروتئین هستند، خوردن غذاهای سنگین علائم و عوارض کرونا را شدت می‌دهد و ممکن است بیمار اشتهای لازم برای مصرف مواد غذایی را نداشته باشد، به همین خاطر انتخاب غذاهای سبک و با حجم کمتر که در دفعات بیشتری به بیمار داده می‌شود می‌تواند مشکل کم اشتهایی را جبران کند.

وی تصریح کرد: لبنیات حاوی پروتئین‌های خوبی هستند، برای افزایش مصرف مایعات همیشه نوشیدن آب آشامیدنی زیاد استفاده شود و آب میوه‌های طبیعی و چای کم رنگ نیز می‌تواند بخشی از مایعات مورد نیاز بیمار را فراهم کند.

این استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، اضافه کرد: اگر بیمار دچار ضعف عمومی است، غذاهایی مانند فرنی‌ها، سوپ‌های غلیظ‌تر، مواد غذایی جامد برای وی تهیه شود. محدودیت غذایی این دوره استفاده از فست فودها، غذاهای خیلی چرب و یا زیاد سرخ شده است که بهتر است مصرف نشوند.

مردانی تاکید کرد: با طی شدن مدت بیماری، بهبودی اتفاق می‌افتد و باید سیستم ایمنی تقویت شود، به همین منظور میوه‌های دارای آنتی اکسیدان بالا مانند پرتقال و لیموشیرین و سبزیجات که به صورت سبزی خوردن و سالاد است، باید به طور مداوم مصرف شود. البته شستشو و ضدعفونی کردن این مواد بسیار حائز اهمیت است.

مواد مغذی چای موز

چای موز سرشار از پتاسیم، ویتامین B۶، منگنز و منیزیم است، نوشیدن چای موز برای افرادی که با مشکلات خواب، افسردگی، اضطراب مزمن، سیستم ایمنی ضعیف، فشار خون بالا، چاقی، و مشکلات التهابی مواجه هستند، می‌تواند مفید باشد. سطوح بالای تریپتوفان، سروتونین و دوپامین در چای موز ممکن است با بهبود شرایط خواب، کاهش بی خوابی، و به طور کلی خواب آرامش بخش و بدون وقفه مرتبط باشد.

چای موز شاید به دلیل محتوای پتاسیم خود شناخته شده باشد که می‌تواند به بهبود سلامت قلب کمک کرده و فشار خون را کاهش دهد. افزودن چای موز به رژیم غذایی ممکن است یک درمان طبیعی و سالم برای تقویت خلق و خو باشد.

این چای می‌تواند به کند کردن یا پرهیز از پوکی استخوان با افزایش سن کمک کند، ویتامین C و ویتامین A که هر دو در موز وجود دارند می‌توانند به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کنند و موز می‌تواند گزینه خوبی برای کنترل وزن هم باشد.

کنترل فشار خون با ۶ ماده غذایی گیاهی/خواص درمانی چای زعفران

گروه‌های غذایی مفید برای روزه‌داری

از آنجایی که تغذیه صحیح تأثیر مهمی در تقویت سیستم ایمنی بدن برای مقابله با عفونت‌ها به خصوص کووید ۱۹ دارد، در ماه مبارک رمضان با رعایت تعادل و تنوع در برنامه غذایی روزانه و با استفاده از همه گروه‌های غذایی و جایگزین‌های آنها، انرژی، پروتئین و ریزمغذی‌های مورد نیاز بدن برای بهبود عملکرد سیستم دفاعی بدن تأمین می‌شود.

برای روزه داران نیز مانند همیشه پیروی از برنامه غذایی متنوع و متعادل یعنی تأمین انواع مختلفی از مواد غذایی به تناسب با یکدیگر و مقادیر کافی از مواد مورد نیاز برای حفظ سلامت همراه با محدود کردن غذاهای دارای چربی، کلسترول، قند، نمک و ترکیبات افزودنی توصیه می‌شود.

استفاده از همه گروه‌های غذایی برای برطرف کردن نیازهای بدن فرد روزه دار توصیه می‌شود، مصرف میوه و سبزی در ایام روزه داری به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند و لبنیات کم چرب (کمتر از ۲.۵ درصد) مصرف کنیم.

در ایام روزه داری برای پیشگیری از کووید ۱۹ پروتئین‌های حیوانی و یا گیاهی مصرف کنید، انواع حبوبات منبع پروتئین هستند و وقتی همراه با غلات مصرف می‌شوند، به عنوان جایگزین گوشت، مرغ و ماهی می‌توانند یک پروتئین خوب و با کیفیت را برای بدن تأمین کنند. از مصرف زیاد زولبیا و بامیه که حاوی مقادیر زیادی قند، چربی، اسیدهای چرب اشباع و ترانس است و موجب چاقی، دیابت و اختلالات چربی خون می‌شود، خودداری کنید.

کنترل فشار خون با ۶ ماده غذایی گیاهی

پرفشاری خون علاوه بر افت کیفیت زندگی، شما را در معرض ابتلاء به بیماری‌های کشنده قرار خواهد داد و خوشبختانه این شرایطی است که می‌توان بر آن غلبه کرد، انتخاب ۶ نوع ماده غذایی گیاهی و مصرف آن‌ها در روز به کاهش فشار خون شما در حد مطلوب کمک می‌کند، این مواد غذایی گیاهی عبارتند از:

گوجه‌فرنگی: حاوی مقادیر فراوانی لیکوپن است. این آنتی‌اکسیدان به طور قابل توجهی فشار خون را کاهش می‌دهد. همچنین غنی از کلسیم، پتاسیم، ویتامین‌های A، C و E بوده و دارای تمام مواد مغذی مورد نیاز برای جلوگیری از فشار خون است.

سیر: دارای خواص متعددی است که از لخته و ضخیم شدن رگ‌های خونی جلوگیری کرده و همچنین به آسانی با عوارض ناشی از فشار خون بالا مبارزه می‌کند.

کرفس: حاوی موادی به نام سالیدس است و موجب آرام و گشاد شدن ماهیچه‌های اطراف رگ‌ها می‌شود. با گشاد شدن رگ‌ها خون با فشار کمتری حرکت می‌کند و فشار خون پایین می‌آید.

کنترل فشار خون با ۶ ماده غذایی گیاهی/خواص درمانی چای زعفران

لوبیا: این ماده مغذی سرشار از فیبر، پتاسیم و منیزیم است و به حفظ سطح فشار خون سالم کمک می‌کند. افرادی که روزانه یک فنجان لوبیا و دیگر حبوبات را مصرف می‌کنند، شاهد افت فشار خون خود هستند.

کاکائو: مطالعات محققان استرالیایی نشان داده است که اضافه کردن کاکائو به رژیم غذایی می‌تواند به دلیل وجود فلاونول در آن به کاهش فشار خون کمک کند و عملکرد رگ‌های خونی را بهبود بخشد. محققان دانشگاه هاروارد نیز اعلام کرده‌اند که شکلات تیره به کاهش فشار خون در افراد مبتلا به فشار خون بالا کمک می‌کند.

موز: یک منبع فوق‌العاده از پتاسیم محسوب می‌شود و اثرات سدیم در افزایش فشار خون را خنثی می‌کند، بزرگسالان باید روزانه حدود ۴ هزار و ۷۰۰ میلی گرم پتاسیم دریافت کنند و یک موز متوسط ۱۲ درصد از این میزان نیاز را برطرف می‌کند.

کد خبر 488976

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.